XC fully, voornamelijk NL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

massen schreef: ma 29 juni 2020, 12:18 https://www.megamo.com/en/28/dealers.html
Die had ik gevonden, alleen Spanje dus helaas...
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

RIJNSTRAAT, 28
5215EK - 'S-HERTOGENBOSCH, North Brabant
info@bikecenterdenbosch.nl

dit noen ik niet echt spanje :tong
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

tiny schreef: ma 29 juni 2020, 12:25 RIJNSTRAAT, 28
5215EK - 'S-HERTOGENBOSCH, North Brabant
info@bikecenterdenbosch.nl

dit noen ik niet echt spanje :tong
Dank! Gevonden, op mijn telefoon was het landenfilter een beetje verstopt, nu de laptop er maar bijgepakt...
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb ook de megamo, geweldige fiets is er ook in 120mm ,
alleen net als bij alle merken is levertijd op dit moment een drama, ik denk dat je een fiets moet gaan zoeken die ergens op voorraad staat .
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Is de YT Jeffsy nog niet als advies gegeven? Volgens velen de perfecte fiets voor Nederland. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

maverick76 schreef: do 2 juli 2020, 09:14 Is de YT Jeffsy nog niet als advies gegeven? Volgens velen de perfecte fiets voor Nederland. :-q
Nog niet, wel de YT Izzo en die staat me op papier wel aan. Dit weekend ga ik rijden op een Oiz. Kijken hoe dat bevalt.

Wat denken jullie dat er mogelijkheid qua kortingen momenteel? Er is inderdaad weinig op voorraad dus zal afhankelijk zijn van wat er staat.

En nog iemand die iets kan zeggen over reach in relatie tot bouw? De BMC foursquare is tot nu toe de enige met een significant langere reach...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Heb je ook al gedacht aan een custombouw?
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

mud mate schreef: do 2 juli 2020, 22:01 Heb je ook al gedacht aan een custombouw?
Zeker! Maar weet vooral qua frame, vork, demper niet zo goed waar te beginnen. Racefiets en huidige MTB zijn ook vanaf het frame zelf opgebouwd...
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb recent een Scalpel si4 op de kop getikt. Ik wilde eerst een Trail - karretje. Maar na wat kijken zitten en hier en daar wat trappen ben ik toch voor een 100 mm xc fully gegaan. Ik ben als ‘boswielrenner’ begonnen. De huidige Scalpel vond ik al zoveel meer relaxed dan wat ik gewend was aan nerveus sturende knalbak dat ik ervoor gekozen heb. Daar kwam bij dat dat ding voor mij de speelsheid had die ik wat miste bij een slacke fiets als een Hei Hei. Ieder zijn meug uiteraard maar mijn advies is zeker proefrijden.

En ook deze review hielp mij; de reviewer gaf aan met zijn maten mee te kunnen in een trailpark. Tsja toen dacht ik lekker racen en iets meer dan dat kunnen.

https://www.youtube.com/watch?v=BmgdIcNLC5g

Succes met de keuze!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Custom is erg mooi, wel leuker als je weet wat je wilt/fijn/leuk vindt

Reach is een getal, daar kun je de Bike niet op beoordelen, zoveel andere factoren hebben invloed..
De hele geometrie en ook afmontage draagt bij aan hoe de Bike reageert en aanvoelt.

Ik heb Bikes met reaches van 435mm tot (sinds kort) 500mm in gebruik,
die me allemaal om verschillende redenen prima bevallen. YMMV

De trend is naar langere reaches en wielbasis, dat kan heel goed werken, ook 500mm, maar het werkt echt “anders” en vraagt soms ook een andere rijstijl. Dus testen is zeker goed, maar bedenk dat je een echt grote verandering in een testrit misschien niet helemaal kunt waarderen.

Enjoy.!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Die Megamo frames zijn gewoon van Hongfu en een Sjina kloon van de Scott Spark.Ik meen een 550-600 euro excl. verzending. Bestel ook meteen stuur en zadelpen in carbon.

Ik heb ervaring met Sjina carbonnen frames en wielen en dat gaat helemaal prima. Zelf opbouwen is niet moeilijk.

Kant en klaar kan weinig op tegen Canyon en Rose. Misschien die nieuwe Thrill Hill XC die krijgt in Duits blad heel goede reviews.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

And we're back....

Een poosje stil geweest, weekendje ziek, werk, etc.

Afgelopen week eindelijk kunnen testen op een OIZ. Afgewisseld met een Lapierre hardtail zodat ik niet alleen met mijn 15jaar oude 26" hoefde te vergelijken. De Oiz was niet helemaal afgesteld op mijn gewicht dus een beetje wiebelig in de vering, maar reed goed. Ik was wat bang voor de krappe bochten maar die gingen veel beter dan verwacht.

De LaPierre was vooral een snellere, meer comfortabele versie van mijn huidige fiets. Stijfheid, beetje gooi en smijtwerk met het achterwiel hier en daar, lekker fietsje.

De Oiz gaat een stapje verder, de vering haalt op de stukken met veel boomwortels de moeilijkheid er wel af, geeft veel grip op het achterwiel. De vering met squidlock (geloof ik) heeft een "halve"stand die voor heet meeste werk in NL ruim voldoende is. Al dan niet met wat aangepaste luchtdruk.

De nieuwe Oiz lijkt in 3 versies te krijgen:
- 100mm veerweg voor en achter
- 120mm voor en 100mm achter
- 120mm voor en achter

Ik neig zelf naar de laatste versie: in NL kan ik 95% op de halve stand rijden, en die keren dat ik dan in het buitenland ben heb ik ook echt een flinke veerweg. Op de halve stand lijkt me het verschil tussen de 100 en 120mm achter minimaal. Iemand hier andere ideeen over?

Volgende stap: afmontage en prijs, in vergelijking met een canyon (bijvoorbeeld) ie ik nog wel grote verschillen. Is ook een andere fiets dus het is prima dat er een prijs/afmontageverschil is, maar moet natuurlijk wel redelijk blijven.

Wordt vervolgd..... (en nu de andere topics bijlezen...) En ik sluit andere merken nog niet uit!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Andere gedachte dan. Waarom zou je je vering maar half gebruiken? Gewoon lekker open normaal gesproken.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Totaal ander uitgangspunt:
Wat ik met een dergelijk budget zou doen. Een afspraak maken bij een winkel zoals House of mtb of Basta Bikestore. Daar mijn wensen voorleggen en samen komen tot de mtb die voldoet aan mijn wensen. In een dergelijke winkel tref je kennis, is het aanbod niet oneindig zoals op internet en is de koffie beter dan thuis.

Over goede koffie gesproken, dan zeker ook langs bij Sector2bikes.
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

I_do schreef: ma 3 augustus 2020, 20:19 Andere gedachte dan. Waarom zou je je vering maar half gebruiken? Gewoon lekker open normaal gesproken.
Ik reed op Vuursche, mogelijk ook omdat er te weinig druk in de vering zat voelde hij vrij "wobbelig" bij volledig open. Er is ook weinig hoogeverschil hier, ik kan me voorstellen dat dit in Amerongen of rond Nijmegen/Groesbeek bijvoorbeeld anders is.
Plaats reactie