I.p.v. Oiz m30 Tr de Trek Top Fuel 9.7 of Scott Spark 930?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi! Aangezien de levertijden voor de Orbea Oiz in mijn maat (XL) pas in maart zijn ben ik met m'n bikeshop aan het kijken wat er voor mij beschikbaar is in zijn assortiment. Hierbij heeft hij mij de Trek Top Fuel 9.7 genoemd:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 7/p/27919/

Tevens zit ik ook te kijken maar de Scott spark 930;

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-930-2021


Even ter info;

Ik ben zelf 187 cm, binnenbeenlengte 87 cm. Heb een vrij lang bovenlijf in vergelijking met mn benen. Ik ben een tijd op zoek geweest voor een XC fully met meer veerweg (120mm) dus iets meer richting Trail. Ik rijd voornamelijk Noordwijk, Zeist, Amerongen, dus eigenlijk alleen Nederland. Omdat ik rugproblemen heb (hernia gehad) is een beetje comfort voor mij ook fijn. Ik vind het leuk m'n strava pr te verbeteren (ben een racefietser). Uiteindelijk vond ik de Oiz een erg fijne fiets (oiz m30 TR). Maatadvies gedaan, op XL uitgekomen, maar hier houd het op vanwege de levertijd. Ik heb zelf op dit moment geen mountainbike dus zolang kan ik niet wachten.

Dus mijn bikeshop kwam met de Trek Top Fuel 9.7 uit in maat L, deze heeft hij in de winkel staan. Nu wil ik graag jullie opinie over de fiets. Ik weet dat hij duurder is, en slechter afgemonteerd, maar je moet wat.

De andere fiets die ik ook wel zie zitten is de Scott Spark 930. Iets meer veerweg maar overall een erg mooie fiets.

- persoonlijk vind ik de Scott spark net iets mooier ogen denk ik.
- Maar komen deze fietsen in de buurt van de Oiz TR, en dient deze bike dus zijn doel voor wat ik voor ogen heb (voornamelijk NL met een een beetje comfort).
- Wat vinden jullie van de vork/suspension?
- Overall mening van de Trek Top Fuel of Scott spark?

Alvast dank voor jullie input!
Laatst gewijzigd door Torsten op wo 9 september 2020, 20:39, 3 keer totaal gewijzigd.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

https://geometrygeeks.bike/compare/orbe ... 9-5-l-low/

top fuel net iets meer reach in large ( XL top fuel zou te groot zijn) , kan prima met je langer boven lichaam. Grootste verschil lijkt de seattube , 5 cm korter maar je hebt niet extreem lange benen dus lijkt me geen probleem. Voor de rest, kijk eens in de link naar de verschillen in geo.

En tja , afmontage van de trek blijft echt achter maar functioneert ( en kan je later aanpassen) ..frame is wel een erg goede basis voor een latere upgrade .achtervering is meer dan prima / voorvering voldoet maar zou ik snel upgraden naar een SID 35 of iets met betere demping.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

yves schreef: wo 9 september 2020, 12:47 https://geometrygeeks.bike/compare/orbe ... 9-5-l-low/

top fuel net iets meer reach in large ( XL top fuel zou te groot zijn) , kan prima met je langer boven lichaam. Grootste verschil lijkt de seattube , 5 cm korter maar je hebt niet extreem lange benen dus lijkt me geen probleem. Voor de rest, kijk eens in de link naar de verschillen in geo.

En tja , afmontage van de trek blijft echt achter maar functioneert ( en kan je later aanpassen) ..frame is wel een erg goede basis voor een latere upgrade .achtervering is meer dan prima / voorvering voldoet maar zou ik snel upgraden naar een SID 35 of iets met betere demping.
Ja op de afmontage na ( en daarmee de dure prijs) lijkt mij dit een prima alternatief. Qua geometrie is de Trek Top Fuel misschien nog iets meer progressief, iets meer volgens de trends? Zal het comfort van deze fiets, met deze vering 120 voor / 115 achter soortgelijk zijn aan de Oiz? Wat ik lees is dat deze Trek, volgens de site van trek, iets meer reserve heeft en iets beter ook de wat ruigere ondergrond aankan (maar niet extreem natuurlijk, crosscountry).
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik had hetzelfde issue met de levertijd voor een m30 Tr. Heb daarom mijn order laten omzetten naar een m10 Tr. Die is leverbaar begin november. Qua prijs is het verschil niet super groot in mijn geval omdat ik de remmen een upgrade naar xt had besteld en stuur / stuurpen ook op die m30.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Marcel964 schreef: wo 9 september 2020, 18:48 Ik had hetzelfde issue met de levertijd voor een m30 Tr. Heb daarom mijn order laten omzetten naar een m10 Tr. Die is leverbaar begin november. Qua prijs is het verschil niet super groot in mijn geval omdat ik de remmen een upgrade naar xt had besteld en stuur / stuurpen ook op die m30.
Ja ook een prima keuze. Alleen wordt mijn budget dan teveel opgerekt. Het hangt er ook vanaf wat de trek Fuel 9.7 moeten kosten bij de shop, ik ga hem vrijdag bekijken. Scott Spark zou ook nog een optie zijn, die zijn redelijk goed verkrijgbaar.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Denk dat je qua kwaliteit beter voor een Scott kan gaan.
Plaats reactie