Hardtail frame keuze, op basis van Spark geometrie (?)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

In mijn zoektocht naar een hardtail frame zoek ik wat advies.

Mijn huidige bike is een Spark (940) en hiermee rijd ik voornamelijk in NL. De Spark is voor mij de perfecte bike, uitgekozen voor comfort om lange tochten te rijden. Ben geen snelle XC'er, tijdens marathons geniet ik meer van de track en omgeving dan van een snelle tijd. Een mooie buitenlandse trail staat nog wel op het wensenlijstje maar een bikepark is niet mijn streven.

Al een tijdje kriebelt het om een eigen bike te gaan bouwen. Omdat ik er niet veel aan heb om 2 dezelfde fietsen te hebben gaat het een 29'er hardtail worden. Echter heb ik nog niet eerder een hardtail gehad dus het kiezen van een frame is lastig. Het doel is hetzelfde type rijder te zijn als op de fully, dus meer genieten en werken aan skills dan snelle tijden.

Daarom ben ik op basis van de geometrie van de Spark frames gaan vergelijken, daaruit komen een paar kandidaten. De Sonder Signal en OnOne Scandal lijken het meest overeen te komen. Maar naast de Scandal is ook de BigDog een kandidaat, maar ga ik meer plezier hebben van staal dan alu met mijn stijl?

Maar aangezien ik nog nooit een hardtail heb gehad twijfel ik of de geo juist wel of niet vergelijkbaar moet zijn met de Spark?

Kortom, een paar vragen maar welk frame zouden jullie aanraden en zijn er nog andere frames die voldoen?
Budget voor het frame is +/- 500,-.

Hier nog een overzicht van een vergelijking op basis van geometrie met 11 frames. In het rood is de afwijking t.o.v. de Spark aangegeven. Dus hoe roder het vakje, hoe groter de afwijking (zowel positief als negatief) tov de Spark.

Mijn lengte is 1.81 en BBL is 86,5.

Lees graag jullie advies!

Afbeelding
link: https://ibb.co/Vg21yqy
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Als je niet hetzelfde type fiets wil moet je dan wel zoeken naar een 29 inch frame op base van de geometrie van je spark? Ik heb zelf een 27.5 spark en een 29 inch On One Scandal (ook zelf opgebouwd :-D). Verschillende fietsen die heel anders aanvoelen en daardoor extra leuk ter afwisseling.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je moet bij de vergelijking er wel rekening mee houden dat een hardtail anders inzakt ( alleen de vork) dan een fully. Zie ook viewtopic.php?f=3&t=147056&start=76

Vergeleken met een fully kantelt hij bij het belasten meer naar voren. Om een vergelijkbare geometrie te hebben, moet je dus een slackere balhoofd hoek hebben, kleiner dan de 67° van de Spark, een hogere stack, kortere reach, etc. Ook kan meer veerweg voor dit effect versterken, maar wel prettig zijn; achter verlies je immers een en ander.

Het BB kan lager zijn, want het frame zakt achter niet in.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik zou helemaal niet vergelijken. Er zijn zo veel factoren die bepalen waar een fiets goed in is en die daarmee dicteren hoe je hem zal gebruiken. Bekijk de fiets en zijn kwaliteiten op zich en vergelijk tussen fietsen die voor jou in aanmerking komen. Verschillende fietsen voor verschillende toepassingen hoeven ook niet dezelfde maatvoering te hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je noemt de BigDog en de Scandal.
De BigDog is zwaarder dan de Scandal, en langer.
De tabel op de site klopt niet, die zou doen vermoeden dat het dezelfde frames zijn, alleen staal ipv alu.
Een Duitser heeft ze beide in dezelfde maat en de Bigdog is een aantal cm's langer.
Duidelijk te zien op een foto die hij heeft geplaatst.
Ik heb zelf een BigDog en ik denk niet dat het de meest voor de hand liggende keuze is voor NL. (woon in Spanje)
Ik heb direct aan mn achtertuin een berg van 512m. Daar is de BigDog leuk.
Je kunt de BigDog wel kiezen omdat je als grote zware rijder een stevig frame zoekt.
Maar als doorsnee rijder heb je in NL en B meer aan de Scandal.

Verder wat hierboven gezegd is, zoek niet naar een kopie, maar naar heel iets anders.
Twee bijna dezelfde fietsen is niet erg nuttig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Burco schreef: za 8 augustus 2020, 21:23 Als je niet hetzelfde type fiets wil moet je dan wel zoeken naar een 29 inch frame op base van de geometrie van je spark? Ik heb zelf een 27.5 spark en een 29 inch On One Scandal (ook zelf opgebouwd :-D). Verschillende fietsen die heel anders aanvoelen en daardoor extra leuk ter afwisseling.
Daar zat ook een gedeelte van mijn twijfel, namelijk of een hardtail al “anders genoeg” zou zijn of dat 27.5 juist dat extra verschil zou maken.
Willem Altes schreef: za 8 augustus 2020, 22:12 Je moet bij de vergelijking er wel rekening mee houden dat een hardtail anders inzakt ( alleen de vork) dan een fully. Zie ook viewtopic.php?f=3&t=147056&start=76

Vergeleken met een fully kantelt hij bij het belasten meer naar voren. Om een vergelijkbare geometrie te hebben, moet je dus een slackere balhoofd hoek hebben, kleiner dan de 67° van de Spark, een hogere stack, kortere reach, etc. Ook kan meer veerweg voor dit effect versterken, maar wel prettig zijn; achter verlies je immers een en ander.

Het BB kan lager zijn, want het frame zakt achter niet in.
Dank voor de link en uitleg!
Oli4k schreef: za 8 augustus 2020, 23:31 Ik zou helemaal niet vergelijken. Er zijn zo veel factoren die bepalen waar een fiets goed in is en die daarmee dicteren hoe je hem zal gebruiken. Bekijk de fiets en zijn kwaliteiten op zich en vergelijk tussen fietsen die voor jou in aanmerking komen. Verschillende fietsen voor verschillende toepassingen hoeven ook niet dezelfde maatvoering te hebben.
Samen met bovenstaande reacties neig ik naar een 27.5 met wat meer travel (140mm), beetje tussen een XC en LTHT in volgens mij.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 9 augustus 2020, 01:45 Je noemt de BigDog en de Scandal.
De BigDog is zwaarder dan de Scandal, en langer.
De tabel op de site klopt niet, die zou doen vermoeden dat het dezelfde frames zijn, alleen staal ipv alu.
Een Duitser heeft ze beide in dezelfde maat en de Bigdog is een aantal cm's langer.
Duidelijk te zien op een foto die hij heeft geplaatst.
Ik heb zelf een BigDog en ik denk niet dat het de meest voor de hand liggende keuze is voor NL. (woon in Spanje)
Ik heb direct aan mn achtertuin een berg van 512m. Daar is de BigDog leuk.
Je kunt de BigDog wel kiezen omdat je als grote zware rijder een stevig frame zoekt.
Maar als doorsnee rijder heb je in NL en B meer aan de Scandal.

Verder wat hierboven gezegd is, zoek niet naar een kopie, maar naar heel iets anders.
Twee bijna dezelfde fietsen is niet erg nuttig.
Aangezien ik geen zware rijder ben, juist tegenovergestelde met 65kg is, de Big Dog idd niet de beste keuze. Zeker niet nu die ook nog groter blijkt te zijn dan de Scandal.

Een zelfde fiets is inderdaad niet wat ik zoek, maar had het idee dat het verschil tussen fully en hardtail al groot zou zijn bij vergelijkbare geo. Ga nu eerst oriënteren op 27.5 frame.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Rij zelf naast mijn canyon lux een ragley marley met 140 mm. vork en 2.6/2.8 banden in 27,5". Vult elkaar mooi aan :-q .
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bij een racer kan je dit soort tabellen wel gaan vergelijken. maar bij de huidige MTB en vooral de trend naar langer en (Nog) korte stuurpen.
Zal je zoals al aangegeven echt meer moeten doen.

Ik denk dat een scale opzich wel aardig in de buurt komt. (Behalve bij je budget)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Vergelijk fully geometrie nooit 1 op 1 met een hardtail.
Dan nog de vraag, hoeveel veerweg wil je voor. 120-140 komt bij mij op gelet op je wensen. Vooral gelet op eventueel inzet in het buitenland.

Orange zie ik ook al op je lijstje staan. De EVO is erg mooi, maar zijn op het moment volledig uitverkocht bij Orange, misschien nog een verdwaalde ergens bij een dealer, helaas bij mij niet...
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

mud mate schreef: ma 10 augustus 2020, 14:23 Vergelijk fully geometrie nooit 1 op 1 met een hardtail.
Dan nog de vraag, hoeveel veerweg wil je voor. 120-140 komt bij mij op gelet op je wensen. Vooral gelet op eventueel inzet in het buitenland.

Orange zie ik ook al op je lijstje staan. De EVO is erg mooi, maar zijn op het moment volledig uitverkocht bij Orange, misschien nog een verdwaalde ergens bij een dealer, helaas bij mij niet...
120-140 is idd de range waar ik nu aan zit te denken. De Orange Clockwork Evo 27.5 spreek me erg aan, net als de Dartmoor Primal.
Zaltbommel is voor mij een uurtje rijden dus prima te doen, zal het in de gaten houden :-q
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dank voor alle tips!

Inmiddels de Orange Clockwork Evo 27.5 frame besteld bij House of MTB, levering verwacht eind dit jaar dus nu rustig opzoek naar onderdelen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Goeie keus :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

:D :D :D :D
Plaats reactie