Is een Fuel EX de oplossing?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Dank voor alle reacties zover! Ik ga achterhalen of ik ergens een Fuel EX kan testen om zelf te ervaren of de tests en reviews kloppen. F-EX-rijders bevestigen het beeld wel, en niemand bestrijdt het eigenlijk, al komen er wel ook de nodige leuke alternatieven voorbij. Maar ik had al zo'n lange shortlist, waaruit de F-EX dan – alles afwegende – de best passende lijkt. Testen dus!

Ik ben nog wel benieuwd of er iemand is die in NL de hoge setting van de mino-link gebruikt en de lage voor het buitenland, dat lijkt me in theorie een mooi compromis.

Wat de banden betreft: het is ons bekend, vrijwel niets maakt zoveel verschil als dat! In NL rij ik meestal op 2x NN (2.35) en zet dan een HD vóór in het buitenland. Deze zomer in het Pfalzerwald was dat op de stijle paadjes met losse ondergrond daar nog steeds kansloos, en heb ik terplaatse een Maxxis Agressor in 2.5 gekocht (keuze was beperkt), deze vóór gezet en de HD achter. Much better! 8)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Conclusie je wilt nog steeds een Fuel. Snel een test regelen :-q

(Ga ik van de week een getunede Stereo 120 aan de tand voelen).
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Ik heb de mino link in de hoge positie gereden en dat beviel goed.
Naar een tijdje in de low positie gezet en dat beviel mij beter de pedal strike’s waar ze over klagen heb ik pas 1 keer gehad en dat komt eerder door de verkeerde techniek te gebruiken.
En bij een afdaling vond ik de fiets net wat stabieler als in de hoge positie.
Ik zelf gebruik banden van schwalbe hans dampf voor en achter werkt perfect.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Lars TB schreef: zo 23 augustus 2020, 11:31 Trek blijft een zeer goede allrounder.

Maar inderdaad is de Cube Stereo 140 misschien een betere optie als het net iets minder afdalingsgeoriënteerd moet zijn. Ondanks meer veerweg is de Cube gebouwd voor iets gematigdere inzet.

Maar als je het over 22" hebt, dan ben je zelf over de 190 cm en zou je met een 29er een fiets kopen die iets meer in verhouding is. Bij Cube kom je dan inderdaad op die Stereo 150 uit. En leg die geometrie eens over een Trek Fuel EX heen en je ziet dat deze vrijwel identiek zijn!

En dan heb je toch een fiets waar je in NL uitstekend mee kunt fietsen en je ook de extra reserve hebt in het buitenland.

Inderdaad maken banden een wereld van verschil en als je zo een fiets voorzien van snelle banden als Schalbe Racing Ralph of Wolfpack Race, dan heb je een UHR-raket (bij wijze van spreken, maar je komt dan prima vooruit op een rondje Amerongen).
Hoi sorry voor het kapen van het topic maar ik heb eigenlijk wel een vraagje tussendoor. Ik heb de namelijk de Trek Fuel EX 8 (2020) en deze heeft de volgende wielset
Wielen: Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-bout, Boost 110 voornaaf, Boost 148 achternaaf
Banden: Bontrager XR4 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strenght zijwanden, aramide hieldraad, 120 tpi, 29 x 2.60“

Ik zou er graag snellere banden voor in Nederland op willen leggen zoals Lars net benoemde als voorbeeld de Schwalbe Rocket Ralph. Maar ik weet dus niet of ik er smallere banden op kan leggen. Mijn banden zijn nu 29 x 2.60” en de Racing Ralph zie ik alleen in 29 x 2.25.... Welke snellere banden en in welke maat kan ik er op leggen zonder last te krijgen dat ik bijvoorbeeld te laag zit en last krijg van pedal strikes??
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ja dat kan. Makkelijk.

Afbeelding

Hier met 2.35 brede 'sloffen'. Uitstekend voor de in Nederlands aangelegde parcours.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

PaneVino schreef: zo 23 augustus 2020, 19:40 Ja dat kan. Makkelijk.

Afbeelding

Hier met 2.35 brede 'sloffen'. Uitstekend voor de in Nederlands aangelegde parcours.
Oké bedankt! :-q Is 2.35 ook een beetje het minimale of kun je nog lager?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob91 schreef: zo 23 augustus 2020, 19:37 Hoi sorry voor het kapen van het topic maar ik heb eigenlijk wel een vraagje tussendoor. Ik heb de namelijk de Trek Fuel EX 8 (2020) en deze heeft de volgende wielset
Wielen: Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-bout, Boost 110 voornaaf, Boost 148 achternaaf
Banden: Bontrager XR4 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strenght zijwanden, aramide hieldraad, 120 tpi, 29 x 2.60“

Ik zou er graag snellere banden voor in Nederland op willen leggen zoals Lars net benoemde als voorbeeld de Schwalbe Rocket Ralph. Maar ik weet dus niet of ik er smallere banden op kan leggen. Mijn banden zijn nu 29 x 2.60” en de Racing Ralph zie ik alleen in 29 x 2.25.... Welke snellere banden en in welke maat kan ik er op leggen zonder last te krijgen dat ik bijvoorbeeld te laag zit en last krijg van pedal strikes??
Pak dan bijvoorbeeld de Wolfpack Race/Speed combinatie in 29x2.4. Is ook nog sneller en heeft meer grip dan de Schwalbes. En dan is het verschil in hoogte minimaal.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Ik heb de zelfde fiets en heb ook met racing ray/ralph 2.25 gereden gaat perfect
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gerardvv schreef: zo 23 augustus 2020, 14:36 Ja dat klopt eigenlijk wel en dan heb je nog carbon ook... Het is lastig uit te leggen, maar men spreekt wel van bikes waarop alles lijkt te kloppen zodra je erop stapt, en dat had ik niet bij de Hugene. Ook had ik de indruk dat hij misschien beter past bij een – hoe noemen ze dat – actievere of wat agressievere rijstijl. Voor mij voelde hij wat 'hard' en less forgiving aan, ook na experimenteren met de sag en bandenspanning. Misschien te progressief voor mij?
Dattie zo uit de doos heel progressief aanvoelt, kan ik beamen. Het eerste rondje op Dorst dacht ik met een marathon-fiets op stap te zijn (zeker in vergelijk met m`n 115mm Pivot met superplushe DW-link). Na enig zoek- en sleutelwerk kwam ik er achter dat de achterdemper standaard van 2 spacers is voorzien, na die eruit te hebben gehaalt voelde het veel meer als een trailbike.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Rob91 schreef: zo 23 augustus 2020, 19:37
Ik zou er graag snellere banden voor in Nederland op willen leggen zoals Lars net benoemde als voorbeeld de Schwalbe Rocket Ralph. Maar ik weet dus niet of ik er smallere banden op kan leggen. Mijn banden zijn nu 29 x 2.60” en de Racing Ralph zie ik alleen in 29 x 2.25.... Welke snellere banden en in welke maat kan ik er op leggen zonder last te krijgen dat ik bijvoorbeeld te laag zit en last krijg van pedal strikes??
Racing Ralph is er gewoon in 29x2.35. Ik heb deze er achter op liggen met een Wolfpack Race 2.4 vóór.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Gerardvv schreef: zo 23 augustus 2020, 14:58 Dank voor alle reacties zover! Ik ga achterhalen of ik ergens een Fuel EX kan testen om zelf te ervaren of de tests en reviews kloppen. F-EX-rijders bevestigen het beeld wel, en niemand bestrijdt het eigenlijk, al komen er wel ook de nodige leuke alternatieven voorbij. Maar ik had al zo'n lange shortlist, waaruit de F-EX dan – alles afwegende – de best passende lijkt. Testen dus!

Ik ben nog wel benieuwd of er iemand is die in NL de hoge setting van de mino-link gebruikt en de lage voor het buitenland, dat lijkt me in theorie een mooi compromis.
Volgens mij hebben ze een Fuel EX 8 staan bij Trek Store Nijmegen. Die zou je dan kunnen in groesbeek. Dat zat zou ook wel een goede route zijn om te testen. Misschien is het wel goed om te kijken of naar een Fuel EX 8 XT. Dat zou persoonlijk mijn voorkeur hebben.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Gerardvv schreef: zo 23 augustus 2020, 14:36
TenZNL schreef: za 22 augustus 2020, 19:59 Qua prijs en uitrusting (en inzetbereik) is de basis Hugene gelijkwaardig aan de Fuel EX 8 . Ben dan wel benieuwd wat je dan niet zo vind passen?
Ja dat klopt eigenlijk wel en dan heb je nog carbon ook... Het is lastig uit te leggen, maar men spreekt wel van bikes waarop alles lijkt te kloppen zodra je erop stapt, en dat had ik niet bij de Hugene. Ook had ik de indruk dat hij misschien beter past bij een – hoe noemen ze dat – actievere of wat agressievere rijstijl. Voor mij voelde hij wat 'hard' en less forgiving aan, ook na experimenteren met de sag en bandenspanning. Misschien te progressief voor mij?
De Fuel EX C 2020 wordt ook pas wakker als het wat harder gaat vind ik. De achterkant is vrij progressief en kan meer aan dan de 130mm doen vermoeden.

Maar hij wordt wel vrij hard.

Bron: eigen ervaring met standaard thru shaft demper en een DVO Topaz.

Dus ik zou ergens proberen proef te rijden als dat lukt.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Mad Wally schreef: di 25 augustus 2020, 07:44
Rob91 schreef: zo 23 augustus 2020, 19:37
Ik zou er graag snellere banden voor in Nederland op willen leggen zoals Lars net benoemde als voorbeeld de Schwalbe Rocket Ralph. Maar ik weet dus niet of ik er smallere banden op kan leggen. Mijn banden zijn nu 29 x 2.60” en de Racing Ralph zie ik alleen in 29 x 2.25.... Welke snellere banden en in welke maat kan ik er op leggen zonder last te krijgen dat ik bijvoorbeeld te laag zit en last krijg van pedal strikes??
Racing Ralph is er gewoon in 29x2.35. Ik heb deze er achter op liggen met een Wolfpack Race 2.4 vóór.
Klopt ik heb ze gevonden. Heb nu racing Ralph en Ray beide in 2.35
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

RuudRuud schreef: di 25 augustus 2020, 10:35
Gerardvv schreef: zo 23 augustus 2020, 14:36

Ja dat klopt eigenlijk wel en dan heb je nog carbon ook... Het is lastig uit te leggen, maar men spreekt wel van bikes waarop alles lijkt te kloppen zodra je erop stapt, en dat had ik niet bij de Hugene. Ook had ik de indruk dat hij misschien beter past bij een – hoe noemen ze dat – actievere of wat agressievere rijstijl. Voor mij voelde hij wat 'hard' en less forgiving aan, ook na experimenteren met de sag en bandenspanning. Misschien te progressief voor mij?
De Fuel EX C 2020 wordt ook pas wakker als het wat harder gaat vind ik. De achterkant is vrij progressief en kan meer aan dan de 130mm doen vermoeden.

Maar hij wordt wel vrij hard.

Bron: eigen ervaring met standaard thru shaft demper en een DVO Topaz.

Dus ik zou ergens proberen proef te rijden als dat lukt.
Met beide dempers hetzelfde effect?
P-J
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 28 september 2007, 20:49

Heb je al eens naar de YT Izzo gekeken? Zie het topic in dit forum, inclusief link naar de test , die ook de Trek hoog waardeert. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over! Over 3 weken gaat hij mee naar Verbier voor de uit-je-comfortzone-test....
Plaats reactie