Van Hardtail naar Fully, maar welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Kapitein Iglo schreef: di 16 juni 2020, 16:02 Ik gooi er gewoon maar even een model in. Marin Rift Zone 3.
Kun je dit merk/type wat toelichten?
Wat me vooral opvalt is dat hun XL wordt bestempeld als goed tot max 193cm, maar de reach en bovenbuismaat lijken inderdaad wel goed!

De Carbon 1 kost met 3200eu 800eu extra t.o.v. de 3 aluminium. Is dat het waard voor mijn situatie?
Gang is alles, remmen is angst!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik hou altijd oog voor modellen die budgettechnisch interessant zijn met een slimme mix van onderdelen. En Marin is een merk met volgens mij best een rijke historie;). Deze komt op mij over als een moderne trail fully die met de juiste banden jou best eens snel over het parcours kan laten gaan. De onderdelen zijn gewoon slim en niet kostbaar te vervangen, en met name de voorvork krijgt goede recensies. Schijnt ook eenvoudig te onderhouden te zijn. Mud mate van het forum hier, van House of MTB, kan zelf leveren en misschien kan hij je er meer over vertellen. Ik vergelijk zelf de geo met die van mijn hardtail en die komt best overeen. Ik ben zelf 1.93 en ik denk wel dat een maatje groter er ook best op zou passen. Het is nou ook weer niet zo dat omdat er nu fietsen zijn met een langere reach, 500+ opeens helemaal niet meer zou kunnen. Je bent en blijft natuurlijk gewoon een lange darm :winkie:

Carbon of alu? Bij deze weet ik het wel, alu. Omdat-ie gewoon mooiere kleuren en vormen heeft :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DEMESPEED schreef: di 16 juni 2020, 15:40 De Kona Hei Hei lijkt me ook gaaf. Echter misschien idem wat aan de zware kant?
Er is een Carbon uitvoering, maar direct weer 4k...
'Zwaar' zou ik me in jouw geval geen zorgen om maken. Wel om 'licht'.

En sowieso ga je het verschil nu niet echt merken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Update:

Ik heb voor mezelf nu duidelijk dat ik een iets comfortabelere fiets wil, maar niet inboeten op snelheid.
Ik haal mijn lol toch voornamelijk uit het verbeteren van mijn tijden.
Ik wil dus toch de nadruk leggen op XC, snel, efficient.
Daarom nu aan het kijken naar ProCaliber 9.7 of SuperCaliber 9.7.

SuperCaliber lijkt me perfect voor wat ik zoek.
De combinatie: groter frame, carbon en extra (beperkte) vering achter gaat een comfortabelere, snellere fiets voor mij zijn.
Maar... 4000eu is eigenlijk echt een enorme klap geld.

Ik richt me nu op de ProCaliber 9.7 van 2500eu
Dat is een soort Soft Tail met de iso speed technologie in bij de kruising tussen frame en zadelpen.
Een fiets met carbon frame, zadelpen en wielen samen met iets meer flex is een mooie upgrade denk ik!

Wat denken jullie?
Gang is alles, remmen is angst!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Procaliber is gewoon een comfortabele hardtail, maar nog steeds... een hardtail.
De Supercaliber zal echt veel comfortabeler zijn, daar veert zowaar al 6cm, da's dus minimaal een halve fully. Denk dat die het meeste past bij je wensenlijstje (net als iets lichts met 100-110-120mm veerweg overigens).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

aurelius schreef: wo 17 juni 2020, 16:15 De Procaliber is gewoon een comfortabele hardtail, maar nog steeds... een hardtail.
De Supercaliber zal echt veel comfortabeler zijn, daar veert zowaar al 6cm, da's dus minimaal een halve fully. Denk dat die het meeste past bij je wensenlijstje (net als iets lichts met 100-110-120mm veerweg overigens).
1km bij mij vandaan staat een jonggebruikte Procaliber 9.7 in nieuwstaat, het 2020 model!
Ik kan er vanavond kijken, ben erg benieuwd of het frame groot genoeg is!
Vraagprijs onder de 2000eu.

Daar kan me opzich bijna geen beul aan vallen, als het niet bevalt heb ik er weinig afschrijving op, toch?
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op een passende fiets ga je sowieso lekkerder (En hoogstwaarschijnlijk sneller ;-) ) fietsen dus Wat dat betreft is de Procaliber ook al een goed plan. Maar het is idd gewoon een hardtail met een soort van verende zadelpen, dus geen achtervering die daadwerkelijk oneffenheden filtert.
Maar ik zeg doen, je gaat er sowieso op vooruit. :-q

Deze toevallig? https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

DEMESPEED schreef: wo 17 juni 2020, 14:37 Update:

Ik heb voor mezelf nu duidelijk dat ik een iets comfortabelere fiets wil, maar niet inboeten op snelheid.
Ik haal mijn lol toch voornamelijk uit het verbeteren van mijn tijden.
Ik wil dus toch de nadruk leggen op XC, snel, efficient.
Daarom nu aan het kijken naar ProCaliber 9.7 of SuperCaliber 9.7.

SuperCaliber lijkt me perfect voor wat ik zoek.
De combinatie: groter frame, carbon en extra (beperkte) vering achter gaat een comfortabelere, snellere fiets voor mij zijn.
Maar... 4000eu is eigenlijk echt een enorme klap geld.

Ik richt me nu op de ProCaliber 9.7 van 2500eu
Dat is een soort Soft Tail met de iso speed technologie in bij de kruising tussen frame en zadelpen.
Een fiets met carbon frame, zadelpen en wielen samen met iets meer flex is een mooie upgrade denk ik!

Wat denken jullie?
Heel simpel: Supercaliber
De experts hier die daar een mening over hebben, hebben er nog geen meter op gereden. Hou je van doorrijden op rondjes die we hier XC noemen, heerlijke keuze. Handling als een ht, plakt aan de grond als een fully.

Procaliber doet het ook in zijn segment, maar blijft gewoon een ht. Die Isospeed doet niks als je actief rijdt en daarbij vaak uit het zadel komt. Blijf je veelal zitten, merkbaar verschil met soms nog een 'kick in the butt' na 😉

Voor meer info stuur me maar een PB
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

suravida schreef: wo 17 juni 2020, 16:34 Op een passende fiets ga je sowieso lekkerder (En hoogstwaarschijnlijk sneller ;-) ) fietsen dus Wat dat betreft is de Procaliber ook al een goed plan. Maar het is idd gewoon een hardtail met een soort van verende zadelpen, dus geen achtervering die daadwerkelijk oneffenheden filtert.
Maar ik zeg doen, je gaat er sowieso op vooruit. :-q

Deze toevallig? https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Daar ga ik misschien zaterdag heen.
Had deze gevonden:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die is te klein :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

DEMESPEED schreef: wo 17 juni 2020, 17:55
suravida schreef: wo 17 juni 2020, 16:34 Op een passende fiets ga je sowieso lekkerder (En hoogstwaarschijnlijk sneller ;-) ) fietsen dus Wat dat betreft is de Procaliber ook al een goed plan. Maar het is idd gewoon een hardtail met een soort van verende zadelpen, dus geen achtervering die daadwerkelijk oneffenheden filtert.
Maar ik zeg doen, je gaat er sowieso op vooruit. :-q

Deze toevallig? https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Daar ga ik misschien zaterdag heen.
Had deze gevonden:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
Veel te klein. Ik rij Trek XL/21.5" bij 1.88m en zadelhoogte 80
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Net wezen kijken bij de XL procaliber. Waanzinnig mooie fiets met die rode kleur en hij was nog super netjes met 8mnden oud. Eigenaarhad nergens op bespaard met xt schijven, xt pedalen, custom(heerlijk) zadel :) het zadel moest 1cm over de max worden gezet, toen zat iktop. Merkte tov de Merida al dat ik gestrekter kon zitten. Meer ín de fiets, heel prettig. De prijs is nog onderhandelbaar en heb gezegd dat ik er nog een nachtje over slaap. Ik weet namelijk dat rr een xxl is, die zou perfect zijn qua framemaat. Maar deze deal is echt goed. Denk voor 1750 kan ik m overnemen. Tov 2500 als ik m nieuw haal en deze tubeless maxxis banden eronder knal. Dus twijfel of ik het nu met deze gewoon ga proberen. Het is al een upgrade tegen een scherpe prijs, en dan kan ik wachten tot de supercaliber tweedehands komt voor 2500 volgend jaar. Is het ok om het zadel iets boven de max te hebben?
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou nog even verder zoeken, misschien is er nog wel ergens een 17" frame dat een nóg betere deal is. :roll: :wink:

Gewoon even zaterdag die andere gaan bekijken en vooral passen en dan pas beslissen.
En zadelpennen boven de max is een goeie manier om een nieuw frame te moeten kopen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

suravida schreef: wo 17 juni 2020, 21:15 Ik zou nog even verder zoeken, misschien is er nog wel ergens een 17" frame dat een nóg betere deal is. :roll: :wink:

Gewoon even zaterdag die andere gaan bekijken en vooral passen en dan pas beslissen.
En zadelpennen boven de max is een goeie manier om een nieuw frame te moeten kopen. :-q
Ja, bedankt voor de realitycheck ;)
Ik wéet dat xxl beter is, zoo zonde dat dit xl is... :-{
Gang is alles, remmen is angst!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je bedoelt dat de zadelpen 1 cm uitsteekt boven de maximale insert?
De fiets zal niet ineens in tweeen breken, maar het is niet de bedoeling.
Beter is het dan een langere pen te kopen.
Het beste is een gewoon passende fiets, dwz een maatje groter, lijkt me :wink: .
Een te kleine fiets is gewoon nooit een goede deal, al kost ‘ie de helft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie