XC fully, voornamelijk NL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Dank voor de reacties!

De tochten toer ik inderdaad vooral, waarbij ik wel probeer een beetje door te rijden. Top20 lijkt echter buiten bereik. De laatste tocht was joberg2c, en daar een dagje op een pyga stage mogen rijden zodat de epoxy op mijn frame kon uitharden. Dat beviel goed, voornamelijk dalend, maar omdat ik nu nog 26" rijd was goed vergelijken toch lastig.

Ik kom van het wielrennen af, dus vandaar dat ik aan een wat sportievere zit denk. Ik woon nu vlakbij Vuursche, waarbij we af en toe ook Zeist/Austerlitz aandoen. Deze rondjes rijd ik vooral op (mijn eigen) snelheid.

Voor mijn gevoel investeer ik nu liever in een beter/duurder/leuker frame, waarbij ik altijd later de onderdelen kan upgraden.

Mij valt trouwens op dat de framesets vaak duurder zijn (lijken) dan de complete fietsen. Klopt dat?

Qua prijs: ik zoek natuurlijk een mazzeltje (wie niet) maar er is ook wel wat extra mogelijk voor de juiste fiets.

Oh ja, veerweg: ik dacht zelf aan 100/110 achter en 120/130 voor. Maar heb hier beperkt verstand van dus ik lees aandachtig...
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Ben lekker aan het oriënteren, binnenkort ga ik proefrijden op een Orbea Oiz en een Lapierre Prorace Sat. Deze laatste geen fully maar volgens de verkoper toch duidelijk anders dan een hardtail.

Iemand hier ervaring mee toevallig?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat de Oiz beter bij je wensenlijstje past en zeker geschikter is om snel en comfortabel de Alpen of Z Afrika mee door te komen.
Elke hardtail is een stuk spartaanser en minder vergevingsgezind op aansprekende parcoursen. Een hardtail blijft een hardtail, komt nooit in de buurt van wat een fully brengt. Maar goed, er is niks mis mee als je 'bewust' voor een HT kiest.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Niels63 schreef: do 25 juni 2020, 12:39 ... Lapierre Prorace Sat. Deze laatste geen fully maar volgens de verkoper toch duidelijk anders dan een hardtail.

Iemand hier ervaring mee toevallig?
Als je een tiende bar lucht uit je banden laat heb je een groter effect... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dannie1976
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 juni 2020, 19:04

Niels63 schreef: do 25 juni 2020, 12:39 Ben lekker aan het oriënteren, binnenkort ga ik proefrijden op een Orbea Oiz en een Lapierre Prorace Sat. Deze laatste geen fully maar volgens de verkoper toch duidelijk anders dan een hardtail.

Iemand hier ervaring mee toevallig?
Ik alleen met de 2018 OIZ M30 en kan je zeggen ik vind het een prima bike. Die vond ik heen netjes afgemonteerd en met goede systeemwielen (mavic). Geen extreme lichte wielen echter dat hebben maar weinig fietsen ook als de prijs hoger zou worden. Wel goed je framemaat kiezen want Orbea valt wel kleiner tov andere merken.

De 2020 OIZ is er als xc en meer trail variant. Als ik de test mag geloven is de trail variant comfortabeler maar nog steeds een fiets om goed mee te klimmen.
Dannie1976
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 juni 2020, 19:04

Niels63 schreef: do 25 juni 2020, 12:39 Ben lekker aan het oriënteren, binnenkort ga ik proefrijden op een Orbea Oiz en een Lapierre Prorace Sat. Deze laatste geen fully maar volgens de verkoper toch duidelijk anders dan een hardtail.

Iemand hier ervaring mee toevallig?
Ik alleen met de 2018 OIZ M30 en kan je zeggen ik vind het een prima bike. Die vond ik heen netjes afgemonteerd en met goede systeemwielen (mavic). Geen extreme lichte wielen echter dat hebben maar weinig fietsen ook als de prijs hoger zou worden. Wel goed je framemaat kiezen want Orbea valt wel kleiner tov andere merken.

De 2020 OIZ is er als xc en meer trail variant. Als ik de test mag geloven is de trail variant comfortabeler maar nog steeds een fiets om goed mee te klimmen.
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Dank voor de reactie op de Oiz, zodra ik gereden heb laat ik weten wat ik er van vond.

Weet iemand toevallig een lijstje met merken met langere/kortere reach? Ik kan me voorstellen dat ik de merken met een war kortere reach misschien links moet laten liggen, gezien ik een wat langer bovenlijf heb?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien zoiets iets voor je: viewtopic.php?f=14&t=146422.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Crapton schreef: za 27 juni 2020, 20:26 Misschien zoiets iets voor je: viewtopic.php?f=14&t=146422.
Ziet er interessant uit, waar komt het vandaan?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Niels63 schreef: zo 28 juni 2020, 11:28
Crapton schreef: za 27 juni 2020, 20:26 Misschien zoiets iets voor je: viewtopic.php?f=14&t=146422.
Ziet er interessant uit, waar komt het vandaan?
https://www.megamo.com/index.php?id=113 ... &idioma=en
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Als je een echt goeie deal wilt scoren zou ik hier eens kijken: https://link.marktplaats.nl/m1550347067
Peter laat alle fietsen in zijn winkel uitproberen in de Langelose duinen bij Norg
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Niels63 schreef: zo 28 juni 2020, 11:28
Crapton schreef: za 27 juni 2020, 20:26 Misschien zoiets iets voor je: viewtopic.php?f=14&t=146422.
Ziet er interessant uit, waar komt het vandaan?
Spanje, waar ook Mondraker en Orbea weg komen.
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Johangr schreef: zo 28 juni 2020, 13:23 Als je een echt goeie deal wilt scoren zou ik hier eens kijken: https://link.marktplaats.nl/m1550347067
Peter laat alle fietsen in zijn winkel uitproberen in de Langelose duinen bij Norg
Goeie tip. wel een end weg, ik zal ze na hun vakantie eens bellen (van nu t/m 6 juli). Dank!
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

massen schreef: zo 28 juni 2020, 13:35
Niels63 schreef: zo 28 juni 2020, 11:28

Ziet er interessant uit, waar komt het vandaan?
Spanje, waar ook Mondraker en Orbea weg komen.
Ik vind alleen dealers in Spanje, zijn ze hier ook te koop?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Plaats reactie