Van Hardtail naar Fully, maar welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Lars TB schreef: do 18 juni 2020, 14:59
DEMESPEED schreef: do 18 juni 2020, 14:30 En ik rijd vaak op Geestmerambacht, een parcour zonder hoogteverschil met heel veel haarspeldbochten waar je soms bijna stil staat (bij wijze van spreke). Dat is dus veel accelereren bocht uit. Dan raak je toch meer energie kwijt aan zo'n Top Fuel?
Nee. Dat zijn domme verhalen die van 20 jaar terug stammen.

De vering van alles tot en met 100 mm is veel minder afgesteld op optimale tractie. De controle is om die reden al een stuk minder. De vering kan ook minder soepel aanspreken, want anders ben je zo door je veerweg heen als je iets groters dan een kiezelsteen raakt. Daarmee reageert die vering juist minder goed op de vlakkere ondergrond. En heb je dus minder grip. Dat merk je in bochten. Dat merk je ook aan minder comfort, wat ook vermoeiender is. Het zijn eerder hardtails die juist bij grotere klappen de scherpe kanten er af halen.

Goed, zo extreem is het niet (meer), maar de Top Fuel geeft voelbaar meer controle en tractie. Nog steeds is de vering afgesteld om een strak gevoel te geven. Maar ondertussen heeft de fiets wel meer reserve en veert dus bij kleinere en grotere hobbels gewoon beter.


Het probleem bij een hardtail en bij wedstrijd-afgestelde vering is dat die een snel gevoel geven. Maar omdat je meer door elkaar geschud wordt en meer afgeremd wordt door zelfs al kleine oneffenheden, ga je gewoon langzamer. Terwijl je denkt omdat je meer zit te schudden dat je juist harder gaat.

Lees deze even:
viewtopic.php?f=14&t=144485
(en dan vooral vanaf de pagina waar de rijervaringen opgedaan worden!)


En dan hebben we het dus nog niet eens over afdalen gehad, maar dat is wel duidelijk.


Kijk, ik vind het prima als je voor een hardtail of semi-hardtail gaat. Maar wel met de juiste info. Je aanname over vering is gewoon verkeerd.

(Overigens is mijn achtergrond dat ik iets van 750 fietsen behoorlijk uitgebreid getest heb en ook regelmatig metingen heb gedaan)
Bedankt voor je link! Leuk draadje om te lezen!
En nu weet ik het weer niet zeker, Supercaliber of Top Fuel... Grrrrrrr
Gang is alles, remmen is angst!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DEMESPEED schreef: do 18 juni 2020, 15:23
En nu weet ik het weer niet zeker, Supercaliber of Top Fuel... Grrrrrrr
Met een Supercaliber ga je er al op vooruit, dus het is al een goede keuze.

Hooguit ga je er met een Top Fuel nog wat meer op vooruit... . 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Met een Procaliber ga je er zelfs al op vooruit :winkie: Maar Lars mag van zijn geloof geen hardtails aanraden ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Als er al een bewezen verschil in snelheid is, over welk snelheidsverschil of tijdsverschil hebben we het dan überhaupt op een normaal Nederlands rondje. En is dat verschil dan relevant voor jou als recreant? (Strava?)
Met andere woorden, ik zou kijken naar de fiets die jou het meeste plezier geeft. Als je graag een wat hogere snelheidsbeleving wilt (lees: iets spartaanser, iets meer stuiteren) of als je een heel licht fietsje heel leuk vindt rijden, dan is een hardtail of iets dergelijks de betere keuze. Als je graag wat meer comfort wilt, iets meer vertrouwen wilt hebben op oneffenheden, sprongetjes en afdalingen, dan is de fully wellicht de betere keuze. Al vind ik zelf dat de snelheidsbeleving op een fully ook erg hoog kan zijn, omdat ik daarmee zelf wat harder over oneffenheden (bijvoorbeeld remklippen) kan.
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Tim. schreef: vr 19 juni 2020, 11:07 Als er al een bewezen verschil in snelheid is, over welk snelheidsverschil of tijdsverschil hebben we het dan überhaupt op een normaal Nederlands rondje. En is dat verschil dan relevant voor jou als recreant? (Strava?)
Met andere woorden, ik zou kijken naar de fiets die jou het meeste plezier geeft. Als je graag een wat hogere snelheidsbeleving wilt (lees: iets spartaanser, iets meer stuiteren) of als je een heel licht fietsje heel leuk vindt rijden, dan is een hardtail of iets dergelijks de betere keuze. Als je graag wat meer comfort wilt, iets meer vertrouwen wilt hebben op oneffenheden, sprongetjes en afdalingen, dan is de fully wellicht de betere keuze. Al vind ik zelf dat de snelheidsbeleving op een fully ook erg hoog kan zijn, omdat ik daarmee zelf wat harder over oneffenheden (bijvoorbeeld remklippen) kan.
Je hebt groot gelijk!
Ik wil meer comfort, maar niet ten koste van mijn snelheid.
Denk dat ik met Supercaliber of Top Fuel niet langzamer ga zijn.
Mede door mijn gewicht van 95kg (voornamelijk spieren, heb amper vet) en lengte van 2.00m ga ik die extra kilogram van de Top Fuel niet merken. Mijn AL hardtail XXL Merida is nu ook 13kg.

Ik ben daar wel uit nu denk ik :) nog tips in de buurt van Alkmaar om te kijken naar XXL Trek fietsen?
Gang is alles, remmen is angst!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Staan nergens op de vloer. Dealers kopen die niet in. Een M of L raken ze wel kwijt, XXL niet. Zelfs de grote dozenschuivers niet. Dus je zal de gok moeten wagen en er 1 uit de folder moeten (laten) bestellen door je dealer. Bij de Trek winkels wel 30 dagen retourrecht (utr/rdam), locale dealer zal dit niet doen.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hangt ook van de trails af die je rijdt.
Rijd je UHR achtige trails zonder wortels en rauwe ondergrond dan voldoet een HT prima.
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Bij 12Gobiking kan ik de Trek Top Fuel 9.7 23'' Grijs reserveren.
Zojuist een telefoongesprek gehad.
Dan betaal ik 100eu aan, dat is een soort borg voor dat je daadwerkelijk komt kijken.
Dan kan ik volgend weekend de fiets komen proberen en eventueel kopen.
Als ik toch van de koop afzie, geen probleem, krijg ik de 100eu gewoon terug.

Misschien het proberen waard? - 3500eu voorraaddeal ipv 4000.
https://www.12gobiking.nl/trek-top-fuel-9-7-2020-103437
Misschien kan er nog iets meer van de prijs af?
Waar moet ik nog op rekenene aan extra kosten, XT pedalen, etc?
Gang is alles, remmen is angst!
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Lars TB schreef: do 18 juni 2020, 14:07
DEMESPEED schreef: do 18 juni 2020, 12:05 Top Fuel/Supercaliber. Is toch een beetje comfort vs speed denk ik.
Vergeet dat 'speed' gebeuren nu eens: vering is per definitie sneller in het terrein. En de meeste fietsen tot 100 mm gaat het niet om de efficiëntie van de vering, maar om het gevoel wat ze de rijder geven.

Dus bij de Top Fuel krijg je comfort en speed en bij de Super Caliber krijg je stuiteren en minder snelheid.
Ben het een keer met Lars eens :-D . En kan het weten want ik heb een Trek TF. Had hiervoor ook een knetter harde HT (Ghost Lector 7). Met de TF ben ik een stuk sneller en houd het een stuk langer vol. Bij de TF kun je de vering ook blokken. SC is ook een fijne bike maar veel te racy.

Zou ook goed naar de maat kijken. Met mijn 1.97 was de TF XXL veel te groot.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ghost-biker schreef: vr 19 juni 2020, 16:55 Met mijn 1.97 was de TF XXL veel te groot.
Was dat niet omdat je jarenlang veel te kleine fietsen gereden hebt? Dat is het probleem met lange mensen: tot een paar jaar terug kon je alleen met een maatframe enigszins in de buurt komen van een juiste maat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: vr 19 juni 2020, 18:54
Ghost-biker schreef: vr 19 juni 2020, 16:55 Met mijn 1.97 was de TF XXL veel te groot.
Was dat niet omdat je jarenlang veel te kleine fietsen gereden hebt? Dat is het probleem met lange mensen: tot een paar jaar terug kon je alleen met een maatframe enigszins in de buurt komen van een juiste maat.
Ik vind het ook opvallend dat de maat XL bij de meeste merken als eerste is uitverkocht.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Vandaag bij de Procaliber 2019 XXL gekeken. Mooie fiets, goede prijs maar toch nie gedaan. Ik wil meer vering. Morgen naar de Canyon XL. Zeer uitgebreide versie, benieuwd of de zit goed is
Gang is alles, remmen is angst!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Meer veerweg en geen snelheid verliezen. Kijk nu komen we in het leuke gedeelte :-q
Ik neem aan dat 12go ook XXL TREK’s met meer veerweg kan leveren.
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Jurriaan schreef: za 20 juni 2020, 22:30 Meer veerweg en geen snelheid verliezen. Kijk nu komen we in het leuke gedeelte :-q
Ik neem aan dat 12go ook XXL TREK’s met meer veerweg kan leveren.
Daar kan ik de trek xxl top fuel 9.7 reserveren. Voorraaddeal nu 3,5 ipv 4k
Gang is alles, remmen is angst!
Plaats reactie