Is een Fuel EX de oplossing?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Gerardvv schreef: di 29 september 2020, 14:29
Ik heb nog twee issues en ben benieuwd naar jullie mening:
1) Ik zit exact tussen L en XL maar deze L voelde in NL goed en niet te klein, en in Dorst ging het bochtenwerk prima. Ook twee mensen van de Trekstore rijden L terwijl ze ertussen zitten. Daar kwam gisteren de laatste Enduro-uitgave bij waar ze adviseren om bij twijfel de kleinere te kiezen. Tot voor kort was dat andersom... Passen is lastig want niemand heeft een XL staan.
2) De XT-groep schakelde als een huis, maar wel zwaar en luid. De GX is vernieuwd en zou 'smoother' schakelen. Maar de stapjes tussen de lichte versnellingen van de XT-cassette kloppen dan weer beter. Etc etc. Ik weet dat het ook smaak/gewenning is, maar wat is jullie voorkeur?
Ik zit er ook precies tussen op papier cf trek . Heb een 2019 trek fuel ex in large gehad , en die vond ik ook net te krap en daar had ik liever een xl gehad. Heb nu de 2020 versie en weer voor large gegaan, op papier zit ik nog steeds tussen l en XL in maar voor mij zou de de xl echt de groot worden in reach. De large is nu perfect doordat de reach wat langer is geworden.Het is een ruime cm verschil maar voor mij precies wat er nodig was. Kortom, op papier zegt niet alles, en als het nu goed voelt dan kun je toch met enige zekerheid zeggen dat de xl echt te groot wordt
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

yves schreef: di 29 september 2020, 15:27
Ik zit er ook precies tussen op papier cf trek . Heb een 2019 trek fuel ex in large gehad , en die vond ik ook net te krap en daar had ik liever een xl gehad. Heb nu de 2020 versie en weer voor large gegaan, op papier zit ik nog steeds tussen l en XL in maar voor mij zou de de xl echt de groot worden in reach. De large is nu perfect doordat de reach wat langer is geworden.Het is een ruime cm verschil maar voor mij precies wat er nodig was. Kortom, op papier zegt niet alles, en als het nu goed voelt dan kun je toch met enige zekerheid zeggen dat de xl echt te groot wordt
Jij bent dan ook precies 187 cm met binnenbeenlengte ongeveer 80 cm denk ik?
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik las net dit topic door en lees telkens tussen de regels door dat de Neuron ook prima is bevallen.
Waarom dan toch nog de fuel ex als favoriet?
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

DJMARCO schreef: wo 30 september 2020, 14:09 Ik las net dit topic door en lees telkens tussen de regels door dat de Neuron ook prima is bevallen.
Waarom dan toch nog de fuel ex als favoriet?
Eigenlijk precies zoals Aurelius het verwoordde op 27/08: toch iets meer XC-georiënteerd en minder capabel in Alpen en bikepark.
De fabrikanten geven ook een andere categorie aan (3 voor de Neuron en 4 voor de Fuel EX)
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 921
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb zelf een 2020 ex 8 en het is een fiets waar je alles op kan. Xc kan je er prima mee en ik ben er pas een keer mee naar Willingen en Winterberg geweest en heb er alles gereden. Heb er geen moment gehad dat ik tegen de grens van de fiets aanzat. En we hadden goed de gang erin :winkie:
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Gerardvv schreef: wo 30 september 2020, 17:56
DJMARCO schreef: wo 30 september 2020, 14:09 Ik las net dit topic door en lees telkens tussen de regels door dat de Neuron ook prima is bevallen.
Waarom dan toch nog de fuel ex als favoriet?
Eigenlijk precies zoals Aurelius het verwoordde op 27/08: toch iets meer XC-georiënteerd en minder capabel in Alpen en bikepark.
De fabrikanten geven ook een andere categorie aan (3 voor de Neuron en 4 voor de Fuel EX)
De vraag is dan hoe vaak rijd je XC en Alphen etc?
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

DJMARCO schreef: wo 30 september 2020, 19:59
Gerardvv schreef: wo 30 september 2020, 17:56

Eigenlijk precies zoals Aurelius het verwoordde op 27/08: toch iets meer XC-georiënteerd en minder capabel in Alpen en bikepark.
De fabrikanten geven ook een andere categorie aan (3 voor de Neuron en 4 voor de Fuel EX)
De vraag is dan hoe vaak rijd je XC en Alpen etc?
Nou ja in elk geval staan de locaties voor de vakanties (meestal 3 weken) al jaren in het teken van MTB met bij voorkeur veel trails naar beneden t/m S3 (bv Vinschgau) en soms een bikeparkbezoek (Les Orres, Praloup). Plus incidenteel een bezoek aan Duitsland, en als de Tyee er is verwacht ik dat we dat vaker zullen gaan doen (Winterberg etc). In NL fietsen we het liefst op de UHR en we gaan dan zo hard als we aankunnen, niet voor de snelste tijd maar voor de meeste fun. Maar ik pak soms ook in mijn eentje routes dichterbij voor de conditie etc. en dat is dan natuurlijk meer XC.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Gerardvv schreef: wo 30 september 2020, 10:06
yves schreef: di 29 september 2020, 15:27
Ik zit er ook precies tussen op papier cf trek . Heb een 2019 trek fuel ex in large gehad , en die vond ik ook net te krap en daar had ik liever een xl gehad. Heb nu de 2020 versie en weer voor large gegaan, op papier zit ik nog steeds tussen l en XL in maar voor mij zou de de xl echt de groot worden in reach. De large is nu perfect doordat de reach wat langer is geworden.Het is een ruime cm verschil maar voor mij precies wat er nodig was. Kortom, op papier zegt niet alles, en als het nu goed voelt dan kun je toch met enige zekerheid zeggen dat de xl echt te groot wordt
Jij bent dan ook precies 187 cm met binnenbeenlengte ongeveer 80 cm denk ik?
188, maar de beentjes klopt
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Komend weekend wil ik de knoop doorhakken... maar ik blijf maar twijfelen over de maat (ligt helaas ook in mijn aard :oops: maar ik wil geen spijt krijgen).

De afwegingen:
Die L voelde goed, maar alles voelde zo anders dat dat geen 100% zekerheid geeft. Het stuur op mijn cube staat iets hoger en verder van het zadel af (bijna gelijk aan XL). Bij de L is later geen stelruimte meer want je wilt geen langere stuurpen of het zadel naar achteren schuiven (= flauwere zitbuishoek). Het is dan wat het is.
Mijn binnenbeenlengte (92) blijkt wel vol XL te zijn (maar dan is mijn torso dus kort?). Op XL kan ik het zadel nog naar voren schuiven en een kortere stuurpen monteren. Dit pleit allemaal voor XL.
Voordeel van de L is echter meer wendbaarheid, wat speelser en iets meer rechtop zitten, wat allemaal past bij onze recreatieve insteek, mijn leeftijd en de Nederlandse routes. Want hoewel hij langer voelde dan de Cube gingen de krappe bochtjes in Dorst lekker. Ik ben bang dat een XL daarin zal tegenvallen en mijn bochtentechniek vraagt al aandacht. Of overschat ik dan het effect van die paar cm?

De XL heeft 25 mm meer reach, 14 meer stack en 31 meer wielbasis dan de L. Qua zadel <–> stuur zit de Cube tussen L en XL.
Dropper en standover zijn bij beide geen issue. Meer stabiliteit bij afdalen krijg ik bij beiden ook wel.

Ik ben ook in de drop-off gevallen van de geometrietabellen maar daar wordt ik nog gekker van. Hoogtepunten ter info:
De meeste merken zien mij op een XL behalve Propain. Canyon twijfelt: L voor de Neuron en XL voor de Spectral :-?
De Izzo is in XL bijna identiek aan de F-EX in XL (reach etc., stuur staat iets dichter bij het zadel). De Izzo lijkt me een wat sportievere bike.
De Tallboy in XL heeft het stuur nog dichter op het zadel dan de F-EX in L, maar de reach van de XL. Dit lijkt me een wat speelsere bike.

Kortom wat is beter: sizing up of sizing down... wie geeft me het laatste duwtje? :~
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 921
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Gerardvv schreef: vr 2 oktober 2020, 10:17 Komend weekend wil ik de knoop doorhakken... maar ik blijf maar twijfelen over de maat (ligt helaas ook in mijn aard :oops: maar ik wil geen spijt krijgen).

De afwegingen:
Die L voelde goed, maar alles voelde zo anders dat dat geen 100% zekerheid geeft. Het stuur op mijn cube staat iets hoger en verder van het zadel af (bijna gelijk aan XL). Bij de L is later geen stelruimte meer want je wilt geen langere stuurpen of het zadel naar achteren schuiven (= flauwere zitbuishoek). Het is dan wat het is.
Mijn binnenbeenlengte (92) blijkt wel vol XL te zijn (maar dan is mijn torso dus kort?). Op XL kan ik het zadel nog naar voren schuiven en een kortere stuurpen monteren. Dit pleit allemaal voor XL.
Voordeel van de L is echter meer wendbaarheid, wat speelser en iets meer rechtop zitten, wat allemaal past bij onze recreatieve insteek, mijn leeftijd en de Nederlandse routes. Want hoewel hij langer voelde dan de Cube gingen de krappe bochtjes in Dorst lekker. Ik ben bang dat een XL daarin zal tegenvallen en mijn bochtentechniek vraagt al aandacht. Of overschat ik dan het effect van die paar cm?

De XL heeft 25 mm meer reach, 14 meer stack en 31 meer wielbasis dan de L. Qua zadel <–> stuur zit de Cube tussen L en XL.
Dropper en standover zijn bij beide geen issue. Meer stabiliteit bij afdalen krijg ik bij beiden ook wel.

Ik ben ook in de drop-off gevallen van de geometrietabellen maar daar wordt ik nog gekker van. Hoogtepunten ter info:
De meeste merken zien mij op een XL behalve Propain. Canyon twijfelt: L voor de Neuron en XL voor de Spectral :-?
De Izzo is in XL bijna identiek aan de F-EX in XL (reach etc., stuur staat iets dichter bij het zadel). De Izzo lijkt me een wat sportievere bike.
De Tallboy in XL heeft het stuur nog dichter op het zadel dan de F-EX in L, maar de reach van de XL. Dit lijkt me een wat speelsere bike.

Kortom wat is beter: sizing up of sizing down... wie geeft me het laatste duwtje? :~

Waar ga je de fiets kopen?

Ik heb de mijne bij 12gobike gekocht en werd eerst opgemeten. Daarna werd de maat van de fiets bepaald. Ze gaven ook het advies om voor een zo lang mogelijke wielbasis te gaan omdat dit meer controle geeft bij het afdalen. Dus als ik je verhaal zo lees zou ik voor de xl gaan.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb de wielbasis van mijn fiets recent met 3 cm verlengd met een angle set en kan uit ervaring zeggen dat het 3 ritten duurt eer je eraan gewend bent. Ik moet iets meer mijn lichaamsgewicht verplaatsen in de korte doordraaiers. Een tiental ritten verder inmiddels en ik merk alleen nog dat ik overal sneller overheen ga en vooral meer grip heb. Klimmen gaat nog steeds prima. Misschien zelfs beter. De wielbasis zit nu een paar mm onder de 1200 en ik ben een maat M. En wat betreft chainstays zou ik me ook niet blindstaren op zo kort mogelijk. Het gaat erop dat het gewicht goed tussen de wielen verdeeld is. Dat is veel belangrijk dan hoe lang de achtervork precies is. Een lange achtervork is niet minder wendbaar (Dat dat zo zou zijn hoor ik vooral van mensen die op een zo kort mogelijke fiets rijden).
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Ik ben bij de Trekstore in Rotterdam geweest waar ik ook de demo 9.8 een weekend kon meekrijgen. De twee medewerkers die ik sprak hebben een vergelijkbare situatie en rijden beiden een L voor de wendbaarheid. Over meten is niet gesproken, maar ik vermoed dat de uitkomst 'between sizes' blijft. Dan is het je voorkeur (of mening) wat beter voor jou is.

Bij de F-EX is de chainstay van XS t/m XXL identiek (435 Hi/437 Lo), het is dus alleen de voordriehoek die toeneemt bij de grotere maten.
De wielbasis groeit van 1210 mm bij L naar 1241 bij XL. De reach van de XL is 500 mm en dat klinkt wel erg groot (in Hi).

Deze sites vond ik erg leerzaam over up- en downsizing:
https://www.singletracks.com/beginners/ ... ike-frame/
https://enduro-mtb.com/en/right-frame-size-mtb/
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lastig. Zelf heb ik een bbl van 95 bij 188. M,n fiets heeft een reach van 47,6 en een wielbasis van 123,6. Zadelbuishoek is 75,7 graden.
Stem is 6 cm. Een kleinere fiets qua reach zou ik niet willen. Fiets is ook al een paar jaar oud en eigenlijk hebben nieuwe fietsen in alles wel een cm (of 2)meer behalve de stem, die is dan meestal weer korter.
Het blijft een beetje lastig, met lange benen heb je een kort bovenlichaam maar waarschijnlijk wel weer lange armen.
Tov de 100 mm xc heb ik niet het gevoel dat de langere wielbasis in de weg zit. Met beiden rij ik wel eens een pr voor zover dat er wat toe doet.
Passen is het beste.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik ben wat kleiner, maar heb een langere romp. Ik rij de EX in XL. Dat de voorkant lang is klopt wel, maar het stuur komt wel weer wat naar je toe. Ik ervaar de XL dan ook niet als te groot. Iemand is altijd op 2 fietsen te zetten, maar bij MTB's zou ik altijd kiezen voor de grotere.

De Fuel EX is zeker ook erg wendbaar, is mijn ervaring. Ik was er eerst ook wat bang voor, maar dat is absoluut onnodig gebleken. Gelukkig.

Ik woon in Hoofddorp en als je de mijne zou willen passen dan kan dat.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

PaneVino schreef: vr 9 oktober 2020, 15:24 Ik ben wat kleiner, maar heb een langere romp. Ik rij de EX in XL. Dat de voorkant lang is klopt wel, maar het stuur komt wel weer wat naar je toe. Ik ervaar de XL dan ook niet als te groot. Iemand is altijd op 2 fietsen te zetten, maar bij MTB's zou ik altijd kiezen voor de grotere.

De Fuel EX is zeker ook erg wendbaar, is mijn ervaring. Ik was er eerst ook wat bang voor, maar dat is absoluut onnodig gebleken. Gelukkig.

Ik woon in Hoofddorp en als je de mijne zou willen passen dan kan dat.
Dat is een mooi aanbod! Maar helaas een beetje uit de buurt (ik zit onder Rdam). Maar de Trekstore zou eind deze maand een XL krijgen (die al wel verkocht is) en mij dan bellen om te komen passen. En ik begrijp uit de reacties dat het met de wendbaarheid wel goed zit.

Ik neig inderdaad naar XL, wat nog versterkt werd toen ik naar mijn foto's keek van de testfiets (in L, ik probeer ze in te voegen). De dropper (ik denk de standaard 150mm) moest er voor mij iets te ver uit volgens de aanduiding. In verhouding staat het stuur dan weer vrij laag. Ik denk dat de hogere stack van de XL comfortabeler is. Teveel lengte is evt. op te lossen door het zadel iets naar voren te zetten of een kortere stuurpen.

Afbeelding
Afbeelding

Even terzijde: ondertussen hoor ik van mijn LBS dat bestellingen inmiddels bijna een jaar levertijd hebben!? :o
Plaats reactie