Welke afwegingen bij een hardtail MTB ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alu Canyon Grand Canyon 9.0 in dat geval?
Allround trail-light HT, alu, 120mm Fox Float 34 Rhythm, 1x12 XT, met zelfs een mooie dropper erop, 1800,-.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab.
De 2,35 NoNi's vervangen door iets lichtere en sneller rollende banden en klaar ben je.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Martvd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2020, 22:02

IK ga zeker geen wedstrijden rijden en vooral dus door het bos in Nederland. Maar wil wel een futureproof fiets en niet na een jaar denken, had ik maar dit of dat direct genomen. (ervaring van de racefiets oa)

Maar als je schrijft een net niet Fork, wat maakt iets net wel of net niet ?

@aurelius,
De 2,35 NoNi's vervangen door iets lichtere en sneller rollende banden en klaar ben je.

Welke banden dan en andere of dezelfde maat


Alu Canyon Grand Canyon 9.0 ziet er goed uit, maar waarom niet de €400 goedkopere 8.0 niet ? Verschil in aandrijving lijkt mij niet heel groot. Hou je geld over voor andere banden.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Shimano deore of hoger, SRAM NX of hoger, deze zijn future proof.
Betreffende vork hangt het er van af, ervaring en wat je er mee wilt ga doen zijn een factor.

Imo is de GC 8.0 ook een goede deal en kun je er jaren mee vooruit. Deze kun je echter niet zomaar testen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bijvoorbeeld Wolfpack Cross 2,25" en Race 2,25", of de 2,4". Lekker allround en voor jouw gebied voor alle seizoenen geschikt. En goede grip, en lichter rollend, en relatief licht qua gewicht, niet duur. Race en Speed zou ook nog kunnen, nog wat sneller en lichter. Kun je prima uitstapjes mee maken naar Zuid Limburg bv. Ook daar tractie genoeg op steilere hellingen.
Of: Schwalbe Racing Ray en Racing Ralph combi, ook lichter en sneller, maar in jouw gebied ook nog steeds genoeg grip, wel wat prijziger. En zo hebben de meeste merken soortgelijke sets.

XC-banden, die je ook op lichtere trails prima rijden kunt. Jouw ondergrond (vriendelijke bosgrond, geen stenen etc) vraagt niet om veel 'versterking'.
Met je gewicht a 83kg kan wat extra volume, 2,4", wel lekker zijn, is zeker op een hardtail wat comfortabeler.
Een 2,4" zal dus nog meer comfort bieden, naast meer grip, de minimale binnenbreedte van je velg moet wel 25mm zijn (tot 30mm). Ik verwacht dat dat bij je nieuwe fiets wel het geval zal zijn, in de categorie tegen/rond 2000,-, wel even op letten voor de zekerheid.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

In mijn ervaring is voor rustig kachelen met de familie trail geometrie wat prettiger (iets rechterop). XC fiets en rustig tempo gaan bij mij niet zo goed samen.

Hoe bevalt de Mahuna? Zou je hier iets aan willen veranderen? Anders op zoek naar iets vergelijkbaars...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Martvd schreef:Maar als je schrijft een net niet Fork, wat maakt iets net wel of net niet ?
Als we even bij die M50 blijven, dan heb je voor 299 extra de upgrade naar een RS SID. Da's van budget vork naar top model.
Die upgrade moet je zeker doen, kost je in de toekomst 2x zoveel.
Maar de remmen upgraden naar Deore kost nu evenveel als naderhand, en dan kan je de 200 remmen nog verpatsen voor 25 euro.
Dat is dus een upgrade waarmee je ook kunt wachten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

massen schreef: ma 31 augustus 2020, 10:36 Shimano deore of hoger, SRAM NX of hoger, deze zijn future proof.
Betreffende vork hangt het er van af, ervaring en wat je er mee wilt ga doen zijn een factor.

Imo is de GC 8.0 ook een goede deal en kun je er jaren mee vooruit. Deze kun je echter niet zomaar testen.
Ik zou de grens wat hoger leggen, minimaal Shimano SLX / Sram GX
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Das waar, maar vanaf Deore is er goed mee te rijden, en later upgraden van een shifter kost weinig (derailleur wordt af fabriek meestal al wat hoger gespecificeerd)
Cassette, voorblad en ketting moeten ook ooit vervangen worden, kan dan meteen een upgrade worden.
Frame en vork moeten in 1x goed zijn, wielen liefst ook.
De rest kan zonder grote kosten later.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Ik had vorig jaar de zelfde overweging voor dezelfde routes. Uiteindelijk gekozen voor de canyon Exceed 5.0. Echt een raket

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2636.html
Martvd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2020, 22:02

Bedankt voor alle reacties,

Als ik samenvattend lees wat er door de veel mensen is geschreven, is het belangrijk om een goed frame en fork te hebben. Qua af montage kan er altijd nog later ge-upgrade worden.

Qua volgorde van Forks zie ik door de bomen het bos niet meer, ik heb geprobeerd om ze in volgorde te zetten van hoog naar laag:

RockShox SID
RockShox Recon RL Solo Air
RockShox Reba RL
RockShox Judy Gold
RockShox Judy Silver

Fox Factory 32 Float SC voorvork
Fox Performance 32 voorvork
Fox 32 Rhythm
Fox 32 SC

Overige merken
X-Fusion
SunTour
Manitou


Als ik dan moet concluderen zou ik het beste kunnen zoeken naar een XC-MTB met een RockShox SID of Fox Rhythm moeten zoeken en dan kijken welke mij aanspreekt. Betekend een betere Fork juiste betere demping of vooral duurzaamheid en stijfheid ?

De huidige shortlist bestaat uit:
Cube Reaction C:62 Pro model 2021 (RockShox Judy Gold en Deore)
Orbea Alma M50 model 2020 (RockShox Judy Silver en Deore) (goedkoopste)
Trek Procaliber 9.6 model 2021 (RockShox Recon Gold en SLX/Deore) (duurste)

Vallen eigenlijk af in verband met leverdatum
Canyon Exceed CF 6.0 model 2021 (levering 1 jan 2021) Fox Rhythm en Deore)
Orbea Alma M50 model 2021 (levering 1 apr 2021) (RockShox Judy Silver en Deore)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan wordt het een Cube
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Martvd schreef: ma 31 augustus 2020, 16:10 Qua volgorde van Forks zie ik door de bomen het bos niet meer, ik heb geprobeerd om ze in volgorde te zetten van hoog naar laag:

RockShox SID
RockShox Recon RL Solo Air
RockShox Reba RL
RockShox Judy Gold
RockShox Judy Silver

Fox Factory 32 Float SC voorvork
Fox Performance 32 voorvork
Fox 32 Rhythm
Fox 32 SC
De Recon zit meer op het Judy niveau, de Reba zit net onder de SID.
Betreffende FOX is de Rhythm de laagste.

Qua specs, tja, dan is het de Cube.
Maar is al vaker gezegd, als de fiets niet goed zit voor je, maken de specs hem niet beter.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

En dan heb je de lijst met RS vorken nog niet eens helemaal compleet. Snap wel dat je geen kaas kan maken van dat assortiment. Die Judy vorken schijnen trouwens 30mm pootjes te hebben, die zullen het niet winnen qua stijfheid. Daar zou ik persoonlijk met een grote boog omheen fietsen. Een Recon is sowieso beter omdat die iets stijver is(maar liever een 35 als je een toekomstbestendige fiets wil). Wat belangrijk is om op te letten is dat RS verschillende dempers en luchtveren heeft die in kwaliteit verschillen. Of beter gezegd, passen bij verschillende niveaus van gebruik. In oplopende volgorde van entry level tot pro...

Dempers: TurnKey (TK) -> Motion Control (MC) -> Charger
Luchtveren: Solo Air -> Dual Air (bestaat dat nog?) -> DeBonAir

En dan kan er nog variatie zijn in wat er wel en niet van buiten af instelbaar is. Rebound, compressie, lockout etc.. O ja, fabrikanten mixen en matchen soms ook nog stiekem allerlei interne onderdelen waardoor er variaties ontstaan die los niet te koop zijn en dan bestaan er ook nog naamloze dempers voor dergelijke OEM toepassingen.
Martvd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2020, 22:02

Uiteindelijk is de keuze geworden om een TREK Procaliber 9.6 te kopen in Utrecht bij de Trek winkel.
Ik vind het prettiger om een winkel in de buurt te hebben, dan online een fiets ergens te kopen ivm de service.

Argumenten voor de TREK Procaliber 9.6 waren de RockShox Recon Gold RL en het feit dat er verschillende maten banden op kunnen tot maximaal 2.4" wat ik momenteel prettig vind op mijn huur fiets.

Nu nog wachten tot hij geleverd kan worden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Martvd schreef: di 1 september 2020, 15:23 Uiteindelijk is de keuze geworden om een TREK Procaliber 9.6 te kopen in Utrecht bij de Trek winkel.
Ik vind het prettiger om een winkel in de buurt te hebben, dan online een fiets ergens te kopen ivm de service.

Argumenten voor de TREK Procaliber 9.6 waren de RockShox Recon Gold RL en het feit dat er verschillende maten banden op kunnen tot maximaal 2.4" wat ik momenteel prettig vind op mijn huur fiets.

Nu nog wachten tot hij geleverd kan worden.
Fijne winkel ook in mijn ervaring (maar ben er alleen voor kleine dingetjes geweest).
Plaats reactie