Canyon lux 2021 framemaat M of L

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

ronvdvoort schreef: ma 12 oktober 2020, 07:43 Ik had hetzelfde dilemma, ik had een Grand Canyon AL SLX in maat M maar heb altijd het gevoel gehad dat deze een beetje te klein was. Ik ben zelf 1.83 en heb een BBL van ongeveer 86. Ik ben sinds een week in het bezit van een Lux 9 in maat L en zit hier een stuk beter op. Door de grotere maat rijd dit een stuk minder nerveus. Door de DT Swiss dropperpost kan mijn zadel echter niet veel lager. De minimale zadelhoogte gemeten vanaf het hart trapas is ongeveer 76.
Mijn zadelhoogte zit op 75,5 dus denk dat de L geen optie is.Reach van de Lux is 2 cm langer dan mijn huidig fiets..de M vd Lux zal mss beter passen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, de L is te hoog, de M is te kort... .


Misschien bij een ander merk gaan zoeken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kraai
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 november 2010, 21:08

@Maarten, heb je een knoop doorgehakt? Is het een L of een M geworden?
Als je kan fietsen is het altijd mooi weer..
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Wat ik ook al schreef in het draadje Caliber of Lux: Ik denk dat de prettigste maat ook ligt aan rijstijl, zithouding en lichaamsverhouding. Zie opmerking hierboven: langere benen: eerder M of juist langere romp: eerder L. Ik (1.80/88 bbl) koos voor een Lux in M. OP een L zou ik te diep hebben moeten zitten, bleek mij door de Exceed in L (zelfde geo) van een maat. Dus een M, omdat ik wendbaarheid prettig vind, langere benen vs romp heb en niet graag al te diep zit. En ik wist vooraf ook al dit model 2 cm langer is dan de 2016 Lux die ik hiervoor had. Dat kon ik dus goed vergelijken...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: ma 12 oktober 2020, 19:47 Tja, de L is te hoog, de M is te kort... .


Misschien bij een ander merk gaan zoeken?
Of L met andere dropper
Ik twijfelde om dezelfde reden tussen L en XL
echter vind ik het ook lastig om er achter te komen of mijn knie boven de pedaalas uitkomt of daar dus genoeg marge is met het zadel, bij mijn huidige fiets is dat ook alleen maar gelukt met een 2,5cm setback zadelpen

Sorry beetje off topic
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: vr 18 december 2020, 16:50 echter vind ik het ook lastig om er achter te komen of mijn knie boven de pedaalas uitkomt of daar dus genoeg marge is met het zadel, bij mijn huidige fiets is dat ook alleen maar gelukt met een 2,5cm setback zadelpen
Wat doe je als je een helling van 5% op aan het rijden bent? Stap je af?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: za 19 december 2020, 16:56
HB_Eagle schreef: vr 18 december 2020, 16:50 echter vind ik het ook lastig om er achter te komen of mijn knie boven de pedaalas uitkomt of daar dus genoeg marge is met het zadel, bij mijn huidige fiets is dat ook alleen maar gelukt met een 2,5cm setback zadelpen
Wat doe je als je een helling van 5% op aan het rijden bent? Stap je af?
als je hiermee probeert te zeggen
"je knie zit bijna nooit biven de pedaalas"
dan heb je idd een punt maar bij bikefitting (ook bij jullie) gaat men er wel van uit........toch?
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: zo 20 december 2020, 08:54
Lars TB schreef: za 19 december 2020, 16:56

Wat doe je als je een helling van 5% op aan het rijden bent? Stap je af?
als je hiermee probeert te zeggen
"je knie zit bijna nooit biven de pedaalas"
dan heb je idd een punt maar bij bikefitting (ook bij jullie) gaat men er wel van uit........toch?
Nee, dat punt (pun intended) is al lang achterhaald. Is niet van toepassing, kan niet van toepassing zijn.

Of Bikefitting (als je het merk bedoelt?) er van uit gaat weet ik echt niet. Ik mag hopen van niet en zo toch, dan is de onzin van dat soort methodes weer eens aangetoond.

En op welke 'jullie' je doelt weet ik niet. Ik zeg: 32 spaken! :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: zo 20 december 2020, 11:33
En op welke 'jullie' je doelt weet ik niet. Ik zeg: 32 spaken! :winkie:
Bedoel ik Guus mee (DBC)
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: zo 20 december 2020, 12:20
Lars TB schreef: zo 20 december 2020, 11:33
En op welke 'jullie' je doelt weet ik niet. Ik zeg: 32 spaken! :winkie:
Bedoel ik Guus mee (DBC)
Ik zal het Guus eens vragen. En zo nodig corrigeren :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En omdat ze mij nooit geloven:
https://www.sheldonbrown.com/kops.html
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: zo 20 december 2020, 12:44 En omdat ze mij nooit geloven:
https://www.sheldonbrown.com/kops.html
Mmmmmm....
interesant
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Muddy Maus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 17:26

Lars TB schreef: do 3 september 2020, 10:08 Canyon zit als enige fabrikant steevast aan de kleine kant van het advies. En bij twijfel zou je sowieso voor de grote maat moeten gaan (zie ook de trend naar langere frames de laatste 10 jaar!!).

L is de enige juiste maat voor jou in dit geval, tenzij je echt afwijkende lichaamsmaten hebt
Gezien de afmetingen van anderen begin ik te vermoeden dat ik in de catogerie 'afwijkende lichaamsmaten' val. Ik ben 1.80 maar met een BBL van 80/81. Alleen in dit topic al is de BBL vaak langer.

Canyon zegt dus een M maar als ik jouw berichten en berichten van sommige andere op het internet lees dan zou ik een L moeten nemen(vanwege o.a. de reach)
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

Muddy Maus schreef: zo 20 december 2020, 20:27 Gezien de afmetingen van anderen begin ik te vermoeden dat ik in de catogerie 'afwijkende lichaamsmaten' val. Ik ben 1.80 maar met een BBL van 80/81. Alleen in dit topic al is de BBL vaak langer.

Canyon zegt dus een M maar als ik jouw berichten en berichten van sommige andere op het internet lees dan zou ik een L moeten nemen(vanwege o.a. de reach)
De Lux en Exceed hebben sinds 2j een groter reach..2 cm.Ik ben 181 cm met een bbl van 84,5 cm en rij met een Lux in maat M.De L was geen optie..zadelhoogte zit op zijn laagst op 76 cm
Muddy Maus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 17:26

Suge7 schreef: zo 20 december 2020, 23:23
Muddy Maus schreef: zo 20 december 2020, 20:27 Gezien de afmetingen van anderen begin ik te vermoeden dat ik in de catogerie 'afwijkende lichaamsmaten' val. Ik ben 1.80 maar met een BBL van 80/81. Alleen in dit topic al is de BBL vaak langer.

Canyon zegt dus een M maar als ik jouw berichten en berichten van sommige andere op het internet lees dan zou ik een L moeten nemen(vanwege o.a. de reach)
De Lux en Exceed hebben sinds 2j een groter reach..2 cm.Ik ben 181 cm met een bbl van 84,5 cm en rij met een Lux in maat M.De L was geen optie..zadelhoogte zit op zijn laagst op 76 cm
Ah ik dacht dat het een algemeen dingetje van Canyon was. Ik twijfel over een Neuron M of L
Plaats reactie