XC fully, voornamelijk NL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Hoi allen,

De afgelopen jaren heb ik sporadisch gemountainbiked. Met name door het wonen in de stad wat verder van leuke routes. Enkele keren wel in het buitenland gereden, joberg2c, transalp, bike4peaks. Allemaal op een (waarschijnlijk te kleine) carbon hardtail (trek 9.8, zelf opgebouwd, momenteel met een 80mm verende vork voor en een 1x11 SLX groep).

Was allemaal leuk maar op de laatste tocht een losse lug vastgezet met epoxy. Ook verhuisd en woon op een steenworp afstand van een mooi parcours. Nu dus tijd om naar iets nieuws te zoeken.

Ik zoek naar ( maar feedback is welkom), iets met een 1x groep. Fully, maar niet te gek veel veerweg. Ik rijd voornamelijk XC, in NL dus. De fiets moet geschikt zijn om tochten vergekijkbaar met bovengenoemde te rijden. Mijn huidige fiets is licht, dus ik neig naar carbon maar weet niet of dat terecht is.

Benieuwd naar jullie input.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je nu ook nog een budget erbij zet dan komen de usual suspects wel met de usual suspects. :bier:
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Goeie! Ik zat nu te denken aan zo'n 3000 a 3500 euro. Maar er is wel wat speling mogelijk. Moet ik met zelf wat langer mentaal voorbereiden.

Ik vind het ook wel leuk om, waar het past, iets aparts te rijden. Een Pyga, Niner, zoiets. Iets wat je niet zo vaak ziet...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Advies geven is moeilijk, maar als ik met jouw budget nu een FS moest kopen geschikt voor Nederland en ook daarbuiten zou ik gelijk de YT Izzo kopen.

Smaken verschillen maar dat is toch echt een fantastisch ding.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En nu mogen de echte kenners je te hulp staan. :-D :bier:
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Niels63 schreef: ma 22 juni 2020, 18:18 Goeie! Ik zat nu te denken aan zo'n 3000 a 3500 euro. Maar er is wel wat speling mogelijk. Moet ik met zelf wat langer mentaal voorbereiden.

Ik vind het ook wel leuk om, waar het past, iets aparts te rijden. Een Pyga, Niner, zoiets. Iets wat je niet zo vaak ziet...
Als je nou een beetje normaal Hollands lijf hebt :lol: , zou je eens op de link in mijn onderschrift kunnen klikken. :bier:
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Dice Oldskool schreef: ma 22 juni 2020, 18:27 Advies geven is moeilijk, maar als ik met jouw budget nu een FS moest kopen geschikt voor Nederland en ook daarbuiten zou ik gelijk de YT Izzo kopen.

Smaken verschillen maar dat is toch echt een fantastisch ding.
Ziet er op het eerst gezicht goed uit. Mogelijk wat veel veerweg maar daar zal ik nog ff goed naar kijken. Thx Ik zet hem op de lijst
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

bongo schreef: ma 22 juni 2020, 18:55
Niels63 schreef: ma 22 juni 2020, 18:18 Goeie! Ik zat nu te denken aan zo'n 3000 a 3500 euro. Maar er is wel wat speling mogelijk. Moet ik met zelf wat langer mentaal voorbereiden.

Ik vind het ook wel leuk om, waar het past, iets aparts te rijden. Een Pyga, Niner, zoiets. Iets wat je niet zo vaak ziet...
Als je nou een beetje normaal Hollands lijf hebt :lol: , zou je eens op de link in mijn onderschrift kunnen klikken. :bier:
Mooi fietsje. Helaas te groot voor mij. Ben 1.80, wat kortere benen en langer bovenlijf. Is iets waar in in geometrie ook wel rekening mee wil houden...
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Hmmm, 1,80, val je soms in M, soms in L?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Niner :D
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

bongo schreef: ma 22 juni 2020, 20:03 Hmmm, 1,80, val je soms in M, soms in L?
Inderdaad, soms de een soms de ander. Vooral langer bovenlijf is dan lastig. Ik rijd nu met een 11cm stuurpen en dat kom je nu niet echt tegen geloof ik
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Bonanza schreef: ma 22 juni 2020, 20:11Niner :D
Nog tips voor zo'n frame toevallig 😀
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je noemt allemaal multi stage XC marathons, met dag in dag uit 70-100km en pak en beet 2000-2500hm ritten, sommigen >1 week lang. Ben je dan podium/heel prestatiegericht, of is meedoen ‘t belangrijkst?
Marathon XC-fully met ongeveer 120 +/- 10 mm. Niet de 100mm race-variant, maar die met dropper, iets meer veerweg, banden met iets meer grip. Ideaal om snel grote afstanden en veel hm’s af te leggen.
Ieder merk heeft tegenwoordig deze wat trailwaardigere variant naast de 100mm uitvoering, dan wel apart in zijn palet.
Of een heel lichte trailfully die heel goed klimt, als je de focus meer wil verleggen naar zwaardere trails rijden, behalve genoemde multi stage tochten. Tot max 130mm.

Je budget bepaalt ‘hoe licht’, en jouw budget is niet heel hoog voor ‘echt’ iets aparts, dat wordt oha al snel prijziger. Niner is al prijziger bv.

Hoeveel veerweg had je zelf in gedachten met ‘niet teveel’? Wat voor gewicht? Bij welk parcours woon je nu in de buurt?

XC-Marathonbikes met wat reserves:
Orbea Oiz TR 120mm, Canyon Lux 110mm; toch ook de 100mm Spark RC; of de net nieuwe wat duurdere nieuwe Specialized Epic 120mm, Cannondale Scalpel 120mm; Mondraker F-Podium, Santa Cruz Blur...
Lichtere trailbikes 130mm die goed klimmen:
Cube Stereo 120 (met 130mm), Canyon Neuron. Genoemde YT Izzo. De gewone 120mm Spark.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Niels63 schreef: ma 22 juni 2020, 20:33
Bonanza schreef: ma 22 juni 2020, 20:11Niner :D
Nog tips voor zo'n frame toevallig 😀
Hier in het noorden zag ik afgelopen nog 1 staan in Borger
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Veerweg zou niet de leidraad moeten zijn bij de keuze van de juiste fiets, maar wel de manier waarop je rijdt. Je geeft nu een paar tochten aan en dat je dus vooral toert. Als je die tochten vooral zo snel mogelijk af wilt leggen, dan past een xc-bike daar enigszins bij. Maar voor dat inzetbereik zit je eerder aan een trailbike als de perfecte fiets. En die komen met iets meer veerweg dan de gemiddelde xc-fiets, pakweg 120-130 mm.

Wil je het toch zeer sportief houden, dan heb je de stugger afgestelde trailbikes, gecombineerd met een zeer sportieve, bijna xc-achtige zithouding.

Het voordeel ten opzichte van de 100 mm xc-bikes is dat ze wat meer reserve hebben in de vering en een iets gemoedelijkere geometrie hebben. Daarmee geven ze meer vertrouwen bij het sturen en een stukje meer controle en comfort.

Gewicht hoeft niet perse hoger te liggen dan de xc-bikes. Het iets hogere gewicht zit dan vaak in iets betere vering bijvoorbeeld. Je kunt inderdaad carbon kiezen, maar in die prijsklasse is de winst die je haalt met carbon vaak klein en is het soms 'verstandiger' aluminium te nemen en iets hoogwaardige onderdelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie