Fully voor 2m en 0.1ton

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

azu schreef: ma 27 juli 2020, 18:39
yo-eddy schreef: ma 27 juli 2020, 10:24 Ben ook 1.98 (iets boven de 0,1 ton) en de meeste standaard XL fietsen "passen" mij prima. Maar ik ken ook mensen van 2 meter die op vreselijke XXL dranghekken rijden waar ik amper op pas ondanks de slechts 2cm verschil.
Denk dat je zoveel als mogelijk moet gaan testrijden en kijken wat jou het best voegt.
Blijf inderdaad weg van lichtgewicht spul en kies een minimaal 34mm voorvork en goedgebouwde wielen.
Met welke fiets rij jij en weet je ook je BB en de stack en reach?
Geen fully (dat is voor ouwe mannen ;) ) maar binnenkort deze aangepaste versie van mijn huidige bike

De achterpad is excentrisch vandaar 440/451

Afbeelding

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

Net wat opzoekwerk gedaan.
Spur: reach 510, stack 632, balhoofdhoek 66
Top fuel: reach 515, stack 617, balhoofdhoek 68.
Lars raadde dus aan "bij gebrek aan beter" de spur.
Maar de top fuel komt precies ook in de buurt?
Spur zal wat vergeeflijker sturen? Of hoe kan/mag ik dat zien?
Uiteindelijk zal het er op neer komen om te passen en te testen vermoed ik.
Want als ik zo vrij mag zijn @Lars, rond welke reach zou je het grofweg inschatten voor de "grotere mensen"? Wat natuurlijk moeilijk is zonder meting..
En hoe stuurt die balhoofdhoek van 66 tov 68? Want ik kom van 70,5 en kan er moeilijk is bij inbeelden hoe ik het moet zien zonder te testen uiteraard. En het zal voor de gemiddelde enthousiasteling wel een verbetering zijn met een luiere hoek, maar dan is de vraag, hoever zo een hoek?
:bier:
Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 12:08
azu schreef: zo 26 juli 2020, 07:47 Maar belangrijker: heeft iemand een idee waarom er zo een verschil op zit in grootte van de rijder?
Het probleem is dat de markt voor fietsen voor rijders groter dan 195 cm gewoon heel klein is.


De Transition Spur is al genoemd, dat is inderdaad de eerste en ongeveer enige fiets die precies voldoet! Behalve wat prijs betreft waarschijnlijk... .
Nordin schreef: ma 27 juli 2020, 15:18
Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 20:37



Dit is dus het probleem. Die fietsen zijn groter dan vroeger, maar nog absoluut het juiste formaat. Jullie passen er op, maar zitten werkelijk verre van goed.

Bij gebrek aan beter zeg maar... :bier:
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

yo-eddy schreef: ma 27 juli 2020, 19:54
azu schreef: ma 27 juli 2020, 18:39

Met welke fiets rij jij en weet je ook je BB en de stack en reach?
Geen fully (dat is voor ouwe mannen ;) ) maar binnenkort deze aangepaste versie van mijn huidige bike

De achterpad is excentrisch vandaar 440/451

Afbeelding

Afbeelding
:lol: Oud of niet, vering heeft zijn voordeel, anders zouden onze motors en andere voertuigen geen vering hebben. :-q
Geen probleem met oud, zolang ik me niet oud voel :winkie:
Rij zelf ook graag op men HT knetterbak, maar wil wel de overstap wagen :bier:
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

azu schreef: ma 27 juli 2020, 18:42 @ Nordin, heb je de link naar boven gedraait of naar onder? Heb je daar al verschil mee gemerkt? Heb je dezelfde stuurpen gehouden of een andere? Of is er misschien ergens een topic van jouw fiets?
In Nederland rijd ik in de steile stand, dat stuurt net even wat scherper maar ook nerveuzer. Maar volgende week ga ik naar Zwitserland, dan gaat ie in de slacke stand. Het is geen wereld van verschil, maar wel merkbaar.

Ik heb de standaard stuurpen gehouden. Dat is wel een dingetje bij Trek, de stuurpen maakt namelijk deel uit van het Knock Block systeem. Als je dit systeem wilt behouden, dan moet je deze dus vervangen door een soortgelijke stuurpen van Bontrager.

Mijn fiets heeft geen eigen topic. Het zou immers raar zijn een sys aan te maken voor een fiets waar ik niet goed op pas :wink: Maar als je me jouw emailadres in PB stuurt, dan stuur ik je gerust een paar foto's van de fiets.

@Lars: let's agree to disagree. Want 1 ding weet ik zeker, wij gaan hier niet uitkomen. Is gewoon een verschil in karakter.
azu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 juli 2020, 15:56

@ Nordin, ik denk dat het gelukt is voor men mailadres door te sturen. Check het maar eens als je tijd hebt
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

azu schreef: ma 27 juli 2020, 20:42 Net wat opzoekwerk gedaan.
Spur: reach 510, stack 632, balhoofdhoek 66
Top fuel: reach 515, stack 617, balhoofdhoek 68.
Lars raadde dus aan "bij gebrek aan beter" de spur.
Maar de top fuel komt precies ook in de buurt?
Spur zal wat vergeeflijker sturen? Of hoe kan/mag ik dat zien?
Uiteindelijk zal het er op neer komen om te passen en te testen vermoed ik.
Want als ik zo vrij mag zijn @Lars, rond welke reach zou je het grofweg inschatten voor de "grotere mensen"? Wat natuurlijk moeilijk is zonder meting..
En hoe stuurt die balhoofdhoek van 66 tov 68? Want ik kom van 70,5 en kan er moeilijk is bij inbeelden hoe ik het moet zien zonder te testen uiteraard. En het zal voor de gemiddelde enthousiasteling wel een verbetering zijn met een luiere hoek, maar dan is de vraag, hoever zo een hoek?
Hmm, ik zat er even naast met die Trek. Die is wat lengte in het zitbereik inderdaad prima voor rijders van 195-200 cm (een klein stukje van mijn verhaal gaat dus niet op: sorry Nordin). En behalve de balhoofdhoek zijn ze vrijwel gelijk.

Als je wat reach betreft de lijn door trekt die de meeste merken aan houden voor een rijder van 180 cm (pakweg 470 bij een zithoek van 75/76 graden), dan kom je op 520 uit voor een rijder van 200 cm (let op, wal standaard verhoudingen in het lichaam!). Met een steilere hoek (wat vrij logisch zou zijn bij een grotere fiets) zou de reach dan nog toenemen. Voor xc-gebruik zou je nog terug kunnen vallen op een langere stuurpen en iets minder reach, maar dat hangt ook weer af van de balhoofdhoek!!

Die twee graden maken een behoorlijk verschil uit. Het is echter niet dat 68 graden nerveus is en 66 graden niet meer de bocht om te krijgen is. Maar met 68 graden kun je meer met het stuur sturen en met 66 zul je iets meer met het lichaam moeten werken.

Maar verhoudingsgewijs is de wielbasis nog steeds erg kort (relatief!)(kijk eens naar die achtervorklengte van de 11Ants :wink: ) en zeg ik: pak de Spur voor meer stabiliteit. In NL heb je die niet zozeer nodig, maar in het buitenland/op hogere snelheid toch echt wel lekkerder.

Aan de andere kant zal de Top Fuel met een iets langere stuurpen iets beter blijven sturen en heb je dus nog wat meer ruimte om te spelen met de zitpositie.


Dus wat rijeigenschappen betreft zit je een tikje beter met de Spur, wat zitten betreft kun je iets beter uitkomen met de Trek.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Kijk ook eens naar een XL Mondraker Foxy R.
https://www.mondraker.com/de/en/2020-foxy-r
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Roger57 schreef: ma 27 juli 2020, 23:01 Kijk ook eens naar een XL Mondraker Foxy R.
https://www.mondraker.com/de/en/2020-foxy-r
Hij zoekt een XC-fiets.


Nu vind ik de Foxy bij uitstek XC, maar daar is 99,99% het niet met mij eens.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Lars TB schreef: ma 27 juli 2020, 23:52
Roger57 schreef: ma 27 juli 2020, 23:01 Kijk ook eens naar een XL Mondraker Foxy R.
https://www.mondraker.com/de/en/2020-foxy-r
Hij zoekt een XC-fiets.


Nu vind ik de Foxy bij uitstek XC, maar daar is 99,99% het niet met mij eens.
Behoor ik dus tot die 0,01% 8) :lol:
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Roger57 schreef: di 28 juli 2020, 00:01
Lars TB schreef: ma 27 juli 2020, 23:52

Hij zoekt een XC-fiets.


Nu vind ik de Foxy bij uitstek XC, maar daar is 99,99% het niet met mij eens.
Behoor ik dus tot die 0,01% 8) :lol:
Wat een toeval dat ik dat de paar mensen die dat niet zo zien hier op het forum mag treffen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Ja van Lars is bekend dat ie redelijk maf is, ik moet dat nog bewijzen :winkie: :o :lol:
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Als je persee een andere stuurpen op een Trek met knock block wilt kan dat, ze leveren een 10mm spacer die als knock block lock dient. Dan kun je een eigen stuurpen gebruiken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nordin schreef: ma 27 juli 2020, 15:18 Lars, volgens mij kunnen we het inhoudelijk best eens worden. Het probleem is dat je zegt dat ik niet inhoudelijk inga op de discussie, maar jouw eerste post in dit topic de bovenstaande is :-?
Kijk, daar gaat het mis. Jij mist mijn uitgebreide behandeling van het onderwerp op de eerste pagina (helemaal onderaan) en begint dus uit onwetendheid meteen met beschuldigden. Als je dat stuk wel had gelezen, dan zou duidelijk zijn dat ik er niet zomaar in sta te hakken... .
[/quote]

Toch jammer, dat als je er op pagina 3 al op gewezen wordt dat je een foute aanname hebt gedaan, er niet even een excuus volgt... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Lars TB schreef: do 30 juli 2020, 12:18
Toch jammer, dat als je er op pagina 3 al op gewezen wordt dat je een foute aanname hebt gedaan, er niet even een excuus volgt... :roll:
Je hebt gelijk Lars, maar ik ben wegens verplichtingen even niet op het forum geweest.

Mijn excuses, ik heb over jouw eerste reactie heen gelezen.

Zijn we nu weer vriendjes?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nordin schreef: do 30 juli 2020, 12:56
Lars TB schreef: do 30 juli 2020, 12:18
Toch jammer, dat als je er op pagina 3 al op gewezen wordt dat je een foute aanname hebt gedaan, er niet even een excuus volgt... :roll:
Je hebt gelijk Lars, maar ik ben wegens verplichtingen even niet op het forum geweest.

Mijn excuses, ik heb over jouw eerste reactie heen gelezen.

Zijn we nu weer vriendjes?
Prima, bedankt :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie