azu schreef: ↑ma 27 juli 2020, 20:42
Net wat opzoekwerk gedaan.
Spur: reach 510, stack 632, balhoofdhoek 66
Top fuel: reach 515, stack 617, balhoofdhoek 68.
Lars raadde dus aan "bij gebrek aan beter" de spur.
Maar de top fuel komt precies ook in de buurt?
Spur zal wat vergeeflijker sturen? Of hoe kan/mag ik dat zien?
Uiteindelijk zal het er op neer komen om te passen en te testen vermoed ik.
Want als ik zo vrij mag zijn @Lars, rond welke reach zou je het grofweg inschatten voor de "grotere mensen"? Wat natuurlijk moeilijk is zonder meting..
En hoe stuurt die balhoofdhoek van 66 tov 68? Want ik kom van 70,5 en kan er moeilijk is bij inbeelden hoe ik het moet zien zonder te testen uiteraard. En het zal voor de gemiddelde enthousiasteling wel een verbetering zijn met een luiere hoek, maar dan is de vraag, hoever zo een hoek?
Hmm, ik zat er even naast met die Trek. Die is wat lengte in het zitbereik inderdaad prima voor rijders van 195-200 cm (een klein stukje van mijn verhaal gaat dus niet op: sorry Nordin). En behalve de balhoofdhoek zijn ze vrijwel gelijk.
Als je wat reach betreft de lijn door trekt die de meeste merken aan houden voor een rijder van 180 cm (pakweg 470 bij een zithoek van 75/76 graden), dan kom je op 520 uit voor een rijder van 200 cm (let op, wal standaard verhoudingen in het lichaam!). Met een steilere hoek (wat vrij logisch zou zijn bij een grotere fiets) zou de reach dan nog toenemen. Voor xc-gebruik zou je nog terug kunnen vallen op een langere stuurpen en iets minder reach, maar dat hangt ook weer af van de balhoofdhoek!!
Die twee graden maken een behoorlijk verschil uit. Het is echter niet dat 68 graden nerveus is en 66 graden niet meer de bocht om te krijgen is. Maar met 68 graden kun je meer met het stuur sturen en met 66 zul je iets meer met het lichaam moeten werken.
Maar verhoudingsgewijs is de wielbasis nog steeds erg kort (relatief!)(kijk eens naar die achtervorklengte van de 11Ants
) en zeg ik: pak de Spur voor meer stabiliteit. In NL heb je die niet zozeer nodig, maar in het buitenland/op hogere snelheid toch echt wel lekkerder.
Aan de andere kant zal de Top Fuel met een iets langere stuurpen iets beter blijven sturen en heb je dus nog wat meer ruimte om te spelen met de zitpositie.
Dus wat rijeigenschappen betreft zit je een tikje beter met de Spur, wat zitten betreft kun je iets beter uitkomen met de Trek.