Mijn lockout knopje lockt niet

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

zo te zien ligt het aan het remotehendeltje, druk dat knopje eens een paar keer in dat daar linksonder op je hendeltje dit, veert die in en uit als je hem indrukt?

off topic mode: met m'n trailbike met 160mm veerweg ben ik 10 van de 10 keer sneller boven bij een klim met vork en demper gelocked :winkie:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ik heb zelf nu al een tijd een Fully Trek Fuel EX 8. Ik heb voor en achter ook een lockout. Ik heb recent de rebound en sag echt serieus goed ingesteld. Ik rijd inmiddels voor en achter in de middenstand en soms achter echt open. Ligt een beetje aan het terrein en of ik een tijdje over het asfalt rijdt. Ik kan me goed voorstellen dat een lockout wel een onderdeel is wat je wil gebruiken. Zo als eerder genoemd wil je in elk geval dat je fiets inderdaad 100% ook werkt. Ik heb geen verstand van wat nou sneller is, een hardtail een fully of in welke stand je vering staat maar ik denk dat Lars en Aurelius misschien beide gelijk hebben. Wat belangrijk is denk ik is ook het “gevoel” of je het fijner vind meer of minder vering te gebruiken of dus een lockout. Misschien kunnen we die discussie in het midden laten en de TS een helpend advies te geven zodat hij weer 100% van zijn fiets kan genieten! Misschien zou de TS de vraag ook kunnen stellen in het ‘Technische vragen en onderhoud’ topic.
Laatst gewijzigd door Rob91 op ma 7 september 2020, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lars had al een poosje geen discussie meer gehad met Aurelius dus dacht hij ik doe effe een accountje met nog wel m’n naam erin en stel eens een vraag over lockout ... :winkie:

Maar om even op de vraag van Lars in te gaan;
- het hendeltje lijkt te functioneren
- het veertje ook want hij springt gelijk terug
- wordt de kabel wel aangespannen?
- het lijkt alsof het palletje wat de vergrendeling doet niet meer functioneert

Over het nut van wel of geen lockout heb ik wel een mening maar doet er nu even niet toe. Iets wat het hoort te doen moet het doen. Je neemt ook geen genoegen met een half werkende derailleur.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

aurelius schreef: za 5 september 2020, 09:50 Dan heb ik een ander mechanisme?
Ik schakel de lock in door een klein hendeltje maar aan te raken. Inwendig staat een veertje op spanning dat dan ineens terugschiet waardoor alles ineens locked. Blitssnel.
Vering en demper weer open zetten kosten relatief meer ‘tijd en kracht’, omdat je met induwen grotere hendel aan de kabel trekt, die alles weer opent, waarbij dat veertje ook weer spant. Maar daarbij vind ik ‘tijd en kracht kosten’ al veel te grote woorden.
Dit vind ik overigens nog steeds vreemd. Hiermee draai je mijns het principe om. Locken moet moeite kosten (veer verder opspannen) en unlocken ontspannen. Ik weet inmiddels alle verschillen nadat ik afgelopen week alle fox filmpjes heb bekeken ivm uit elkaar halen van mijn vork en demper maar het push to unlock (met kracht dus want je spant de veer op) vind ik echt een heel raar principe. Per ongeluk het hendeltje aanraken zorgt dan al voor een lock. Terwijl je dat zeker niet wilt in volle afdaling lijkt mij. Maar ook dit is een andere discussie (I know .. ;-()
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

gijsje schreef: zo 6 september 2020, 19:43 Die topicstarter heeft zich waarschijnlijk afgevraagd in welke kleuterklas hij toch verzeild is...☹
Het is te triest voor woorden, al begrijp ik aurelius zijn behoefte om het internet te behoeden voor eenzijdige informatie wel.

Dit soort discussies met LarsTB lezen verassend veel weg als gesprekken tussen Trump en de pers.
Waar woke is, is vuur
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: do 3 september 2020, 19:55 Prima, niets meer aan doen :-q
Vind je dan dat die altijd vol open moet, of mag half soms ook?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Goede vraag. Ik vind de trail stand nl ook heel erg fijn. Je houdt tractie en de boomwortels ed worden gewoon weggefilterd maar je hebt niet dat deinen. Hoewel een goed afgestelde demper dat ook nauwelijks doet is er wel zeker verschil te voelen. Ik rijd vnl in de trail stand. Lock dus echt alleen voor de langere stukken over de weg (moet soms 10-15km om bij UHR te komen en dan is het wel prettig.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob91 schreef: zo 6 september 2020, 21:40 ... maar ik denk dat Lars en Aurelius misschien beide gelijk hebben. ...
Dat hebben we ook, want we zeggen 2 verschillende dingen waar we allebei in gelijk hebben.

Ik val nu meer over een taaltechnisch punt. Want in de regel neemt iedereen aan dat deinen energie kost. En een lockout gaat het deinen tegen. Dus als je zegt dat een lockout werkt, dan zal een groot deel denken dat deinen dus energie kost.

Ik ben niet tegen een lockout die doet waarvoor die gemaakt is: vering stugger/hard maken. Als je dat wilt, prima. Je gevoel zegt zelfs meestal dat het 'werkt'. Alleen komt het er in de praktijk op neer dat je vrijwel altijd (iets) langzamer gaat. Dat stukje bewustzijn wil ik 'kweken'.


Makkelijk schreef: ma 7 september 2020, 06:49 Dit soort discussies met LarsTB lezen verassend veel weg als gesprekken tussen Trump en de pers.
Het is jammer dat je het zelf dan nu met een typisch Trumpiaanse vergelijking af probeert te doen :roll:

Maar in de regel probeer ik in de discussies het hele verhaal uit te leggen. De toon is misschien meestal niet goed, maar dat is omdat 1 van ons 2 maar op een eenzijdige versie van het verhaal blijft hameren. Hoewel Aurelius (net als hier) het verhaal inmiddels wel goed duidelijk maakt (hooguit vindt hij dat ik het vanuit het verkeerde gezichtspunt benader en vice versa :winkie: )

Meestal een leermoment voor een grote groep lezers die nog niet is afgehaakt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: ma 7 september 2020, 13:54 En een lockout gaat het deinen tegen. Dus als je zegt dat een lockout werkt, dan zal een groot deel denken dat deinen dus energie kost.

Ik ben niet tegen een lockout die doet waarvoor die gemaakt is: vering stugger/hard maken. Als je dat wilt, prima. Je gevoel zegt zelfs meestal dat het 'werkt'. Alleen komt het er in de praktijk op neer dat je vrijwel altijd (iets) langzamer gaat. Dat stukje bewustzijn wil ik 'kweken'.
Mad Wally schreef: ma 7 september 2020, 07:58
Lars TB schreef: do 3 september 2020, 19:55 Prima, niets meer aan doen :-q
Vind je dan dat die altijd vol open moet, of mag half soms ook?
Lars, ben nog steeds wel benieuwd hoe je hier over denkt?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 11 september 2020, 12:59 Lars, ben nog steeds wel benieuwd hoe je hier over denkt?
Maakt dat uit? Het gaat om gevoel. Ik stoor me niet aan een iets deinende fiets, dus ik raak dat soort knoppen eigenlijk nooit aan (hooguit om het weer eens te proberen). Dus mijn mening is dat ze gewoon open moeten staan. Maar ik ga niemand vertellen wat ze wel of niet lekker vinden... .

Het enige wat ik wil overbrengen is dat die lockout geen winst op gaat leveren en in de meeste gevallen zelfs verlies. Dus dat mensen niet zo krampachtig naar een lockout vragen omdat ze denken dat het iets anders doet dan een bepaald gevoel geven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een lockout die je vergeet af te zetten in de afdaling heeft wel een groot effect :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 11 september 2020, 15:02 Een lockout die je vergeet af te zetten in de afdaling heeft wel een groot effect :-{
Op de route Leusden/Den Treek was ik na een langere aanrijdroute vergeten de demper te unlocken. Het duurde de nodige kilometers voor ik daar achter kwam, pas toen ik over wat wortels moest. De route gaat wel als een achtbaan op en neer, maar is verder helemaal glad gestreken. Geen kuil, hobbel steen of iets, beetje als asfalt door een dronken wegwerker.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wordt tijd dat ze de lockout in een lockdown doen.
Plaats reactie