Canyon Lux CF 7 | 2020 vs 2021 | Advies gevraagd

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Kwiebus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2015, 12:07

Geachte experts,

N.a.v. de vele adviezen m.b.t. het kiezen van een fully heb ik inmiddels een voorkeur voor de Canyon Lux 7.
Eigenlijk zat ik te wachten op het moment dat de zwarte uitvoering van 2020 weer beschikbaar zou komen. Gisteren is echter modeljaar 2021 beschikbaar gekomen, o.m. in zwart.

Het lijkt alsof de 2020 uitvoering kwalitatief beter afgemonteerd is i.v.t. de 2021(?)
Wat ik b.v. zie is dat de 2020 uitvoering een XT cassette had terwijl de 2021 SLX heeft. Wellicht zijn er meer verschillen?

Kan iemand wellicht aangeven welke (belangrijke) verschillen er nog meer zijn en z'n mening geven over deze verschillen in afmontage?

Alvast (wederom) dank!

Kwiebus
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Kun je nog een 2020 bestellen dan? Anders lijkt het me een vraag die er niet echt toe doet ;)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Cassette verschilt, maar maakt qua functie niet uit. Slijtageonderdeel, dus is je SLX versleten, dan kies je daarna gewoon een XT als je dat wilt.
Ipv KS dropper met minimaal 10cm drop nu een lichtere 6 cm inverse DT dropper, wat meer race gericht, en wel hip, daar rijdt bijna niemand mee (maar als ik zou mogen kiezen, dan liever wat meer drop).
Wielen: iets bredere velgen en bredere voorband, mooie ontwikkeling.
Ander zadel, sowieso een kwestie van smaak.

Wat mij betreft 'wat evolutie', maar geen schokkende verschillen wat betreft afmontage en prijs tov vorig jaar, wel gelijkwaardig.
Frame bleef identiek.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kwiebus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2015, 12:07

Dankjewel !
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

aurelius schreef: za 29 augustus 2020, 20:38 Wielen: iets bredere velgen en bredere voorband, mooie ontwikkeling.
Weet je zeker dat de velgen iets breder zijn? Volgens de DT Swiss website hebben de XR 1700 velgen van de nieuwe Lux een velgbreedte (binnen) van 25mm. De X 1700 wielset van de oude Lux had een ook velgbreedte (binnen) van 25mm dacht ik..
De wielset is wel geupdate. Zie:
https://bikerumor.com/2020/07/07/dt-swi ... r-350-hub/

De voorband is inderdaad wel breder geworden. Een Maxxis Ikon 2.35 ipv een Maxxis Rekon 2.25
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Sorry, 25mm velgen V+A, en alleen bredere 2,35” voorband (was in de war met een Neuron (zoonlief heeft iets nieuws nodig) en die heeft 30mm voor en 25mm achter)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

No problem.
De Lux 8 heeft ook een 30mm velg (V) en 28mm (A) zie ik.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Zelf hier ook over nagedacht, ik had eigenlijk gehoopt dat er nog een end of season sale zou komen. Maar dat zit er niet meer in.

Zie evt mijn reacties in Canyon topic:
- 100 euro duurder
- Velgenset dt swiss is inderdaad stuk(je) beter dan vorig jaar
- DT Swiss dropper post is een beter (minder onderhoud, zie reviews) en vooral lichter meer race gerichte dropper. Onderdeel met adviesprijs van zon 350 euro.

Kortom dan valt de meerprijs van 100 euro al met al mee en dan zou ik ook al heb je beide opties toch voor de 2021 gaan. Dit terwijl ik eerst ook dacht belachelijk.

Normaal gesproken ben ik wel een Canyon fan.
Wat ik persoonlijk op deze fiets minder vind is de wielset (breedte en gewicht). Dus dat weerhoud mij nog een beetje.
Ook overweeg ik eventueel een Specialized Epic Comp Evo
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Epic Evo frame is zeer mooi en licht, maar die Comp afmontage voor die prijs a ongeveer 4500,-... Dat is wel zeer magertjes. (Het frame zelf is wel een hele mooie basis. Lockout als upgrade, et voila).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Beaux
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 19 februari 2008, 02:20
Mijn mountainbike: Canyon neuron
Contacteer:

Die nieuwe kleur zo lelijk! Weet iemand of de rode kleur nog terug komt?
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Beaux schreef: di 8 september 2020, 21:38 Die nieuwe kleur zo lelijk! Weet iemand of de rode kleur nog terug komt?
in de sale staat nog een 2020 model van de CF SL 8.0 in M & L in het rood voor ongeveer dezelfde prijs als de nieuwe CF7
Plaats reactie