Neuron of Spectral - XL of L - AL of CF

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
tjitjert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 15:42

Joho,

Na veel plezier en een lichtelijk neurotische tik dit forum doorgespit te hebben ben ik er nog steeds niet uit. Dus ik ben op zoek naar advies van de experts van deze prachtige website.

Huidige mtb
Op dit moment rijd ik op een hardtail, een carbon cannondale taurine uit 08/09, maar deze is echt aan pensioen toe.

Trails
Mijn thuisbasis is de Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Amerongen worden het meest gereden. Ik heb wel de droom om aankomende jaren richting de trails in de alpen te gaan, maar ik kan nu nog niet goed inschatten of en hoe vaak dit gaat gebeuren de aankomende 2 jaar. Het zou mooi zijn als de nieuwe fiets ook enigszins geschikt is voor de beginner trails in een DH park, maar ik heb nog niet veel ervaring met parks (1x Leogang).

Rijstijl
Dit gaat misschien een beetje vreemd klinken. Op mijn taurine ben ik er al snel achtergekomen dat ik de grootste grijns krijg als ik naar beneden ga en niet gehinderd wordt door een te hoog zadel om zo lekker de afdalingen en bochten door te komen. Bij gebrek aan een dropperpost op mijn taurine heb ik besloten dat ik maar gewoon moest leren om alles staand te fietsen. Aangezien mijn zadelpen vrij lang was heb ik hier als een barbaar een stuk van afgezaagd en mijn zadel helemaal naar beneden gedrukt en daar de afgelopen jaar laten zitten. Het gaat mij dus niet om de snelste tijd, klimmen vind ik niet erg, maar kruip liever omhoog om energie te sparen dan dat ik eerder boven ben. Ik rijd wel af en toe met twee maten, maar die hebben een beetje dezelfde instelling. Dus op dit moment fiets ik alles staand.

Maten
Lengte: 186cm
BBL: 86,5cm
Gewicht: 92kg (dus gewichtsbesparing kan ik beter bij mezelf zoeken dan bij het frametype)

Wens
Trailbike voor op de UHR die ook zorgt voor een grijns op de trails in het buitenland en niet volledig bang is voor een DH park. De taurine heeft voor mijn gevoel een vrij sportieve houding, ik zou liever naar een meer relaxte houding gaan die zich beter leent voor afdalen.

Budget
2000 - 3000 (nieuw of jong tweedehands)

Kandidaten (voor nu)

Canyon Spectral
AL 6.0 (2599,-)
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... enfarbe=BK
L -> verzending 12 - 16 oktober
XL -> uitverkocht

CF 7.0 (2999,-)
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FTQ
L -> verzending 7 - 14 dagen
XL -> verzending 7 -14 dagen

Canyon Neuron
AL 7.0 (2299,-)
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FOG
L -> verzending 27 - 31 juli
XL -> verzending 10 - 14 augustus

CF 8.0 (2699,-)
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FGY
L -> verzending 17 - 21 augustus
XL -> verzending 10 - 14 augustus

Neiging
Ik neig naar een Canyon Spectral XL. Voor de Spectral val ik precies tussen de L en XL in (186cm) en ik heb vaker gelezen dat Canyon richting een maat kleiner adviseert als je tussen twee invalt. Qua zadelhoogte zal ik bij de XL denk ik wel in de buurt bij het minimum komen, maar gezien de dropper en mijn huidige rijstijl verwacht ik daar niet al te veel problemen, maar misschien heb ik dit mis. De AL 6.0 vind ik een mooie prijs voor de hoeveelheid fiets die je krijgt, plus dan is er nog eventueel wat ruimte voor een andere wielset en rubber voor de UHR. Maar als de wereld van jonge tweedehands Spectrals niet meezit dan wordt de AL 6.0 lastig nieuw te krijgen aangezien de XL uitverkocht is en de L pas in oktober verstuurd wordt. Vandaar dat ik de CF 7.0 ook overweeg. Op dit moment heb ik wel al contact met iemand die zijn Spectral XL AL 6.0 te koop heeft staan, iemand was me net te snel af, dus als deze persoon volgende week zondag de Spectral niet meeneemt, dan ben ik aan de beurt om langs te komen.

Vragen
Ik kom er zelf niet uit, dus vandaar deze kreet naar advies van jullie experts.

Spectral of Neuron?
L of XL?
AL of CF?

Alvast bedankt :D
Laatst gewijzigd door tjitjert op za 13 juni 2020, 16:36, 6 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als de linkjes naar de diverse modellen/afmontages plaatst krijg je eerder gedetailleerd antwoord.
Of zelf de afmontages hier op een rij zetten. Scheelt de lezer zoekwerk...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
tjitjert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 15:42

aurelius schreef: za 13 juni 2020, 16:21 Als de linkjes naar de diverse modellen/afmontages plaatst krijg je eerder gedetailleerd antwoord.
Of zelf de afmontages hier op een rij zetten. Scheelt de lezer zoekwerk...
Thanks voor de tip, linkjes staan erin :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Neuron in L (daar val je 'midden' in de maat), de Spectral net in XL, die in XL. En dan met een stuurpen van 1 cm langer/korter dan evt fijntunen.
En van beide types dan de iets mooiere carbon frames. Iets lichter, iets mooier afgemonteerd.

De Neuron vind ik beter passen op de UHR en flowtrails gaan er prima mee. Zeker als je in de bergen ook veel omhoog zou moeten fietsen op meerdaagse tochten een lekkere klimfiets.
Maar de lichtere Spectral CF kan ook, die kan zeker op zware Alpen (bikepark-) trails veel meer dan de Neuron. Als je daar ook wat meer de liften neemt... En omhoog 'kruipen' vond je niet erg, dus wat let je...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gezien dat de reach van de Neuron korter is per definitie een XL bij de Neuron. Bij de Spectral zou een L misschien nog net gaan (zitbuishoek is niet zo extreem als bij sommige 'moderne' merken en 460 mm (L) is dan te doen). Maar ook bij de Spectral zou een XL prima gaan.

Dan doet de Neuron het echt wel lekkerder op de UHR en zal op de flowtrails in de bikeparken prima presteren. Maar de Spectral geeft je meer ruimte voor het ruigere werk en zal op de UHR nog steeds gewoon goed te gebruiken zijn. Dus gezien je huidige gebruik de Neuron, maar gezien je voorkeur voor gebruik de Spectral.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
tjitjert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 15:42

Duidelijke taal, thanks aurelius en Lars TB. Richting de alpen gaan is natuurlijk ook gewoon een kwestie van doen en ik denk dat het bezit van een Neuron of Spectral daar wel bij zal helpen. Dus in dat geval neig ik toch iets meer naar de Spectral en dan wordt het een XL. 21 juni weet ik of een Spectral AL 6.0 uit november 2019 nog beschikbaar is voor 1900 euro, dat klinkt toch wel interessant, al is het maar om even een gevoel te krijgen bij een Spectral aangezien langsgaan in Koblenz wat lastig gaat in deze tijden. Dus ik verwacht 21 juni een knoop te kunnen doorhakken. Mocht die Spectral er sowieso niet meer zijn, dan wordt het denk ik gewoon de Spectral CF. Ik zal jullie in ieder geval updaten via deze post :)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Spectral of Neuron is ook 27,5 of 29.
Banden keuze is anders. Met Maxxis DHR op de Spectral zou ik niet de UHR gaan rijden. Bij nagenoeg gelijke prijs krijg je bij de Neuro meer mtb voor je geld.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Er is meer dan Canyon. Kijk eens voor een YT Jeffsy bijvoorbeeld. Ook Radon is interessant. Wordt verkocht via Bike-Discount en is daar ook te testen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Welke fiets je ook koopt.. Jij bent zo’n baas :bier:
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: za 13 juni 2020, 19:36 Banden keuze is anders. Met Maxxis DHR op de Spectral zou ik niet de UHR gaan rijden.
Ik zou ook geen DHR op een Scalpel leggen :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik rij een Spectral, dus zeg CF Spectral doen in XL!
Heerlijke fiets. Daagt je uit in afdaling. Prima om bikepark te doen in Alpen, maar gaat met juiste banden ook prima in NL, bijvoorbeeld UHR.
Ik ervaar de Spectral als relatief kort, bij mij was de keuze tussen M en L. Heb een M gekozen. Nu zou ik een L kiezen en 1 cm kortere stem monteren en zadel 1 cm naar voren zetten.

Ik snap je dilemma.
Als je met verstand zou kiezen, moet je voor Neuron gaan. Want je rijdt dus 99% van de tijd in NL op aangeharkte UHR single trail. Spectral is wat lichtelijke overkill voor NL, maar als je meer uitgedaagd wilt worden om lekker te springen, dropje te pakken, dan moet je voor Spectral gaan. Plus is het gewoon fijn om je eigen fiets mee te nemen naar buitenland en daar de grens op de zoeken.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef: za 13 juni 2020, 21:13
Jurriaan schreef: za 13 juni 2020, 19:36 Banden keuze is anders. Met Maxxis DHR op de Spectral zou ik niet de UHR gaan rijden.
Ik zou ook geen DHR op een Scalpel leggen :roll:
Ik ga ze niet de kost geven, allen die met DHR en concurrenten over de UHR rijden :tong

Als je begint over banden wissel kijkt menigeen je vreemd aan, waarom dan. Dus laten we het houden op een tip :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Iemand die de zadelpen op zijn hardtail afzaagt om de fiets te optimaliseren voor de afdalingen zou ik toch de fiets met meer veerweg aanraden. Of een snelspanner zadelklem maar dit terzijde.
Maar er is idd veel meer dan Canyon. Radon Slide, YT Jeffsy, Propain Hugene zijn allemaal fietsen met iets meer all mountain focus dan een Neuron en vergelijkbaar qua prijs/kwaliteit met Canyon. Of buiten Duitsland: Commencal Meta (TR of AM) ook mooi, Orbea Occam. etc.
Give me little bits of / more than I can take
tjitjert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 15:42

Jurriaan schreef: za 13 juni 2020, 19:36 Spectral of Neuron is ook 27,5 of 29.
Banden keuze is anders. Met Maxxis DHR op de Spectral zou ik niet de UHR gaan rijden. Bij nagenoeg gelijke prijs krijg je bij de Neuro meer mtb voor je geld.
Beide had ik opgemerkt, 27,5 of 29 heb ik niet echt een mening over. Qua bandenkeuze, zit er dan wel aan te denken om een ander setje banden aan te schaffen voor de UHR voor een Spectral, wat zou jij aanraden?
tjitjert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 15:42

ReinierT schreef: za 13 juni 2020, 21:45 Ik rij een Spectral, dus zeg CF Spectral doen in XL!
Heerlijke fiets. Daagt je uit in afdaling. Prima om bikepark te doen in Alpen, maar gaat met juiste banden ook prima in NL, bijvoorbeeld UHR.
Ik ervaar de Spectral als relatief kort, bij mij was de keuze tussen M en L. Heb een M gekozen. Nu zou ik een L kiezen en 1 cm kortere stem monteren en zadel 1 cm naar voren zetten.

Ik snap je dilemma.
Als je met verstand zou kiezen, moet je voor Neuron gaan. Want je rijdt dus 99% van de tijd in NL op aangeharkte UHR single trail. Spectral is wat lichtelijke overkill voor NL, maar als je meer uitgedaagd wilt worden om lekker te springen, dropje te pakken, dan moet je voor Spectral gaan. Plus is het gewoon fijn om je eigen fiets mee te nemen naar buitenland en daar de grens op de zoeken.
Haha, dit is inderdaad precies het dilemma, fijn om te horen van iemand die ook een Spectral CF rijdt in deze context.
Plaats reactie