Bikeadvies cross country

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
dennis2690
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 augustus 2020, 17:48

Naar aanleiding van wat RobertG8 schreef nogmaals de Trek X-Caliber bekeken, ditmaal de 9: https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2021 Deze heeft een XT/SLX afmontage en de Rockshox Judy vork en qua prijs gelijk aan de Scott Scale 965. Ook heeft de Trek betere remmen zoals ik het zie. Dit lijkt voor dat geld een betere keus of zie ik iets over het hoofd? Hoe zit het bij deze fiets met de Bontrager wielen/naven, hoe is die kwaliteit? Deze fiets had ik eerder niet gezien omdat het hoger is dan budget, maar wellicht de meerprijs (meer dan) waard?

Achterderailleur: Shimano XT M8100, lange kooi, max. tandwielgrootte 51T
Shifters: Onbekend
Crankstel: Shimano MT610, 30T stalen kettingblad, Boost
Bottombracket: Shimano SM-BB52, 73 mm, externe lagers, geschroefd
Ketting: Shimano SLX M7100, 12-speed
Cassette: Shimano SLX M7100, 10-51, 12-speed
Remmen: Shimano MT400 hydraulische schijfremmen
Voorvork: RockShox Judy Silver, Solo Air luchtvering 100mm
Velgen: Bontrager Kovee 28-gaats Tubeless Ready, tubeless velglinten en ventielen apart verkrijgbaar
Banden: Bontrager XR3 Comp, stalen hieldraad, 30 tpi, 29 x 2.20"
Voornaaf: Bontrager lichtmetaal, afgedichte lagers, lichtmetalen as, 6-bout, Boost110, 15 mm steekas
Achternaaf: Bontrager, lichtmetaal, afgedichte lagers, 6-bout, Shimano MicroSpline freewheelbody, Boost141, 5 mm QR
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ze hebben in ieder geval flink bespaard op de banden. De 'COMP' bij Bontrager is net zoals de 'performance' bij Schwalbe een slap aftreksel van de 'echte' banden die getest en beoordeeld worden in de bladen.
Banden upgraden is niet het duurste, maar dat is een upgrade van SRAM SX naar NX (alleen shifter en derailleur zijn anders) ook niet. (En als je bij de banden upgraden kiest voor de initiatierite van het voor het eerst tubeless maken, dan valt het verschil in werk ook mee)
Wat betreft wielen, kan je als leek kijken naar de interne breedte. Banden (binnen grenzen die bij deze fietsen nog lang niet in zicht zijn) vallen beter op bredere velgen. Veel forumleden voelen zich fijn bij 30 mm intern, fabrikanten zetten op duurdere XC fietsen vaak 25 mm en op minder dure smallere.

Als lichtere rijder zijn voor jouw de remmen en de slechts 28 spaakjes wat minder relevant, dan voor een rijder die met 98 kg de trails berijdt.
Met betere banden en wielen kan je harder de bocht door en hoef je minder te remmen :winkie:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook nog naar deze fiets kijken https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... t/alma-h20
Je kan hier de remmen upgraden in het bestelproces. Er is ook een goedkopere variant.
Ik weet niet of er een verkooppunt bij jou in de buurt zit.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor dat geld blijf je altijd met een compromis zitten.
Een goede set wielen kost al gauw €500, een set XT remmen €200, eentje zonder compromis zit je al snel op de €2000.
Mede door de XT remmen op de Cube (en de rest deore of hoger) vind ik deze best wel een goede deal.
https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2021

De trek x-caliber 9 is best wel ok, garantie van trek is uitstekend en tweede hands altijd iets meer waard dan een cube.
dennis2690
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 augustus 2020, 17:48

Willem Altes schreef: wo 19 augustus 2020, 14:08 Je kan ook nog naar deze fiets kijken https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... t/alma-h20
Je kan hier de remmen upgraden in het bestelproces. Er is ook een goedkopere variant.
Ik weet niet of er een verkooppunt bij jou in de buurt zit.
Dank voor je reacties! De Orbea is een mooie optie. Levertijd volgens de website is echter juni :-{ Dealer in de buurt benaderd, die krijgt de fiets ook pas in januari binnen. Ik neig steeds meer naar de Trek, eventuele banden upgrade is vrij gemakkelijk te doen, ook voor een beginnend fietser/mtb'er als ik, maar met deze banden zal ik ongetwijfeld eerst wel een tijdje vooruit kunnen ondanks dat het niet het beste is. De afmontage en remmen etc. is voor mijzelf moeilijker te upgraden en wordt dan al snel duurder. Ik ga er nog eens even over slapen, ben in ieder geval een stuk wijzer geworden door alle reacties hier, top! Bedankt allemaal! :-q
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

kermit schreef: di 18 augustus 2020, 11:26
Hetzelfde geldt een beetje voor de goedkopere Shimano naven. Shimano is een van de weinige (kwaliteits)merken die nog naven met losse kogeltjes maakt (cup-conuslagers). Dat klinkt misschien cheap, maar als die netjes afgesteld worden (speling) en goed gesmeerd gaan ze behoorlijk lang mee. Helaas zit er af fabriek vaak erg weinig vet in èn staan ze aan de strakke kant afgesteld en dan slijt het relatief snel. Het zou goed zijn om dergelijke naven meteen even open te maken, er wat extra vet in te proppen en ze weer netjes af te stellen maar die moeite wordt zelden gedaan.
Ok interessante opmerking, ik heb meerdere cup-conus lagers versleten / slecht gemaakt (ook door binnendringen van vocht en vuil). Ondervonden dat als de cups ingesleten zijn, nieuwe kogels, conus en vet het dan voor korte termijn beter maakt, maar geen defenitieve goede oplossing is.
Maar ik heb een Gaint XtC 840 uit 2002, in 2008 gekocht, zitten (geen opdruk) maar Bontrager naven in de wielen, met ingeperste groefkogelagers met rubberdeksels. Nu bijna 47000km later lopen ze nog net als in het begin, ik heb alleen de casettebody en een hoop spaken vervangen. Veel heeft te maken of er vuil /vocht bij de kogels/banen komt wat met kogelagers met rubberdeksels wellicht moeilijker is..

Dus vraag ik me af : is het losse kogeltjes-cup-conus systeem duurzamer als ingeperste kogelagers met rubberdeksels ? (over het algemeen genomen)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De afdichting zal daar een hele belangrijke rol in spelen.
Het principiële verschil is dat je bij cup-conuslagers vrij gemakkelijk onderhoud kunt plegen, maar dat moet je dan ook wel doen. Als dat op tijd gebeurt kunnen ze heel lang mee. Zodra de cup ingesleten is gaat het inderdaad nooit meer helemaal goed komen, maar de rest is (goedkoop) te vervangen.

Bij een industriegelagerde naaf betekent een versleten lager dat er een nieuwe in moet. Afhankelijk van de naaf kan dat relatief makkelijk te doen zijn of juist niet. Soms heb je speciale tools nodig.

Vroeger, toen ik alleen nog Shimano naven had, was ik erg pro-industrielagers :D
Inmiddels is het voor mij geen beslissend punt meer. Beide systemen hebben voor- en nadelen en met beide systemen is een goede of minder goede naaf te bouwen.

Misschien is momenteel het grootste nadeel van cup-conusnaven wel dat die (iig Shimano's) niet om te bouwen zijn naar andere asstandaards. Bij veel industriegelagerde naven is het een kwestie van andere einddoppen erin drukken. Maakt je wielset toch wat universeler...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Ja voor- en nadelen, en de cups in een naaf zijn geloof ik zelden of niet te vervangen, je zou ze hooguit "glad en rond" kunnen draaien als je over een metaaldraaibank beschikt. Dat is dan wel een voordeel van ingeperste lagers : die tik je eruit als ze versleten zijn en daarmee zowel conus, kogels en cup..
Cijfers over de duurzaamheid zullen moeilijk beschikbaar zijn, ik heb alleen een gunstig positief voorbeeld geval met mijn bontrager naafjes denk ik dan..
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Buiten de bekende merken om: https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... mc=8558253. GX Eagle en Reba. Reba heb ik zelf ook en is uitstekende vork voor het geld. Levenslange frame garantie.

Afhankelijk van je sportieve aspiraties zou ik overwegen door te sparen voor deze: https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... mc=8558254.

Voor maar 300 € meer (!) heb je een vol carbon lichtgewicht frame met goede afmontage. Wielset kan lichter maar kan je altijd nog upgraden. Voor mij is dit de knaller van de maand. Canyon is meestal ook zeer strak met de prijzen en daar koop je dit: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=RD%2FBK, dat is 200 € meer en mindere afmontage.

Het spul is nu weer leverbaar, als je er 1 wil dan snel bestellen want heb gezien dat het snel uitverkocht is.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie