Fully voor 2m en 0.1ton

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

Wellicht dat iemand mij in dit topic verder kan helpen.
Ik fiets momenteel op een Scott Spark 940 (model 2019), maat XL. De reach hiervan is 477, de stack 611 en BB hoogte 327.
Om 'comfortabel' te zitten maak ik gebruik van een stuurpen van +17 graden en 100m lengte. Tevens heb ik een riser stuur van 40 mm.
Ik merk dat de toegenomen lengte en hoogte positie van het stuur mij positief bevallen.
Ik val ook in de categorie van dit topic: 1.98 meter lang en 100 kilo.

Momenteel ben ik wel op zoek een andere fiets (carbon, lichter etc.) en is mijn oog gevallen op de nieuwe Kona Hei Hei, maat XL.
Hiervan is de reach 500, stack 610 een BB hoogte 340. Ik heb meerdere Nederlandse dealers gebeld, echter ben ik tot nu toe niet het nieuw model in de maat XL tegen gekomen om te passen. Derhalve ben ik benieuwd hoe deze nieuwe geo (met name de combi lagere stack en hogere BB hoogte) uit zou pakken. Vooral in combinatie met de aanpassingen die ik op mijn huidige MTB heb toegepast.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De bovenbuis van die Hei Hei is nog steeds maar 1cm langer. Ik vrees dat je nog steeds een 9cm lange stuurpen wilt hebben straks. Volgens mij mag het best wat groter in jouw geval? Trek Top Fuel, YT Izzo, iets van Norco, zoiets.. of Nicolai..
Waar woke is, is vuur
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

echter ben ik tot nu toe niet het nieuw model in de maat XL tegen gekomen

basta bikes ook niet?
Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

Makkelijk schreef: wo 21 oktober 2020, 17:28 De bovenbuis van die Hei Hei is nog steeds maar 1cm langer. Ik vrees dat je nog steeds een 9cm lange stuurpen wilt hebben straks. Volgens mij mag het best wat groter in jouw geval? Trek Top Fuel, YT Izzo, iets van Norco, zoiets.. of Nicolai..
Had ik inderdaad ook al naar gekeken, maar die verschillen zijn op papier ook relatief klein. Het verschil in reach en lengte bovenbuis is veelal rond de 10 mm in (positief) verschil. Bij de stack is dit ook veelal het geval, uitgezonderd de YT Izzo. Een lange stuurpen zou ik dan sowieso bijna op elke MTB moeten hebben helaas.
nick22 schreef: wo 21 oktober 2020, 19:11 basta bikes ook niet?
Nog niet geprobeerd. Zie ze ook niet als dealer op de website staan, maar zal ze morgen even bellen. Bedankt!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2648
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Makkelijk schreef: wo 21 oktober 2020, 17:28 De bovenbuis van die Hei Hei is nog steeds maar 1cm langer. Ik vrees dat je nog steeds een 9cm lange stuurpen wilt hebben straks. Volgens mij mag het best wat groter in jouw geval? Trek Top Fuel, YT Izzo, iets van Norco, zoiets.. of Nicolai..
De reach is 23 mm langer je kan dan dus uit met een 70 of 80 mm stuurpen.
De stack is 10 mm hoger, als je hier een stuur bij neemt met 20 - 40 mm rise Dan moet het aardig goed komen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Zonder dit topic te willen kapen even voor de beeldvorming een foto...
Ik (1.97) op een Top Fuel XL (dus niet een XXL). Het is niet mijn eigen fiets ( ik heb een Trek X caliber in 21.5 inch).
Ben wel ook opzoek naar een nieuwe fiets (fully).
Met de XL TF vind ik dat het stuur nog wat te dichtbij staat / ik wat te recht op zit.

Afbeelding
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mad Wally schreef: wo 21 oktober 2020, 20:50
Makkelijk schreef: wo 21 oktober 2020, 17:28 De bovenbuis van die Hei Hei is nog steeds maar 1cm langer. Ik vrees dat je nog steeds een 9cm lange stuurpen wilt hebben straks. Volgens mij mag het best wat groter in jouw geval? Trek Top Fuel, YT Izzo, iets van Norco, zoiets.. of Nicolai..
De reach is 23 mm langer je kan dan dus uit met een 70 of 80 mm stuurpen.
Als het gaat om een comfortabele zitpositie is reach niet zo relevant maar kun je beter naar de bovenbuis kijken imo
Waar woke is, is vuur
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Een bekende van mij rijdt op een Top Fuel XXL, hij is 2.04 meter. Alsnog een lange + 17 graden stuurpen volgens mij, maar het past wel.

In de hoge positie een reach van 515 en een stack van 617:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... e=red_grey
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Mtbenno schreef: wo 21 oktober 2020, 22:00 Zonder dit topic te willen kapen even voor de beeldvorming een foto...
Ik (1.97) op een Top Fuel XL (dus niet een XXL). Het is niet mijn eigen fiets ( ik heb een Trek X caliber in 21.5 inch).
Ben wel ook opzoek naar een nieuwe fiets (fully).
Met de XL TF vind ik dat het stuur nog wat te dichtbij staat / ik wat te recht op zit.

Afbeelding
Nicolai G13 :wink:
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

nick22 schreef: zo 25 oktober 2020, 12:39 @kienhu

https://www.bikesuperior.com/winkel/fie ... -hei-2021/

op voorraad
Thnx, telefonisch contact met ze gehad echter hebben zij de fiets nog niet op voorraad. Heb ik de tussentijd ook al wat anders kunnen regelen gelukkig!
Plaats reactie