Neuron of Spectral - XL of L - AL of CF

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
tjitjert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 15:42

Kabookie schreef: za 13 juni 2020, 19:45 Er is meer dan Canyon. Kijk eens voor een YT Jeffsy bijvoorbeeld. Ook Radon is interessant. Wordt verkocht via Bike-Discount en is daar ook te testen.
ak-77 schreef: zo 14 juni 2020, 01:29 Iemand die de zadelpen op zijn hardtail afzaagt om de fiets te optimaliseren voor de afdalingen zou ik toch de fiets met meer veerweg aanraden. Of een snelspanner zadelklem maar dit terzijde.
Maar er is idd veel meer dan Canyon. Radon Slide, YT Jeffsy, Propain Hugene zijn allemaal fietsen met iets meer all mountain focus dan een Neuron en vergelijkbaar qua prijs/kwaliteit met Canyon. Of buiten Duitsland: Commencal Meta (TR of AM) ook mooi, Orbea Occam. etc.
YT jeffsy heb ik ook naar gekeken, de 27,5 is strak uitverkocht en voor de 29 is de verzending eind augustus. (jong) Tweedehands aanbod is ook vrij mager. Hij zit dus wel in mijn hoofd, maar op een of andere manier vind ik wat Canyon fietsen wel mooie apparaten. Ik zal in ieder geval nog wel even een blik werpen naar de andere merken die hierboven genoemd worden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

tjitjert schreef: zo 14 juni 2020, 13:54
Jurriaan schreef: za 13 juni 2020, 19:36 Spectral of Neuron is ook 27,5 of 29.
Banden keuze is anders. Met Maxxis DHR op de Spectral zou ik niet de UHR gaan rijden. Bij nagenoeg gelijke prijs krijg je bij de Neuro meer mtb voor je geld.
Beide had ik opgemerkt, 27,5 of 29 heb ik niet echt een mening over. Qua bandenkeuze, zit er dan wel aan te denken om een ander setje banden aan te schaffen voor de UHR voor een Spectral, wat zou jij aanraden?
Op mijn Nerve rijdt ik met Vittoria Baro voorop en Mezcal achteraan. Ruim voldoende. Op Amerongen heeft de MK wel een waarde, dan met achteraan de Mezcal kan het net. De lol is dan overal te veel grip hebben.

Mijn Nerve verrast mij elke keer dat ik in het buitenland ben. En dan als positieve verrassing. De Nerve kan veel meer dan ie in Nederland kan laten zien.

Ik heb ook wel eens met Continental Baron en MountainKing III gereden op UHR. Als weerstand training ideaal :winkie:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jurriaan schreef: zo 14 juni 2020, 14:11 Mijn Nerve verrast mij elke keer dat ik in het buitenland ben. En dan als positieve verrassing. De Nerve kan veel meer dan ie in Nederland kan laten zien.
Dat geldt ook voor mijn Skeen. Je kunt heel veel op een allround/xc/trail fully. Uiteindelijk is de berijder het belangrijkste. Maar feit blijft dat een fiets met meer veerweg en langere front center op de echte steile stukken wat meer controle biedt. TS kan het duidelijk niet zo boeien dat een fiets niet ideaal is voor vlak of omhoog, dus dan zou ik bij twijfel altijd de meer downhill georiënteerde fiets aanraden. Er komt natuurlijk wel een punt dat je de uitdaging op de NL trails een beetje zoek bent met zo'n dikke bak. Dan kun je altijd nog voor weinig een starre single speed opbouwen 😂.
Give me little bits of / more than I can take
tjitjert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 15:42

Ik had jullie nog beloofd om hier een update te geven als ik een beslissing had gemaakt, dus bij deze:

Ik heb net een bestelling geplaatst voor een Spectral CF 7.0 stealth XL :D

Qua banden is het, na het lezen van een interessant uit de hand gelopen topic, een Wolfpack Cross 2.4 en Wolfpack Race 2.4 geworden. (Deze maten stonden niet op de site van elan, maar heb toch een mailtje gestuurd om te vragen of ze deze hebben liggen anders bestel ik ze gewoon bij wolfpack zelf).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tjitjert schreef: di 16 juni 2020, 17:18 Ik had jullie nog beloofd om hier een update te geven als ik een beslissing had gemaakt, dus bij deze:

Ik heb net een bestelling geplaatst voor een Spectral CF 7.0 stealth XL :D

Qua banden is het, na het lezen van een interessant uit de hand gelopen topic, een Wolfpack Cross 2.4 en Wolfpack Race 2.4 geworden. (Deze maten stonden niet op de site van elan, maar heb toch een mailtje gestuurd om te vragen of ze deze hebben liggen anders bestel ik ze gewoon bij wolfpack zelf).
Mooie keuzes!

Wat de banden betreft, de container schijnt iets vertraagt te zijn, levering vanuit zowel Elan als Duitsland staat voor eind juni op de planning.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
tjitjert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 15:42

Lars TB schreef: wo 17 juni 2020, 12:42
tjitjert schreef: di 16 juni 2020, 17:18 Ik had jullie nog beloofd om hier een update te geven als ik een beslissing had gemaakt, dus bij deze:

Ik heb net een bestelling geplaatst voor een Spectral CF 7.0 stealth XL :D

Qua banden is het, na het lezen van een interessant uit de hand gelopen topic, een Wolfpack Cross 2.4 en Wolfpack Race 2.4 geworden. (Deze maten stonden niet op de site van elan, maar heb toch een mailtje gestuurd om te vragen of ze deze hebben liggen anders bestel ik ze gewoon bij wolfpack zelf).
Mooie keuzes!

Wat de banden betreft, de container schijnt iets vertraagt te zijn, levering vanuit zowel Elan als Duitsland staat voor eind juni op de planning.
Ik heb ondertussen mijn gegevens achtergelaten voor een order als de banden binnen zijn bij Elan, thanks! Eind juni zal de Spectral er ook zijn hopelijk, dus dat is qua timing perfect!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Gefeliciteerd met je keuze.
Zou leuk zijn als je een foto hier plaatst.
Of nog beter een SYS
tjitjert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 15:42

ReinierT schreef: vr 19 juni 2020, 22:02 Gefeliciteerd met je keuze.
Zou leuk zijn als je een foto hier plaatst.
Of nog beter een SYS
Beter laat dan nooit :)

Afbeelding

Het is echt een geweldig beest. Eerste rit was nog met de geleverde banden eronder, minion dhr en agressor. Die banden in combinatie met een zachte hoge vuursche route en de demper op open was geen groot success. Na wat dieper onderzoek naar het tunen van de vork en demper en een setje wolfpack banden (cross voor, race achter) was het tijd voor een rondje Zeist. Wereld van verschil, het gevoel dat ik had verwacht. Het voelt als thuiskomen. XL maat gaat qua zadelhoogte precies, dropper op het laagst en dan is de zithoogte uitgeklapt precies goed. Qua reach voelt het perfect, dus ik ben helemaal blij met de XL keuze ook al heb ik niet op een L gezeten. Kortom, epische bike, hier ga ik nog jaren lang grijnzend plezier mee beleven :). Dus mocht je binnenkort een grijnzende baard op deze fiets in Zeist of Amerongen zien voorbijkomen of inhalen, dan weet je wat de origin story is!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Iemand die al een jaar staand fietst haalt mij sowieso in in plaats van andersom. Mooi dat je er zoveel plezier van hebt en spectrals blijven mooie dingen. Je klinkt als iemand die ook echt een 27,5 trailfully hoort te hebben. Lekker plezier maken, waar dan maar ook.
Waar woke is, is vuur
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ziet er op foto goed uit.
Top dat dropper exact past. Nu lekker spelen :bier:
Plaats reactie