Fully voor 2m en 0.1ton

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

azu schreef: zo 26 juli 2020, 07:47
StevenK schreef: za 25 juli 2020, 21:35 Ben bijna jouw lengte, rij met het zadel op 86.5, binnenbeenlengte weet ik niet zo, maar die zal wel rond 86.5 + 17 (cranklengte, korte crank vanwege ooit gebroken heup) en ik zit sinds kort heerlijk comfortabel op een Epic Evo XL. met de kilo's heeft die ook zeker geen moeite, die 98kg hoop ik ooit nog eens op terug te komen. De lockout van de demper is goed genoeg om het ding als een hardtail aan de laten voelen.
Dus ook bijna 2m en op een fiets van 465 reach terwijl de fabrikant 1m93 op geeft?
Das mooi dat je er comfortabel op zit :-q Vind het zelf ook knappe fietsen, 2 vrienden rijden er ook mee rond. Wat is de lengte van je stuurpen als ik vragen mag?

Als ik nu de canyon vergelijk met de epic evo: canyon heeft de reach van 470 en die geeft aan de de grootte begint vanaf 1m92. Wel een stuurpen van 80.

Stack en reach waren er gekomen om fietsen te kunnen vergelijken, maar het is nog niet eenduidig betreft qua grootte voor de rijder precies
Eh, ik rij nu met een 70mm volgens mij. Vorige (Epic HT) zat een 120mm op, maar de geo van de nieuwe Epic is zodanig anders dat dat wel kan.

Let op: ik heb dus relatief lange benen, dus die reach is voor mij niet de beperkende factor. Bij mij is afstand hart stuur - punt zadel (kort Power zadel) 650.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Met jouw lengte? https://www.nicolai-bicycles.com/ Helaas niet de goedkoopste, maar alle waar naar zijn geld.

Laatst nog iemand van 2.04 heel blij gemaakt, met eindelijk een passende fiets, aldus de blije klant.
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Ik rijd nu ruim een jaar op een Trek Top Fuel 9.8 in de maat XXL. Met mijn 2,03m pas ik hier prima op. Ik zou het vreemd vinden als het model 2021 niet in deze maat leverbaar zou zijn.

Ik weeg ongeveer 80kg, maar ik zou niet weten waarom deze fiets een gewicht van 100kg niet aan zou kunnen. Op mijn fiets zat een Fox 34 Stepcast vork, daar had ik al problemen mee met mijn gewicht. Deze heb ik vervangen door een Pike, waardoor de fiets meteen tot veel meer in staat is.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de speciale XXL en XXXL fullies heb je ook nog Zinn:

Afbeelding

https://zinncycles.com/product/b-i-g-fu ... tain-bike/

Alhoewel het frame een vanaf prijs heeft van USD 2695,-- vermoed ik dat het geheel uiteindelijk (invoerrechten, BTW) toch wel in de buurt van de Nicolai gaat komen...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En dan heeft Zinn nog steeds maar een reach van 480mm voor een XXXL, dat is toch bijzonder weinig.... Daar waar de Nicolai XXL een reach heeft van 555 de XL 535 en de L 515 bij sommige modellen van de G serie. Dat verschil ga je zeker merken.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ze zeggen dat die korter is vanwege de 210 mm cranklengte. Heeft Nicolai die ook?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Willem Altes schreef: zo 26 juli 2020, 16:07 Ze zeggen dat die korter is vanwege de 210 mm cranklengte. Heeft Nicolai die ook?
Gelukkig niet.... :lol:

Met mijn 1.98 rij ik gewoon 170 net als ongeveer alle hedendaagse enduro's zodat je met een laag zwaartepunt kunt rijden.
Als je een crank hebt van 210, zit je bottom bracket ouderwets hoog.
Het voordeel is er met een korte reach nog steeds niet als je gaat staan op de pedalen, of je moet het eea weer gaan compenseren met een langere stuurpen. Dat is bij een Enduro nu net wat je niet wil, want hoe verder je stuur achter je voorste as zit (hoe korter je stuurpen), hoe verder je zwaartepunt naar achteren ligt en dus hoe minder snel je het gevoel van voorover gaan hebt. Alleen werkt dat alleen wanneer je frame voldoende lengte heeft. Alle oudere fietsen die ik heb gehad, eigenlijk alles voor mijn Mondraker (reach 515), was uiteindelijk eigenlijk te kort, ondanks dat het XXL frames waren. Met mijn huidige fiets met 535 reach (Nicolai G16) heb ik eindelijk het gevoel dat ik fatsoenlijk op mijn pedalen kan staan, zonder dat ik het gevoel heb te dicht op mijn stuur te staan. Nog beter dan bij mijn Mondraker.

https://enduro-mtb.com/en/mtb-geometry-new-normal/
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De TS omschreef zichzelf als meer XC. Dus de new normal in Enduro is minder relevant.

Bij Enduro is de klim een noodzakelijk kwaad en zijn de pedalen vooral van belang als platform waar je op staat en pompt bij een afdaling, waarbij de zwaartekracht de voornaamste bron van snelheid is.

Bij XC is pedaalkracht belangrijker. Met lange stelten en een boel kracht is een koffiemolentje misschien niet de beste aandrijving... Je moet gebruik maken van je sterke kanten.
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

De Spur ziet er niet slecht uit. :-q
Ben ik wat reviews van aan het opzoeken.
Jammer dat er geen Shimano kunnen voorzien worden vanaf fabriek uit.
Die Nicolai en de zinn zijn echter men ding niet om eerlijk te zijn.
Pedaal efficientie en snelheid zijn 2 dingen die ik graag heb.
Vandaag gemerkt dat de grip in de bochten en over de wortelstroken me "afremt" en als ik een luiere balhoofdhoek zou hebben in combinatie met een fully, dat ik beter af zal zijn.
Momenteel de voorkeur voor de Scapel SE1, Spur en top fuel lijken zowat de enigste dat in men richting uit gaan. Hoewel de OIZ TR me ook aanspreekt.
Het blijft moeilijk om er duidelijkheid in te krijgen ivm men lengte.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Oiz is veel te kort voor je. Ik ben 1.94 en heb proefgereden op een XL. Zelfs met een 110 mm stuurpen voelde deze heel kort. En ook geen idee of dat superlichte frame wel verstandig is met je 0,1 ton
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Kom overigens gerust een keer langs om te kijken of je op m'n Evo past :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nordin schreef: zo 26 juli 2020, 14:18 Ik rijd nu ruim een jaar op een Trek Top Fuel 9.8 in de maat XXL. Met mijn 2,03m pas ik hier prima op.
StevenK schreef: zo 26 juli 2020, 20:14 Kom overigens gerust een keer langs om te kijken of je op m'n Evo past :)
Dit is dus het probleem. Die fietsen zijn groter dan vroeger, maar nog absoluut het juiste formaat. Jullie passen er op, maar zitten werkelijk verre van goed.

Bij gebrek aan beter zeg maar... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: zo 26 juli 2020, 16:22
Willem Altes schreef: zo 26 juli 2020, 16:07 Ze zeggen dat die korter is vanwege de 210 mm cranklengte. Heeft Nicolai die ook?
Met mijn 1.98 rij ik gewoon 170 net als ongeveer alle hedendaagse enduro's zodat je met een laag zwaartepunt kunt rijden.
Als je een crank hebt van 210, zit je bottom bracket ouderwets hoog.
Verhoudingen.

Die je over het hoofd ziet. Je uitleg klopt daardoor niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 20:37
Dit is dus het probleem. Die fietsen zijn groter dan vroeger, maar nog absoluut het juiste formaat. Jullie passen er op, maar zitten werkelijk verre van goed.

Bij gebrek aan beter zeg maar... :bier:
Kijk, zo zie je dat iemand met een 'expert' status ook domme dingen kan roepen. Je hebt me nooit op mijn fiets zien zitten, en dan gooi je maar even je ongefundeerde mening op het forum. Denk je dat TS hiermee geholpen is, of zou hij meer hebben aan ervaringsdeskundigen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nordin schreef: zo 26 juli 2020, 21:03
Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 20:37
Dit is dus het probleem. Die fietsen zijn groter dan vroeger, maar nog absoluut het juiste formaat. Jullie passen er op, maar zitten werkelijk verre van goed.

Bij gebrek aan beter zeg maar... :bier:
Kijk, zo zie je dat iemand met een 'expert' status ook domme dingen kan roepen. Je hebt me nooit op mijn fiets zien zitten, en dan gooi je maar even je ongefundeerde mening op het forum. Denk je dat TS hiermee geholpen is, of zou hij meer hebben aan ervaringsdeskundigen?
Ik heb ook lui van 200 cm 25 jaar geleden op 26" mountainbikes met een bovenbuis van 595 mm zien zitten. De zaten 'prima'. Aldus eigen uitspraken van die lui. Mag jij een slimme opmerking over maken.

Maar dat zeg ik, je past op de fiets. Maar je zit niet goed. Ik heb genoeg 200 cm mensen op grote fietsen zien zitten om dat te kunnen zeggen. En ik kan er ook nog wel een complete verhandeling extra over schrijven, maar die gaat blijkbaar niet aankomen. Jij zou eens moeten ervaren hoe het is om bijna goed te gaan zitten, om alles in verhouding te hebben zoals een rijder van 180 cm dat ervaart! Dan kun jij pas commentaar leveren of je nu goed zit!

Verwar jouw gebrek aan ervaring nou niet met gebrek aan inzicht aan mijn kant.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie