Fully voor 2m en 0.1ton

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

Ja, inderdaad.
Zou zeggen met de huidige setup rij ik dus sportief comfortabel.
Met een meer "modernere" set up, zou heel grof gezegd de reach groter worden, stuurpen korter, stack mss lager, maar pakweg de afstand zadel-stuur hetzelfde blijven.
De Sensa heeft een steil balhoofdhoek, dus die toren spacers verkorten de reach niet zo erg als een balhoofdhoek dat luier staat.

Als ik de afstand tussen zadel en stuur "hetzelfde" zou houden als nu (+-75cm), dan zou ik even "sportief comfortabel" zitten, enkel andere rijeigenschappen?
Zoals rustiger sturen met een luiere balhoofdhoek en effectiever met een steilere zitbuis meer kracht op de pedalen kunnen zetten.

Sensa: reach 442, stuurpen 100mm, zitbuishoek 73,5, effectieve bovenbuis 635
Komt grofweg hetzelfde neer als een:
Specialized epic evo: reach 470, stuurpen 60mm, zitbuishoek 74, effectieve bovenbuis 659
En als een
Trek top fuel: reach 510, stuurpen 35mm, zitbuishoek 75, effectieve bovenbuis 677.

Allemaal andere fietsen, andere eigenschappen, maar grofweg dezelfde zitpositie? Enkel hoe langer de reach, hoe korter de stuurpen, hoe beter in verhouding? Plus bijkomend feit dat men dus dieper gaat zitten owv de lagere stack.
Of sla ik de bal hier een beetje mis?

Bijvullend Kona Hei Hei:
Reach 500
Stack 610
Balhoofdhoek 67.5
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je Sensa is nog lastiger, want dat is een hardtail en daarbij verandert de hele geometrie als je er op gaat zitten. Als de vork 25 mm sag heeft, dan worden alle hoeken bijna een graad steiler. En kom je voor ook 25 mm lager te zitten. In dat opzicht heeft een fully dus nog voordelen.

Tussen de Specialized en de Trek zit ook een graad verschil in zithoek. Dat is bij jouw lengte ook wel weer 2 cm dat het zadel verder naar voor of achter staat. Naar voor zou niet slecht zijn, omdat je als lange rijder al veel te veel over het achterwiel geplaatst bent.

Dus nee, de zithoudingen zijn niet direct gelijk, maar kunnen wel gelijk gemaakt worden. En ja, dan heb je behoorlijk verschillende rijeigenschappen.

Overigens is een korte stuurpen niet per definitie slecht of zo. Maar omdat grotere fietsen meestal erg kort zijn, verplaats je wel veel gewicht naar het voorwiel. Wat behoorlijk invloed heeft op het stuurgedrag. (Goed, dit is tricky, want ik zeg net al dat je teveel op het achterwiel zit, dus meer naar het voorwiel kan op zich geen kwaad. Maar bij een te kleine fiets wil je juist weer minder met het stuur sturen, omdat dat een te nerveus rijgedrag op gaat leveren...)

Je ziet dat alles invloed heeft op elkaar. En daarom maak ik zo een herrie dat fabrikanten geen juiste grote fietsen maken (en tegenwoordig ook geen kleine meer...). Maar goed, het gaat de goede kant op en aan alles valt te wennen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Leuke discussie! Ik ben ook 1.98mtr en iets meer dan 100kg. Het was echt een verademing toen ik een aantal jaar terug over ging van mn oude 26 inch fully naar mn huidige 29 inch fully. De fiets voelde al zoveel groter aan.

Ik krab wel een beetje achter mn oor als ik die geometrie cijfers voorbij zie komen. Ik heb een "XL" formaat (22 inch) en zit hier heel lekker op. Heb sowieso een voorkeur voor de wat meer rechtere (luie) zit. Ik kreeg voorheen namelijk snel last van mn onderrug als ik te ver voorover zat en nu niet meer :) Of het dus het beste is voor me, dat laat ik in het midden, zou daarom graag een keer een XXL achtige fiets willen proberen.

De specs van mn Cube Stereo zijn: reach 440mm en stack 664mm...
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

https://youtu.be/jq_vNpKm2bk
Best een interresant filmpje gevonden voor de grotere mensen.
Vond het wel de moeite waard om eens te delen.
Zelf heb ik gemaild voor een onafhankelijke bike fit te laten doen.
Zelf denk ik er goede info van te krijgen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Kom gewoon eens vrijblijvend langs om te testen :wink:
Met testen krijg je het meeste inzicht in wat geometrie voor jou kan betekenen. Transition biedt idd ook wel een paar mooie opties.
Zo zijn er nog wel wat opties.

Ik werk op basis van afspraak. :-?
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

mud mate schreef: zo 9 augustus 2020, 13:53 Kom gewoon eens vrijblijvend langs om te testen :wink:
Met testen krijg je het meeste inzicht in wat geometrie voor jou kan betekenen. Transition biedt idd ook wel een paar mooie opties.
Zo zijn er nog wel wat opties.

Ik werk op basis van afspraak. :-?
Ja, klopt, bedankt voor je aanbod.
Als de corona regels wat soepelder worden, kan ik wel eens langs komen. :-q
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

azu schreef: di 11 augustus 2020, 20:10
mud mate schreef: zo 9 augustus 2020, 13:53 Kom gewoon eens vrijblijvend langs om te testen :wink:
Met testen krijg je het meeste inzicht in wat geometrie voor jou kan betekenen. Transition biedt idd ook wel een paar mooie opties.
Zo zijn er nog wel wat opties.

Ik werk op basis van afspraak. :-?
Ja, klopt, bedankt voor je aanbod.
Als de corona regels wat soepelder worden, kan ik wel eens langs komen. :-q
Zijn die streng dan? Bij mij is de 1,5 meter makkelijk te waarborgen en ik heb handgel en sterk koffie, dus aan alle voorwaarden voldaan :lol: :lol: :lol:

Dat is het voordeel van werken op afspraak. Altijd maar 1 klant. :wink:
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Sjoerd001 schreef: di 4 augustus 2020, 15:07 Leuke discussie! Ik ben ook 1.98mtr en iets meer dan 100kg. Het was echt een verademing toen ik een aantal jaar terug over ging van mn oude 26 inch fully naar mn huidige 29 inch fully. De fiets voelde al zoveel groter aan.

Ik krab wel een beetje achter mn oor als ik die geometrie cijfers voorbij zie komen. Ik heb een "XL" formaat (22 inch) en zit hier heel lekker op. Heb sowieso een voorkeur voor de wat meer rechtere (luie) zit. Ik kreeg voorheen namelijk snel last van mn onderrug als ik te ver voorover zat en nu niet meer :) Of het dus het beste is voor me, dat laat ik in het midden, zou daarom graag een keer een XXL achtige fiets willen proberen.

De specs van mn Cube Stereo zijn: reach 440mm en stack 664mm...
Ik ben 1,96m en 88 kilo en ben ook van een te kleine 26 inch hardtail naar een fully gegaan... Ik ben uitgekomen op een Specialized Epic XL fully. Aangezien ik de lengte vooral in mijn bovenlijf heb ben ik bewust niet voor een compactere Cube gegaan. Mijn fiets heeft een reach van 462mm en stack van 634mm. Zo zie je maar weer hoe persoonlijk een fiets en houding is!
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Interessant topic! Ik ben precies 2m en 0,1 ton, binnenbeenlengte 98.

Heb de fout gemaakt door een fiets te kopen puur op basis van specs.

Heb nu een Cube Reaction SL 2019.

Afbeelding

Ben tevreden over de looks, de afmontage full XT, boost naven, voorvork Fox rhythm etc, maar: ik zit er niet lekker op en dat is natuurlijk zeer belangrijk onderdeel. Te kort frame voor mijn gevoel en stuur te laag tov zadel. Heb stuurpen aangepast door een langere en met steilere hoek te kiezen, maar stuurt nu niet zo prettig :((


Mijn wensen:
  • Wil een fijne fully voor Amerongen Leersum, af en toe Bergschenhoek en af en toe buitenland
  • Houd wel van een beetje comfortzit
  • Liefst niet gevoel van zadel 20 meter boven stuur en te snel voorover klappen bij steile Bergschenhoek trappetjes
  • Strava tijden niet belangrijk, maar wil met hoge snelheid over de wortelpaden kunnen knallen
  • Budget beetje rond de 2000, zeg maar bandbreedte 1500-2500 euro

Vind het maar klastig zoeken, id beperkt aanbod. Ik kom dan een beetje uit op:

1. Fuel EX 5 -> betaalbaar maar wel hele stap terug in afmontage
2. Top Fuel 7 SX -> ben niet bekend met de SRAm groepen, maar zal ongetwijfeld in de buurt komen van huidige XT, ik gok beetje vergelijkbaar met SLX wat ik ook prima zou vinden
3. YT Izzo comp -> eigenlijk buiten budget, maar prachtig. Alleen kan ik heb ergens proberen?
4. Rose Ground Control 3 (niet te klein? en levertijd half jaar....)
5. Kona Proces Al 134?

Heb een Trek dealer om de hoek vind ik wel een fijn idee. Maar kom van Cube vandaan met echt knettergoede prijskwaliteitverhouding (los wat je van de sfeer kan vinden), dus is wel even slikken met afrekenen..., maar misschien heb ik dat er wel voor over. Even puzzelen nog.

Zijn er nog goede alternatieven, naast wat al genoemd is??

En aanvullende vraag: stel ik vind een goede fiets, maar wachttijd is zeg 25 weken. Is het mogelijk/heeft het dan zin om mijn stuurbuis te verlengen met spacers en zo en de kortere, originele stuurpen weer te monteren voor de time being? Wat is daar nog aan "stack" winst te halen?


Edit: misschien stomme vraag, maar is een los frame kopen en onderdelen overzetten een optie? Zo ja wat is dan slim?
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Menno_M schreef: di 25 augustus 2020, 20:45 Interessant topic! Ik ben precies 2m en 0,1 ton, binnenbeenlengte 98.

Heb de fout gemaakt door een fiets te kopen puur op basis van specs.

Heb nu een Cube Reaction SL 2019.

Afbeelding

Ben tevreden over de looks, de afmontage full XT, boost naven, voorvork Fox rhythm etc, maar: ik zit er niet lekker op en dat is natuurlijk zeer belangrijk onderdeel. Te kort frame voor mijn gevoel en stuur te laag tov zadel. Heb stuurpen aangepast door een langere en met steilere hoek te kiezen, maar stuurt nu niet zo prettig :((


Mijn wensen:
  • Wil een fijne fully voor Amerongen Leersum, af en toe Bergschenhoek en af en toe buitenland
  • Houd wel van een beetje comfortzit
  • Liefst niet gevoel van zadel 20 meter boven stuur en te snel voorover klappen bij steile Bergschenhoek trappetjes
  • Strava tijden niet belangrijk, maar wil met hoge snelheid over de wortelpaden kunnen knallen
  • Budget beetje rond de 2000, zeg maar bandbreedte 1500-2500 euro

Vind het maar klastig zoeken, id beperkt aanbod. Ik kom dan een beetje uit op:

1. Fuel EX 5 -> betaalbaar maar wel hele stap terug in afmontage
2. Top Fuel 7 SX -> ben niet bekend met de SRAm groepen, maar zal ongetwijfeld in de buurt komen van huidige XT, ik gok beetje vergelijkbaar met SLX wat ik ook prima zou vinden
3. YT Izzo comp -> eigenlijk buiten budget, maar prachtig. Alleen kan ik heb ergens proberen?
4. Rose Ground Control 3 (niet te klein? en levertijd half jaar....)
5. Kona Proces Al 134?

Heb een Trek dealer om de hoek vind ik wel een fijn idee. Maar kom van Cube vandaan met echt knettergoede prijskwaliteitverhouding (los wat je van de sfeer kan vinden), dus is wel even slikken met afrekenen..., maar misschien heb ik dat er wel voor over. Even puzzelen nog.

Zijn er nog goede alternatieven, naast wat al genoemd is??

En aanvullende vraag: stel ik vind een goede fiets, maar wachttijd is zeg 25 weken. Is het mogelijk/heeft het dan zin om mijn stuurbuis te verlengen met spacers en zo en de kortere, originele stuurpen weer te monteren voor de time being? Wat is daar nog aan "stack" winst te halen?


Edit: misschien stomme vraag, maar is een los frame kopen en onderdelen overzetten een optie? Zo ja wat is dan slim?
Kogel is door de kerk! Heb een Top Fuel 7 gekocht. Was een van de laatste in XXL, en overal werd gezegd levertijd februari pas weer. Zeker XXL frames schaars. Even goed op de fiets gezeten en verademing: extra reach zit heel ontspannen.

Nu nog op zoek naar wat upgrades!
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

TS al een keus gemaakt?
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

veentje schreef: wo 2 september 2020, 14:14 TS al een keus gemaakt?
Hey,
Heb nog geen keuze gemaakt.
Heb over 2 weken een onafhankelijke bikefit, van daaruit kijk ik verder.

Cannondale scalpel se heeft de afmontage dat ik wil, 2 drinkbushouders, maar mss te klein frame.
Specialized epic evo, is sram of shimano slx, 2 drinkbushouders, frame heeft 1cm meer reach en 1cm meer effectieve bovenbuislengte.
Kona hei hei, heeft meer reach, wel sram, bijna dezelfde effectieve bovenbuislengte als de epic.

Trek top fuel, lijkt me op papier ruim. Het grootste minpunt voor mij is die enkele bidonhouder.
Transition spur, idem als de Trek.
Wil absoluut 2 bidons kunnen mee nemen.
Er bestaat wel de "Holy rail dual cage kit” van Lyne Components. Misschien is dat een optie.

Anderzijds: Sensa zou naar het schijnt ook een fully aan het ontwikkelen zijn met ruimte voor 2 bidonhouders. Maar dat zou pas begin volgend jaar zijn.

Enigste manier is een testrit en voelen hoe de fiets rijdt.
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

[/quote]

Kogel is door de kerk! Heb een Top Fuel 7 gekocht. Was een van de laatste in XXL, en overal werd gezegd levertijd februari pas weer. Zeker XXL frames schaars. Even goed op de fiets gezeten en verademing: extra reach zit heel ontspannen.

Nu nog op zoek naar wat upgrades!
[/quote]

Dat is snel beslist. :-q
Zou je willen proberen of er 2 grote drinkflessen in je frame zouden kunnen passen zoals de kit van Lyne components?
Zal wel niet gaan met rechte bidonhouders, maar sideloaders mss wel?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

azu schreef: do 3 september 2020, 18:23 Wil absoluut 2 bidons kunnen mee nemen.
Daar zou ik het niet op laten hangen, je kan toch gewoon een rug- of heuptas gebruiken?
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

azu schreef: do 3 september 2020, 18:28
Kogel is door de kerk! Heb een Top Fuel 7 gekocht. Was een van de laatste in XXL, en overal werd gezegd levertijd februari pas weer. Zeker XXL frames schaars. Even goed op de fiets gezeten en verademing: extra reach zit heel ontspannen.

Nu nog op zoek naar wat upgrades!
[/quote]

Dat is snel beslist. :-q
Zou je willen proberen of er 2 grote drinkflessen in je frame zouden kunnen passen zoals de kit van Lyne components?
Zal wel niet gaan met rechte bidonhouders, maar sideloaders mss wel?
[/quote]


Kan moeilijk inschatten of het past. Ik ben idd ook overgestapt op rugzak. En heb gereedschap bidon met co2 pomp en band en tools etc. Heel tevreden mee. Heb paar jaar nét te klein gereden, Cube Xxl 23 inch, maar wist toen niet dat die relatief kort zijn. Nu zit ik zalig, heel tevreden! En heb wat upgrades besteld, omdat het een 1x12 is, achterderailleur van sx naar gx eagle geupgraded, kost 85 piek ongeveer, shifter 3 tientjes ongeveer.
Plaats reactie