Budget Bike (eerste fiets)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

foxie schreef: do 25 juni 2020, 19:31 Je budget is aardig opgerekt als ik naar de cube kijk... 1350 euro.
Dat is eerlijk gezegd ook opgerekt tot over de pijngrens :x
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Vergeleken met deze twee zou ik toch voor één van de Radons kiezen
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Je kan prima fietsen vinden voor 500/600 euro op MP.

Die Trek fuel is wel veel waar voor je geld. Die leeftijd zou ik niet te veel naar kijken.

Met een beetje geduld kan je echt nog goud vinden als je 26 inch prima vind.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik het, ken de pijn om de juiste fiets nog te kunnen vinden op dit moment. Ik had ongeveer een maand geleden het zelfde.

Als je weet wat en waar je gaat fietsen kun je om te beginnen al weten wat voor soort fiets je zoekt.

Kreten als “ deze heeft een langere vork en ziet er ook wel leuk uit “ behoren dan tot het verleden en maakt de zoektocht al wat gerichter.

Kijk eens wat filmpjes op YouTube bij bv GMBN.
Hier kun je al heel veel leren over de verschillende fietsen die er zijn en toepassingen.

Daarnaast kun je kijken naar welke maat fiets je moet zoeken. Liever 2e hands met top spul. Nieuw met iets minder voor rond de €1000,- a€1200,

Of toch budget voor €500,- met minder spul.

Ik heb zelf in mijn zoektocht gekeken naar de afmontage van de schakelgroepen vanaf SLX en een luchtgeveerde voorvork.
In een budget van €1000 a €1200 en ben ik uitgekomen op de “trek x caliber 9”,heel veel fiets en een erg goede prijs-kwaliteitverhouding voor de beginnende mountainbiker.

Afhankelijk van waar je woont zou je online eens kunnen kijken bij 12GO en daarna de winkel bezoeken in Moordrecht bij Gouda.

Hier heb ik de fiets van mijn vrouw 4 weken geleden gekocht ( kleine dames MB ) die nergens meer te krijgen was , daar 3 op voorraad. Mega grote zaak met heel veel voorraad en keuze.

Succes met jou zoektocht.
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

DJMARCO schreef: do 25 juni 2020, 22:43 Succes met jou zoektocht.
Dankuwel!
De filmpjes van GMBN zijn inderdaad zeer leerzaam voor een leek als mij.

En welke fiets is het voor u uiteindelijk geworden?
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

*Rembrandt* schreef: do 25 juni 2020, 23:27
DJMARCO schreef: do 25 juni 2020, 22:43 Succes met jou zoektocht.
Dankuwel!
De filmpjes van GMBN zijn inderdaad zeer leerzaam voor een leek als mij.

En welke fiets is het voor u uiteindelijk geworden?

DJMARCO schreef: do 25 juni 2020, 22:43 ben ik uitgekomen op de “trek x caliber 9”,heel veel fiets en een erg goede prijs-kwaliteitverhouding voor de beginnende mountainbiker.
:winkie:
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

Mathijs_7 schreef: vr 26 juni 2020, 06:22
DJMARCO schreef: do 25 juni 2020, 22:43 ben ik uitgekomen op de “trek x caliber 9”,heel veel fiets en een erg goede prijs-kwaliteitverhouding voor de beginnende mountainbiker.
:winkie:
aha :-D

Is inderdaad ook een mooie, wel al overal uitverkocht
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

*Rembrandt* schreef: vr 26 juni 2020, 13:54
Mathijs_7 schreef: vr 26 juni 2020, 06:22


:winkie:
aha :-D

Is inderdaad ook een mooie, wel al overal uitverkocht
Heb je nog eens gekeken op de site van 12GO ?
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

DJMARCO schreef: vr 26 juni 2020, 17:51 Heb je nog eens gekeken op de site van 12GO ?
Jep, enkel maar XL en ik heb denk ik ML
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Vitus Nucleus?
Lucht vork
Maat L beschikbaar

https://www.chainreactioncycles.com/mob ... prod181448

Geometrie
De ondergrens van de L zijn jouw maten.
http://vitusbikes.com/products/nucleus-275vr/#geometry
#OpaRijdtEenIZZO
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

_Chris schreef: vr 26 juni 2020, 19:55 Vitus Nucleus?
Lucht vork
Maat L beschikbaar

https://www.chainreactioncycles.com/mob ... prod181448

Geometrie
De ondergrens van de L zijn jouw maten.
http://vitusbikes.com/products/nucleus-275vr/#geometry
dankjewel voor de tip en het meedenken. Maar ik denk dat ik voor tweedehands ga. Ik heb het gevoel dat ik dan simpelweg veel meer waarde voor mijn geld krijg als ik zo zie wat er op marktplaats te koop staat.

En ik weet niet of L een heel goed idee is. Mijn benen zijn niet zo heel lang, krap aan 80, maar eerder 79 a 78. dus misschien maar beter een M nemen?
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

Hier kom ik wederom met een aantal fietsen :P , waarover ik jullie mening zeer op prijs zou stellen. Er zijn zoveel mogelijkheden dat ik soms door de bomen het bos niet zie. Maar ik probeer de zoektocht wat af te bakenen.
- Allemaal rond de 700 euro. en binnen redelijke reistijd.
- Ze zijn allemaal xt / slx afgemonteerd.
- De eerste 2 zijn fully's
- Ik ga ervanuit dat ik met deze fiets zeker een tijdje zal doen. En dat ik dus deze eigenlijk afschrijf voordat ik over n hele tijd weer naar iets anders kijk. Dus de bike moet voldoende zijn om met me mee te groeien als het ware.

Trek Fuel Ex 9 2010 vp €850
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... on=asqSent
Afbeelding

Giant NRS full carbon atb jaar?? ouder dan 10 jaar denk ik? vp €750
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer
Afbeelding

Mountainbike Merida Big Seven XT-Edition 17 vp €700
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer
Afbeelding

Cube Attention HPA 29er mountainbike vp €700
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer
Afbeelding

Giant Talon 27,5 RC LTD vp €600
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer
Afbeelding

Ik blijf het idee maar hebben dat de fully's als voordeel hebben dat de fiets beter presteert / langer goed blijft doordat eventuele schokken gedempt worden. Uiteindelijk is het straks wel 95 kilo wat er tijdens het mtb'en op rust.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Fullys vragen juist om meer onderhoud, het langer goed blijven kan gelden voor jezelf. Veel mensen met een zwakke rug kiezen voor een fully. Het heeft natuurlijk ook rijeigenschappen die voor iedereen voordelig kunnen zijn.
Meer onderhoud betekent voor een 2e hands fiets meer zaken die je moet checken of ze nog wel up to date zijn en die voor extra kosten kunnen zorgen als ze dat niet blijken te zijn.

Dat is voor ons lastig vanaf een foto te beoordelen.

Ik vind de 2e handsfietsen wel aan de prijs. Soms is het de prijs die ze nieuw als overjarig model kostten.
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

*Rembrandt* schreef: vr 26 juni 2020, 20:32 dankjewel voor de tip en het meedenken. Maar ik denk dat ik voor tweedehands ga.
Succes
De tweede hands markt is ook een beetje overspannen.
Was laatst voor mijn zoon een
Maat L hardtail met luchtvork
te zoeken maar dat viel niet mee.
#OpaRijdtEenIZZO
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik denk dat je er goed aan doet om ook te weten waar en wanneer je gaat fietsen.

Voorbeeld ik fiets in de regio tilburg en waarschijnlijk het meest op de route stadsbos 013. Dit is geen route met veel stijle klimmen eerder wat technisch met veel bochten werk en hier en daar kleine hoogte verschillen. Ik ben voorlopig niet van plan om in het buitenland te gaan fietsen op hele uitdagende routes met stijle klimmen en afdalingen. Ik koop dus een fiets die geschikt is voor de routes die ik het meest wil gaan fietsen. Neem dit mee in jou keuze. Waarom gaan voor een duurdere fully als je met een hardtail ook uit de voeten kan?

2e punt is en zo heb ik het een aantal weken geleden ook ervaren is dat de hele fietsmarkt op dit moment overspannen is.
Ik doe er zelf ook aan mee, ik wilde zsm een fiets hebben voor mezelf en voor mijn vrouw. Nu was er voor mijzelf nog wel wat keuze voor mijn vrouw was dat een grotere uitdaging. En hebben we een fiets gekocht in het midden van het land bij 12go. Een dames mountainbike in maatje XS bleek ook een hele uitdaging in de specs die wij voor ogen hadden.

Kun je wachten tot September, Oktober dan kun je volop kiezen uit de 2021 modellen (ook met het opgerekte budget naar 1200-1300).

Vergeet niet dat je er dan nog niet bent, een goede helm, schoenen, fietsbroek en handschoenen kosten alles bij elkaar ook nog wel wat.
Koop je de fiets nieuw in een winkel dan is vaak de handelaar wel genegen hierop wat korting te geven of wat gratis te geven ipv korting op de fiets.

Verder is het heel persoonlijk, ik koop liever een goede fiets in de basis nieuw met een goede voorvork en afmontage ( SLX/XT) dan een 2e hands carbon met XT/XTR onderdelen. Ik fiets recreatief en ik ben niet zo gefocust op het gewicht van alle onderdelen wel op de kwaliteit van de voorvork (luchtgeveerd) en de schakelgroepen (vanaf SLX).

Succes met de keuze.
Plaats reactie