Trailbike advies: Fuel EX, Cube Stereo 120, Canyon Neuron

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Nadat we voor mijn vrouw een nieuwe mountainbike hebben gekocht (2021 Cube Stereo 120 Race) begint het bij mij ook te kriebelen voor iets nieuws :D. Op dit moment rijd ik op een 2015 Canyon Spectral AL 9.9 (zie hier). Na wat onregelmatiger fietsen (3 jonge kinderen, need I say more), ben ik weer regelmatig aan het fietsen de laatste tijd.

In het verleden vaker uitstapjes gemaakt naar zuid limburg en het buitenland (Ardennen, Eifel, Schotland, Vogezen) en dat zou ik ook weer willen gaan doen. Ik ga geen halve enduro of downhills rijden, maar de bike moet mij wel vertrouwen geven in technischer terrein dan het lokale rondje in NL.

Ik zoek dus een leuke trail-bike met “moderne” geometrie, een 1x12 aandrijving en een breed inzet bereik. De shortlist bestaat op dit moment uit een Trek Fuel EX 9.8 XT, Cube Stereo 120 HPC SLT en een Canyon Neuron 9.0 SL, allemaal 2021 modellen, allen in maat L:

Trek Fuel EX 9.8 XT:
Fox Performance vering (140mm 36 / 130mm Float met Trek snufjes)
XT 1x12 aandrijving, SLX (M7120) remmen
Bontrager afmontage (incl dropper en 30mm carbon wielen)
13,1kg
Adviesprijs €5699, €4200 na wat rondbellen

Cube Stereo 120 HPC SLT:
Fox Factory vering en dropper (130mm 34 / 120mm Float DPS)
XT 1x12 aandrijving, XT (M8100) remmen
Newmen afmontage (25mm alu wielen)
11,9kg
Adviesprijs €3799, €3400 na 10% korting van dealer

Canyon Neuron CF 9.0 SL
Fox Performance vering (130mm 34 Elite / 130mm Float DPS)
GX 1x12 aandrijving, G2 RSC remmen
DT Swiss XMC1501 wielen (30mm carbon wielen), Iridium dropper
13,1kg
€4060 incl verzenden

Kwa geometry zijn alle drie de fietsen “moderner” dan mijn Spectral, waarbij de Trek iets slacker en langer is dan de Cube en Canyon.

Op reviews afgaande kun je aan de Trek geen miskoop doen en is deze heel breed inzetbaar. Voor NL misschien wel andere banden monteren dan de 2.6 brede Bontragers (scheelt ook gelijk 400 gram). Gevoelsmatig heeft de Trek dus een lichte voorkeur. Om een gevoel voor de Cube te krijgen heb ik een rondje singletrack op de fiets van mijn vrouw gereden (zelfde geo, maar alu en lagere afmontage) en ondanks dat deze fiets zwaarder is dan mijn Spectral, voelde deze wendbaarder en speelser op de trail…

Lokaal kopen vind ik niet belangrijk, onderhoud doe ik zelf. Op de dealer val ik alleen terug voor garantie gevallen.

Ik hoor graag jullie gedachten en ervaringen over deze bikes. :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Sta zelf voor hetzelfde beslismoment, voor een erg hard gegroeide zoon.
Als ik ‘m nog ergens vinden kan (tips welkom, maatje L) wordt het de Stereo.
Snel bergop, zeer goed bergaf, top afmontage, licht.
De Fuel heeft wat meer reserves bergaf, dus als je dat zoekt/nodig hebt is dat de betere. De Neuron en Stereo zijn de iets vlotteren. Maar met andere banden...
‘Wij’ rijden vooral XC, trails, Zuid L en Blg, Alpenvakanties. Met klimmen tot de top van 1000hm, en vervolgens alles dalen, tot rood-zwarte routes aan toe, de grote sprongen en gaps skippen we.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Je zou de Radon Skeen nog in je lijstje kunnen zetten.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Die lengte/reach van de fietsen ... daar zit wat verschil in. Die 1,5cm langere fiets met de iets steilere zithoek is mijn keuze geworden. Verder waardeerde ik de 4-pots remmen enorm en .... de opbergruimte in het frame. Die was voor mij een no-brainer na dit eerder in mijn Camber gehad te hebben.

Kortom, ik, van WC-eend, kan je de Fuel EX van harte aanbevelen. Met de Barzo's die ik er onder heb zitten is het een lichte en licht fietsende zeer comfortabele do-it-al bike geworden.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Ik heb ook een fuel ex 8 en trap er makkelijk mee omhoog en ik ben daarnaast ook nog regelmatig te vinden op de downhill tracks.
Heb veel vertrouwen in de fiets en voor mij werkt het perfect heb alleen de remmen aan gepast voor het downhille.

Misschien kun je hier wat mee 😅
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Thanks voor de reacties tot nu toe! Wel een beetje bevestiging dat de Fuel EX een goede keuze is.

De Radon is inderdaad ook een optie, ga ik me eens wat in verdiepen. Ik heb een paar jaar geleden een Radon trekking fiets gekocht bij bike-discount en dat is ook prima bevallen.

Vandaag ook nog wat Trek stores afgebeld en in Rotterdam hebben ze een demo Fuel EX 9.8 in maat L staan die ik een weekend kan uitproberen, topservice! Dan kan ik hem mooi back2back vergelijken met mijn eigen Spectral en de Cube Stereo. De stores in Eindhoven en Nijmegen gaven aan dat ze adviesprijzen hanteren, de store in Rotterdam gaf aan dat ze in principe een prijsmatch doen, maar dat €4200 wel erg scherp is...
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Vorig weekend een Fuel EX 9.8 model 2020 kunnen proefrijden op mijn eigen rondjes (dat hij het in het buitenland goed doet, geloof ik wel) en dat beviel prima! Op het asfalt merkte je wel aan de rolweerstand dat er een 2.6 band op ligt, maar op de singletrack eigenlijk niet. Wel bakken met grip in het bos. Ik was ook erg te spreken over de wendbaarheid en hoe de vering (op de door Trek voorgestelde settings) continu de wielen in contact met de grond houd. Al met al een geslaagd proefweekend!

Daarna ook nog eens dezelfde rondjes met de Cube Stereo 120 van mijn vrouw en mijn eigen Canyon Spectral 9.9 gefietst om te vergelijken. Ik hou normaal nooit tijden bij, maar nu toch Strava er eens bijgepakt om te vergelijken tussen mijn Canyon en Trek. Tot mijn verbazing was ik met de Trek al bijna net zo snel als met de Canyon. Dat had ik niet verwacht, maar bevestigde wel het vertrouwen wat de Trek gaf tijdens het rijden.

Vandaag de knoop doorgehakt en een Trek Fuel EX 9.8 in Carbon Black / Rage Red besteld! Het aftellen kan beginnen (verwachte levertijd 90 dagen)...

Afbeelding
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Ook hier een tevreden fuel ex rijder, wel de 8 dus tikkie zwaarder en zal qua afmontage ook minder zijn.

Met name gebruik in zuidlimburg, ambitie om verder te gaan werd dit jaar beetje afgeremd door andere zaken.

Klimmen gaat prima met de fuel ex, afdalen idem. Nodigt uit om van elk hobbeltje een sprongetje te maken.

Minpuntjes
Mijne is xt afgemonteerd en na een magere 500km kreeg ik al de opmerking dat de casette toch al ver aan het verslijten was, de ketting was 'op'.
Ook vond ik de fiets vrij luidruchtig, maar nadat ik door een eigen fout overigens de lagers in de wielen heb laten vervangen, maakt ie een stuk minder lawaai.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Gefeliciteerd. Ik heb nagenoeg dezelfde. Heb de banden vervangen door lichtere barzo's en ben als een kind zo blij... Fiets doet alles wat ik wilde... en zelfs beter dan gedacht.

Nog effe wachten en dan lekker genieten. :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Vraagje over de Barzosm hebben jullie de 2.35 of 2.60 op de 35mm wielen geplaatst?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ikkes schreef: di 22 september 2020, 16:16 Ook hier een tevreden fuel ex rijder, wel de 8 dus tikkie zwaarder en zal qua afmontage ook minder zijn.

Met name gebruik in zuidlimburg, ambitie om verder te gaan werd dit jaar beetje afgeremd door andere zaken.

Klimmen gaat prima met de fuel ex, afdalen idem. Nodigt uit om van elk hobbeltje een sprongetje te maken.

Minpuntjes
Mijne is xt afgemonteerd en na een magere 500km kreeg ik al de opmerking dat de casette toch al ver aan het verslijten was, de ketting was 'op'.
Ook vond ik de fiets vrij luidruchtig, maar nadat ik door een eigen fout overigens de lagers in de wielen heb laten vervangen, maakt ie een stuk minder lawaai.
Heb je zelf al eens een slijtage meter in die ketting gegooid? 500 km is wel heel weinig voor een ketting, laat staan een cassette.
Plaats reactie