Is een Fuel EX de oplossing?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Jurriaan schreef: di 25 augustus 2020, 17:49
RuudRuud schreef: di 25 augustus 2020, 10:35

De Fuel EX C 2020 wordt ook pas wakker als het wat harder gaat vind ik. De achterkant is vrij progressief en kan meer aan dan de 130mm doen vermoeden.

Maar hij wordt wel vrij hard.

Bron: eigen ervaring met standaard thru shaft demper en een DVO Topaz.

Dus ik zou ergens proberen proef te rijden als dat lukt.
Met beide dempers hetzelfde effect?
De thrushaft heeft niet heel veel kilometers gemaakt. Ik vind het reaktiv gebeuren niet fijn en het frame heeft het niet nodig vind ik.

Maar ook daar zonder spacers geen bottom out met mijn gewicht. (voor het gemak 100KG)

High speed compression demping is bij beide dempers te sterk waardoor de boel gaat stuiteren. (geen rebound issue)
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

TenZNL schreef: ma 24 augustus 2020, 20:24
Gerardvv schreef: zo 23 augustus 2020, 14:36 Ja dat klopt eigenlijk wel en dan heb je nog carbon ook... Het is lastig uit te leggen, maar men spreekt wel van bikes waarop alles lijkt te kloppen zodra je erop stapt, en dat had ik niet bij de Hugene. Ook had ik de indruk dat hij misschien beter past bij een – hoe noemen ze dat – actievere of wat agressievere rijstijl. Voor mij voelde hij wat 'hard' en less forgiving aan, ook na experimenteren met de sag en bandenspanning. Misschien te progressief voor mij?
Dattie zo uit de doos heel progressief aanvoelt, kan ik beamen. Het eerste rondje op Dorst dacht ik met een marathon-fiets op stap te zijn (zeker in vergelijk met m`n 115mm Pivot met superplushe DW-link). Na enig zoek- en sleutelwerk kwam ik er achter dat de achterdemper standaard van 2 spacers is voorzien, na die eruit te hebben gehaalt voelde het veel meer als een trailbike.
Geen idee qua spacers, we hadden de fietsen gehuurd voor een dag en alleen met druk en instellingen gewerkt. Ze waren beslist ingereden (ik las ergens dat een nieuwe fiets ook nog wel eens minder soepel kan veren).
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

GerGio schreef: di 25 augustus 2020, 09:10
Volgens mij hebben ze een Fuel EX 8 staan bij Trek Store Nijmegen. Die zou je dan kunnen in groesbeek. Dat zat zou ook wel een goede route zijn om te testen. Misschien is het wel goed om te kijken of naar een Fuel EX 8 XT. Dat zou persoonlijk mijn voorkeur hebben.
De 8 XT is precies wat ik in gedachten heb. In Rdam hebben ze een 9.8 in L, maar volgens de site kom ik op XL hoewel me die reach wel erg groot lijkt. Volgens mij zit ik 'between sizes'. Welke maat heeft Nijmegen?
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

P-J schreef: di 25 augustus 2020, 18:56 Heb je al eens naar de YT Izzo gekeken? Zie het topic in dit forum, inclusief link naar de test , die ook de Trek hoog waardeert. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over! Over 3 weken gaat hij mee naar Verbier voor de uit-je-comfortzone-test....
Ja de Izzo vind ik al vanaf dag 1 beslist intrigerend! Erg mooi om te zien en interessant concept. Maar... o.a. die lockout geeft me toch het gevoel dat de fiets meer XC-georiënteerd is en meer gericht op efficiëntie. Hetzelfde vrees ik bij de Neuron die ook hoog op mijn lijstje stond. Ook zag ik dat de Neuron categorie 3 is en de F-EX cat. 4 (voor dat enkele bezoek aan een bikepark), van de YT zie ik hem niet staan. Verder had ik er met mijn budget ipv NX liever GX of SLX op gezien.
Die test had ik ook gelezen en versterkte juist mijn interesse in de Fuel, maar ik ben zeer benieuwd naar de Verbier-test!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat een Fuel X in dit geval wel de/een oplossing kan zijn.
Je komt van een Stereo 120, beetje hetzelfde als een Neuron en Izzo. Allemaal erg goede trailbikes, iets meer XC georienteerd binnen dit spectrum. De Fuel zit daar ook, maar die is iets meer downhill georienteerd, wat dat betreft potenter bergaf.

Als je zelf voorzichtiger en minder handig bent, bergaf snelheid en fun belangrijk is, en je moet je zoon proberen bij te houden op zijn nieuwe AM/Enduro…
Met een nieuwe Stereo/Neuron/Izzo kan het ook allemaal wel met wat lef en skills en in je eigen tempo, maar is het zeker harder werken en minder vergevingsgezind. Als pa dan ook nog achter zo'n rookie aanmoet :wink: ….
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

En daarom dat ik die Meta AM een logische keuze vind. Heel capabel bergaf en in Nederland comfortabel. Nog steeds een ontzettend leuke fiets op de uitdagende trails hier. Sowieso zou ik liever thuis overbiked zijn dan in het buitenland underbiked.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Gerardvv schreef: wo 26 augustus 2020, 22:25
GerGio schreef: di 25 augustus 2020, 09:10
Volgens mij hebben ze een Fuel EX 8 staan bij Trek Store Nijmegen. Die zou je dan kunnen in groesbeek. Dat zat zou ook wel een goede route zijn om te testen. Misschien is het wel goed om te kijken of naar een Fuel EX 8 XT. Dat zou persoonlijk mijn voorkeur hebben.
De 8 XT is precies wat ik in gedachten heb. In Rdam hebben ze een 9.8 in L, maar volgens de site kom ik op XL hoewel me die reach wel erg groot lijkt. Volgens mij zit ik 'between sizes'. Welke maat heeft Nijmegen?
Altijd de grotere fiets kiezen.
En ik kan beamen dat de huidige Fuel een heel complete en fijne fiets is. Stabiel, uitermate capabel, maar toch ook wendbaar. Ik heb een andere demper dus van de gemelde hardheid kan ik niets zeggen, behalve dat ik de mijne mooi zacht vind aanvoelen.

Met alles wat ik lees wat je wensen zijn, zou ik zeker voor een 2020 Fuel EX in XL gaan.Welke versie is aan je budget, maar je koopt dan altijd een heel fijne fiets.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

aurelius schreef: do 27 augustus 2020, 08:33 Ik denk dat een Fuel X in dit geval wel de/een oplossing kan zijn.
Je komt van een Stereo 120, beetje hetzelfde als een Neuron en Izzo. Allemaal erg goede trailbikes, iets meer XC georienteerd binnen dit spectrum. De Fuel zit daar ook, maar die is iets meer downhill georienteerd, wat dat betreft potenter bergaf.
Huidige Stereo 120 is wel anders dan de 2017 versie. Meer in de buurt van de Fuel EX.

Belangrijker:
Gerardvv schreef: zo 23 augustus 2020, 14:58 Dank voor alle reacties zover! Ik ga achterhalen of ik ergens een Fuel EX kan testen om zelf te ervaren of de tests en reviews kloppen.
Testen gelukt?
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Je zou eventueel ook nog naar een Norco Optic kunnen kijken. 125 mm achter en 140 mm voor. Goede klimmer, goede daler en goede reviews. Alleen geen idee of ze nog ergens te vinden zijn momenteel... Basta Bikes had ze staan
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Jurriaan schreef: za 29 augustus 2020, 13:42
aurelius schreef: do 27 augustus 2020, 08:33 Ik denk dat een Fuel X in dit geval wel de/een oplossing kan zijn.
Je komt van een Stereo 120, beetje hetzelfde als een Neuron en Izzo. Allemaal erg goede trailbikes, iets meer XC georienteerd binnen dit spectrum. De Fuel zit daar ook, maar die is iets meer downhill georienteerd, wat dat betreft potenter bergaf.
Huidige Stereo 120 is wel anders dan de 2017 versie. Meer in de buurt van de Fuel EX.

Belangrijker:
Gerardvv schreef: zo 23 augustus 2020, 14:58 Dank voor alle reacties zover! Ik ga achterhalen of ik ergens een Fuel EX kan testen om zelf te ervaren of de tests en reviews kloppen.
Testen gelukt?
Ja de huidige Stereo 120 (TM-versie) heb ik op Bikemotion (nèt voor corona) gereden , evenals een Neuron. Dat is geen serieuze testrit, maar ik vond daar de Neuron al fijner dan de Stereo, ondanks de vernieuwde geometrie.

Testen gaat zeker lukken (contact is gelegd) maar door omstandigheden heb ik zelf op korte termijn even geen tijd helaas...
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

JLWE schreef: zo 30 augustus 2020, 22:26 Je zou eventueel ook nog naar een Norco Optic kunnen kijken. 125 mm achter en 140 mm voor. Goede klimmer, goede daler en goede reviews. Alleen geen idee of ze nog ergens te vinden zijn momenteel... Basta Bikes had ze staan
Vond ik ook zéér interessant! Alleen lastig te testen en weinig verkooppunten. Dacht dat het ook lastig werd qua budget trouwens.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Update: eindelijk de fiets een weekend kunnen testen, en wel de 9.8 XT uitvoering in L. Ondanks een paar minpunten gaat dit hem wel worden denk ik (de 8 dan)!
Wat mij tegenviel waren de banden (weinig grip bij nat) en de stugge achtervering (eerder in dit topic beschreven). Maar dit kan met verder finetunen vast nog wel beter aangezien er ook tests zijn waarbij ze hem 'plush' noemen. Bovendien: dit zorgt waarschijnlijk mede voor de prima pedal- en klim-eigenschappen maar ook voor dat vermogen om ruigere afdalingen en bikeparks aan te kunnen.
Daarnaast kunnen het carbon frame, wielen en stuur ook het comfort nog negatief beïnvloeden.

Ik heb nog twee issues en ben benieuwd naar jullie mening:
1) Ik zit exact tussen L en XL maar deze L voelde in NL goed en niet te klein, en in Dorst ging het bochtenwerk prima. Ook twee mensen van de Trekstore rijden L terwijl ze ertussen zitten. Daar kwam gisteren de laatste Enduro-uitgave bij waar ze adviseren om bij twijfel de kleinere te kiezen. Tot voor kort was dat andersom... Passen is lastig want niemand heeft een XL staan.
2) De XT-groep schakelde als een huis, maar wel zwaar en luid. De GX is vernieuwd en zou 'smoother' schakelen. Maar de stapjes tussen de lichte versnellingen van de XT-cassette kloppen dan weer beter. Etc etc. Ik weet dat het ook smaak/gewenning is, maar wat is jullie voorkeur?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Banden zijn af fabriek bij de grote merken bijna altijd een surrogaat-uitvoeringen van keihard rubber met een karkas dat op een stadsfiets niets zou misstaan. Ondanks dat ze er aan de buitenkant uitzien als een model dat ook los te koop is. Koop er gelijk een paar fatsoenlijke banden bij waar je goede ervaring mee hebt en doe die andere weg.

Dat van het carbon snap ik niet. Volgens mij is het precies andersom: het staat er juist om bekend meer comfort te geven zonder dat dat ten koste van de stijfheid gaat. In ieder geval ten opzichte van aluminium.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Banden zijn makkelijk op te lossen inderdaad. Die stijfheid van carbon had ik ergens gelezen, maar ik heb eerder de carbon Neuron getest en die had dat inderdaad niet. Ik zoek eigenlijk een verklaring waarom mijn Stereo 120 comfortabeler voelt, vooral bij opeenvolgende obstakels zoals brake-bumps en boomwortels.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat kan ook met de demper en / of de geometrie van de vering te maken hebben. En de plaatsing van de draaipunten, de curve die wiel aflegt, de veercurve, wrijving in de draaipunten etc etc.
Plaats reactie