Nieuwe xc hardtail?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Die orbea heb ik inderdaad al naar zitten kijken, vanwege de mogelijk voor de SID te kiezen. Daarmee kom je precies op 2000. Maar een SID valt nogal wat op aan te merken begrijp ik uit bovenstaande posts?

De gedachten waar ik nu een beetje mee loop: de Cannondale F-SI trekt me ergens aan qua fiets en omdat weet dat ik er goede service bij ga krijgen. Ik heb daarbij wel bedenkingen bij de sx/nx aandrijving. Ik kan redelijk explosief fietsen en dat vraagt wat van de aandrijving. Heb van mijn stadsfiets verschillende keren de achternaaf aan gort gereden, ik vermoed vanwege altijd hard wegtrekken. Dat de trapaslager van mijn cube los blijft komen heeft er misschien ook verband mee. Alhoewel het ook goed kan gaan hoor ik vaak over problemen met sx en nx. Daar zit ik dus niet zo op te wachten. Ik kan wel proberen of de lbs de F-SI wil afleveren met slx 1x11, voor dezelfde prijs. Wil hij dat niet, dan de rockrider of orbea. Voordeel van de rockrider: goedkoop, dus ruimte om te investeren in dropper of lichtere wielset. Orbea kan geleverd worden met SID.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mathijs_7 schreef: za 25 juli 2020, 18:35 TS geeft aan top tien te rijden op strava dus niet langzaam. Betere vork, hetzij stijver (fox 34 ipv 32 ) hetzij beter (ga er vanuit dat een SID zijn werk beter doet dan een Reba), heeft dan meer meerwaarde dan een carbon frame imo. Vind ik niet raar :winkie: . Orbea was slechts een voorbeeld, nette vork en binnen budget dus.
Dan zit daar je denkfout, een SID werkt niet beter dan een Reba, is alleen lichter, en juist minder stijf. Vandaar mijn reactie dat ik je suggestie om te "upgraden" naar of een 34, of een SID gek vond. Want dan raad je dus tegelijkertijd een stijvere zwaardere vork aan, of als alternatief een lichtere minder stijve.
De nieuwe SID met 35mm zou een mooier compromis kunnen zijn voor dit soort tegenstrijdige wensen.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

I_do schreef: zo 26 juli 2020, 14:06
Mathijs_7 schreef: za 25 juli 2020, 18:35 TS geeft aan top tien te rijden op strava dus niet langzaam. Betere vork, hetzij stijver (fox 34 ipv 32 ) hetzij beter (ga er vanuit dat een SID zijn werk beter doet dan een Reba), heeft dan meer meerwaarde dan een carbon frame imo. Vind ik niet raar :winkie: . Orbea was slechts een voorbeeld, nette vork en binnen budget dus.
Dan zit daar je denkfout, een SID werkt niet beter dan een Reba, is alleen lichter, en juist minder stijf. Vandaar mijn reactie dat ik je suggestie om te "upgraden" naar of een 34, of een SID gek vond. Want dan raad je dus tegelijkertijd een stijvere zwaardere vork aan, of als alternatief een lichtere minder stijve.
De nieuwe SID met 35mm zou een mooier compromis kunnen zijn voor dit soort tegenstrijdige wensen.
SID heeft debon air en charger damper ipv solo air en motion damper voor de Reba (volgens de Rockshox website..). Lijkt mij niet alleen lichter... Bottom line, ik prefereer een betere vork boven een lichter frame en dat was mijn suggestie richting TS.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Inmiddels is mijn oude Cube LTD nog steeds heel en heb ik wat langer de tijd gehad om rond te neuzen. Zoals in eerdere reacties al werd gezegd: een fully is over het algemeen sneller. Probleem daarin voor mij is het beperkte budget. De enige xc fully binnen mijn budget die ik nu kan vinden is de rockrider xc 100s.
https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... mc=8545706

Maar ik kan me ergens ook voorstellen dat een goede xc hardtail sneller kan zijn dan een niet zo goede fully.

Ik kan in oktober de F-SI Carbon 5 testen. Fietsenmaker heeft al aangegeven dat hij zonder extra kosten de sx/nx aandrijving wil vervangen door slx, mocht ik die willen kopen.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... 25601m10lg

Wat zou jullie advies zijn, de rockrider xc100s of de F-SI bij een goede fietsenmaker, die bikefitting doet en de fiets naar wens aflevert?
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

F-SI
15% korting op vraagprijs is al snel mogelijk. Kun je beter zelf upgraden naar slx.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Als ik je wensen zo lees zou ik zeker een HT nemen ipv fully. je geeft aan met een groep veel op snelheid te rijden en ook veel gravel wegen.
Dan ga je veel meer plezier beleven op een HT.
Een fully heeft zeker zo zijn meerwaarde maar daar heb je vooral wat aan als je lange duur ritten gaat rijden of routes waar veel remkuilen etc in zitten.
Maar gezien je veel niet officieel routes rijd zal je dit ook niet zo veel tegenkomen.

Zelf rij ik twee bikes;
Een Hardtail XC(met 120mm vork en dropper) en een Trail fully, oorspronkelijk was mijn idee om mij Hardtail XC alleen in de polder (gravel en af en toe singletrail) en strand te rijden omdat een fully daar echt te lomp voor is.
In de praktijk pak ik nu altijd mijn Hardtail XC, ook op stuiter rondjes als de UHR en Schoorl. Op een of andere manier voelt mijn Hardtail veel sneller (of dat zo is weet ik niet, rijd niet met strava)
Ik pak alleen nog mijn fully als ik ritten +40km maak (op mijn HT ga ik al dat stuiteren na 40km wel voelen) of als ik beetje wil spelen en techniek wil oefenen.
Have fun!
Rinse.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Die XC900 is wel erg veel bang for your buck. Ik vind hem echter niet mooi en ik denk ook minder geschikt voor je.
De F-SI is een mooie fiets, ik zou dan wel vragen om de XT shifter.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Singletrack Sundays schreef: ma 7 september 2020, 09:01 Een fully heeft zeker zo zijn meerwaarde maar daar heb je vooral wat aan als je lange duur ritten gaat rijden of routes waar veel remkuilen etc in zitten.
Maar gezien je veel niet officieel routes rijd zal je dit ook niet zo veel tegenkomen.
De laatste tijd rijd ik dan meestal wel weer alleen. En dan zoek ik wel de technische singletrails op. Juist omdat dat allemaal niet aangelegd is soms veel hobbelen, met wortels(drops) en modderkuilen. Meer hobbelen dan ik me kan herinneren op officiële routes. Alhoewel je dan ook wel weer wat gravel en gladde bospaden rijdt om de leuke stukjes aan elkaar te rijgen. Het is dus een beetje een afweging.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! De rockrider is inderdaad ook niet echt mooi, alhoewel dat voor mij niet heel zwaar weegt. Ik denk dat ik dan toch maar ga voor de F-SI. Met een goede bikefitting daarbij rijd ik waarschijnlijk ook al beter dan nu op de Cube. Ik heb nu het gevoel dat mijn armen teveel gestrekt zijn. (Ellebogen bijna op slot) en als ik ga staan hang ik veel te veel boven het voorwiel.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Nog even een update hier.
De oude cube ltd was echt op, maar de FSI was nog niet leverbaar. Wat wel leverbaar was: een Chinees carbon frame (BXT).

Ik heb dus zelf maar een fiets gebouwd.
Belangrijkste specs:
- SID select sl
- DT Swiss x1900 wielen
- XT derrie en shifter (1x11)
- SLX cranks, ketting en cassette
- XT remmen
- racing ray en racing ralph banden

Gewicht is rijklaar 10,5kg

Afbeelding

Afbeelding

Nu ongeveer 350 km hiermee gefietst en enorm veel plezier mee. Duidelijk merkbaar stijver en lichter dan de cube LTD.

Nu nog een keer een dropper en over een jaar ofzo nog een keer een lichte wielset, dan is het helemaal compleet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Netjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mtbmouse schreef: ma 28 december 2020, 14:34 Nog even een update hier.
De oude cube ltd was echt op, maar de FSI was nog niet leverbaar. Wat wel leverbaar was: een Chinees carbon frame (BXT).

Ik heb dus zelf maar een fiets gebouwd.
Belangrijkste specs:
- SID select sl
- DT Swiss x1900 wielen
- XT derrie en shifter (1x11)
- SLX cranks, ketting en cassette
- XT remmen
- racing ray en racing ralph banden

Gewicht is rijklaar 10,5kg

Nu ongeveer 350 km hiermee gefietst en enorm veel plezier mee. Duidelijk merkbaar stijver en lichter dan de cube LTD.

Nu nog een keer een dropper en over een jaar ofzo nog een keer een lichte wielset, dan is het helemaal compleet.
Ziet er netjes uit!

Welke maat heb je en hoe wendbaar vind je de fiets? Het lijkt mij de BXT-046, maar die heeft vrij lange chainstays dus zou je denken minder wendbaar. Ben een beetje aan het zoeken op Internet naar frames maar de keuze is groot, waarbij ik mijn bestaande onderdelen wil overnemen.

Ceccotti frames (https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... 7e04wLlm4g of https://nl.aliexpress.com/item/40000218 ... 7e04KByVUF lijken me wel iets maar hebben zo'n E-type side swing voor derailleur (ja ik ben old skool) en die rotdingen zijn niet meer te vinden in 3x10 of 3x9.

Verder heb ik nog o.a. OG-EVKIN, Lexon, Flyxxi, Hongfu, TanTan gevonden, en er is nog veel meer. Lexon heeft moderne en tamelijk lichte 2021 frames lijkt ook 142x12 tussen te zitten. Die Lexon 2021 lijkt me ook wel wat, ook daar zoeken naar derailleur... https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... web201603_
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Crapton schreef: do 31 december 2020, 12:29
Mtbmouse schreef: ma 28 december 2020, 14:34 Nog even een update hier.
De oude cube ltd was echt op, maar de FSI was nog niet leverbaar. Wat wel leverbaar was: een Chinees carbon frame (BXT).

Ik heb dus zelf maar een fiets gebouwd.
Belangrijkste specs:
- SID select sl
- DT Swiss x1900 wielen
- XT derrie en shifter (1x11)
- SLX cranks, ketting en cassette
- XT remmen
- racing ray en racing ralph banden

Gewicht is rijklaar 10,5kg

Nu ongeveer 350 km hiermee gefietst en enorm veel plezier mee. Duidelijk merkbaar stijver en lichter dan de cube LTD.

Nu nog een keer een dropper en over een jaar ofzo nog een keer een lichte wielset, dan is het helemaal compleet.
Ziet er netjes uit!

Welke maat heb je en hoe wendbaar vind je de fiets? Het lijkt mij de BXT-046, maar die heeft vrij lange chainstays dus zou je denken minder wendbaar. Ben een beetje aan het zoeken op Internet naar frames maar de keuze is groot, waarbij ik mijn bestaande onderdelen wil overnemen.

Ceccotti frames (https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... 7e04wLlm4g of https://nl.aliexpress.com/item/40000218 ... 7e04KByVUF lijken me wel iets maar hebben zo'n E-type side swing voor derailleur (ja ik ben old skool) en die rotdingen zijn niet meer te vinden in 3x10 of 3x9.

Verder heb ik nog o.a. OG-EVKIN, Lexon, Flyxxi, Hongfu, TanTan gevonden, en er is nog veel meer. Lexon heeft moderne en tamelijk lichte 2021 frames lijkt ook 142x12 tussen te zitten. Die Lexon 2021 lijkt me ook wel wat, ook daar zoeken naar derailleur... https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... web201603_
Die laatste heb ik vandaag besteld i.c.m. een wielset van carbon met 30mm binnen breedte, eens kijken hoe alles zich houdt :winkie: :bier: :-q
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Crapton schreef: do 31 december 2020, 12:29 Ziet er netjes uit!

Welke maat heb je en hoe wendbaar vind je de fiets? Het lijkt mij de BXT-046, maar die heeft vrij lange chainstays dus zou je denken minder wendbaar. Ben een beetje aan het zoeken op Internet naar frames maar de keuze is groot, waarbij ik mijn bestaande onderdelen wil overnemen.

Ceccotti frames (https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... 7e04wLlm4g of https://nl.aliexpress.com/item/40000218 ... 7e04KByVUF lijken me wel iets maar hebben zo'n E-type side swing voor derailleur (ja ik ben old skool) en die rotdingen zijn niet meer te vinden in 3x10 of 3x9.

Verder heb ik nog o.a. OG-EVKIN, Lexon, Flyxxi, Hongfu, TanTan gevonden, en er is nog veel meer. Lexon heeft moderne en tamelijk lichte 2021 frames lijkt ook 142x12 tussen te zitten. Die Lexon 2021 lijkt me ook wel wat, ook daar zoeken naar derailleur... https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... web201603_
Het is inderdaad de BXT-046, maat L.
De lange chainstays... tja, het is maar een kwestie van perspectief. Ik heb geen gebrek aan wendbaarheid. Vandaag nog Schoorl gereden, eerder deze week Ottelo. Nergens het idee gehad dat mijn fiets niet wendbaar genoeg was. Ik vind hem stabiel in de bochten liggen, niet zo nerveus en zoekend naar balans in de bochten als de Cube LTD. Manuals en bunny-hops vragen wel wat meer verplaatsen van je gewicht, maar dat went ook weer snel genoeg.

Heb trouwens een 11-40 cassette en 34t voor. Was een beetje een gokje in de hoop dat het genoeg zou zijn, ook buiten de lokale rondjes. De laatste klim van Schoorl was een mooie test hoever je daarmee komt. Dat ging dus prima, dus dat is ook weer een geruststelling. De fiets klimt ook gewoon fijn.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

De lange chainstays...
De fiets klimt ook gewoon fijn.
Tsja, lange chainstays geeft meer rust en klimt beter, eigenlijk wel goed passend bij een xc bike is mijn ervaring. :winkie:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

was zelf ook op zoek naar een chinees frame om een strandfiets op te bouwen. BXT mailde net dat ze Large niet meer hebben... iemand nog tips voor een large / 21 inch voor 29 inch en boost? Vrijwel alleen maar 19 als grootste maat te vinden bij Ali :-( Mijn huidige MTB (Lux) hou ik als maatvoering maar aan, dat is een Large met Stack van 609 en reach van 450.

edit> gevonden ondertussen, frame + vaste vork gevonden en besteld via verkoper Airwolf bij Ali, ben benieuwd. Onderdelenjacht is begonnen...
Plaats reactie