On-one Scandal alternatieven

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Hoi allemaal,

Ben een beginnende MTBer (37, 191cm) en lees al geruime tijd mee op dit forum. Rijd nu 2 jaar om een Merida Crossway hard-tail die eigenlijk totaal niet geschikt is voor de trailtjes die ik rijd (rijd eigenlijk alleen NL zoals bv Overloon, Groesbeek, Nijmegen, Horst, en toevallig recent Westenhoven). Ben dus op zoek naar een goede beginners bike waar ik de komende jaren mee vooruit kan.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de On-One Scandal. Deze lijkt een goede trail geo te hebben, en daarnaast nette afmontage voor het geld (1465 EUR), zoals een Rockshox 35 vork en SRAM GX 1x12 (de SX schijnt niet alles te zijn). Alleen de dropper en flats ontbreken nog. Met een Brand-x dropper en Crankbrothers 7 kom ik rond de 1750 EUR uit.

Mijn vraag, zien jullie nog goede/betere alternatieven voor hetzelfde budget?

Daarnaast: zouden jullie wachten op de 2021 modellen of nu iets bestellen?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Heb je al gekeken in het am-hardtail topic hierboven? Daar kom je heel wat ideeën tegen!
Ik vind zelf de Orbea laufey cool, volgens mij vergelijkbare prijs/kwaliteit en nog een keer Spaans de commencal meta.
Kona honzo blijft ook altijd gaaf...
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Tnx! Ja daar was ik al in het neuzen. De Orbea had ik nog niet op het netvlies. Met een SLX derailleur zeker ook een mooie optie. Iemand ervaring met die Marzocchi Bomber Z2 vork?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij was Lars wel te spreken over de nieuwe Bombers.
Als hij niet reageert zou ik hem even een PB sturen.

Verder ben ik wel fan van OnOne, veel fiets voor weinig geld.
(Hoewel je de zeer aantrekkelijke introductie aanbiedingen vd Scandal wel ruimschoots hebt gemist)
Zelf heb ik het stalen grote broertje vd Scandal, de Big Dog.
Maar als ik je verhaal lees is die wat to much voor jouw inzet.

Ipv BrandX dropper heb ik gekozen voor een OneUp (v2 210) dropper.
BrandX, TranzX en andere X'en gingen bij mijn fietsmaten bijzonder kort mee.
Hier op het forum echter een aantal positieve *X ervaringen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

willemjanlamers schreef: ma 10 augustus 2020, 11:16 Tnx! Ja daar was ik al in het neuzen. De Orbea had ik nog niet op het netvlies. Met een SLX derailleur zeker ook een mooie optie. Iemand ervaring met die Marzocchi Bomber Z2 vork?
Staar je ook niet te blind op een derailleur of cranck ofzo. Dat werkt allemaal wel, en de verschillen in geo, of van een goede of matige vork zijn veel groter! En je kunt altijd de shifters (meer effect) of derailleur (minder effect) later nog een keer upgraden.
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Wederom dank. Lees ook goede reviews over die vork.

On-One heeft vandaag of gisteren even ruim 10% op de prijs erbij gedaan (Judy is nu standaard ipv de 35). Kom je al snel ruim over de 1600 heen.

Toch maar even afwachten tot de winter in de hoop op intro korting en de 2021 modellen. Overweeg ook nog zelf te bouwen maar dat word mogelijk alleen maar duurder.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De Radon Cragger is ook een alternatief. Alleen het duurdere model ( met DVO Sapphire vork) is nu leverbaar

https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... r-80-2020/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

willemjanlamers schreef: di 11 augustus 2020, 16:56 Wederom dank. Lees ook goede reviews over die vork.

On-One heeft vandaag of gisteren even ruim 10% op de prijs erbij gedaan (Judy is nu standaard ipv de 35). Kom je al snel ruim over de 1600 heen.

Toch maar even afwachten tot de winter in de hoop op intro korting en de 2021 modellen. Overweeg ook nog zelf te bouwen maar dat word mogelijk alleen maar duurder.
Weet niet waar jij naar kijkt, maar ik heb net de Scandal GX in mn basket gedaan, met RS35 voor 1504 incl verzenden (NL). :~
Denk dat je de SLX hebt gekozen. Die is belachelijk duur in verhouding tot de GX.
Ik zou bijv de GX kiezen en later (of meteen) upgraden met Shimano 5020 remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De GX versie heeft geen GX cassette maar een SX.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

I_do schreef: zo 9 augustus 2020, 21:06 Kona honzo blijft ook altijd gaaf...
Helemaal eens. Ik heb beide (Honzo en Scandal) en zijn 2 totaal verschillende fietsen qua beleving. De Scandal is een soort DH fiets zonder achtervering. Die moet je echt de bochten inzetten maar heeft mega veel reserve. En de optie om met 29" 2.6 banden én 27,5 3.0 banden te rijden. De Honzo is veel speelser en sneller.

Beide erg leuk, mede omdat ze zo verschillen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jan the Man schreef: wo 12 augustus 2020, 13:58
I_do schreef: zo 9 augustus 2020, 21:06 Kona honzo blijft ook altijd gaaf...
Helemaal eens. Ik heb beide (Honzo en Scandal) en zijn 2 totaal verschillende fietsen qua beleving. De Scandal is een soort DH fiets zonder achtervering. Die moet je echt de bochten inzetten maar heeft mega veel reserve. En de optie om met 29" 2.6 banden én 27,5 3.0 banden te rijden. De Honzo is veel speelser en sneller.

Beide erg leuk, mede omdat ze zo verschillen.

Ciao,
Jan
En kijk dit is dus belangrijke info! Want je druk maken over een GX of NX derailleur is makkelijk, want eenvoudig vergelijken. Maar als de fietsen een totaal andere geo en karakter hebben heeft dat 10x meer invloed op het rijdgedrag. En een derailleur of shifter is zo aangepast, mocht je dat heel belangrijk vinden.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Klopt helemaal dat de geo enorm belangrijk is en dat deze belangrijker is voor wat voor fiets je wil hebben dan de afmontage.

On-one doet een marketing truc die vele merken ook doen. Een duurdere derailleur monteren en dan dit het afmontage niveau noemen.
Naast dat de GX cassette veel duurder is heeft deze ook een veel hoger bereik, 500% tegenover 455%.
Tevens is de SX cassette niet zomaar te vervangen door een GX cassette.
De GX heeft een xd-body nodig, op sommige naven kun je die vervangen op anderen moet je de naaf (of wiel) vervangen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een cassette met een 10t kransje is een hoax, maar verder heb je een punt.
De Honzo is ook heel leuk.
Maar het budget is 1500, euro, op te rekken naar 1750 als er een dropper en goede pedalen bij zitten.
Lukt dat, Honzo GX of SLX voor die prijs?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Als je niet zo'n haast hebt, dan kun je ook even wachten op de 2021 versie van de Vitus Sentier. Toen ik mijn Scandal kocht zat ik te dubben tussen die twee (totdat On One een mooie preorder korting aanbood). De 2020 versie van de Sentier 29 VR kostte 1100 pond en kwam met SX, dropper en een Bomber Z2 vork:

Afbeelding

Qua geo lijkt hij me iets meer trail gericht, korter en daardoor wendbaarder dan de Scandal (vergelijkbaar met een Honzo misschien?) maar absoluut nog geen XC bak. Vitus (submerk van Chain Reaction Cycles/Wiggle) maakt fietsen die enorm goede value for money bieden. Overigens vind ik mijn Scandal echt geweldig rijden in Nederland, dus denk vooral niet dat het slacker en langer zijn een minpunt is!

Qua timing: mocht je nog lekker op je huidige fiets zitten, dan zou ik de 2021 collecties even afwachten vanwege de huidige schaarste. Als je (vakantie)geld een gat in je hand brandt dan wordt het het internet afstruinen naar die ene XL die nog beschikbaar is. Voor 1500 heb je trouwens geen GX of SLX Honzo, eerder SX of Deore: https://www.12gobiking.nl/kona-honzo-2021
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Merida heeft een nieuwe Big Trail uitgebracht
Plaats reactie