Bedankt voor je link! Leuk draadje om te lezen!Lars TB schreef: ↑do 18 juni 2020, 14:59Nee. Dat zijn domme verhalen die van 20 jaar terug stammen.
De vering van alles tot en met 100 mm is veel minder afgesteld op optimale tractie. De controle is om die reden al een stuk minder. De vering kan ook minder soepel aanspreken, want anders ben je zo door je veerweg heen als je iets groters dan een kiezelsteen raakt. Daarmee reageert die vering juist minder goed op de vlakkere ondergrond. En heb je dus minder grip. Dat merk je in bochten. Dat merk je ook aan minder comfort, wat ook vermoeiender is. Het zijn eerder hardtails die juist bij grotere klappen de scherpe kanten er af halen.
Goed, zo extreem is het niet (meer), maar de Top Fuel geeft voelbaar meer controle en tractie. Nog steeds is de vering afgesteld om een strak gevoel te geven. Maar ondertussen heeft de fiets wel meer reserve en veert dus bij kleinere en grotere hobbels gewoon beter.
Het probleem bij een hardtail en bij wedstrijd-afgestelde vering is dat die een snel gevoel geven. Maar omdat je meer door elkaar geschud wordt en meer afgeremd wordt door zelfs al kleine oneffenheden, ga je gewoon langzamer. Terwijl je denkt omdat je meer zit te schudden dat je juist harder gaat.
Lees deze even:
viewtopic.php?f=14&t=144485
(en dan vooral vanaf de pagina waar de rijervaringen opgedaan worden!)
En dan hebben we het dus nog niet eens over afdalen gehad, maar dat is wel duidelijk.
Kijk, ik vind het prima als je voor een hardtail of semi-hardtail gaat. Maar wel met de juiste info. Je aanname over vering is gewoon verkeerd.
(Overigens is mijn achtergrond dat ik iets van 750 fietsen behoorlijk uitgebreid getest heb en ook regelmatig metingen heb gedaan)
En nu weet ik het weer niet zeker, Supercaliber of Top Fuel... Grrrrrrr