Dikke cube of dikke Scott

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
askoens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 14:51

Gents ik sta voor een leuke maar moeilijke keuze

ik had een hele mooie Cube geselecteerd om aan te schaffen namelijk de
Cube Stereo Hybrid 140 HPC 625 TM.

Nu heeft Cube behoorlijke leverings problemen en had ik een alternatief uitgezocht namelijk de
Scott genius eride 920

het is voornamelijk om het wat ruigere werk mee te rijden in de ardennen en alpen

nu is het zo dat ik ze waarschijnlijk beide pas in december kan rijden.
en lijkt mijn eigen voorkeur toch uit te gaan naar het alternatief maar ze zijn beide goed afgemonteerd.
welke is volgens jullie het betere merk Cube of Scott.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De Cube is een stuk mooier afgemonteerd, gezien ze dezelfde motor hebben zou die zeker mijn voorkeur genieten.
Edit: als we het over de 2021 versies hebben, dan de Scott.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op wo 26 augustus 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor het
askoens schreef: wo 26 augustus 2020, 09:52het is voornamelijk om het wat ruigere werk mee te rijden in de ardennen en alpen
De geometrie zou dan in ieder geval al een reden zijn voor mij om vooral niet voor de Cube te kiezen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik denk toch Scott, maar dat komt vooral omdat Cube zich ook richt op 't eenvoudige sub €1000,- segment.
De duurdere fietsen van Cube zijn uitstekend. Ik zou puur kijken naar geometrie en afmontage/vork/wielen, niet naar merk.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

cheeta schreef: wo 26 augustus 2020, 10:04De geometrie zou dan in ieder geval al een reden zijn voor mij om vooral niet voor de Cube te kiezen...
De geo van de Scott is niet wezelijk anders, behalve dat elke maat in elke richting iets groter is.
Maar goed punt, kijk vooral iets verder dan deze twee niet al te modern gebouwde fietsen. Plus: definieer ruig.

Giant-E ook Scott verkoopt budget fietsen bij de vleet.

Merida eOne-Sixty of Canyon Spectral:ON niks voor je?
Waar woke is, is vuur
askoens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 14:51

ik ben deze zomer in Saalbach geweest en heb daar de downhill trails gereden.
ben nu gelijk verslaafd
wel heb ik een ebike om ook daar gewoon omhoog te kunnen fietsen en niet altijd maar in de lift te moeten stappen.
700 meter omhoog is zelfs met een ebike voor deze 40 jarige nog wel een uitdaging :wink: .

ik twijfel bij de cube wel aan de SRAM SX tegenover de XT van de Scott.
Laatst gewijzigd door askoens op wo 26 augustus 2020, 10:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zocht net de 2021 versies op en toen las ik dat de Scott SX heeft en de Cube NX?
SX zou ik persoonlijk mijden als de pest.


Edit: ik zie dat Scott zelf nog de 2020 versie op de site heeft staan :-{
De 2021 heet inderdaad een VEEL betere afmontage en een iets hogere prijs.

Dan zou ik de Scott kiezen van deze twee :lol:
Laatst gewijzigd door Makkelijk op wo 26 augustus 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
askoens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 14:51

Makkelijk schreef: wo 26 augustus 2020, 10:26 Ik zocht net de 2021 versies op en toen las ik dat de Scott SX heeft en de Cube NX?
SX zou ik persoonlijk mijden als de pest.
de Scott van 2021 heeft nu XT
https://sessantallora.com/shop/scott-ge ... -920-2021/
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Nu heb ik mij (voorlopig) nog totaal niet ingelezen in E-Bikes maar afmontage, geometrie etc buiten beschouwing is het 1e waar je naar kijkt en vergelijkt niet de verschillende motoren die gebruikt worden? Bosch vs Shimano, bereik, vermogen? En vandaar kijken ook qua krachten die de afmontage te verduren krijgt hoe het afgemonteerd is?
askoens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 14:51

Tnx

het enige waar in nog over twijfel zijn de remmen
de Cube heeft wel magura MT7 remmen en de Scott heeft Shimano 4 piston brakes.
nu hoorde ik dat er niets beter is dat die MT7
zou ik die gelijk omwisselen of zo laten en dan later vervangen.
askoens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 14:51

Dice Oldskool schreef: wo 26 augustus 2020, 10:30 Nu heb ik mij (voorlopig) nog totaal niet ingelezen in E-Bikes maar afmontage, geometrie etc buiten beschouwing is het 1e waar je naar kijkt en vergelijkt niet de verschillende motoren die gebruikt worden? Bosch vs Shimano, bereik, vermogen? En vandaar kijken ook qua krachten die de afmontage te verduren krijgt hoe het afgemonteerd is?
Motoren zijn voor beide exact het zelfde.
gaat nu puur om afmontage en merk frame,
ik hoorde in een shop in oostenrijk dat Cube daar een beetje gezien wordt als speelgoed :-?
ik heb nu ook een Cube hardtail en heb daar totaal geen problemen mee maar ik neem zo'n opmerking wel mee in mijn keuze.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je in de Gumpold in Hinterglemm was dan zouden ze je daar ook vertellen dat ze Magura remmen als speelgoed zien. Die dingen remmen als een tierelier maar de meningen over de onderhoudbaarheid zijn verdeeld. Ik heb geen mening maar ik zou gewoon de Shimano's laten zitten.

Als je in het bikepark gaat, waarom kijk je dan eigenlijk vooral naar deze 2 fietsen?

Er is meer!
https://www.yt-industries.com/en/detail ... gory/73535
https://www.yt-industries.com/en/detail ... gory/73535
https://www.orbea.com/nl-nl/ebikes/moun ... ild-fs-h20
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 7/p/30286/
https://www.merida.nl/e-bike/eone-sixty ... lack/2020/
https://www.canyon.com/en-nl/e-bikes/e- ... /2261.html

Op zo'n YT decoy of Orbea kun je écht rammen ;)
Waar woke is, is vuur
askoens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 14:51

Ik heb wel naar Trek en Merida gekeken maar die afmontage is naar mijn idee wat minder.
de Canyon en YT zijn fabrieksmerken en ik moet voor mijn fietsplan bij een dealer bestellen.
Orbea wordt wat te duur als je budget tot 6000 euro gaat.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hoeveel voordeel en tot welk bedrag reikt dat fietsplan dan bij jullie? Je zal hoe dan ook veel geld bij moeten leggen en dan zou ik sowieso gaan voor de fiets die je echt wil en jezelf niet gaan beperken voor die paar honderd Euro's belastingvoordeel en dan een fiets kopen die eigenlijk niet de 1e keus zou zijn. Helemaal op zo'n fors bedrag waar we hier over praten.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je via zo'n fietsleaseconstructie denkt te gaan werken, reken dan alles heel goed door. In een eerder topic hier is daar nogal aan getwijfeld of dat nu wel zo'n gunstige regeling is.
Plaats reactie