Van Hardtail naar Fully, maar welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

kermit schreef: di 16 juni 2020, 09:26
DEMESPEED schreef: ma 15 juni 2020, 15:40 ....En is de 'reach' niet vrij gemakkelijk te verlengen met een andere stuur-spacer?...
Nee, de reach is vastgelegd in de afmetingen en hoeken van het frame en heeft niets te maken met de lengte van de stuurpen.

Reach wordt vaak verward met de reikwijdte naar het stuur, maar is daar maar een onderdeel van.
Zie onderstaande tekening:
Afbeelding

Stel je nu voor dat de zitbuis steiler wordt gezet, maar er niets verandert aan de positie van het bracket en het balhoofd. De reach blijft dan gelijk, maar je komt wel korter op de fiets te zitten! Je zadel komt immers verder naar voren.

Beetje kort door de bocht kun je zeggen dat de reach een indicatie is voor hoe lang een fiets voelt als je op de pedalen staat. Als je op het zadel zit is de (horizontale) bovenbuislengte een betere indicatie.
Het probleem daarmee is echter dat heel veel moderne bikes (m.n. fullies) zitbuizen in allerlei kronkels hebben, waardoor het erg lastig is een goede indicatie te geven hoe groot die afstand gaat worden op jouw eigen specifieke zadelhoogte.

Stel, je hebt een zitbuis die steil vanaf het bracket begint, maar een knik heeft waardoor de bovenste helft veel schuiner naar achteren staat. Als je nu lange benen hebt en het zadel dus hoog moet hebben beweegt het zadel ook relatief ver naar achteren. Iemand met kortere benen op hetzelfde frame zal verder naar voren zitten en dus een steilere effectieve zithoek krijgen en ook dichter bij het stuur zitten!
Dat de beenlengte verschilt wil echter niet persé zeggen dat de romplengte ook verschilt...

De reach is een maat die goed vergelijkbaar is tussen verschillende frames.
Bij de bovenbuislengte is dat om bovenstaande reden veel minder het geval. Zeker bij een frame met "fantasie"zitbuisvorm is een keer passen (beter nog rijden) daarom wel aan te raden.
Super bedankt voor je toelichting!
Ik zal kijken hoe mijn zit is komende vrijdag.
Dat is een XL Canyon Nerve 9.9 LTD. Die meneer is zelf 1.98m lang. Ik ben 2.00m, dus dat zit iig dicht bij elkaar!
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik had het over die Canyon waar je naar wil kijken..... Maar ik snap het wel, helemaal verblind door XTR, Kashima en een leuke prijs, dan gaat elke aandacht voor een passende fiets meteen het raam uit. Maar check even hoe lang de huidige eigenaar is, en kijk hoe ver de zadelpen op zijn foto's nu al boven het stuur uit komt. Uiteraard kan je met kunst en vliegwerk (want dat is je huidige stuurpen) altijd wel "passen" op een fiets. Maar als je te ver afwijkt van de maximale maat dan verneuk je simpelweg de rij eigenschappen. Je zadel moet zo hoog dat de insert van je zadelpen problematisch kan worden, maar erger is dat een heel hoog zadel ook heel ver naar achteren komt te staan door de schuine zitbuis. In plaats van een mooie centrale positie op de fiets zit je dus recht boven je achteras, wat de controle zowel bergop als bergaf niet ten goede komt. Verder is de voorkant ook gewoon te laag tov het zadel (zie de fotos op marktplaats, dit is standje MvdP) Blijkbaar is dat geen fijne zit voor je (begrijpelijk!) en moet je dus weer met kunst en vliegwerk het stuur omhoog zetten. Een heel hoog stuur verkort echter de zit ook aanzienlijk, en dus zit je nog korter op deze toch al te korte fiets. En zo kan ik nog wel even doorgaan..... Maar in het kort: Maat en geometrie gaan altijd (ja echt altijd!) voor wel of geen vering, afmontage, kleur etc. Een passende fiets met Deore rijd lekkerder dan een te kleine of te grote fiets met XTR.

Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt, en ik vermoed dat je liever hoort dat de Neuron de perfecte fiets voor je is, want geile parts en een leuke prijs. Maar ik zou dus eerst eens gaan proefrijden op een passende fiets zodat je op zijn minst weet hoe dat aanvoelt, kan je daarna altijd nog besluiten dat ik onzin verkondig en een Canyon kopen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

+1
Ik heb nou al twee keer een tikkie te kleine fiets gekocht (Scalpel en Racing TiRohler), en dat gaat je op den duur toch tegenstaan.
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

suravida schreef: di 16 juni 2020, 10:47 Ik had het over die Canyon waar je naar wil kijken..... Maar ik snap het wel, helemaal verblind door XTR, Kashima en een leuke prijs, dan gaat elke aandacht voor een passende fiets meteen het raam uit. Maar check even hoe lang de huidige eigenaar is, en kijk hoe ver de zadelpen op zijn foto's nu al boven het stuur uit komt. Uiteraard kan je met kunst en vliegwerk (want dat is je huidige stuurpen) altijd wel "passen" op een fiets. Maar als je te ver afwijkt van de maximale maat dan verneuk je simpelweg de rij eigenschappen. Je zadel moet zo hoog dat de insert van je zadelpen problematisch kan worden, maar erger is dat een heel hoog zadel ook heel ver naar achteren komt te staan door de schuine zitbuis. In plaats van een mooie centrale positie op de fiets zit je dus recht boven je achteras, wat de controle zowel bergop als bergaf niet ten goede komt. Verder is de voorkant ook gewoon te laag tov het zadel (zie de fotos op marktplaats, dit is standje MvdP) Blijkbaar is dat geen fijne zit voor je (begrijpelijk!) en moet je dus weer met kunst en vliegwerk het stuur omhoog zetten. Een heel hoog stuur verkort echter de zit ook aanzienlijk, en dus zit je nog korter op deze toch al te korte fiets. En zo kan ik nog wel even doorgaan..... Maar in het kort: Maat en geometrie gaan altijd (ja echt altijd!) voor wel of geen vering, afmontage, kleur etc. Een passende fiets met Deore rijd lekkerder dan een te kleine of te grote fiets met XTR.

Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt, en ik vermoed dat je liever hoort dat de Neuron de perfecte fiets voor je is, want geile parts en een leuke prijs. Maar ik zou dus eerst eens gaan proefrijden op een passende fiets zodat je op zijn minst weet hoe dat aanvoelt, kan je daarna altijd nog besluiten dat ik onzin verkondig en een Canyon kopen. :-q
Zeker niet Suravida! Ik vind het super dat je de tijd neemt me advies te geven. Zie mijn berichten daarom niet als een klap in het gezicht, maar ondeskundigheid van mijn kant haha. Ik verdiep me pas sinds deze week in termen als geometrie, reach etc. dus ik mis nog het inzicht in welke fiets bij mijn 2m en 95kg past. De persoon die de LTD verkoopt is 1.98m, maar ik zie inderdaad aan het zij-aanzicht van de fiets hetzerlfde dat ik zie ibj mijn eigen Merida Big Nine: een enorm uitstekende zadelpen schuin naar achteren!
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Kijkend naar grote frames misschien goed om hier eens te gaan passen en meten in een winkel?

Trek Supercaliber 9.7
Trek Top Fuel 9.7

Beide zijn verkrijgbaar in XXL (23'' frame) met reach 505-515mm en bovenbuislengte 675-683mm.

Vooral de Supercaliber lijkt precies wat ik zoek.
Verwacht door het grotere frame en de kleine demper achter dat deze precies de tekortkomingen van mijn huidige hardtail aanpakt.
En natuurlijk eindeloos upgrades: carbon, fox, 1x aandrijving, etc etc etc.

Eigenlijk wel meer dan ik eraan wil uitgeven. Beiden kosten 4000eu zie ik online (3500eu bij een aanbieding misschien?)
Wat denken jullie?
En wat zou een goed alternatief zijn rond de 2500-3000eu?
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je zou Dizzasta hier op het forum eens een PB kunnen sturen. Die komt ook uit jouw hoek (ik neem aan Noord Holland?) is ook erg lang en heef t een Cotic FlareMax met een reach van 515mm. Is iets te weinig XC voor jouw wensen gok ik, maar wel heel erg interessant om de maat eens te kunnen proberen.

Die Supercaliber lijkt idd wel goed bij je wens om pure snelheid te passen, maar ik denk dat een Top Fuel met wat snellere banden er nauwelijks voor onder gaat doen. Ze hebben beiden dezelfde Stack (hoogte bovenkant balhoofdbuis) dus daar zit geen verschil in.

Alternatieven had ik hier boven al genoemd, maar niet binnen jouw budget....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DEMESPEED schreef: ma 15 juni 2020, 11:50 Sinds drie jaar heb ik het mountainbiken uitgevonden
Ik wil niet heel lullig doen, maar dit is jezelf wel erg veel eer toedichten. Niet dat we er in trappen, want de meesten weten wel dat het mountainbiken 40 jaar geleden uitgevonden is :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als zinnig commentaar wil ik nog toevoegen dat bij jouw gewicht de stijfheid ook een grote rol speelt in het gebruik. De meeste XC-georiënteerde fietsen zijn vrij licht en daarmee niet heel stijf. Verwar dit niet met sterkte, je zult er niet doorheen zakken. Maar met sturen ga je de verschillen wel duidelijk merken. Combineer dat met uitspraken als dat je zo hard mogelijk de Nok af ramt, dan zit je in die categorie niet helemaal goed. Je kunt eerder naar een marathonbike (down-country) als een Trek Top Fuel, een Canyon Neuron (te klein!!) of Kona Hei Hei kijken dan een Super Caliber of Lux.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Lars TB schreef: di 16 juni 2020, 13:22
DEMESPEED schreef: ma 15 juni 2020, 11:50 Sinds drie jaar heb ik het mountainbiken uitgevonden
Ik wil niet heel lullig doen, maar dit is jezelf wel erg veel eer toedichten. Niet dat we er in trappen, want de meesten weten wel dat het mountainbiken 40 jaar geleden uitgevonden is :winkie: :bier:
Hahahaha
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Lars TB schreef: di 16 juni 2020, 13:28 Als zinnig commentaar wil ik nog toevoegen dat bij jouw gewicht de stijfheid ook een grote rol speelt in het gebruik. De meeste XC-georiënteerde fietsen zijn vrij licht en daarmee niet heel stijf. Verwar dit niet met sterkte, je zult er niet doorheen zakken. Maar met sturen ga je de verschillen wel duidelijk merken. Combineer dat met uitspraken als dat je zo hard mogelijk de Nok af ramt, dan zit je in die categorie niet helemaal goed. Je kunt eerder naar een marathonbike (down-country) als een Trek Top Fuel, een Canyon Neuron (te klein!!) of Kona Hei Hei kijken dan een Super Caliber of Lux.
Bedankt voor je inzichten!
Gang is alles, remmen is angst!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

En iets Duits als Liteville een idee?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Prachtig! Maar dan heeft hij zijn budget alleen nodig voor het frame.... En sowieso heeft Liteville als minst potente variant de 301, en die is toch iets te Trail denk ik. Een Nicolai Saturn 11 zou wel een hele goede optie zijn, maar die prijs....
De Silver build van de Cotic FlareMax zit ook wel aardig in de buurt van je budget: https://www.cotic.co.uk/product/flareMAX#sizing 130mm vork erin, snelle banden en je kan de KOMmetjes op de Nok bij elkaar vegen. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

suravida schreef: di 16 juni 2020, 15:20 Prachtig! Maar dan heeft hij zijn budget alleen nodig voor het frame.... En sowieso heeft Liteville als minst potente variant de 301, en die is toch iets te Trail denk ik. Een Nicolai Saturn 11 zou wel een hele goede optie zijn, maar die prijs....
De Silver build van de Cotic FlareMax zit ook wel aardig in de buurt van je budget: https://www.cotic.co.uk/product/flareMAX#sizing 130mm vork erin, snelle banden en je kan de KOMmetjes op de Nok bij elkaar vegen. :winkie:
Silver is uitverkocht tm september. Nu de optie goud en dat betekent direct 4000eu... eigenlijk even te gek.
Wel een gave site, je kunt hem zelf samenbouwen, cool hoor!
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

suravida schreef: ma 15 juni 2020, 14:19 Je bent bovengemiddeld groot (zeker internationaal gezien) en daar bouwen de meeste fabrikanten simpelweg geen fietsen voor. Ze zeggen wel mooi bij de XXL dat het voor mensen van 1.90 en langer is, maar als ik dan naar de bovenbuislengte kijk zie ik dat die bijvoorbeeld bij de Neuron aardig in de buurt komt van mijn fiets, en ik ben 1.75m. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar het verschil in reach tussen de grootste Neuron en grootste Trek: 510mm voor de Trek en 473 voor de Neuron. Dat betekend dus dat je op de Neuron veel krapper zit en dus minder controle over de fiets zal hebben.
Als je gaat voor pure XC snelheid zou je idd beter naar de Lux kunnen kijken bij Canyon, maar die is niet langer dan de Neuron. In dezelfde categorie biedt Trek de Supercaliber aan: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... lack_white Met een reach van 505 ook nog eens passend bij jouw lengte.

Als je vooral een fiets zoekt waarmee je je rondetijden in NL kan verbeteren is de Izzo waarschijnlijk overkill. De Kona HeiHei is zowel behoorlijk snel als gewoon leuk om te mee te rijden, maar minder gebouwd op pure snelheid. Als dat dus echt je focus is zou ik die dus ook niet meteen aanraden. Mondraker bouwt langere fietsen, en de F-Podium is hun hardcore XC fiets: https://www.mondraker.com/es/en/2020-f-podium

Als ik het even heel kort door de bocht zeg: Zoek fietsen met een reach rond de 500mm en een horizontale bovenbuismaat van 670 of meer. Maar die zijn dus niet heel dik gezaaid, zeker niet in de XC hoek.
Wilde nog even terugkomen op dit berichtje van je.
De Izzo Comp lijkt me namelijk ook een erg mooie deal en tevens spreekt het ontwerp me enorm aan.
Zoals je aangeeft voldoet het aan de juiste geometrie.
Je noemt dat het overkill is voor NL. Bedoel je daarmee dat hij iets te 'zwaar' is uitgevoerd voor snelle relatief vlakke parcours?

Een Trek top Fuel 9.7 lijkt me eenzelfde categorie als de Izzo? Die is met 3500eu iets duurder maar kan ik mogelijk wel even bekijken in de winkel. Raad je me dat dan aan?

De Kona Hei Hei lijkt me ook gaaf. Echter misschien idem wat aan de zware kant?
Er is een Carbon uitvoering, maar direct weer 4k...
Gang is alles, remmen is angst!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik gooi er gewoon maar even een model in. Marin Rift Zone 3.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie