Alutech Fanes 6.0

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

https://alutech-cycles.com/Fanes-60-frame-kit

Ik overweeg (dus alles kan nog 673 keer veranderen :-)) om mijn Reign door deze frameset te vervangen. De Reign is in het dalen steeds beter geworden door al mijn aanpassingen, de fietsbaarheid is wel wat afgenomen.

Redenen om dit wel te doen;
Iets nieuws is leuk
Zeer mooi gebouwd frame
Wordt ook standaard als mullet geleverd (wat mij nu goed bevalt)
Zou goed moeten klimmen
Gewicht frame valt niet tegen, 3,7kg incl shock (das gelijk aan een moderne trail bike)
Maat L zou me prima moeten passen

Redenen om dit niet te doen;
Allerlei nieuwe 29er met 140 a 150mm zouden volgens de reviews zo capabel moeten zijn dat je niets anders meer wilt. Deze 29ers zou je nog net met goed fatsoen mee kunnen nemen naar Amerongen, dat lijkt me met deze Alutech niet meer zo logisch.

Inzet, LHR / WPH met 200hm lange klimmen en afdalingen, evt wat langere klimmen in de echte bergen, en veel shuttle en lift ondersteund... Sowieso enduro tracks maar ook downhill waarbij ik grote sprongen e.d. consequent oversla.

Potentiële onderdelen; RS lyrik vork, 2 setjes wielen (eentje voor zelf omhoog (EXO+ banden) en eentje voor lift/shuttle assisted(Double down banden)) Saint remmen, rs shock en een bikeyoke dropper.

Wat heeft de revue nog meer gepasseerd;
Giant reign => niet alle onderdelen bevallen me
Giant trance X => te licht voor de grofste tracks ( of iig krijgt de bestuurder het daar te zwaar :D)
Banshee prime/titan => zou ook zomaar kunnen maar welke van de twee dan...
Ibis Ripmo AF => lijkt uitstekend te voldoen, maar vind het geen mooi frame.. (+ verkrijgbaarheid?!)
Cotic rocket max/ flare max => mooi maar duur
Commencal TR /AM => wat overdreven qua geo ondertussen?!

Ben benieuwd naar allerhande input!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Strak plan, mooie keuze.

Maar voor het geld krijg je ook bv een Raaw Madonna V1 (aanbieding op de site)
Die is ook heul mooi, en goed.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

+1 voor de RAAW :-q Heb er nu een paar keer naast gestaan/ op gezeten, en dat ding zit zo mooi in elkaar en voelt aan als een tank. Met jouw rijstijl ga je die zeker wel waarderen in het betere terrein. En je steunt er nog een kleine Nederlands/Duitse fabrikant mee ook. :-q

Die Alutech zou wat mij betreft ook Alitech kunnen heten qua looks. :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Die V1 is alleen nog leverbaar in M dacht ik. Dat moet wel passen.

Verder + veel voor zo'n RAAW overigens. En anders een Privateer? https://eu.privateerbikes.com/products/privateer-161
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Een Medium Raaw gaat hem inderdaad niet worden.... De rest lijkt idd uitverkocht. Maar gezien het feit dat Paulus volgens mij al 2 jaar loopt te kijken naar andere fietsen kan hij waarschijnlijk ook wel even wachten tot er een nieuwe batch leverbaar is. :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Paulus, we hebben nooit samen gefietst, maar ik heb het idee dat jij een paar stappen harder/lomper/technischer rijd als ik en vermoed dat een Ripmo bij jou dan wel zijn grenzen bereikt.
In Bikepark rood was ik er niet trager mee als de dikkere Enduro fietsen, maar gevoelsmatig (en gebaseerd op springen/en dan vooral landen ) heeft de achterkant iets minder marge als bijv de 160mm van mijn Remedy. Voor mij meer dan zat en een enkele bottom out mag ook, maar het is geen partij voor bijv een Specialized Enduro of een Megatower waar ik in Oostenrijk ook een rondje op heb gedaan.
Dan is de Ripmo echt meer een trailbike met wat reserve, de Speci meer een DH fiets die ook kan trappen maar naar beneden vooral overal overheen dendert en zit de Megatower er min of meer tussenin (met vrijwel gelijke veerweg en dezelfde vork als mijn Ripmo meer een plower!).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

@all betreft de RAAW; die is gewoon te duur, bijna 3k voor een frame & demper dat wordt 'em niet.. Los daarvan spreekt die me wel degelijk aan.. en idd ik heb geen haast. Ik had dit jaar de happy bike days willen bezoeken maar dat ging niet door, vervanging Reign is dus een long term project.
@Baron, betreft de Privateer, daarvoor geldt hetzelfde als de commencal's, wat mij betreft iets te extreem (ik las dat er een mini privateer met 140mm en minder extreme geo komt, dat zou dan wel weer leuk kunnen zijn).
@Jurf, je slaat de spijker op zijn kop met de reden waarom ik twijfel. Ik zie op diverse gelegenheden mensen met minder veerweg (trailbike + zogezegd) voorbij komen, gewoon omdat ze meer skills (of durf? :D) hebben. Tot nu hielp mijn over capabele fiets me een stapje extra te nemen, maar er hoeft niet nog een stapje bovenop. Daarnaast heeft zo'n log ding ook nadelen, een endo ging voor het eerst goed op een redelijk uitdagende trail toen ik voor de verandering mijn on-one scandal eens had gepakt (was verder afzien:D).

Ik wil het meer zoeken in beter rijden wat ik nu ook rijd. Dus waarom zou ik dan niet genoeg hebben aan zo'n trailbike met wat reserve?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Denk dat dit ook wel in je straatje past en is nog in de aanbieding ook: https://www.propain-bikes.com/en/produc ... yee-al-29/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

paulus1981 schreef: wo 19 augustus 2020, 20:36 Ik wil het meer zoeken in beter rijden wat ik nu ook rijd. Dus waarom zou ik dan niet genoeg hebben aan zo'n trailbike met wat reserve?
Dan heb je aan dergelijke de trail+ /Allmountain? fietsen een heel mooi apparaat wat breder inzetbaar is als de huidige generatie volbloed Enduro. In Wales reden ze met de Ripmo ook gewoon dubbel zwart he. Ik niet hoor, ZE wel :lol:
wat betreft de Ripmo AF, de oranje menie vind foeilelijk, maar ik heb de zilverkleurige IRL gezien en dat zag er wel heel goed uit en is in Duitsland redelijk verkrijgbaar begreep ik.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Suggestie: https://www.last-bikes-shop.com/epages/ ... N-V02-FP07
Afbeelding

Nu was ik toch afgelopen week in de Alpen wel weer erg blij met m'n 170mm vork en 160mm coil aan de achterkant. Natuurlijk kan dat ook op minder veerweg, maar meer is beter toch? :wink:
Veerweg en klimeigenschappen hebben natuurlijk een verband, maar de moderne AM/Enduro's klimmen volgens mij echt wel prima. Ik heb een Orbea Rallon en die klimt super. De Transition Patrol die ik hiervoor had deed het ook prima, al merkte je de 16kg wel.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Met een beetje geluk kan ik hier in Paganella de nieuwe Reign een dagdeeltje huren, want om weer even terug te komen op wat ik gister typte, vandaag oa https://youtu.be/UdnF1ZipEv0 gereden en zowat iedere mm veerweg goed gebruikt, kortom ik twijfel nog ff lekker verder :D

Dank voor de suggesties, Last en Crossworx zijn cool, de Propain zou een verstandige keuze kunnen zijn, budget in het hoofd houdend..
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Die Crossworx is schitterend, maar een Reign lijkt me ook een super fiets.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

"Banshee Titan - A Friendly Beast of a Bike"

Waarom, zowel de uitstraling van het frame als onderstaande Pinkbike review sprak me erg aan.. Met dit frame weet ik zeker dat de fiets zometeen op alle tracks die ik rijd wat reserve over heeft en dus mooi wat voor mij kan compenseren :D Met alle lichtere frames (zeg maar de <150mm modellen) had ik daar wat twijfel over.

https://www.pinkbike.com/news/review-ba ... -2020.html

Afbeelding
Plaats reactie