Fully voor 2m en 0.1ton

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

Dag allemaal,
Nu ik enkele jaren terug bezig ben met MTB, ben ik op zoek naar advies.
Ben zelf 1m98 en weeg 98KG. Binnenbeenlengte van 99cm
Rij voornamelijk vaste toertochten in noord België (kempen) en deels de grens gemeentes (Reusel, Bladel, Eersel...), lijkt meer op XC zou ik denken.
Gemiddeld rond de 70 a 80km, maar wil de afstanden langer maken, daarom eerder "marathon" gericht en geen wedstrijd parcour.
Tegenstrijdig: wil wel sneller en sneller over de tochten rijden.. Dus geen logge fiets.
Momenteel een 2017 Sensa HT met 1x11XT afmontage, 23" alu frame, met DT-Swiss wielen XR331 met 240 naaf.
Goeie fiets, geen problemen mee, enkel ben ik op zoek naar meer controle voor in de bochten en over het knallen van wortelstroken.

Stack, reach en balhoofdhoek zijn de belangrijkste argumenten wat ik hier en daar lees.
Wat is belangrijk? 2 bidonhouders, XT-afmontage, "vergevingsgezind" (Ben geen MVDP, maar gewoon een recreant dat sportief rijdt)

Momenteel de Sensa: Reach(442), Stack(649), balhoofdhoek(70,5), veerweg 100(enkel voor), stuurpen 100mm
Waar dacht ik aan?
Cannondale Scalpel SE1 XL: Reach(470), Stack(621), Balhoofdhoek (67), 120mm veerweg V+A
Orbea OIZ TR XL: Reach(466), Stack(622), Balhoofdhoek (68), 120mm veerweg V+A
Canyon Lux XL: Reach (470), Stack (632), Balhoofdhoek (69,5), 110mm veerweg V, 100mm A
Trek Supercaliber is knap, maar denk teveel race focus, denk ik zo maar... plus vele malen duurder als de andere modellen.
Trek Top fuel is ook knap, maar 1 bidonhouder. Idem vele malen duurder

Welk advies zoek ik nu?
Volgens de site van de fabrikanten zijn deze fietsen maar "geschikt" voor een bepaalde grootte.
Cannondale: 185-195
Orbea: 183-198
Canyon: groter dan 192
Trek: XXL: 195-203, maar niet leverbaar in XXL in 2021 als ik het goed heb gelezen?
De stack en reach liggen bij deze "dicht" bij elkaar, enkel de balhoofdhoek is het grootste verschil.
Bij een dealer luisteren, zegt deze sowieso dat die goed is en gaat passen, maar wat denken jullie?
Een testfiets heeft een dealer niet snel staan in de grootste maat.
Ik denk dat de Cannondale het meest "vergevinsgezind" is gevolgd door de Orbea?
Of misschien zijn er nog fietsen met 2 bidonhouders die ik nog niet ken?

Alvast bedankt :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Belangrijkste: een fiets die groot/lang genoeg is, bij 2m. Da's het lastigste.
Vervolgens wegblijven van lichtgewicht afmontages, bij 100kg. Stevige wielen, stevige vork met wat extra veerweg, in een stevig frame. Extra volumineuze wat bredere banden evt, als upgrade?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

Ja, dat klopt.
Maar als je de stack en reach bekijkt van die fietsen, komen die overeen grofweg, maar elke fabrikant geeft een andere grootte van rijder aan. En die ligt nogal ver uit elkaar.
Dat is het moeilijke om te vinden wat nu wel of niet kan.

Wielen etc... Ik zal inderdaad geen 28 aero spaken per wiel moeten hebben. :wink:
Banden waren eerst 2.10 (origineel) maar nu zitten er 2.35 op.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Dit draadje maar even volgen.
Val in dezelfde categorie als de starter.

En ook langzaamaan opzoek naar een fully met soortgelijk inzetbereik.
Dus ik lees even mee :wink:
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Rocky Mountain Element misschien ?
Voldoet aan je eisen, en in xxl met 483 reach.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

YT Izzo XXL
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Persoonlijk vind ik een reach van ~470 relatief kort voor iemand van bijna 2m, dan zou ik zelf toch meer richting 500 kijken (YT Izzo, Transition Spur, ....). Maar ik heb een voorkeur voor het deel van Belgie met wat meer hoogteverschil....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mud Mate, kom er maar in. :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Indien groot genoeg, zeker nagaan, dan zijn evt ook interessant:

Net wat te krap?
Scott Spark, XL, reach 47,73cm, https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =274638009 (met 'find your size' tool)
Specialized Epic Evo, bij maatadvies lees je in XXL = tot 2m, reach ... cm? Op de Nl'se site is XL de grootste maat, met 46,5 cm reach, tot 1,93m, https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 560-173728
Rose Thrill Hill Trail 2, XL, reach 46,7cm, 11,7kg, https://www.rosebikes.nl/rose-thrill-hi ... le_size=XL

Wel lang genoeg?
Radon Skeen Trail 10,0 SL, tot 115kg, 22" reach 49cm als ik het plaatje goed interpreteer, 12,7kg, https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 0-sl-2020/
YT IZZO Pro, XXL, 1,92 - 2,04m, reach 51,3cm, https://www.yt-industries.com/en/detail ... gory/73662
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Ben bijna jouw lengte, rij met het zadel op 86.5, binnenbeenlengte weet ik niet zo, maar die zal wel rond 86.5 + 17 (cranklengte, korte crank vanwege ooit gebroken heup) en ik zit sinds kort heerlijk comfortabel op een Epic Evo XL. met de kilo's heeft die ook zeker geen moeite, die 98kg hoop ik ooit nog eens op terug te komen. De lockout van de demper is goed genoeg om het ding als een hardtail aan de laten voelen.
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

cheeta schreef: za 25 juli 2020, 20:28 Persoonlijk vind ik een reach van ~470 relatief kort voor iemand van bijna 2m, dan zou ik zelf toch meer richting 500 kijken (YT Izzo, Transition Spur, ....). Maar ik heb een voorkeur voor het deel van Belgie met wat meer hoogteverschil....
De "trend" is inderdaad longer, lower en slacker. In 2017 men eigen laten uit meten bij de fietsenmaker en toen kwamen we er uit dat dat het goed was op die sensa met die reach van 442 en 100mm stuurpen. (Komende van een 26" met triple en lange zadelpen.. :wink: )
Nu zijn de maten zo veranderd dat een frame met een maatje "kleiner" zelfs een langere reach heeft.
Maar belangrijker: heeft iemand een idee waarom er zo een verschil op zit in grootte van de rijder?
StevenK schreef: za 25 juli 2020, 21:35 Ben bijna jouw lengte, rij met het zadel op 86.5, binnenbeenlengte weet ik niet zo, maar die zal wel rond 86.5 + 17 (cranklengte, korte crank vanwege ooit gebroken heup) en ik zit sinds kort heerlijk comfortabel op een Epic Evo XL. met de kilo's heeft die ook zeker geen moeite, die 98kg hoop ik ooit nog eens op terug te komen. De lockout van de demper is goed genoeg om het ding als een hardtail aan de laten voelen.
Dus ook bijna 2m en op een fiets van 465 reach terwijl de fabrikant 1m93 op geeft?
Das mooi dat je er comfortabel op zit :-q Vind het zelf ook knappe fietsen, 2 vrienden rijden er ook mee rond. Wat is de lengte van je stuurpen als ik vragen mag?

Als ik nu de canyon vergelijk met de epic evo: canyon heeft de reach van 470 en die geeft aan de de grootte begint vanaf 1m92. Wel een stuurpen van 80.

Stack en reach waren er gekomen om fietsen te kunnen vergelijken, maar het is nog niet eenduidig betreft qua grootte voor de rijder precies
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

aurelius schreef: za 25 juli 2020, 20:44 Rose Thrill Hill Trail 2, XL, reach 46,7cm, 11,7kg, https://www.rosebikes.nl/rose-thrill-hi ... le_size=XL
Die rose bike, die lijkt me ook wel wat. Categorie "down country" Als ik hun formule gebruik voor de frame maat te bepalen: MTB is BB (99) x 0,226 = 22,37 frame maat. Maar hun gebruiken de benaming XL?

Ik ga even nog wat rijden, zondagochtend ritje :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

azu schreef: zo 26 juli 2020, 07:47 [
De "trend" is inderdaad longer, lower en slacker. In 2017 men eigen laten uit meten bij de fietsenmaker en toen kwamen we er uit dat dat het goed was op die sensa met die reach van 442 en 100mm stuurpen. (Komende van een 26" met triple en lange zadelpen.. :wink: )
Nu zijn de maten zo veranderd dat een frame met een maatje "kleiner" zelfs een langere reach heeft.
Maar belangrijker: heeft iemand een idee waarom er zo een verschil op zit in grootte van de rijder?
De hoek van de zitbuis verklaart dit ook. Als die meer rechtop is, en dat is de trend, maar wisselt nog wel tussen modellen, dan komt het zadel dichterbij het stuur. Als dan tegelijkertijd de stuurpen korter wordt, wat ook bij de nieuwe geometrie hoort, dan heb je heel wat meer reach nodig.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Overigens 2 bidons passen ook in de frames van Superior https://superiorbikes.eu/nl/2020/mtb-full-suspension
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

azu schreef: zo 26 juli 2020, 07:47 Maar belangrijker: heeft iemand een idee waarom er zo een verschil op zit in grootte van de rijder?
Het probleem is dat de markt voor fietsen voor rijders groter dan 195 cm gewoon heel klein is.

Daarnaast is die traditioneel gebaseerd op racefietsen. En bij die dingen had de UCI een regelement wat eigenlijk gewoon passende fietsen voor rijders groter dan 185 cm verbood!!!
Er zijn maar weinig merken die fietsen in verhouding maken. Dat zie je al in de geometrietabellen dat een frame bij de zitbuis wel flink groeit (of krimpt), maar andere maten nauwelijks, niet en al zeker niet in verhouding mee veranderen.

Natuurlijk zal een merk proberen aan te geven dat een fiets een heel groot bereik heeft in de maatvoering. En ja, grotere rijders hebben ook jaren mee gefietst. Op veel te kleine fietsen. De gedwongen opschaling van de bouw van een fiets door 29" (langer, hoger) kwam grotere rijders duidelijk tegemoet (en is nadelig voor kleine rijders). Maar als je er van uit gaat dat een 17"-19" (175-185 cm rijder) fiets ongeveer de juiste verhouding heeft, dan zie je al heel snel wat er niet klopt. Inmiddels bouwen veel merken in ieder geval langere fietsen, zodat een rijder van 190 cm al gewoon goed zit. En bij sommige merken een 195 cm rijder ook. Wat lengte betreft. Wat hoogte betreft blijft het nog wat kunst- en vliegwerk om de verhoudingen te behouden.

Maar alleen Nocolai gaat nog een stapje verder en maakt echt grote fietsen (die eigenlijk dan weer te groot zijn, maatvoering loopt van 180-220 cm...)(en een groot deel van de verhoudingen passen ze alsnog niet aan, dus helemaal kloppen doet het zeker niet).


De strekking van dit verhaal: ga voor zo groot mogelijk wat maatvoering betreft. Die haal je uit de geometrie en niet uit de opgave van de fabrikanten wat een passende lichaamslengte zou zijn. Afgezien van die Nicolai kun je niet te groot gaan, want alles is en blijft te klein.

Zet daarnaast die 100 mm XC-categorie uit je hoofd. Die fietsen zijn bedacht voor 70 kg rijders wat stijfheid en rij- en veergedrag betreft. Je kunt er mee fietsen, je zult er niet doorheen zakken, maar je doet jezelf een groot plezier met wat stevigers wat stijfheid en afstelling betreft. En dan kom je in de trailbike-categorie terecht.

De Transition Spur is al genoemd, dat is inderdaad de eerste en ongeveer enige fiets die precies voldoet! Behalve wat prijs betreft waarschijnlijk... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie