Trek Top Fuel (alu) of Kona Hei Hei AL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
egbert1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 16 augustus 2020, 12:44

Voor de vervanging van mijn huidige Trek Xcaliber 9 (hardtail) ben ik op zoek naar een nieuwe MTB (fully). Ik rij voornamelijk single track afgewisseld met onverharde wegen. Ongeveer 50 tot 80 km per keer.

Welke van bovenstaande MTB's zou ik moeten kiezen? Ik neig naar de Kona, ziet er gaaf uit en is toch een niet veel voorkomende fiets. Maar is deze fiets voor mij welk geschikt? Volgens diverse tests zou deze wel erg geschikt zijn voor de single track, maar hoe zit het met tempo rijden over de (on)verharde paden?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De Kona: betere vork, betere wielen, betere remmen, betere drivetrain en idd, betere looks. Je rijdt toch singletrack? Dan zijn de onverharde paden echt geen probleem :wink:
egbert1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 16 augustus 2020, 12:44

Ik heb het inderdaad naast elkaar gezet en de onderdelen zijn stuk voor stuk van een beter niveau. Maar waarom is de Trek dan nog steeds 100 euro duurder, is dat alleen marketing of heeft dan nog een andere reden?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zit een tikje in de afwerking, waarschijnlijk ook op detailniveau van het frame dat de Trek wat mooier is. Of je dat gaat merken.


Maar het zijn ongeveer de snelste fietsen die je kunt kopen, onder alle Nederlandse omstandigheden en ook een behoorlijk eindje over de grens. Ik zou het bijna eerder laten afhangen van welke je mooier vindt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
egbert1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 16 augustus 2020, 12:44

Waardoor komt het dan dat de Trek een snellere fiets is? De geometrie lijkt (als leek zijnde) op elkaar.
Of is de Trek lichter dan de Kona?
Voor nu lijkt het me dat de gemonteerde onderdelen mij de doorslag geven naar de Kona. Natuurlijk zijn die ook niet wereldschokkend, maar alles is wel net een beetje "beter". Uiteraard tellen de looks ook mee.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

egbert1976 schreef: vr 21 augustus 2020, 15:12 Waardoor komt het dan dat de Trek een snellere fiets is? De geometrie lijkt (als leek zijnde) op elkaar.
Of is de Trek lichter dan de Kona?
Voor nu lijkt het me dat de gemonteerde onderdelen mij de doorslag geven naar de Kona. Natuurlijk zijn die ook niet wereldschokkend, maar alles is wel net een beetje "beter". Uiteraard tellen de looks ook mee.
Lars bedoelde denk ik dat beiden de snelste zijn en niet enkel de Trek. Ik zou zelf ook de Kona nemen. Je ziet ze ook stukken minder en dat is voor mij een hele grote reden :D
egbert1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 16 augustus 2020, 12:44

Victor1977 schreef: vr 21 augustus 2020, 15:22 Lars bedoelde denk ik dat beiden de snelste zijn en niet enkel de Trek. Ik zou zelf ook de Kona nemen. Je ziet ze ook stukken minder en dat is voor mij een hele grote reden :D
Moet toch eens beter leren lezen inderdaad ;-)
egbert1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 16 augustus 2020, 12:44

Sinds gisteren in het bezit van een Kona Hei Hei model 2021.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

egbert1976 schreef: vr 28 augustus 2020, 13:21 Sinds gisteren in het bezit van een Kona Hei Hei model 2021.
:-q
Maar...we willen plaatjes zien :D
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Inderdaad! En een verslagje van de eerste bevindingen met die Kona!
egbert1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 16 augustus 2020, 12:44

Afbeelding

Het is eindelijk gelukt om een foto te plaatsen.

Gisteren voor het eerst een rondje gemaakt (wel een testrit gemaakt bij de dealer, maar dat was een kort ritje). De fiets voelde erg goed aan en gaf vrijwel meteen vertrouwen in de bochten. Ik heb meer controle, doordat de boomwortels en kuilen worden gedempt. Ik moest zelf wel even weer de grens over om zo'n glimmend mooie nieuwe fiets door de plassen en modder te jagen......maar daar is hij voor gemaakt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooi ding, hoor. lekker kleurtje ook :-q
Veel plezier en veilige km`s ermee!
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Erg mooi apparaat! :-q
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Mooie bak! Heel veel plezier ermee!
egbert1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 16 augustus 2020, 12:44

Ding, Apparaat, Bak....... mooie benamingen geven jullie :D

Maar hij bevalt meer dan prima, wat rijdt dat lekker over slechte paden. Ik ben er tot op heden meer dan tevreden mee!
Plaats reactie