Hardtail Trail fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Efesie5
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 september 2020, 10:05

Hallo,

Even kort voorstellen aangezien ik mij net heb aangemeld op dit forum.

Mijn naam is Albert, ik rij al sinds de begindagen mountainbike. In het verleden wat fanatieker, Ardennen, Duitsland maar tegenwoordig vooral voor de ontspanning. Ik heb het virus inmiddels overgedragen aan mijn zoon van 11 en samen fietsen we elk weekend ergens een mooie route.

Het zal aan de leeftijd van mij zoon liggen, maar hij wil vooral springen, afdalen, trappen af en naar Winterberg downhillen. Ik ondersteun dat graag echter mijn Cannondale FSI Carbon leent zich niet voor alles. Zeker niet voor een bikepark.

Ik ben nu op zoek naar een meer trail gerichte fiets. Ik heb het forum al wel afgezocht maar blijft toch met een paar vragen zitten.
Ik heb een paar fiets op het oog.

Ik heb belangstelling voor de Nukeproof Scout 290 2021, de Commencal meta 29", eventueel een Cannondale Beast from the East of iets in die richting. Maar ook zag ik hier de stalen Pace RC529 voorbij komen.

Ik zoek een soort "do it all" fiets. Lekker spelen, nieuwe dingen leren, jumpjes maken en rock gardens leren rijden (mijn zoon durft wel, ik nog niet). Het is een fiets voor "erbij" , de FSI zal voorlopig nog even blijven aangezien deze heerlijk rijdt op de lange afstanden.

Alvast dank voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er staat in Te Koop een leuk Banshee frame. Daarmee bouw je een goede HT voor trails en AM.
Is al verkocht.

On One Scandal GX?
Was paar dagen geleden in de aanbieding.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCGX/ ... ntain-bike
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die Meta lijkt een heel leuke fiets.

viewtopic.php?f=14&t=147203
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Welkom op het forum Albert, en moi plannen heb je.

De 4 fietsen die je noemt zijn allemaal opties maar op zich toch ook verschillend.
Staal vs Aluminium, mainstream vs niche, 29" vs 27,5 plus wielen.

Mijn pick zou de Pace zijn. Dat is gewoon de mooiste van het stel 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

je somt al een mooi lijstje op, wellicht Kona Honzo nog . Een zgn LTHT (Long Travel Hard Tail) is erg leuk om de grenzen weer wat te verleggen :-q

Tussen de 130 en 160mm voorvering, wat dikkere en steviger banden + een dropperpost .... recept voor dikke pret
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Pin je jezelf vast op een hardtail of is een fully ook een optie?
Als je het budget hebt zou ik daar zeker naar kijken, dat geeft meer controle (zijn de meningen over verdeeld).
Ik heb zelf een LTHT en een fully, beide vind ik fijn rijden, maar als het terrein ruiger wordt met grote rockgardens, verder springen, hoger droppen enz verkies ik toch de fully.
En ja je kan al die dingen ook met een hardtail rijden (zal de verstokte hardtail rijders voor zijn) :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Moet iedereen een FS rijden op de knikkerbanen in NL?
Ben er al ff uit natuurlijk, 3 jaar geleden was alles goed te doen op een starre singlespeed :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat is niet veranderd maar het oud-vaderlandsch boscrossen is niet het onderwerp van dit topic misschien eerst de startpost even lezen voor je op een stokpaardje klimt? (let op: smiley) :kiss:

On-topic: Ik vroeg me hetzelfde af, vanwaar de keuze voor een trail HT? Niets mis mee maar op een geschikte fully is grenzen verleggen nog wel wat makkelijker, zeker als je tegen jongeren op wilt boksen. Ik ben ook wel benieuwd naar het budget, dat bepaalt voor een groot deel ook de mogelijkheden. Als eens wat getest of gehuurd (in een bikepark bijvoorbeeld)?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had de startpost gelezen.
Daarin las ik:
Ik heb belangstelling voor de Nukeproof Scout 290 2021, de Commencal meta 29", eventueel een Cannondale Beast from the East of iets in die richting.
Ik lees niet dat hij aan een FS denkt.
Ik lees wel dat hij al jaren op de mtb rijdt, dus ik ga er van uit dat hij weet vd hoed en de rand.
Maar de algemene tendens is dat je pas echt lol hebt op een FS.
Dan maar meteen een ebike?
Nog makkelijker, dus nog leuker.
Miss hien gewoon op de bank mtb filmpjes kijken.
Moet nog leuker zijn, want is tenslotte nog makkelijker.
Zo, zit ik toch weer op mn stokpaardje.
FS lijkt een religie en 3/4 vh forum een stel jehovas getuigen, die bij iedere gelegenheid hun voet tussen de deur zetten.
(Sorry Jeroen, niet persoonlijk bedoeld)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
P@ulQ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 4 januari 2019, 14:42

Oli4k schreef: do 10 september 2020, 11:12 Die Meta lijkt een heel leuke fiets.

viewtopic.php?f=14&t=147203
eens !! :-q
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Er zijn veel leuk hardtails, maar sommige kosten voor alleen het frame al net zoveel als een complete On-One fiets. Wat is je budget?

Tip: check het kanaal 'Hardtail Party' op Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCwDvZT ... xfZ-QXXuSw
Daar test en vergelijkt een hardtail liefhebber allerlei trail hardtails, op een eerlijke manier (in tegenstelling tot op advertentie inkomsten gebaseerde magazines en websites). Zo geeft 'ie aan dat de alumium Santa Cruz Chameleon fijner rijdt dan de carbon variant, waar ik het volledig mee eens ben. Ook geeft 'ie bij bijvoorbeeld de Banshee Paradox aan wat het daadwerkelijke verschil is als je er een vork met veel of juist weinig veerweg in zet.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik voel mij niet aangesproken hoor, want ik heb geen stokpaardje, ik geef gewoon advies vanuit mijn eigen ervaring.

Ik lees: springen, afdalen, trappen af en naar Winterberg downhillen.
Ik fiets net als TS ook vanaf begin '90, en ben ook op latere leeftijd begonnen met freeride clinics en bikeparks (ik circa 6 jaar geleden).
Eerst op een HT, daarna op een fully. En die fully geeft mij toch echt wel meer mogelijkheden om sneller te gaan, verder te springen, hoger te droppen, dikkere rockgardens te pakken enz.
Het is niets voor niets dat je in een bikepark weinig, en bij mijn MTB club (freeride trainingen en weekenden) helemaal geen HT's ziet. En bij die laatste zitten echt niet alleen maar beginners die een fully nemen, omdat het zo lekker makkelijk is.
Dus het is aan de TS om van te voren na te denken hoe ver hij (en zijn zoon) denkt te gaan en daar de fiets op af te stemmen.
Want het is zonde als na een half jaar blijkt dat je toch tegen de grenzen van een HT aanloopt en een fully wil (been there, done that).
Ik vind dat je iedereen advies moet geven vanuit meerdere perspectieven en niet alleen vanuit je eigen voorkeur (stokpaardje).
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 september 2020, 12:29 FS lijkt een religie en 3/4 vh forum een stel jehovas getuigen....
Onze Fully die als in de hemelen rijdt
Uw naam worde geheiligd
Uw flow en genot kome
Uw wil geschiede
Op remknippen zoals in de hemel

Geef ons heden ons dagelijks trails
En vergeef ons onze hardtails
Gelijk ook wij die boscrossers vergeven
En leidt ons niet in verzoeking
Maar verlos ons van die lichamelijke ongemakken

Want van U is het trail-koninkrijk
En de kracht en de heerlijkheid
Tot in eeuwigheid

Amen
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Giant-E schreef: do 10 september 2020, 12:55 Onze Fully die als in de hemelen rijdt
Uw naam worde geheiligd
Uw flow en genot kome
Uw wil geschiede
Op remknippen zoals in de hemel

Geef ons heden ons dagelijks trails
En vergeef ons onze hardtails
Gelijk ook wij die boscrossers vergeven
En leidt ons niet in verzoeking
Maar verlos ons van die lichamelijke ongemakken

Want van U is het trail-koninkrijk
En de kracht en de heerlijkheid
Tot in eeuwigheid

Amen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ondanks de hardtail onder mijn kont zijn de meeste fully fietsers die ik tegenkom zo traag als dikke stront :tong

Remkuilen en andere obstakels zijn wel pittig. Maar dat is een goede Thaise curry ook :wink:
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie