Super bedankt voor je toelichting!kermit schreef: ↑di 16 juni 2020, 09:26Nee, de reach is vastgelegd in de afmetingen en hoeken van het frame en heeft niets te maken met de lengte van de stuurpen.
Reach wordt vaak verward met de reikwijdte naar het stuur, maar is daar maar een onderdeel van.
Zie onderstaande tekening:
Stel je nu voor dat de zitbuis steiler wordt gezet, maar er niets verandert aan de positie van het bracket en het balhoofd. De reach blijft dan gelijk, maar je komt wel korter op de fiets te zitten! Je zadel komt immers verder naar voren.
Beetje kort door de bocht kun je zeggen dat de reach een indicatie is voor hoe lang een fiets voelt als je op de pedalen staat. Als je op het zadel zit is de (horizontale) bovenbuislengte een betere indicatie.
Het probleem daarmee is echter dat heel veel moderne bikes (m.n. fullies) zitbuizen in allerlei kronkels hebben, waardoor het erg lastig is een goede indicatie te geven hoe groot die afstand gaat worden op jouw eigen specifieke zadelhoogte.
Stel, je hebt een zitbuis die steil vanaf het bracket begint, maar een knik heeft waardoor de bovenste helft veel schuiner naar achteren staat. Als je nu lange benen hebt en het zadel dus hoog moet hebben beweegt het zadel ook relatief ver naar achteren. Iemand met kortere benen op hetzelfde frame zal verder naar voren zitten en dus een steilere effectieve zithoek krijgen en ook dichter bij het stuur zitten!
Dat de beenlengte verschilt wil echter niet persé zeggen dat de romplengte ook verschilt...
De reach is een maat die goed vergelijkbaar is tussen verschillende frames.
Bij de bovenbuislengte is dat om bovenstaande reden veel minder het geval. Zeker bij een frame met "fantasie"zitbuisvorm is een keer passen (beter nog rijden) daarom wel aan te raden.
Ik zal kijken hoe mijn zit is komende vrijdag.
Dat is een XL Canyon Nerve 9.9 LTD. Die meneer is zelf 1.98m lang. Ik ben 2.00m, dus dat zit iig dicht bij elkaar!