Canyon lux 2021 framemaat M of L

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Maarten85
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 23 augustus 2020, 15:02

Dag forumleden,

Ik heb jullie advies nodig als het gaat om de keuze tussen de framemaat M of L voor de nieuwe Canyon lux.. mijn lengte is 182 en BBL: 86

Als ik de calculator van Canyon gebruik kom ik op een M terecht, maar ik lees toch hier en daar dat die eerder naar beneden afrond.. hebben jullie hier ervaring mee? (En is er hier toevallig iemand met vergelijkbare lengte en bbl die reeds voor dezelfde keuze gestaan heeft die hier licht op wil laten schijnen?

Alvast bedankt!

-Maarten
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Mijn ervaring is dat de site van Canyon behoorlijk nauwkeurig is. Bij twijfel (tussen 2 maten in) kies ik bij een XC-fiets altijd voor de kleinere maat.

Vriend van mij is 180 met een BBL van 88 (lang) en heeft gekozen voor de M maar twijfelde ook tussen M en L. Past nu prima en/maar zadelpen steekt ver uit. Kijk zeker ook even goed naar de reach.

Andere vriend had een L maar achteraf liever een M.

Noot: ik heb het over het vorige model Exceed. Niet over het net nieuwe model (!)
Laatst gewijzigd door owwwwk op do 3 september 2020, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zelf 1:80 en ben voor Neuron L gegaan. Advies was ook een M, maar L zat voor mij toch het prettigste. Bij twijfel kijken of je ergens kan passen en anders M bestellen. Zit die niet goed ruilen (informeer dan wel of je ook proef rit mag maken met de fiets in het bos) ;-)

Zelf zal ik niet snel meer wat bij ze bestellen. Mijn vertrouwen heeft wel deukje opgelopen bij Canyon. Qua service etc. Hoop gedoe gehad met mijn recente fiets (afmontage fouten, defecte rem, verkeerde specs door gekregen, lastig met ze te communiceren enkel via mail.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Canyon zit als enige fabrikant steevast aan de kleine kant van het advies. En bij twijfel zou je sowieso voor de grote maat moeten gaan (zie ook de trend naar langere frames de laatste 10 jaar!!).

L is de enige juiste maat voor jou in dit geval, tenzij je echt afwijkende lichaamsmaten hebt. Dit advies is gebaseerd op wat alle andere fabrikanten aan houden en op wat het overgrote deel van de goed op de fiets zittende bikers rijdt.
owwwwk schreef: do 3 september 2020, 08:43 Mijn ervaring is dat de site van Canyon behoorlijk nauwkeurig is. Bij twijfel (tussen 2 maten in) kies ik bij een XC-fiets altijd voor de kleinere maat.
Sorry, maar ik spreek je dus gewoon bot tegen. Ook op basis van wat 9 van de 10 mensen hier op het forum ervaren. En op basis van 25 jaar mensen goed op de fiets zetten. Canyon zit er gewoon naast!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

BBL 86 en dan een M, dan ga je een enorme mast van een zadelpen krijgen.

Gevolg: last van rug, zadel gaat naar achter en stuur omhoog, minder controle door te weinig druk op voorwiel... L!
Waar woke is, is vuur
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Bij Canyon is het vrij veilig om naar de grote maat te gaan ja. Ze adviseren echt te klein :)

Mijn idee daarbij: het zal goedkoper zijn om een langere stuurpen op te sturen dan om een complete fiets om te wisselen. Dat ze daarmee de plank misslaan is niet het probleem van Canyon maar van de klant. Let op; aanname van mijn kant :)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

RuudRuud schreef: do 3 september 2020, 10:41 Bij Canyon is het vrij veilig om naar de grote maat te gaan ja. Ze adviseren echt te klein :)

Mijn idee daarbij: het zal goedkoper zijn om een langere stuurpen op te sturen dan om een complete fiets om te wisselen. Dat ze daarmee de plank misslaan is niet het probleem van Canyon maar van de klant. Let op; aanname van mijn kant :)
Dat is in ieder geval wel hoe een hoop fietsenmakers denken. Die hebben ook altijd een bak met heel veel omgeruilde stuurpennen. En dan zeggen ze “je kunt een te kleine fiets wel groter maken maar een te grote niet kleiner”. Wat ze er niet bijzeggen is dat die te kleine fiets gewoon te klein is en nooit lekker zal rijden. Té groot is natuurlijk niet goed maar groter is (bijna) altijd beter dan kleiner.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Met 1,90m zit ik op een L (Canyon racefiets) en XL (Canyon enduro). De racefiets was in XL veel te groot. De enduro bewust een maat groter genomen ivm stabiliteit. Bij beide val ik volgens de site overigens precies tussen L en XL. Val je middenin een maat dan zou het moeten passen.

Bij twijfel (ongeacht het merk) kies ik meestal voor afronden naar de kleinere maat. Val je precies tussen twee maten in én heb je in verhouding lange benen dan zou ik Iig altijd kiezen voor een maat kleiner, bij korte benen (en dus lange torso) zou ik kiezen voor de grotere maat.

Zoals al geschreven: kijk ook naar (bv) reach.

Vriend van mij is 1,80m met lange benen (bbl van 88cm) en die zit op een m (met idd de zadelpen ver eruit). L was voor hem te lang (reach).
Lars TB schreef: do 3 september 2020, 10:08 Canyon zit als enige fabrikant steevast aan de kleine kant van het advies. En bij twijfel zou je sowieso voor de grote maat moeten gaan (zie ook de trend naar langere frames de laatste 10 jaar!!).

L is de enige juiste maat voor jou in dit geval, tenzij je echt afwijkende lichaamsmaten hebt. Dit advies is gebaseerd op wat alle andere fabrikanten aan houden en op wat het overgrote deel van de goed op de fiets zittende bikers rijdt.
owwwwk schreef: do 3 september 2020, 08:43 Mijn ervaring is dat de site van Canyon behoorlijk nauwkeurig is. Bij twijfel (tussen 2 maten in) kies ik bij een XC-fiets altijd voor de kleinere maat.
Sorry, maar ik spreek je dus gewoon bot tegen. Ook op basis van wat 9 van de 10 mensen hier op het forum ervaren. En op basis van 25 jaar mensen goed op de fiets zetten. Canyon zit er gewoon naast!
StAlTiCa
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sowieso heeft Canyon nog een erg korte reach, dus alleen in dat opzicht is een maat groter dan ze aanraden al meer mainstream.

Maar wat ik zeg, ze wijken af van ieder ander merk wat maatvoering betreft en in 9 van de 10 gevallen past een rijder beter op een grotere maat. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Daarbij worden fietsen dus ook steeds langer en dat is de overweging om juist een maat groter te gaan in plaats van het 50 jaar oude racefiets regeltje aan te houden dat je voor sportief spul een maat kleiner moet gaan. Stabiliteit uit de lengte halen is de norm bij mountainbikes!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik ben 182 met ook ongeveer 86 BB en ik kom overal op L uit.
Persoonlijk zou ik voor M gaan, maar dat is alleen omdat ik een heel andere rijstijl heb dan 99% van het forum. :bier:
Maar puur voor het normale rijden zou ik blindelings ook Lars zijn advies opvolgen....
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Ik ben 1,83 en heb een bbl van 91. Dus volgens mij lange benen en een korte romp. Volgens Canyon kom ik bij de Lux op een M uit. Voer ik 1,84 in dan komt er advies L uit.
Ik heb nu een hardtail Grand Canyon SLX in maat L en die bevalt prima.
Is het dan logisch om bij de Lux ook weer voor een L te kiezen?
JohnK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 14 april 2016, 22:18
Mijn mountainbike: Supercaliber / Epic HT

Zeker weten, ben zelf 1.84m met ongeveer dezelfde bbl en heb een Lux maat L. Past perfect :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het is bij een mtb vrij simpel vanaf 180 vrijwel altijd een L en vanaf 183 a 184 is het zeker een nobrainer. Of je moet extreem afwijkende maten hebben.
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

Wat is het uiteindelijk geworden?

Ben ook aan het twijfelen tussen M of L.Bij mijn vorig canyon (2014) heb ik een M genomen met een reach van 41,5 cm...om dan uiteindelijk de stuurpen te veranderen (van 8 cm naar 10 cm).Ik zat gewoon te kort op mijn stuur met een stuurpen van 8 cm.

De M van de Lux heeft een reach van 43,5 cm en de L 45,5.
Wat zadelhoogte betreft zit ik nu op 75,5 cm.Bij de M zit de zadelhoogte tussen 72,3 en 82,3 cm. Bij de L begint deze op 76,3 tot 86,3.
Ikzelf ben 1m81 met bbl van 84,5.

Gaat om volgend model:

https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... rdions=0_1
ronvdvoort
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 08:46

Ik had hetzelfde dilemma, ik had een Grand Canyon AL SLX in maat M maar heb altijd het gevoel gehad dat deze een beetje te klein was. Ik ben zelf 1.83 en heb een BBL van ongeveer 86. Ik ben sinds een week in het bezit van een Lux 9 in maat L en zit hier een stuk beter op. Door de grotere maat rijd dit een stuk minder nerveus. Door de DT Swiss dropperpost kan mijn zadel echter niet veel lager. De minimale zadelhoogte gemeten vanaf het hart trapas is ongeveer 76.
Plaats reactie