Rose Bikes Thrill Hill - ervaringen?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Hallo allemaal,

Iemand van mijn wekelijkse MTB-buddies is stilaan aan het uitkijken naar iets nieuws, deze keer waarschijnlijk fully.
De Rose Bike Thrill Hill (4 of Trail 2) is één van de opties. https://www.rosebikes.com/bikes/mtb/cross-country

Iemand die deze bike al heeft en wat ervaring kan delen? Op Vojomag staat een artikel erover, maar veel user-reviews vind ik niet echt.
Ziet er alleszins wel vette bike uit met moderne geometrie en goede afmontage.

Rose Bikes zelf hoor ik soms hier en daar dat er soms wat problemen zijn met hun visie over "garantie" en dat dit niet altijd even vlot verloopt. Dat schrikt natuurlijk wel af als je zoveel geld geeft aan een fiets en de fabrikant zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen als dat van hem verwacht wordt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In de Duitse Bike die gisteren in de bus viel staat een groepstest over 'lichte 110-120mm toerfully's', de naam is terug :wink: .
De sub 11,5-12kg categorie. (Sommigen noemen het ook 'down-country', anderen vinden echter weer dat fully's die afstammen van 'echte' trailbikes met minder veerweg 'down country zijn'... down country is hip maar blijft wat verwarrend, het moet nog wat uitkristalliseren, en of die naam doorzet, een afzonderlijke categorie wordt?).

Maar 'lichte 110-120mm toerfully's' dus. De categorie die afstamt van de 100mm race/marathonfully's, die iets meer veerweg heeft gekregen met iets minder scherpe stuurhoeken. Zeer geschikt voor vlotte lange afstanden, lichtere trails, veel hm's maken, niet al te ingewikkelde downhills, voor alles t/m Dts middelgebergte zeg maar, maar een categorie die op enig moment als het ruwer bergaf gaat tekort gaat komen in de bergen. De categorie 'die in het gat is gesprongen van de potenter maar ook te zwaar geworden trailfully's'.

De Thrill Hill Trail kwam er ook zeer goed uit, was prijstechnisch de aantrekkelijkste. Enige kleine dingetje was de hoek van de zitbuis die een tikkie minder steil uitviel dan de concullega's, even uit mijn hoofd.
De moeite van het lezen waard om wat inspiratie op te doen.
De nieuwe Cannondale Scalpel met meer veerweg bv staat er ook in.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

aurelius schreef: vr 5 juni 2020, 09:26 In de Duitse Bike die gisteren in de bus viel staat een groepstest over 'lichte 110-120mm toerfully's', de naam is terug :wink: .
De sub 11,5-12kg categorie. (Sommigen noemen het ook 'down-country', anderen vinden echter weer dat fully's die afstammen van 'echte' trailbikes met minder veerweg 'down country zijn'... down country is hip maar blijft wat verwarrend, het moet nog wat uitkristalliseren, en of die naam doorzet, een afzonderlijke categorie wordt?).

Maar 'lichte 110-120mm toerfully's' dus. De categorie die afstamt van de 100mm race/marathonfully's, die iets meer veerweg heeft gekregen met iets minder scherpe stuurhoeken. Zeer geschikt voor vlotte lange afstanden, lichtere trails, veel hm's maken, niet al te ingewikkelde downhills, voor alles t/m Dts middelgebergte zeg maar, maar een categorie die op enig moment als het ruwer bergaf gaat tekort gaat komen in de bergen. De categorie 'die in het gat is gesprongen van de potenter maar ook te zwaar geworden trailfully's'.

De Thrill Hill Trail kwam er ook zeer goed uit, was prijstechnisch de aantrekkelijkste. Enige kleine dingetje was de hoek van de zitbuis die een tikkie minder steil uitviel dan de concullega's, even uit mijn hoofd.
De moeite van het lezen waard om wat inspiratie op te doen.
De nieuwe Cannondale Scalpel met meer veerweg bv staat er ook in.
Interessant, heb je misschien een linkje naar het magazine? Dan kan ik kijken of die in de lokale boekshop te verkrijgen is.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Rasmazzer schreef: vr 5 juni 2020, 09:04 Rose Bikes zelf hoor ik soms hier en daar dat er soms wat problemen zijn met hun visie over "garantie" en dat dit niet altijd even vlot verloopt. Dat schrikt natuurlijk wel af als je zoveel geld geeft aan een fiets en de fabrikant zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen als dat van hem verwacht wordt.
Ik heb er een jaar of 8 geleden een mtb aangeschaft. Daarvoor ook al een racert (Red Bull). Garantie is natuurlijk altijd wat lastiger op afstand want je kan er niet snel ff langs, maar mijn ervaring is dat ze niet moeilijk doen. Ik had bijvoorbeeld na een jaar een defect in de achternaaf; daar hebben ze toen gratis een nieuw wiel voor opgestuurd. Op de mtb heb ik 6 jaar met veel plezier gereden en de racert heb ik nog steeds. Ik zou er zo weer een fiets kopen. Wellicht dat je LBS nog wat soepeler omgaat met garantie, maar daar betaal je dan ook relatief meer voor je nieuwe bike.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Torsten,
'Bike', uitgave 07/2020: ook te verkrijgen in sommige shops, of via internet:

"Trailbike-Test: Leichtgewichte von 4000 bis 8500 Euro
Mit aufgebohrten Marathon-Fullys wollen die Hersteller die Trail-Kategorie neu definieren. Was können die Touren-Sprinter ab 4000 Euro?

Trailbikes leiden an Übergewicht. Darum versuchen viele Firmen, ihre Marathon-Fullys mit mehr Federweg und breiteren Reifen für den Touren-Einsatz zu tunen. Lässt sich mit den aufgebohrten Racebikes die Sehnsucht nach leichten Touren-Fullys stillen? Der Selbstversuch auf einem 133 Kilometer langen Fernwanderweg".

https://www.bike-magazin.de/magazin/hef ... e_Verweise
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

aurelius schreef: vr 5 juni 2020, 09:26 Maar 'lichte 110-120mm toerfully's' dus. De categorie die afstamt van de 100mm race/marathonfully's, die iets meer veerweg heeft gekregen met iets minder scherpe stuurhoeken. Zeer geschikt voor vlotte lange afstanden, lichtere trails, veel hm's maken, niet al te ingewikkelde downhills, voor alles t/m Dts middelgebergte zeg maar, maar een categorie die op enig moment als het ruwer bergaf gaat tekort gaat komen in de bergen. De categorie 'die in het gat is gesprongen van de potenter maar ook te zwaar geworden trailfully's'.
Ik rij ook rond op zo'n "lichte 120mm toerfully", de Orbea Oiz TR. Kan niet zo heel goed vergelijken met een 100mm versie, want daar heb ik maar kort mee gereden net voor ik hem gekocht heb. Ik heb alleszins nog nooit gedacht van "zou minder veerweg niet meer iets geweest zijn voor mij". Alleszins zo'n 4u in het zadel is veel beter vol te houden dan op mijn XC hardtail van 2014.

Bedankt voor de tip van Bike magazine.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het blad ligt gewoon bij de Bruna voor 6,30 euro.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

De 4 is trouwens wel anders dan de Trail 2. Ze hebben volgens mij gewoon een grotere vork in hetzelfde frame gezet, wat dus leidt tot vlakkere balhoofd- en zitbuishoek en kortere reach.
Give me little bits of / more than I can take
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

ak-77 schreef: za 6 juni 2020, 00:41 De 4 is trouwens wel anders dan de Trail 2. Ze hebben volgens mij gewoon een grotere vork in hetzelfde frame gezet, wat dus leidt tot vlakkere balhoofd- en zitbuishoek en kortere reach.
Doet Orbea niet hetzelfde met de Oiz en de Oiz TR?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Er zijn wel meer fabrikanten die zoiets doen. Goedkoper dan een nieuw frame natuurlijk, die mallen zijn takkeduur. Maar een fiets marketen als beter voor ruwe omstandigheden en dan een kortere reach, hoger bracket en vlakkere zitbuishoek is natuurlijk niet perse optimaal. De reach is al niet heel new school om mee te beginnen.
Maar als je relatief korte armen en benen hebt werkt het misschien wel goed. Voor mij, met lange benen en armen tov bovenlijf is het niet geweldig.
Give me little bits of / more than I can take
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Iedereen' doet dit inmiddels, 'trend' begon al een paar jaar geleden. Op diverse buitenlandse fora las je al dat mensen hun fiets uitrustten met wat langere vorken. Op enig moment begonnen ook wat grotere merken hun racefully's in een trail-light variant aan te bieden, en inmiddels doet iedereen het, en is er zelfs uit verschillende afmontages te kiezen.
En het werkt prima, wat mij betreft, kleinere lichtere rijder. Ik heb een 110mm race/marathonfully die precies dat beetje extra heeft om er allerlei trails makkelijker mee te kunnen rijden. Die is 'alweer' 2 jaar oud qua concept, nieuwere modellen hebben wat meer veerweg, zijn slacker, zijn nog meer richting trail getuned, hebben allemaal droppers, banden met wat meer grip. En nog steeds lockouts (op een trailbike vind je die niet, op een uitzondering na), nog steeds erg licht.
Wat wel is: als je meer race/marathon minded bent, dan zal het concept je aanspreken. Ben je meer trail-minded, dan zal je je denk ik meer thuisvoelen op een trailbike die meer richting marathon getuned is. Een bike die geheel voor dit 'gat' is bedacht, 'die nergens vandaan komt', is de recent gebrachte YT Izzo.
Er gebeurt in ieder geval veel op dit moment op het gebied van (lichtere) fully's met relatief weinig veerweg voor minder zwaar terrein, en da's mooi.
De term 'tourfully' viel nu weer sinds lange tijd, 'down country' hoor je vaker, ze worden gepositioneerd op de plek waar voorheen de trailfully's huisden, die echter ook zijn opgeschoven richting wat voorheen voorbehouden was aan AM/Enduro-fully's.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Er zijn eigenlijk twee manieren om dit te doen. Of je neemt je racefully frame en gooit er een dikkere vork in, of je ontwerpt een fiets speciaal voor dit werk. Dat laatste levert waarschijnlijk een geschikter fiets op maar geeft wel meer kosten. Grotere merken hebben vaak meer overlap tussen fietsen als het om inzetbereik gaat, bijv Trek met supercaliber/top fuel/fuel ex, 3 modellen tussen 100 en 140 mm achter.
Rose heeft ervoor gekozen niet nog een model tussen de thrill hill en de ground control te proppen.
Give me little bits of / more than I can take
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Trek heeft dat 'luxe' aangepakt inderdaad, echt aparte ontwerpen.
En zo heeft Specialized de 100mm Epic en een 120mm Epic Eco vanuit de cross country hoek, en de Stumpjumper (150mm voor/140mm achter) en Stumpjumper ST (Short Travel, 130mm voor/120mm achter) vanuit de trailhoek.
Canyon heeft de 100mm lichte Lux SLX, en de 110mm Lux SL; en de 130mm Neuron trailbike.
Orbea de 100mm OIZ, de 120mm OIZ TR; en een Occam komt vanaf 140mm.
Cannondale de 100mm Scalpel en 120mm Scalpel SE; de Habbit gaat vanaf 140mm.
Cube AMS 100mm, Cube AMS TM 120mm; en de Stereo 120 vanaf 130mm.
Rose Thrill Hill 100mm, Thrill Hill Trail 120mm; de Ground Control trailbike vanaf... ook 120mm.
Scott heeft de 100mm Spark RC, de 120mm Spark met echt andere geometrie (ipv alleen maar 'meer vork'); de Genius vanaf ik meen 150mm.

Er gebeurt aardig wat dus, rond de 120mm 'trail-light bikes'. Marathonfully, tourfully, trail (light), down-country? Aan de naam kun je het niet meteen aflezen. Opgepompte race/marathon XC-er? Speciaal voor 120mm ontworpen fiets? Afgeslankte minder dikke trailbike?
Wel fietsen waar veel Nl'ers prima mee uit de voeten zouden kunnen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Oh ja inderdaad, die ground control is maar 120mm. Ik had in mijn hoofd dat het meer was. In dat geval zie ik zelf niet zoveel in een thrill hill met 120mm vork. Maar de keuze is reuze, dat is alleen maar goed.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

ak-77 schreef: zo 7 juni 2020, 09:28 Oh ja inderdaad, die ground control is maar 120mm. Ik had in mijn hoofd dat het meer was. In dat geval zie ik zelf niet zoveel in een thrill hill met 120mm vork. Maar de keuze is reuze, dat is alleen maar goed.
Scheelt zo’n twee kilo. Maar mijn voorkeur zou in dit geval ook naar de Ground Control gaan.
Plaats reactie