Trek Top Fuel (alu) of Kona Hei Hei AL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

TenZNL schreef: di 18 augustus 2020, 17:10 De Kona: betere vork, betere wielen, betere remmen, betere drivetrain en idd, betere looks. Je rijdt toch singletrack? Dan zijn de onverharde paden echt geen probleem :wink:
Maar is qua drivetrain is Deore (zonder SLX of XT) beter dan NX Eagle?

Afbeelding
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Brul78 schreef: di 8 september 2020, 14:13
TenZNL schreef: di 18 augustus 2020, 17:10 De Kona: betere vork, betere wielen, betere remmen, betere drivetrain en idd, betere looks. Je rijdt toch singletrack? Dan zijn de onverharde paden echt geen probleem :wink:
Maar is qua drivetrain is Deore (zonder SLX of XT) beter dan NX Eagle?
Daar hebben een heleboel mensen verschillende meningen over.
Het is voornamelijk een ander gevoel, voor de rest vergelijkbaar.
Het mooie is dat een deore cassette zonder problemen te vervangen is door een slx, xt of zelfs xtr.
Een NX cassette kun je niet zomaar vervangen door een GX of hoger, deze hebben een andere body nodig.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Brul78 schreef: di 8 september 2020, 14:13
TenZNL schreef: di 18 augustus 2020, 17:10 De Kona: betere vork, betere wielen, betere remmen, betere drivetrain en idd, betere looks. Je rijdt toch singletrack? Dan zijn de onverharde paden echt geen probleem :wink:
Maar is qua drivetrain is Deore (zonder SLX of XT) beter dan NX Eagle?
massen schreef: di 8 september 2020, 14:23 Daar hebben een heleboel mensen verschillende meningen over.
Het is voornamelijk een ander gevoel, voor de rest vergelijkbaar.
Het mooie is dat een deore cassette zonder problemen te vervangen is door een slx, xt of zelfs xtr.
Een NX cassette kun je niet zomaar vervangen door een GX of hoger, deze hebben een andere body nodig.
Idd, en ik sta er nog anders in: Alles vanaf Deore/NX of hoger is prima als 1e afmontage. Het zijn slijtdelen die nog wel eens kapot kunnen gaan (heb laatst m`n GX derrie en shifter vervangen voor SLX na een valpartij).

Maar Massen heeft wel degelijk een puntje, de NX cassette zit op een Shimano HG-body (dus die voor 9-10-11sp) dus als je iets anders/beters wil, zul je ook de freewheel body moeten upgraden. En dat maakt een SRAM-upgrade nog duurder. (ik vind €150,- voor bv een GX cassette sowieso al aardig aan de prijs). 12sp Deore zou mijn keuze zijn.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ach, ook daarvoor zijn weer oplossingen, in de vorm van Sunrace cassettes - maar de ervaringen daarmee verschillen ook weer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kapitein Iglo schreef: di 8 september 2020, 16:03 Ach, ook daarvoor zijn weer oplossingen, in de vorm van Sunrace cassettes - maar de ervaringen daarmee verschillen ook weer.
Uiteraard maar als je nu de keuze kunt maken, kan je het iig overwegen. Niet iedereen kan of wil zelf aan z`n bike sleutelen en gaat naar de LBS bv. En die kent natuurlijk heel Sunrace niet :tong
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 8 september 2020, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

TenZNL schreef: di 8 september 2020, 15:59 Maar Massen heeft wel degelijk een puntje, de NX cassette zit op een Shimano HG-body (dus die voor 9-10-11sp) dus als je iets anders/beters wil, zul je ook de freewheel body moeten upgraden. En dat maakt een SRAM-upgrade nog duurder. (ik vind €150,- voor bv een GX cassette sowieso al aardig aan de prijs). 12sp Deore zou mijn keuze zijn.
Eigenijk zit je bij een Top Fuel 8 NX ook gelijk "vast" aan NX Eagle qua casette.
Een upgrade naar GX is te kostbaar voor een te klein verschil; +/- 200gr en kleinste tandwiel 11 ipv 10
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Brul78 schreef: di 8 september 2020, 16:16
TenZNL schreef: di 8 september 2020, 15:59 Maar Massen heeft wel degelijk een puntje, de NX cassette zit op een Shimano HG-body (dus die voor 9-10-11sp) dus als je iets anders/beters wil, zul je ook de freewheel body moeten upgraden. En dat maakt een SRAM-upgrade nog duurder. (ik vind €150,- voor bv een GX cassette sowieso al aardig aan de prijs). 12sp Deore zou mijn keuze zijn.
Eigenijk zit je bij een Top Fuel 8 NX ook gelijk "vast" aan NX Eagle qua casette.
Een upgrade naar GX is te kostbaar voor een te klein verschil; +/- 200gr en kleinste tandwiel 11 ipv 10
Tja, als je NX fijn vind is dat natuurlijk prima. Sunrace = Sunrace, daar kan je maar 1 kwaliteit/gewicht van kiezen. Maar, zoals ik al zei, betreft dat alleen de cassette. Derries en shifters kan je wel upgraden, dat zal gewoon werken met de NX cassette.

Maar XD en/of Shimano microspline zijn wel blijvertjes en wie weet wat de toekomst brengt. SRAM gaat nu bv alweer naar 52 tandjes.
egbert1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 16 augustus 2020, 12:44

Brul78 schreef: di 8 september 2020, 14:13
TenZNL schreef: di 18 augustus 2020, 17:10 De Kona: betere vork, betere wielen, betere remmen, betere drivetrain en idd, betere looks. Je rijdt toch singletrack? Dan zijn de onverharde paden echt geen probleem :wink:
Maar is qua drivetrain is Deore (zonder SLX of XT) beter dan NX Eagle?

Afbeelding
Jij vergelijkt met de Trek Fuel 8, maar wanneer je met de Trek Fuel 7 vergelijkt (qua prijs 100 euro duurder i.p.v. 500 euro), dan zit er SX op i.p.v. NX en dat is tocht wel een verschil t.o.v. Deore?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2648
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

egbert1976 schreef: wo 9 september 2020, 13:23
Brul78 schreef: di 8 september 2020, 14:13

Maar is qua drivetrain is Deore (zonder SLX of XT) beter dan NX Eagle?

Afbeelding
Jij vergelijkt met de Trek Fuel 8, maar wanneer je met de Trek Fuel 7 vergelijkt (qua prijs 100 euro duurder i.p.v. 500 euro), dan zit er SX op i.p.v. NX en dat is tocht wel een verschil t.o.v. Deore?
Vervang gelijk de shifter voor XT voor een paar tientjes, dat is echt een upgrade en dan als je cassette en ketting aan vervanging toe zijn kun je deze vervangen door SLX of XT voor gewichtsbesparing.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Als er een SX - derrie op zit zou ik die al in de winkel vervangen. Is tamelijk slecht, beetje goedkoop plastic. Google maar eens.
Plaats reactie