Koopadvies gevraagd: Giant fathom vs sensa livignio evo

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Stylostino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 mei 2020, 19:51

Beste mede mtb'ers
Ik zou graag een beroep willen doen op jullie expertise.

Ik zit te twijfelen tussen deze twee fietsen. Wat is jullie advies?

Giant fathom 29 0 (2017) tweedehands maar in zeer goede conditie voor 1000 euro.
https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29-0-2017

Of een nieuwe sensa livigno evo (2020)
https://www.sensabikes.com/bikes/mounta ... -grey-comp
Voor 900 euro.


Knelpunt zijn 1 vs 2 voorbladen en oud xt vs nieuwe slx.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr Stijn
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Beide hebben hun voor- en nadelen lijkt me. Wat wil je er precies mee doen? Waarom twijfel je tussen deze 2?
Ik vind €1.000 voor de 2e hands Fathom wel veel geld. Dan mag je die van mij ook zo overnemen :wink:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De informatie over de vork van de Sensa is mij niet helemaal helder. Op een verkoopsite, betekent dat je dan meestal van het minste kan uitgaan. Waarom alleen deze 2 fietsen?
Stylostino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 mei 2020, 19:51

klaast schreef: za 23 mei 2020, 22:40 Beide hebben hun voor- en nadelen lijkt me. Wat wil je er precies mee doen? Waarom twijfel je tussen deze 2?
Ik vind €1.000 voor de 2e hands Fathom wel veel geld. Dan mag je die van mij ook zo overnemen :wink:
Ik wil er in Nederland en België op single tracks en mtb routes rijden (xc crosscountry) . Twijfel tussen deze 2 omdat dit binnen mijn budget is en aan mijn eisen voldoen (min deore slx) afgemonteerd en onder 1000 euro. En bischikbaar de komende 2 weken (in deze tijden met weinig voorraad).
Stylostino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 mei 2020, 19:51

Willem Altes schreef: za 23 mei 2020, 23:16 De informatie over de vork van de Sensa is mij niet helemaal helder. Op een verkoopsite, betekent dat je dan meestal van het minste kan uitgaan. Waarom alleen deze 2 fietsen?
Heb je hier meer aan?
https://www.mantel.com/sensa-livigno-evo-grey-comp


Deze twee kwamen op mijn pad na wat gezoek. Soms erg lastig om nog het overzicht te houden.
Nog andere aankoop tips?
Xc Cross country, 189cm, budget 1000 max

Bedankt voor uw hulp.

Gr Stijn
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De giant is een leuke fiets, imo wordt er misbruik of gebruik gemaakt van vraag en aanbod mtb´s, is erg duur voor een 2017 fiets.
De RS 30 vork van de Sensa zal niet de stevigste zijn en is zeker niet geschikt voor zwaar gewichten.
Stylostino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 mei 2020, 19:51

massen schreef: zo 24 mei 2020, 08:20 De giant is een leuke fiets, imo wordt er misbruik of gebruik gemaakt van vraag en aanbod mtb´s, is erg duur voor een 2017 fiets.
De RS 30 vork van de Sensa zal niet de stevigste zijn en is zeker niet geschikt voor zwaar gewichten.
Daar heeft u gelijk in. Zwaar ben ik niet. Ben 75 kilo. Is het dan voldoende of heeft u een betere optie binnen dit segment?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De vork in de giant is een betere vork.
Met een 75kg moet die RS 30 nog wel kunnen.
Afhankelijk van hoe je de mtb gaat gebruiken ga je de stijfheid (of gebrek er aan) merken.
Een beginnende gebruiker zal er geen last van hebben.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik zou nog even verder kijken dan deze 2. Er moet voor mijn gevoel wel meer mogelijk zijn dan de 2 opties die je nu aangeeft. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn meerdere grote fietsenzaken die best het e.e.a. op voorraad hebben.
Stylostino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 mei 2020, 19:51

klaast schreef: zo 24 mei 2020, 19:00 Ik zou nog even verder kijken dan deze 2. Er moet voor mijn gevoel wel meer mogelijk zijn dan de 2 opties die je nu aangeeft. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn meerdere grote fietsenzaken die best het e.e.a. op voorraad hebben.
Ik woon in Nijmegen. Doel je dan op ingeruild tweedehandse of nieuwe?
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Ik heb onlangs een nieuwe Fathom gekocht 29 inch voor 1000 euro..
Sram sx Eagle afgemonteerd.

Was ie voorheen zoveel duurder dat ie na 3 jaar nog een rooitje kost?
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29er-1-2019


Als je een maat M nodig hebt zijn ze er nog.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dice Oldskool schreef: zo 24 mei 2020, 21:58 https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29er-1-2019


Als je een maat M nodig hebt zijn ze er nog.
189cm zei hij...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ah oké, overheen gelezen. Dan heeft hij pech gehad. :bier:
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

rikkertsmf schreef: zo 24 mei 2020, 21:54 Was ie voorheen zoveel duurder dat ie na 3 jaar nog een rooitje kost?
Adviesprijs was 1500 en hij ging bij Mantel weg met 10% korting (niet overjarig). Vraagprijs voor 2e hands is mi dus ook veel te hoog.
Stylostino schreef: zo 24 mei 2020, 21:23 Ik woon in Nijmegen. Doel je dan op ingeruild tweedehandse of nieuwe?
2e hands moet je voor 900/1000 een prima fiets kunnen scoren. Nieuwer / beter dan de Fathom. Maar ook nieuw moet er vast wel iets te vinden zijn. Op zich is de Sensa denk ik niet heel verkeerd, maar een beter vork is wel fijn en ik zou ook kijken naar een fiets die voor en achter steekassen heeft.
Plaats reactie