Van Hardtail naar Fully, maar welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is voor jou niet de snelste fiets. Een Top Fuel is voor jou gewoon sneller, voor 95% van de gebruikers trouwens. Alleen compleet afgetrainde mannetjes van 70 kg zijn op een Super Caliber eventueel sneller op het juiste parcours.

Maar goed, in de juiste maat zou ik hem daar niet voor laten staan, overstappen kan over 2 jaar ook. :bier:


Een zadelpen die er bovenuit steekt is per definitie niet goed. Ook niet voor 1 ritje.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Oude Oosterse wijsheid: " Je gaat sneller op een passende fiets met Deore, dan een te kleine fiets met XTR"
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

DEMESPEED schreef: wo 17 juni 2020, 21:06 .....XL procaliber....
Gewoon doen, 50cm zadelpen erin (daarvan is misschien het max streepje niet zichtbaar), en maar kijken wanneer je zadelbuis uitscheurt :bier:
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

XL ProCaliber afgezegd.
Was een prachtige fiets van 8mnden oud die ik voor 1750 kon overnemen, aii wat zonde dat hij niet XXL was...

Er staat ook een XXL op marktplaats, stukje rijden, in de minder mooie grijze kleur, 2019 model.
Nog niet helemaal over uit of ik daarheen ga, gaat me tegenvallen na deze prachtige uitvoering denk ik.
Gang is alles, remmen is angst!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je denkt verkeerd.
Een prachtige uitvoering, die niet past: die ben je toch zo vergeten? Heb je namelijk niks van. Niet zo ingewikkeld over doen.
En een fiets in de juiste maat: mooi! Nou wordt het pas echt interessant...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

DEMESPEED schreef: do 18 juni 2020, 08:43 XL ProCaliber afgezegd.
Was een prachtige fiets van 8mnden oud die ik voor 1750 kon overnemen, aii wat zonde dat hij niet XXL was...

Er staat ook een XXL op marktplaats, stukje rijden, in de minder mooie grijze kleur, 2019 model.
Nog niet helemaal over uit of ik daarheen ga, gaat me tegenvallen na deze prachtige uitvoering denk ik.
Op de fiets zie je de kleur toch niet....
Maar ik ben een van de weinigen die daar zo over denkt :)
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Het is een stukje rijden naar de Grijze XXL Procaliber, maar het toch wel waard denk ik.
Alvast geinformeerd wat er met de prijs kan: zal 1600eu worden.
Dat lijkt me niet gek voor een 2019 Procaliber incl. XT pedalen.
De fiets is voornamelijk op de weg bereden (in de winter ipv wielrenfiets zegt hij) maar te weinig gebruikt.

Kan een mooie deal zijn denk ik, waarschijnlijk zaterdag even proberen.
Zaterdag heb ik ook nog steeds de afspraak staan voor de Canyon Nerve 9.9 LTD (2015).
Die staat om de hoek dus daar wil ik in ieder geval even proberen, ook al is de REACH en bovenbuismaat niet zo groot als Trek.

Op 12 go biking staat nog steeds deze mooie deal:
https://www.12gobiking.nl/trek-top-fuel-9-7-2020-103437

Blijft ook interessant. Heb het geld opzich liggen, dan heb je wel top of the bill.
Voor mij nog niet helemaal duidelijk wat het beste is. Top Fuel/Supercaliber. Is toch een beetje comfort vs speed denk ik.
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

aurelius schreef: do 18 juni 2020, 10:05 Je denkt verkeerd.
Een prachtige uitvoering, die niet past: die ben je toch zo vergeten? Heb je namelijk niks van. Niet zo ingewikkeld over doen.
En een fiets in de juiste maat: mooi! Nou wordt het pas echt interessant...
Je hebt vast gelijk! Baal van de framemaat, en inderdaad snel weer vergeten. Fiets heb ik al afgezegd.
Gang is alles, remmen is angst!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als het gaat om comfort en niet van je fiets stuiteren... fully. Fiets zal wat zwaarder zijn dan een HT, maar: met jouw gewicht ga je dat niet merken, daarbij is juist extra stevigheid/stijfheid gewenst. Dan wordt je kracht tenminste ook fatsoenlijk omgezet in de ook door je gewenste snelheid.

Hardtail is prijstechnisch altijd het meest interessantst, het goedkoopst. Qua rij-eigenschappen zal dat het meest lijken op je huidige HT. De Pro-caliber zal wel ietsje comfortabeler zijn. Op eenvoudigere parcoursen kan de HT nog sneller zijn, ook met woon/werk, maar met ook maar een beetje hobbeligere ondergrond, de bochtjes en kuilen bv van een UHR, ga je al snel voordeel voelen van de controle van een fully. Geen gestuiter, je kunt blijven trappen, en bergaf veel meer rust en controle, nog hogere snelheden. Bergop en op asfalt kun je evt gebruik maken van de lock. En deze Top Fuel kun je dan ook nog eens met een gerust meenemen over 's lands grenzen, met zijn extra reserves aan veerweg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

aurelius schreef: do 18 juni 2020, 12:56 Als het gaat om comfort en niet van je fiets stuiteren... fully. Fiets zal wat zwaarder zijn dan een HT, maar: met jouw gewicht ga je dat niet merken, daarbij is juist extra stevigheid/stijfheid gewenst. Dan wordt je kracht tenminste ook fatsoenlijk omgezet in de ook door je gewenste snelheid.

Hardtail is prijstechnisch altijd het meest interessantst, het goedkoopst. Qua rij-eigenschappen zal dat het meest lijken op je huidige HT. De Pro-caliber zal wel ietsje comfortabeler zijn. Op eenvoudigere parcoursen kan de HT nog sneller zijn, ook met woon/werk, maar met ook maar een beetje hobbeligere ondergrond, de bochtjes en kuilen bv van een UHR, ga je al snel voordeel voelen van de controle van een fully. Geen gestuiter, je kunt blijven trappen, en bergaf veel meer rust en controle, nog hogere snelheden. Bergop en op asfalt kun je evt gebruik maken van de lock. En deze Top Fuel kun je dan ook nog eens met een gerust meenemen over 's lands grenzen, met zijn extra reserves aan veerweg.
Dat klinkt logisch wat je zegt.
De Procaliber is sowieso een stap omhoog t.o.v. mijn Big Nine.
Zowel qua carbon frame, zithouding, comfort als schakelen met 1x12.
Dus als ik daar een goede (tweedehands) deal mee kan maken heeft dat denk ik mijn voorkeur.
Dan kan ik altijd nog kiezen om deze in te ruilen voor een Top Fuel als ik meer wens.
Bij het kopen van een tweedehands is de afschrijving natuurlijk niet zo hoog (misschien wel niets in een korte tijd)

Ik ga zaterdag proefrijden en blijf het internet in de gaten houden in de tussentijd.
Allemaal enorm bedankt voor de tips en inzichten tot zover!
Ik houd me aanbevolen voor linkjes naar goede acties (nieuw en tweedehands)
Gang is alles, remmen is angst!
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

Er worden hier inderdaad wat denkfouten gemaakt. (Nog) geen ervaring met het volgende dus kan er niet over oordelen maar is dit (even een willekeurige, kan uiteraard ook ergens anders) misschien een beter vertrekpunt voor je? http://www.databikefit.nl/bikefitting/frame-fit-hulp/ Met de gegevens die uit de meting komen worden frames geselecteerd uit een grote database die passen bij jouw lichaamsmaten en fietswensen.

Het is al gezegd: verlekker je niet aan de afmontage maar koop een fiets die past.
Assumption is the mother of all fuckups.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DEMESPEED schreef: do 18 juni 2020, 12:05 Top Fuel/Supercaliber. Is toch een beetje comfort vs speed denk ik.
Vergeet dat 'speed' gebeuren nu eens: vering is per definitie sneller in het terrein. En de meeste fietsen tot 100 mm gaat het niet om de efficiëntie van de vering, maar om het gevoel wat ze de rijder geven.

Dus bij de Top Fuel krijg je comfort en speed en bij de Super Caliber krijg je stuiteren en minder snelheid.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Lars TB schreef: do 18 juni 2020, 14:07
DEMESPEED schreef: do 18 juni 2020, 12:05 Top Fuel/Supercaliber. Is toch een beetje comfort vs speed denk ik.
Vergeet dat 'speed' gebeuren nu eens: vering is per definitie sneller in het terrein. En de meeste fietsen tot 100 mm gaat het niet om de efficiëntie van de vering, maar om het gevoel wat ze de rijder geven.

Dus bij de Top Fuel krijg je comfort en speed en bij de Super Caliber krijg je stuiteren en minder snelheid.
Hmm, daar heb ik eerlijk gezegd toch m'n twijfels bij zoals je dat zegt. De parcours die ik rijd zijn nooit echt extreem. Geen rotsen, geen drops. Gerust wel boomwortels, afdalingen met ca 30kmu enzo, maar niet heftiger dan dat. Het veerbereik van een Supercaliber is dan met 100 om 60 genoeg lijkt me. Met als bonus dat het frame lichter is, en dus sneller zolang ik contact kan houden met de grond. Mijn gevoel zegt dat dat toch moet lukken dan?
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

En ik rijd vaak op Geestmerambacht, een parcour zonder hoogteverschil met heel veel haarspeldbochten waar je soms bijna stil staat (bij wijze van spreke). Dat is dus veel accelereren bocht uit. Dan raak je toch meer energie kwijt aan zo'n Top Fuel?
Gang is alles, remmen is angst!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DEMESPEED schreef: do 18 juni 2020, 14:30 En ik rijd vaak op Geestmerambacht, een parcour zonder hoogteverschil met heel veel haarspeldbochten waar je soms bijna stil staat (bij wijze van spreke). Dat is dus veel accelereren bocht uit. Dan raak je toch meer energie kwijt aan zo'n Top Fuel?
Nee. Dat zijn domme verhalen die van 20 jaar terug stammen.

De vering van alles tot en met 100 mm is veel minder afgesteld op optimale tractie. De controle is om die reden al een stuk minder. De vering kan ook minder soepel aanspreken, want anders ben je zo door je veerweg heen als je iets groters dan een kiezelsteen raakt. Daarmee reageert die vering juist minder goed op de vlakkere ondergrond. En heb je dus minder grip. Dat merk je in bochten. Dat merk je ook aan minder comfort, wat ook vermoeiender is. Het zijn eerder hardtails die juist bij grotere klappen de scherpe kanten er af halen.

Goed, zo extreem is het niet (meer), maar de Top Fuel geeft voelbaar meer controle en tractie. Nog steeds is de vering afgesteld om een strak gevoel te geven. Maar ondertussen heeft de fiets wel meer reserve en veert dus bij kleinere en grotere hobbels gewoon beter.


Het probleem bij een hardtail en bij wedstrijd-afgestelde vering is dat die een snel gevoel geven. Maar omdat je meer door elkaar geschud wordt en meer afgeremd wordt door zelfs al kleine oneffenheden, ga je gewoon langzamer. Terwijl je denkt omdat je meer zit te schudden dat je juist harder gaat.

Lees deze even:
viewtopic.php?f=14&t=144485
(en dan vooral vanaf de pagina waar de rijervaringen opgedaan worden!)


En dan hebben we het dus nog niet eens over afdalen gehad, maar dat is wel duidelijk.


Kijk, ik vind het prima als je voor een hardtail of semi-hardtail gaat. Maar wel met de juiste info. Je aanname over vering is gewoon verkeerd.

(Overigens is mijn achtergrond dat ik iets van 750 fietsen behoorlijk uitgebreid getest heb en ook regelmatig metingen heb gedaan)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie