Overstappen naar een LTHT. Nukeproof, Kona, Vitus?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Hallo allen,

Ben inmiddels al een aantal jaar actief op dit forum, al is het de afgelopen tijd zeer rustig geweest. Veel te druk met andere zaken. Ik switch nogal graag van (type) mountainbike, en dat is ook iets wat ik momenteel ga doen. Een korte geschiedenis;

Begonnen met het opbouwen van een On One whippet 650B. Top fietsje, maar verkocht. Overgestapt naar een Van Nicholas Tuareg, ook erg gaaf maar ik wou graag een fully proberen. Zo kwam er een Cube stereo 150 HPA. Wou graag een carbon, dus alles omgebouwd op een Cube stereo HPC C:62 150 met 27,5" wielen. Deze is recentelijk verkocht.

edit 19/10: Ik heb de startpost even geupdate aangezien de Cube verkocht is. Nu op zoek naar iets nieuws!
Laatst gewijzigd door DIY op ma 19 oktober 2020, 18:45, 3 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je foto doet het niet, ik denk omdat hij op een persoonlijke account staat en niet op een openbare hostingsite (bijvoorbeeld https://postimages.org/ ).

Vwb de fiets, als je de onderdelen wilt overzetten is het wel fijn als de meeste standaards hetzelfde zijn. En dat is tegenwoordig niet zo vanzelfsprekend...
Bottom bracket, balhoofd, snelspanner/steekas(sen), boost/non-boost, wielmaat, zadelpendiameter, wel of geen stealth routing voor de dropper, dat moet zoveel mogelijk overeenkomen en wellicht vergeet ik nog iets. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar dan zou je met de keus van het frame daar rekening mee moeten houden en dat beperkt de opties altijd.
Sommige dingen zijn relatief eenvoudig aan te passen, maar niet alles.

Dus mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar een verkoop van de complete bike, tenzij het niet lukt om daar een fatsoenlijke prijs voor te krijgen. Maar uiteindelijk zul je zelf die afweging moeten maken, kan niemand anders voor je doen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

kermit schreef: do 23 juli 2020, 16:26 Je foto doet het niet, ik denk omdat hij op een persoonlijke account staat en niet op een openbare hostingsite (bijvoorbeeld https://postimages.org/ ).

Vwb de fiets, als je de onderdelen wilt overzetten is het wel fijn als de meeste standaards hetzelfde zijn. En dat is tegenwoordig niet zo vanzelfsprekend...
Bottom bracket, balhoofd, snelspanner/steekas(sen), boost/non-boost, wielmaat, zadelpendiameter, wel of geen stealth routing voor de dropper, dat moet zoveel mogelijk overeenkomen en wellicht vergeet ik nog iets. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar dan zou je met de keus van het frame daar rekening mee moeten houden en dat beperkt de opties altijd.
Sommige dingen zijn relatief eenvoudig aan te passen, maar niet alles.

Dus mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar een verkoop van de complete bike, tenzij het niet lukt om daar een fatsoenlijke prijs voor te krijgen. Maar uiteindelijk zul je zelf die afweging moeten maken, kan niemand anders voor je doen ;-)
Klopt, ik heb het gelijk aangepast. Thanks! Foto is overigens van vorig jaar, ondertussen zit er een kortere stuurpen op en dergelijke.

Voor wat betreft je antwoord, het lijkt mij inderdaad ook het beste om de fiets geheel te verkopen. Ik vind het erg tof om zelf een bike op te bouwen, maar qua kosten is dat ook niet alles.. Nu heb ik ook nog nooit op een 29r gereden, dus die optie wil ik ook wel openhouden met betrekking tot de nieuwe bike. Het aanbod is erg groot, zijn er nog speciale merken die het sitebezoek waard zijn?
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik zou eens beginnen bij de Kona Honzo lijn. Daar zit vast iets tussen naar je smaak.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zou ook eens kijken naar de On-One Scandal, Radon Cragger en alles van Ragley. Hoewel er 1000 mensen en 1000 meningen zijn en velen hier heel tevreden rondrijden met een 150mm hardtail vind ik meer dan 140mm voor een hardtail niet erg nuttig. Wat mij betreft is 130mm de sweetspot.
Waar woke is, is vuur
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Is inderdaad allemaal erg mooi spul. Voor wat betreft de veerweg denk ik dat 130-140mm voor mij meer dan voldoende is. Moet zeggen dat ik die Radon toch ook wel heel erg tof vind.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Ben zelf in het bezit van een cube reaction TM , misschien niet helemaal wat je zoekt , maar toch 130mm veerweg , is op de lokale rondjes nog zeer goed te doen en staat ook z’n mannetje als het wat ruiger word , daarnaast kom je er ook nog fatsoenlijk mee omhoog en is ie redelijk budget vriendelijk
—Cube reaction TM Pro—
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Is wel een optie die ik ga onthouden. Ik vind sowieso dat Cube altijd heel veel fiets bied voor de prijs. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de "kleinere" fabrikanten mij ook wel aantrekken. Alles is overigens wel afhankelijk wat de Stereo opleverd, altijd lastig te schatten. Maar volgens mij is de markt voor tweedehands bikes momenteel wel prima in orde..?
Tjoentje
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: za 18 november 2017, 19:57

modbreak: het is niet de bedoeling je waren te slijten buiten het verkoopdeel van het forum...
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

dorretje schreef: do 23 juli 2020, 18:38 Ik zou eens beginnen bij de Kona Honzo lijn. Daar zit vast iets tussen naar je smaak.
Makkelijk schreef: do 23 juli 2020, 19:04 Ik zou ook eens kijken naar de On-One Scandal,
Ik heb een Honzo CR op 130mm en een On One Scandal op 140mm. Zijn wel 2 heel verschillende fietsen qua beleving (zelfde vorken: DVO Sapphire)

De Scandal is een soort DH fiets zonder achtervering. Lange wielbasis, erg stabiel hard bergaf. Je moet hem echt de bocht in zetten en er passen 27,5+ banden in tot 3.0 en 29" banden tot 2.6.

De Honzo is meer een speelfietsje/alleskunner. Je kunt er nog best hard mee boscrossen, maar is ook erg stabiel in afdalingen. Klimmen doet hij ook erg goed. Je denkt hem de bocht door, mede door zijn korte achterkant. Banden 29" tot 2.4. Er is ook een "Big" Honzo voor 27,5+ banden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is idd wel iets om op te letten denk ik, de ene LTHT is de andere niet qua rijbeleving.
En het een is niet beter dan het ander, het gaat erom dat je de fiets eruit pikt die het beste bij jouw voorkeuren past.

Toen mijn Snowdon bedacht werd heb ik bewust niet voor een radicale geo gekozen, omdat die fiets vooral NL ziet en een keer wat serieuzere paden ook best te doen zijn met 130mm en 68 graden vooraan (29er). Zeker als je niet op zoek bent naar enduro-achtig rijden maar "gewoon ouderwets wat leuke paadjes" wilt dalen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Dat is inderdaad wel een erg goed punt, en fijn dat jij ook de beide fietsen tegen elkaar kunt zetten!

Naar alle eerlijkheid was ik van plan om de Cube ook meer te gaan gebruiken voor enduro-rondjes, maar ik vind er simpelweg de tijd niet voor. Ik denk dat een fiets die iets meer 'alleskunner' is voor mij dus een betere oplossing bied. Hoewel ik het dalen, en rijden over technische trails het leukste vind, is het voor mij toch ook wel belangrijk dat ik lekker kan klimmen.

Moet me denk ik eens gaan verdiepen in geometrie, want die ontwikkelingen daarin gaan allemaal erg snel.

Weet overings niet of dit hier mag, maar wat zou een huidige waarde kunnen zijn van mijn Cube? Dan geeft me dat ook enigszins een budget waarin ik kan zoeken..
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

What about N+1? (jaja, ik weet het, budget...) Bijv een Commencal Meta is niet al te duur: https://www.commencal-store.com/meta-ht ... 2x31374114
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Tja, N+1 is natuurlijk de ideale situatie ;) Maar ik wissel de bospaden ook nog af met de weg, en heb simpelweg niet de tijd om twee MTB's te gebruiken. En daarnaast uiteraard het kostenplaatje.

Die Commencal heeft overigens een heel gaaf frame, al moet ik zeggen dat de afmontage/prijs verhouding niet heel hoog scoort toch?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Een LTHT is altijd fun en ook echt wel een aanrader als je niet perse met strava tijden bezig bent maar wel gewoon veel lol wilt beleven op de tracks.

Ik denk dat de veerweg van de vork niet perse beïnvloed hoe een fiets rijdt maar meer de hoogte van het balhoofd, ik kan even niet op de term komen :roll:

Desalnietttemin, dartmoor zou je ook nog eens kunnen kijken want die hebben ook nog wel frames waar de oude standaarden in terug te vinden zijn. Benieuwd wat het wordt :-q
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie