Keuzestress - Welke Full Suspension 2020-2021? --> YT Izzo Comp

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Geschiedenis
Momenteel heb ik een Focus Red Skin 2.0 uit 2012. Inmiddels bijna antiek, met z'n XT 3x9 speed. Maar heeft me nooit in de steek gelaten. In al die tijd nooit lek gereden, niets afgebroken, alleen wat zand in sommige lagers. Jullie begrijpen ik ben toe aan wat nieuws.
Ik fiets al vanaf dat ik klein ben. Zelf jumps bouwen voor mijn BMX toen ik 12 was, achter op de werf van sloopbedrijf Stolwerk. Mijn citybike afraggen toen ik 16 was, in de bossen van Dorst, nog voordat er een officieel MTB route lag. Gestolen Trek MTB gevonden in een sloot naast ons huis, opgeknapt en gaaaaaaan.

Gebruik
Routes waar mijn Focus is geweest; Dorst, Horst, Meijel, Amerongen, Leersum, Zeist, Kwintelooijen, Nijmegen, Groesbeek, LDD, Limburg, La Roche,-en-Ardenne. Dit is ongeveer 95% van wat ik zal rijden. Misschien in de toekomst een keer een bikepark in Duitsland of een midweek in de Vogezen. Ik ben wel een beetje een Strava nerd en wil graag hard gaan, maar ook lol hebben.

De rijder
Vanaf deze tijd vorig jaar zit ik te kijken en wil sowieso een full suspension. Ik ben 41 jaar, net iets te zwaar (87kg, 184cm) en heb weleens last van mijn rug en rechter heup. Maar juist als ik veel fiets (wielrennen & MTB) heb ik er minder last van.

Onderzoek
Aangezien ik al een jaar aan het kijken ben, zijn er inmiddels nieuwe modellen. Dit alles houd ik bij in een Excel overzichtje. Hieronder zien jullie de not-so-short-list. Cannondale en Specialized ontbreken, over het algemeen heb ik niet zoveel met deze merken, maar wellicht kan één van jullie een betaalbaar model aanraden.
Grijze kolomen zijn bikes die niet meer leverbaar (2019/2020). Titels in het groen hebben mijn voorkeur.

Samenvatting
YT Izzo Comp - Mooiste fiets om te zien, fatsoenlijk afgemonteerd, aleen Dune Grey niet leverbaar
Radon Skeen Trail CF - Beste afgemonteerd, carbon, DT Swiss M1700 wielen, ect voor een scherpe prijs, waarschijnlijk weer leverbaar in december
Orbea Oiz H10 - 2020 model was mijn favoriet (mooi en SRAM GX afgemonteerd), 2021 model is er alleen in saaie kleuren en Shimano XT afgemonteerd
Canyon - Alle modellen zijn zeker OK, maar heb geen echte voorkeur

Budget
€2000 - €3000.-
Ik sleutel graag zelf, dus een goedkoper type upgraden behoort tot de mogelijkheden.

Ik hoor graag wat jullie van de voorselectie denken. Qua geo begrijp ik de basis een beetje, maar hier schiet mijn kennis zeker te kort.
Dus als iemand (in jip en janneke taal) iets zinnigs dan zeggen, dan is dat meer dan welkom.

Alvast bedankt.

7-8-2020
Afbeelding
https://postimg.cc/34gVGrrB
Afbeelding
https://postimg.cc/yJ9sfHYJ


Mocht iemand het excel bestand willen hebben, laat maar weten via PM.
Laatst gewijzigd door Brul78 op vr 2 oktober 2020, 17:10, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heb je toevallig ook dit overzicht met veerweg, stack, reach, zithoek en balhoofdhoek van elke fiets? Afmontage is voor dit geld overal wel OK, maar geometrie is vele malen interessanter.
En ja, ik kan zelf ook even opzoeken wat het is, maar daar ben ik te lui voor.

Na het lezen van je intro was mijn eerste ingeving wel de Kona Hei Hei, ik denk nog steeds dat voor NL een van de leukste fietsen gaat zijn.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Cube Stereo 120 kun je ook nog toevoegen, Jeffsy zou ik laten vallen, als ik zo lees wat je ermee wil doen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

suravida schreef: ma 7 september 2020, 11:01 Heb je toevallig ook dit overzicht met veerweg, stack, reach, zithoek en balhoofdhoek van elke fiets? Afmontage is voor dit geld overal wel OK, maar geometrie is vele malen interessanter.
Ga ik toevoegen, is immers mijn toekomstig fiets en niet de jouwe :P
aurelius schreef: ma 7 september 2020, 11:09 Cube Stereo 120 kun je ook nog toevoegen, Jeffsy zou ik laten vallen, als ik zo lees wat je ermee wil doen.
Toegevoegd. Je begrijpt dit excel bestand is inmiddel HUGE. Er zit ongveer 30-40 fietsen in. Ook nog HTs van vorig jaar
Afbeelding
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

suravida schreef: ma 7 september 2020, 11:01 Heb je toevallig ook dit overzicht met veerweg, stack, reach, zithoek en balhoofdhoek van elke fiets? Afmontage is voor dit geld overal wel OK, maar geometrie is vele malen interessanter.
En ja, ik kan zelf ook even opzoeken wat het is, maar daar ben ik te lui voor.

Na het lezen van je intro was mijn eerste ingeving wel de Kona Hei Hei, ik denk nog steeds dat voor NL een van de leukste fietsen gaat zijn.
Even wat werk, maar dan heb je ook wat.

Afbeelding
https://postimg.cc/wyBzyh59
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ibis Ripley
Waar woke is, is vuur
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Waar je het meeste rijdt is NL XC en af en toe een licht heuveltje Ardennen en Limland. M.i. ga je het meest plezier hebben van een snelle XC FS fiets. Je kan wel AM of Enduro oid gaan rijden, maar dat is een stuk zwaarder en de voordelen van veerweg en brede banden verdwijnt m.i volledig in NL, uitgezonderd een paar afdalingen in Limland/Ardennen misschien.

Iets boven je budget maar wel goed: https://www.12gobiking.nl/scott-spark-r ... 021-127221

En deze ook: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1

Niet met Canondale kan ik mij voorstellen maar dit is echt wel een hele leuke: https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... hter-2021/. Eigenlijk moet je de Lefty versie hebben maar die is nog duurder.

Orbea Oiz

Er is natuurlijk nog veel meer aanbod. Je ziet dat ik altijd carbon kies en liefst FULL carbon, dan heb je in elk geval een bomb proof frame waarmee je kan upgraden (zegt de ervaringsdeskundige met div gebroken aluminium frames).

Laatste optie is zelf een China frame importeren en opbouwen. Niet meteen goedkoper, wel leuker. Fietsje opbouwen is niet moeilijk. Zie mijn sig.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Is de Giant Anthem niet iets voor je in het te koop gedeelte?
Mooie fiets en de krasjes komen er toch wel weer op, hou je veel geld in de zak voor eventuele mooie updates als je dat nodig zult vinden
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik zou alle mtb’s waar je op kunt testrijden laten staan en de rest laten vervallen. Ik bedoel onbereden 2-3k uitgeven, het kan :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: ma 7 september 2020, 18:05 Ik zou alle mtb’s waar je op kunt testrijden laten staan en de rest laten vervallen. Ik bedoel onbereden 2-3k uitgeven, het kan :wink:
Alsof testrijden gaat helpen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef: ma 7 september 2020, 19:33
Jurriaan schreef: ma 7 september 2020, 18:05 Ik zou alle mtb’s waar je op kunt testrijden laten staan en de rest laten vervallen. Ik bedoel onbereden 2-3k uitgeven, het kan :wink:
Alsof testrijden gaat helpen... .
Scheelt een boel keuze.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Bedankt voor alle input tot dus ver. Ik zal morgen, als ik weer open laptop zit te werken ipv telefoon, alles verwerken in een nieuw overzicht.

Zo trechteren we tot de juiste fiets.

Is er nog iemand die iets over de geos van de verschillende fietsen wilt zeggen.

Oja vergeten te melden; ik ben een waardeloze klimmer, maar een begenadigde daler.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Commençal Meta TR gezien? Perfecte fiets voor begenadigde dalers die ook omhoog willen fietsen maar voor wie een enduro teveel van het goede is. Zeker als je in NL woont maar ook bikeparks in het buitenland wil doen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Crapton schreef: ma 7 september 2020, 17:14 Er is natuurlijk nog veel meer aanbod. Je ziet dat ik altijd carbon kies en liefst FULL carbon, dan heb je in elk geval een bomb proof frame waarmee je kan upgraden (zegt de ervaringsdeskundige met div gebroken aluminium frames).
Nu even wachten op de tientallen ervaringsdeskundigen die hun carbon frame naar de vaantjes hebben gereden :bier:
Het gebruikte materiaal zegt verrassend weinig over de degelijkheid en betrouwbaarheid van een frame.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie