bikeadvies 10 jarige zoon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
mrkoetje
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 9 oktober 2012, 11:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 2022
Contacteer:

hoi allemaal,

Mijn zoon van 10 begint het biken leuk te vinden. Af en toe al meegenomen naar o.a. zuid deel Oosterbeek route (met dat bikeparkje) en hij doet het best goed! Maar heuvels en lange afstanden wil hij niet zegtie ;) enfin. Toch al tijd voor een nieuwe fiets voor naar school/vriendjes dus ik zoek een MTB onder de € 500,-.

Ik heb hem al kunnen overtuigen dat veel toeters en bellen niet ok zijn. kaal, licht, geen voorvering en een 'merk' is wat ik zoek.

Nu vind ik deze: https://www.fietsonline.com/conway-ms- ... -container

een dergelijke bike zoek ik.

Mijn vraag aan jullie is of jullie nog andere suggesties hebben voor een dergelijke bike?

Alvast dank!

Groet
Nooit meer op je bek, op een single TREK
QuiXoTic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 15:45
Mijn mountainbike: Scott Scale 930 2019

Wij hebben onlangs voor onze 10-jarige dochter een Trek Wahoo 26 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 6/p/24066/ gekocht. Ook een leuk licht fietsje zonder voorvering en zonder voor derailleur. Zo kon de Orbea MX 24 dirt door naar onze 8-jarige dochter. Frog en Woom maken ook leuke lichte kinderfietsen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hij zal op de overgang zitten van 24" wielen (nog even) naar 26"wielen (komende jaren?).
Voor mijn zoon ooit eerst een 24" Scottje Scale gekocht, daarna in 26". Relatief licht voor een kinderfiets, met een echt fatsoenlijk werkend vorkje afgestemd op kindergewicht, en een fijne verzetten-range voor kids.
Die van mij begon op zijn 7e, is nu '2x zo jong', en hij reed met die hardtailtjes ook in de bergen behoorlijk technische paadjes mee bergaf. Thuisgebied is Zuid L en Blg net over de grens.
(Inmiddels zit 'ie op mijn 'oude' 100mm fully en knalt hij overal mee naar beneden, bergop toeren we iets rustiger aan. Als het maar technisch uitdagend en afwisselend genoeg is vindt 'ie het erg leuk, hoe meer trails, hoe meer fun. Begrijpelijk, natuurlijk, want wie wil dat nou niet :winkie: ).

Deze dus in 26", maar hij is er ook in 24", en wie weet kan er bij de LBS nog wat van de vraagprijs af:
https://www.scott-sports.com/de/de/prod ... =274924222
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Mijn zoontje - ook 10en +/-140cm - heeft vorig jaar een 26 inch Focus Rookie Raven gekocht op marktplaats om te kijken of hij het mtb-en leuk vond. Dat was het geval en vrij snel daarna heb ik zelf een nieuwe mtb gekocht en heb de Focus geüpgraded met de goede onderdelen van mijn oude 26inch mtb. Kortom, hij heeft nu een leuke fiets voor betrekkelijk weinig geld :wink:
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

Hallo mrkoetje,

Al een keuze gemaakt?
Ik ben ook op zoek voor mijn zoontje dus ben eigenlijk wel benieuwd.

Bedankt.

Gr. Rolf
V8HP
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 5 februari 2019, 20:49
Mijn mountainbike: Giant Reign1.5 en een Giant NRS-1

Die van mij rijd op een Cube acid disc 24.
Is 7 speed en kan er op de LV en HV goed mee uit de voeten.
Hij is +/- 1.38.
mrkoetje
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 9 oktober 2012, 11:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 2022
Contacteer:

Dank voor jullie fijne reacties.

Ik geloof -na veel lezen- echt dat laag gewicht en eenvoud belangrijk zijn voor kinderen. Mijn zoon hoeft niet persé een bike met toeters en bellen (ik heb hem kunnen overtuigen dat 30 versnellingen, schijfremmen en verende voorvork weliswaar stoer lijken, maar bij kinderen vooral voor de marketing zijn en alleen gewicht toevoegen)

enfin, een cube acid 260 weegt bijvoorbeeld 14kg, terwijl die Conway of wahoo 26 10kg wegen. dat scheelt 4kg met onderdelen die kapot kunnen en het fietsen niet eens eenvoudiger maken met bijv. een voorderailleur.

Die trek 26 is nét wat beter afgemonteerd, goed merk (ik rijd zelf een trek) dus dat zal 'm worden denk ik. Dank voor de tips!
Nooit meer op je bek, op een single TREK
mrkoetje
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 9 oktober 2012, 11:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 2022
Contacteer:

Alle fietsen zijn momenteel uitverkocht. Nergens meer voorraad lig van de trek wahoo 26 niet. (weet je nog wat ergens, graag laten weten!)
De dealer verzekerde me dat ook andere merken kinderMTB's uitverkocht zijn. Schijnbaar kochten heel veel mensen ineens een MTB tijdens de corona periode. :o

Dat wordt dan een tijdelijke (zware) 26" eenvoudige marktplaats fiets denk ik voorlopig....jammer. maar reageer als je wat dit aangaat ideeën hebt of voorraad weet!
Nooit meer op je bek, op een single TREK
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hier in de wijk rijden veel Trek Marlins. Gastjes van 8 tm 12 rijden daarop in verschillende maten.
Zaterdag beide van mij erop laten rijden 8 en 11 en dat gaat prima is 27,5

Voor die van mij heb ik een frame op Ebay een 26 alu frame besteld en mijn XTR groep uit 2007 daarop gezet, met notubes wielen, hope naven :D Hij vind het een prima fietsje
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Trek Marlin 5 gekocht voor de mijne! Was bang dat 27,5 wat te groot zou zijn maar hij gaat als een malle. Aanrader :-q .
Gebruikersavatar
LFBB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 augustus 2020, 21:24

Of er nog voorraad is weet ik niet. Maar dik een jaar geleden zijn we hiernaartoe gereden voor toen een 24".
https://stip-kinderfietsen.nl/ Zit in een fietsencomplex in Nijmegen.

Licht, lichter, lichtst is wat je wilt voor die mannen. Vering boeit nog niet zo. Korte cranks wil je waarschijnlijk ook (dus geen Decathlon fiets waar doodleuk 175mm cranks op een 24" kinderfiets zitten)

Islabikes is natuurlijk mooi, maar wel erg duur. Ik had verwacht met een Frog thuis te komen. Maar na beide te hebben proefgereden (aanrader) ter plekke ging er een Woom achterin.

Ben bijna jaloers op mijn zoon. Ding weegt minder dan 9 kg.
Plaats reactie