Keuzestress - Welke Full Suspension 2020-2021? --> YT Izzo Comp

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Prulleman schreef: do 10 september 2020, 23:20
Brul78 schreef: do 10 september 2020, 21:48

Help je mee en neem je er ook één? :bier:
Nee... Ik spaar geduldig verder :bier:
Voordeel, dan zijn er weer nieuwe modellen
Ik bedoelde een krantenwijk he, geen Izzo. :D
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Jurriaan schreef: di 8 september 2020, 17:48
Brul78 schreef: di 8 september 2020, 17:36
Ik ben net een wijf in een kledingwinkel.
Hoe lossen die dit op...
Die kopen ze beide :-D
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Brul78 schreef: wo 9 september 2020, 10:49
Jurriaan schreef: di 8 september 2020, 17:48
Hoe lossen die dit op...
Vrouwen kopen dan gewoon alles, maar dat is helaas geen optie.
Precies mijn woorden.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Het gaat definitief eeen Izzo worden, alleen nu heb ik weer keuzestress, namelijk welke maat; L of XL?

Ik ben 184cm, binnenbeenlengte 88-89cm (afhankelijk van hoe hard ik een boek in mijn kruis ram)
Huidige fiets is een Focus Red Skin 2.0 maat M. Eigenlijk net te klein, aangezien ik het zadel op de maximale hoogte heb staan.
Van de Focus is geen geo chart van de vinden, maar ik heb de volgende maten zelf gemeten:
  • Reach 410-420mm
  • Stack 620mm
Ik snapdat een L wat wendbaarder is en de XL stabieler op snelheid/DH.
Maar dan nog kan ik geen keuze maken, ik neig naar de L gezien de size chart van YT.
Wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kan allebei, je zit er aardig tussenin...kort gezegd: de grotere XL voor laufruhe, de kleinere L voor spielerei.

*Edit:
Ik zit met 1.84/83bbl op een fiets (Large, 18,5) met 460mm reach, 626mm bovenbuis en een 35mm stuurpen. Bij een large even opletten of je het haalt qua beenlengte/minimale insert van de zadelpen.
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 29 september 2020, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

In hoeverre is de reach en de stuurpen lengte te vergelijken

oude fiets: 420 + 90mm (of 410..)
izzo L: 472 + 60
izzo XL: 492 + 60

dus samen 500-510 / 532 / 552 mm (oud, L, XL)

nu zit er ook een verschil in stuur breedte, zithoek etc, maar kom je met een XL dan niet te lang uit? (of denk ik op deze manier te simpel??)

Qua zit hoogte, met een (volgens mij) normale BBL zou een L ook niet te laag moeten zijn..

(en qua gedrag, zal denk ik minimala zijn.. maar voor de brabantse vlakke crossbaantjes die 90% zullen worden gereden zal een L ook beter uitkomen denk ik)

Maar ik benader het vanuit een meer XC gericht oogpunt, zonder ervaring met trail of zwaarder materiaal, dus wie ben ik :)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

TenZNL schreef: di 29 september 2020, 11:40 Kan allebei, je zit er aardig tussenin...kort gezegd: de grotere XL voor laufruhe, de kleinere L voor spielerei.

*Edit:
Ik zit met 1.84/83bbl op een fiets (Large, 18,5) met 460mm reach, 626mm bovenbuis en een 35mm stuurpen. Bij een large even opletten of je het haalt qua beenlengte/minimale insert van de zadelpen.
BBL met of zonder schoenen??
(volgens mij wordt meestal zonder gebruikt, maar heeft Brul met schoenen gemeten, toch??)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Prulleman schreef: di 29 september 2020, 12:07 In hoeverre is de reach en de stuurpen lengte te vergelijken

oude fiets: 420 + 90mm
izzo L: 472 + 60
izzo XL: 492 + 60

dus samen 510 / 532 / 552 mm (oud, L, XL)

nu zit er ook een verschil in stuur breedte, zithoek etc, maar kom je met een XL dan niet te lang uit? (of denk ik op deze manier te simpel??)

Qua zit hoogte, met een (volgens mij) normale BBL zou een L ook niet te laag moeten zijn..

(en qua gedrag, zal denk ik minimala zijn.. maar voor de brabantse vlakke crossbaantjes die 90% zullen worden gereden zal een L ook beter uitkomen denk ik)

Maar ik benader het vanuit een meer XC gericht oogpunt, zonder ervaring met trail of zwaarder materiaal, dus wie ben ik :)
Niet helemaal, de L heeft, naast en kortere overall lengte, ook kortere chainstays dan de XL. Nu is 5mm niet heel drastisch en 337 niet heel lang maar bij elkaar veranderd het wel het rijgedrag tov de kortere L. Het zal iets meer moeite kosten in de krappe bochtjes en wat lastiger op z`n achterwiel te trekken zijn.
Ook je stack komt 14mm hoger uit, dus bij gelijke onderdelen zit het stuur iets hoger. (heb verder niet gekeken of er nog spacers onder zitten)

Prulleman schreef: di 29 september 2020, 12:13 BBL met of zonder schoenen??
(volgens mij wordt meestal zonder gebruikt, maar heeft Brul met schoenen gemeten, toch??)
Ik heb idd op blote voeten gemeten.
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 29 september 2020, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Prulleman schreef: di 29 september 2020, 12:13 BBL met of zonder schoenen??
(volgens mij wordt meestal zonder gebruikt, maar heeft Brul met schoenen gemeten, toch??)
Nog even nagemeten op blote voeten is het 88-89 cm
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

TenZNL schreef: di 29 september 2020, 12:19 Niet helemaal, de L heeft, naast en kortere overall lengte, ook kortere chainstays dan de XL. Nu is 5mm niet heel drastisch en 337 niet heel lang maar bij elkaar veranderd het wel het rijgedrag tov de kortere L. Het zal iets meer moeite kosten in de krappe bochtjes en wat lastiger op z`n achterwiel te trekken zijn.
Ook je stack komt 14mm hoger uit, dus bij gelijke onderdelen zit het stuur iets hoger. (heb verder niet gekeken of er nog spacers onder zitten)
Aangezien ik ouder wordt, ben nu 41, is meer rechtop zitten alleen maar een voordeel.
Ik moet ook zeggen dat ik bij mijn huidge fiets het zadel op de uiterst hoogte moet hebben staan om lekker te fietsen. Dat betekent dus dat het zadel weer ver naar voren moet om kracht op de pedalen over te brengen
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

ik zou ook zeker de 3 cm verschil in wielbasis tussen XL en L meenemen in mijn overweging
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dennis74 schreef: di 29 september 2020, 14:29 ik zou ook zeker de 3 cm verschil in wielbasis tussen XL en L meenemen in mijn overweging
ten voordele van de L? (gezien het gem. inzet bereik?)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Brul78 schreef: di 29 september 2020, 13:52 Aangezien ik ouder wordt, ben nu 41, is meer rechtop zitten alleen maar een voordeel.
Ik moet ook zeggen dat ik bij mijn huidge fiets het zadel op de uiterst hoogte moet hebben staan om lekker te fietsen. Dat betekent dus dat het zadel weer ver naar voren moet om kracht op de pedalen over te brengen
Als je rechtop wilt zitten, moet je je racer laten staan :tong

Heb net ff je startpost gelezen en op basis van die info zou ik zeggen dat je al die jaren op een te kleine fiets hebt gereden (denk dat je dat zelf ook wel weet). Vergeet niet dat je A: op een ander soort fiets gaat rijden en B: de ontwikkeling en de geometrie grote stappen hebben gemaakt in die tijd. Waarmee ik wil zeggen dat wat je ook kiest, er een periode van gewenning is waarbij het zelfs kan zijn dat je twijfelt aan je aankoop.

Dat gezegd hebbende, je kan natuurlijk ook nog het eea aanpassen. Zo te zien wordt de fiets met een 60mm stem en een 20mm riserbar geleverd, wat meer rechtop is zo gefixed.

En om even wat recht te zetten:
Prulleman noemt Reach maar Reach is in het kort de lengte van je cockpit als je staat (dus gemeten vanuit je bottombracket), dat zegt weinig over de lengte van je zitpositie. Je kan 2 fietsen hebben met dezelfde reach, waarbij de een toch korter is dan de ander (steilere zitbuishoek). Je kan dan beter een vergelijking trekken tussen bovenbuis- en stemlengte tussen de diverse fietsen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: di 29 september 2020, 16:45 En om even wat recht te zetten:
Prulleman noemt Reach maar Reach is in het kort de lengte van je cockpit als je staat (dus gemeten vanuit je bottombracket), dat zegt weinig over de lengte van je zitpositie. Je kan 2 fietsen hebben met dezelfde reach, waarbij de een toch korter is dan de ander (steilere zitbuishoek). Je kan dan beter een vergelijking trekken tussen bovenbuis- en stemlengte tussen de diverse fietsen.
Precies dat.

Nu heeft de Izzo een best steile zitbuishoek en de vraag is hoe lekker je dat vindt? Bij een XL ga je waarschijnlijk zelfs je zadel nog iets naar voren schuiven om maar 'gemoedelijk' te zitten en zit je nog steiler. Is in mijn ogen voor NL absoluut niet gunstig wat krachtoverbrenging betreft.

Bij een L heb je wat ruimte om juist iets naar achteren te schuiven met het zadel, wat de bovenbuis juist weer langer maakt. en ik denk dat de Izzo ook met een 50 mm stuurpen nog prima fietst, misschien in NL zelfs beter. Dus ik denk dat je met L beter uit bent (ook gebaseerd op mijn 180 cm, 75 graden zitbuishoek en 455 mm reach).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Brul78 schreef: di 29 september 2020, 11:31 Het gaat definitief eeen Izzo worden, alleen nu heb ik weer keuzestress, namelijk welke maat; L of XL?

Ik ben 184cm, binnenbeenlengte 88-89cm (afhankelijk van hoe hard ik een boek in mijn kruis ram)
Huidige fiets is een Focus Red Skin 2.0 maat M. Eigenlijk net te klein, aangezien ik het zadel op de maximale hoogte heb staan.
Van de Focus is geen geo chart van de vinden, maar ik heb de volgende maten zelf gemeten:
  • Reach 410-420mm
  • Stack 620mm
Ik snapdat een L wat wendbaarder is en de XL stabieler op snelheid/DH.
Maar dan nog kan ik geen keuze maken, ik neig naar de L gezien de size chart van YT.
Wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Ik ben even lang, met vergelijkbare binnenbeenlengte en bij de Izzo zie ik voor mezelf nergens aanknopingspunten om een XL te verkiezen.
Ik ben recentelijk overgestapt op een nieuw frame, welke 10mm langere bovenbuis (nu 614) heeft. Dat prima kunnen compenseren met een kortere stuurpen. Maar om nogmaals 25mm te compenseren met een kortere stuurpen (L versus XL), dan wordt ie negatief. Ik heb de mtb gereden met de 70mm stuurpen waarmee ik geleverd wordt maar dan stuurt ie enorm traag. Rij nu met een 35mm ben en dat is wellicht net te kort. Maar dan wordt het eerder 45mm dan 60mm.
Plaats reactie