Nieuwe hardtail met een beetje comfort

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Inmiddels rijd ik vijf jaar rond op mijn Canyon Grand Canyon AL 8.9 SLX uit 2015. De fiets is uitstekend bevallen, maar ik vind het nu toch wel leuk om weer eens wat nieuws te gaan rijden. Ik rijd zo'n 2500 km per jaar (dit jaar waarschijnlijk wat meer), voornamelijk op de Veluwe (vanaf Zwolle), maar ook de Lemelerberg en Sallandse Heuvelrug met regelmaat. Omdat mijn huidige fiets volledig Shimano XT heeft (2x10) gaat de voorkeur uit naar opnieuw XT. Dat is gewoon erg goed bevallen. Zeer betrouwbaar en ik kan het nu ook prima zelf onderhouden. Alleen de remmen (M8000) heb ik wel eens wat probleempjes mee gehad. Daarnaast heb ik mijn Fox vork altijd prettig gevonden, maar dat mag ook iets anders zijn. Budget zo rond de 3000 euro. Daarnaast zoek ik iets meer comfort. Op langere tochten is de hardtail toch wel wat vermoeiend, ik merk dat wat minder lekker ga zitten na zo'n 60 tot 70 km (ondanks mijn SQ lab zadel) en dat ik het gestuiter wat vervelend ga vinden. Maar een fully lijkt me wat overdreven omdat de routes die ik fiets over het algemeen niet zo technisch zijn. En dat fietst wel echt anders (heb jaren geleden een Nerve en Lux getest en miste de feedback van een hardtail.

Ik had m'n hoop gevestigd op de nieuwe Exceed, maar die valt toch wel af. Er is geen XT-versie van, daarnaast is de verende VCLS zadelpen verdwenen uit de range (tenzij je voor het topmodel gaat). Die pen kun je los kopen, maar dan kan je natuurlijk ook naar andere merken kijken. Op mijn shortlist staan nu:

Trek Procaliber 9.8:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... /p/33269/
Fox SC Performance en volledig XT. Isospeed decoupler. Volledig carbon, ook de wielset: €3499 adviesprijs (gaat wel wat van af)
+: Uitgebreide garantie, te koop bij een LBS (wel zo'n 15km helaas). Erg mooi, zeer verzorgde fiets met prachtig frame en details
-: Prijs is wat hoger, bike weegt 10kg voor Medium met tubeless, waarvan het frame 1500gr. Best veel voor die prijs. Ook de carbon wielen lijken zwaar (ik zie zo'n 1900gr voorbijkomen). Levertijd betekent nog eventjes geduld (afhankelijk van maat en kleurkeuze tot max januari '21).

Radon Jealous 8.0:
https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... s-80-2020/
Fox SC Performance Elite, volledige XT aandrijving, Magura remmen. Geen extra comfort, maar daar kan dan nog makkelijk een VCLS pen bij en dan zit je op €2950.
+ Prijsniveau, gewicht (9,7kg voor S), X1700 wielen en 950gr (S) frame.
-: Frame slechts 3 jaar garantie, alleen online te koop. Magura remmen heb ik geen ervaring mee, kan ik niet beoordelen maar zou minder kunnen zijn dan mijn huidige XT's. Daarnaast is alleen nog de 22 inch beschikbaar. Op basis van lichaamslengte (195cm) kom ik daar keurig op uit, op basis van BBL (95xm) zit ik nog net op 21 inch.

De Trek Procaliber kan ik binnenkort proefrijden in een maatje kleiner (L). Maar dan wel offroad. Ben erg benieuwd. Ondertussen zou de Jealous wel eens uitverkocht kunnen raken. En dat lijkt toch wel echt een buitenkansje. Ook is de stack/reach ratio van de Radon (1,4) gelijk aan mijn huidige Canyon. De Trek zit op 1,25, dus is wat sportiever.

Hoe zien jullie dit? En is er misschien nog een andere fiets die in aanmerking zou kunnen komen?
Laatst gewijzigd door buddow op zo 6 september 2020, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Geduld hebben.
Zover ik nu kan zien is er over de nieuwe Exceed goed nagedacht. Goede banden, tubeless, een goede zadelpen en stuur filteren de ergste trillingen weg en bieden je wat “comfort”.
Ik zou zelf een cf sl 7 pakken, dan stuur en zadelpen vervangen door een van MT Zoom (mail ze voor korting :wink: ).
Controleer voor de zekerheid of er gewichtslimieten zijn op de mt zoom carbon onderdelen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

buddow schreef: za 5 september 2020, 20:25 IOp langere tochten is de hardtail toch wel wat vermoeiend, ik merk dat wat minder lekker ga zitten na zo'n 60 tot 70 km (ondanks mijn SQ lab zadel) en dat ik het gestuiter wat vervelend ga vinden. Maar een fully lijkt me wat overdreven omdat de routes die ik fiets over het algemeen niet zo technisch zijn. En dat fietst wel echt anders (heb jaren geleden een Nerve en Lux getest en miste de feedback van een hardtail.
...
Hoe zien jullie dit? En is er misschien nog een andere fiets die in aanmerking zou kunnen komen?
Vreemd dat je dan toch zo stuitert op de niet-technische routes :~


Wat zou een oplossing kunnen zijn? Hmm, vering misschien? :winkie: :bier: 8)



Fietsen die in aanmerking voor de oplossing komen zijn in mijn boekje allemaal dubbel geveerd. Dat minder directe gevoel is precies dat: een gevoel. In de regel ben je op alles behalve asfalt sneller met achtervering. Alleen voelt het anders inderdaad. Dat went binnen een paar ritten.

Hoewel het voor jouw gebruik (ik lees niets over wedstrijden of Strava) niet de eerste keuze moet zijn zou je toch ook serieus moeten kijken naar een 100 mm xc-fiets. Een Canyon Lux is dan een hardcore wedstrijdbak en op langere tochten onaangenaam nerveus. Maar genoeg andere merken hebben wel iets soortgelijks, maar dan met modernere geometrie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Trek Supercaliber, hardtail met een beetje veerweg.
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

ivocare schreef: za 5 september 2020, 20:52 Geduld hebben.
Zover ik nu kan zien is er over de nieuwe Exceed goed nagedacht. Goede banden, tubeless, een goede zadelpen en stuur filteren de ergste trillingen weg en bieden je wat “comfort”.
Ik zou zelf een cf sl 7 pakken, dan stuur en zadelpen vervangen door een van MT Zoom (mail ze voor korting :wink: ).
Controleer voor de zekerheid of er gewichtslimieten zijn op de mt zoom carbon onderdelen.
Mijn huidige bike heeft tubeless Conti Cross kings en ik rijd vaak met zo'n 1,8 bar (80kg). Als ik een CF SL 7 neem, dan heb ik nog steeds SRAM en geen XT. Waarom de MT zoom onderdelen?
Lars TB schreef: za 5 september 2020, 22:19

Vreemd dat je dan toch zo stuitert op de niet-technische routes :~


Wat zou een oplossing kunnen zijn? Hmm, vering misschien? :winkie: :bier: 8)



Fietsen die in aanmerking voor de oplossing komen zijn in mijn boekje allemaal dubbel geveerd. Dat minder directe gevoel is precies dat: een gevoel. In de regel ben je op alles behalve asfalt sneller met achtervering. Alleen voelt het anders inderdaad. Dat went binnen een paar ritten.

Hoewel het voor jouw gebruik (ik lees niets over wedstrijden of Strava) niet de eerste keuze moet zijn zou je toch ook serieus moeten kijken naar een 100 mm xc-fiets. Een Canyon Lux is dan een hardcore wedstrijdbak en op langere tochten onaangenaam nerveus. Maar genoeg andere merken hebben wel iets soortgelijks, maar dan met modernere geometrie.
Er liggen inderdaad wel boomwortels, kuilen etc. Maar met niet-technisch bedoel ik dat je daar nog vrij gedachteloos overheen kan knallen. Ik rijd geen wedstrijden, maar vind het wel leuk om me zelf uit te dagen en te kijken of ik sneller kan (inderdaad met Strava). Zeker op vaste routes houd ik het op die manier leuk. Soms ook gewoon een relaxed rondje natuurlijk.

Achtervering is duurder in aanschaf, onderhoud en weegt wat extra. De vraag is dan eigenlijk wanneer je een fully nodig hebt? Als je veel op relatief vlakke bospaden rondrijd lijkt het mij toch al gauw overkill. Ik zoek naar iets wat de vlakke kantjes er af haalt voor mij als berijder. Mijn achterwiel blijft wel redelijk op de grond, ik stuiter alleen teveel in het zadel (en moet misschien ook wat meer staan, maar dan kun je niet lekker meer trappen).
En wat bedoel je precies met een 100mm xc-fiets? Dat zijn het allemaal toch, of bedoel je de veerweg van de demper?
scottpaul schreef: zo 6 september 2020, 07:50 Trek Supercaliber, hardtail met een beetje veerweg.
Erg mooi inderdaad. Ook duur :)
Laatst gewijzigd door buddow op zo 6 september 2020, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je kan bij een hardtail comfort halen uit zadel, zadelpen, velg (breedte) en band.
Zadel heb je, VCLS zadelpen scheelt veel.
Dan zou ik nog kijken naar bredere velgen en banden. De Trek heeft 30mm velgen en max 2.4 banden wat je zeker meer comfort gaat geven.
De Radon heeft 25mm velgen en zie de max band breedte niet staan.
2.4 banden op 25mm velgen is niet ideaal, en waarschijnlijk gaat die 2.4 ook niet in het frame passen.
Dus dat zou je mee kunnen nemen in de zoektocht.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

buddow schreef: zo 6 september 2020, 08:29 Er liggen inderdaad wel boomwortels, kuilen etc. Maar met niet-technisch bedoel ik dat je daar nog vrij gedachteloos overheen kan knallen. Ik rijd geen wedstrijden, maar vind het wel leuk om me zelf uit te dagen en te kijken of ik sneller kan (inderdaad met Strava). Zeker op vaste routes houd ik het op die manier leuk. Soms ook gewoon een relaxed rondje natuurlijk.

Achtervering is duurder in aanschaf, onderhoud en weegt wat extra. De vraag is dan eigenlijk wanneer je een fully nodig hebt? Als je veel op relatief vlakke bospaden rondrijd lijkt het mij toch al gauw overkill. Ik zoek naar iets wat de vlakke kantjes er af haalt voor mij als berijder. Mijn achterwiel blijft wel redelijk op de grond, ik stuiter alleen teveel in het zadel (en moet misschien ook wat meer staan, maar dan kun je niet lekker meer trappen).
En wat bedoel je precies met een 100mm xc-fiets? Dat zijn het allemaal toch, of bedoel je de veerweg van de demper?
Achtervering is gemaakt om juist die boomwortels en kuilen op te kunnen vangen terwijl je blijft doortrappen en de kortste weg kunt nemen. Daarnaast word je dus ook minder vermoeid omdat je lichaam minder schokken te verwerken krijgt. En je hebt meer grip en controle. Alles met achtervering is er dus op gericht om sneller te gaan en te kunnen gaan.

Zonder achtervering moet je inderdaad beter op blijven letten. Wat een stukje van de uitdaging kan zijn, maar waar je dus al merkt dat het op langere tochten aan het einde moeilijker gaat worden. Je moet vaker gaan staan, actiever rijden, iets meer slingeren.

Bredere banden is een oplossing die nog het meeste effect geeft als je toch geen achtervering wilt. Maar om die te optimaliseren zou je ook bredere velgen moeten nemen. Dan heb je bij gelijke rolweerstand toch ook meer vering, meer grip, controle en comfort. Op de door jouw genoemde paden kom je daarmee een klein stukje in de richting van daadwerkelijke achtervering. Nog breder gaan dan 2.4 levert eigenlijk alleen meer comfort op. Geen extra controle of snelheid meer. Hooguit onder sommige omstandigheden nog wat grip.

Een geveerde pen verschoont alleen je achterwerk van de klappen. Het scheelt ietsje. Maar de winst in grip en controle in minimaal.


Toergerichte fietsen zijn trailbikes. Die beginnen in de regel bij 120 mm. Dus alleen wedstrijdgerichte fietsen hebben 100 mm achtervering. Het is slechts een idee te denken dat trailbikes echt langzamer zijn dan de wedstrijdfietsen. De factoren die daar voor verantwoordelijk zijn (denk aan grovere banden) zijn allemaal te beïnvloeden, positief te veranderen. Maar het verschil tussen die twee categorieën zit vooral in de afstelling van de vering (bij 100 mm er vooral op gericht de scherpe kanten er af te halen, bij 120 mm daadwerkelijk op controle en comfort) en in het gewicht van het frame. En dat laatste heeft dan ook weer invloed op de stijfheid en kun je zeggen dat een 100 mm fiets voor rijders tot maximaal 80 kg is (voor optimalisatie).

Maar omdat jij nu een klein stapje zoekt en toch ook op snelheid gericht bent, is de 100 mm xc-bike waarschijnlijk de betere keuze.

Hogere aanschafprijs is correct. Daarvoor krijg je dus wel 'gratis' snelheid. Hoger onderhoud moet je niet overdrijven. Dat is twee keer je benzinetank vol kiepen.

Dit is nog wel een leuk stuk van een fully-'hater' om te lezen: viewtopic.php?f=14&t=144485


Maar het staat je geheel vrij om gewoon een strakke hardtail op te bouwen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Lars TB schreef: zo 6 september 2020, 11:01 Achtervering is gemaakt om juist die boomwortels en kuilen op te kunnen vangen terwijl je blijft doortrappen en de kortste weg kunt nemen. Daarnaast word je dus ook minder vermoeid omdat je lichaam minder schokken te verwerken krijgt. En je hebt meer grip en controle. Alles met achtervering is er dus op gericht om sneller te gaan en te kunnen gaan.
Exact dit dus. :-q
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

OK, duidelijk en dank voor jullie uitgebreide toelichting. Ik zal ook naar xc fully's kijken en dan ook maar weer eens proefrijden als ik daarvoor de mogelijkheid krijg. Jammer dat er geen test events meer zijn.

De Canyon Lux cf 7 is daarmee wel direct een leuke optie. Een beetje nerveuze racebak mag best. Ik zoek snelheid, plezier en comfort. Ik moet wel nog wat wennen aan het idee dat ie zo'n 2 kg zwaarder is en vraag me af wat dat betekent op een simpel, lang, recht en breed bospad. Genoeg om over na te denken en eens te proberen!
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Vandaag proefgereden in het bos op een Orbea Oiz H10 2020. Best een leuke ervaring! Maar ben er niet van overtuigd dat ik een fully nodig heb. Het is absoluut een voordeel op technisch afdalen. Dan kun je gewoon 'gaan'. Bij het klimmen vond ik het hogere gewicht merkbaar. En op vlak vind ik de feedback van een hardtail toch prettiger, ik merkte dat ik daarbij het liefst volledig gelockt fietste. En om voor iedere afdaling of technisch deel dan weer te unlocken vind ik teveel gedoe. Dan liever even staan wanneer nodig op de hardtail.

Ik neig sterk naar de Radon, gezien het hoge gewicht van frame en wielen van de Procaliber. Heb een procaliber in de winkel uitgeprobeerd, en vond de 'flex' tegenvallen. Had er iets meer van verwacht. Ik lees dat Trek zo'n 10 a 11 mm flex claimt. Canyon met de VCLS max 20mm, dat is toch wel een stuk meer. Dan moet de zadelpen wel ver uitsteken, maar dat is met mijn lengte niet zo'n probleem.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een dikke achterband, lage druk (dus brede velg) en een flexibele carbon zadelpen (bij voorkeur van 27.2mm) geven samen veel comfort.
Geen vering, maar de scherpe randjes zijn er dan echt wel af.
De flex pen van Canyon zal ook wel werken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Is 25mm dan een goede breedte? Ik rijd nu met 22,5, dus is in ieder geval wat breder.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Moet het een kant en klare fiets zijn?

Dit samenraapsel had enorm veel comfort, fietsmaatjes zagen het frame gewoon buigen bij het fietsen. Titanium stuurtje erbij, en op een gegeven moment had ik er ook zo'n flexwiebele carbon zadelpen in zitten.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb7160072/p5pb7160072.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p4pb5471515/p4pb5471515.jpg

Heb je al in de hoek van dunne stalen of titanium buizen gekeken? Met wat geluk kun je ergens een leuk frame op de kop tikken.
Het is hier geen ponykamp!
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Ik kan inmiddels redelijk wat, maar dat is me toch iets teveel gedoe. Wel een leuk project voor later!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

buddow schreef: zo 13 september 2020, 07:19 Is 25mm dan een goede breedte? Ik rijd nu met 22,5, dus is in ieder geval wat breder.
25mm is wel het minimum, als je bredere banden wilt gebruiken.
En in mijn tip zijn die brede banden deel van je comfort.
Frame moet natuurlijk ook geschikt zijn voor die brede banden, niet overal past een brede achterband in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie