Moeilijk, moeilijk en wellicht gevonden

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

Hallo allen,

Na (denk ik) het forum 3x te hebben doorgespit op zoek naar voor mij de beste instap hardtail toch ff een vraag, eerst wat persoonlijke specs:
-1.89 lang, bbm 89 en 93 kilo schoon aan de haak.

Ik ga voor het eerst in 15 jaar weer de bossen in met de fiets en wilde dit doen met een goede hardtail. De 1000 euro grens heb ik zeker van het forum gehaald en iets opgerekt naar 1200. Ik wil graag een fiets waar ik het rijden op onverhard ga ervaren op verschillende trails (eerst in NL). Mijn hobby begint hier dus, de bedoeling is dat ik zeker een tijd vooruit kan met de gekozen fiets.

Wat betreft mogelijke fietsen heb ik bekeken: De duurste in de lijst is de Grand Canyon, hier zit alleen als enige een dropperpost bij in, welke ik ook op de andere fietsen erbij laat zetten (dus 200 bij de andere erbij). Mijn vraag zit m in het volgende, heb ik überhaupt redelijke fietsen bekeken waar mijn wens zoals boven beschreven enigszins in de buurt komt. Daarnaast heeft de Canyon veel, maar geen remote lockout op het stuur (heb ik dit dan echt zovaak nodig dat het op het stuur moet zitten?). Het zijn toch een paar vragen maar wellicht kunnen jullie me hiermee helpen.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Heel veel advies kan ik je niet geven, maar ik kan wel mijn ervaring delen voor wat betreft de lockout. Ik had de lockout op het stuur, maar vergat hem meestal te gebruiken. Uiteindelijk zette ik de vork alleen vast wanneer ik op het asfalt reed. Op een gegeven moment ben in over de kop gegaan, waarbij de kabel van de lockout kapot is getrokken. Ik heb de hele boel toen gewoon verwijderd en het nooit meer gemist.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Mtbmouse schreef: do 10 september 2020, 19:24 Heel veel advies kan ik je niet geven, maar ik kan wel mijn ervaring delen voor wat betreft de lockout. Ik had de lockout op het stuur, maar vergat hem meestal te gebruiken. Uiteindelijk zette ik de vork alleen vast wanneer ik op het asfalt reed. Op een gegeven moment ben in over de kop gegaan, waarbij de kabel van de lockout kapot is getrokken. Ik heb de hele boel toen gewoon verwijderd en het nooit meer gemist.
Ik beaam het lock-out verhaal. Gisteren heb ik nog de helft van Cadettenkamp gelockt gereden, omdat ik was vergeten terug te zetten toen ik van asfalt af kwam.

Persoonlijk zou ik voor de Canyon gaan, Fox Suspension en al een dropper. Maar al je opties zijn goeie keuzes, je kan niet geen verkeerde keuze maken. In mijn zoektocht heb ik het beste advies van Dice Oldskool gehad:
Dice Oldskool schreef: di 8 september 2020, 17:15 Een fiets kopen is ook emotie..... Je kunt nog zoveel vergelijkingen maken als je wil maar daar kom je ook niet verder mee omdat je bij de een wat vind en bij de ander weer wat laat.

Welke vind je nu echt de allermooiste?
Onderdelen kan je altijd nog vervangen als ze versleten zijn of als je gewoon zin hebt. Maar het frame is de basis, dus kies je fiets die je het allermooist vind. Kan zelf zoiets stoms zijn als de kleur (daarom koos ik bijna voor een Top Fuel). Maar je moet enthousiast worden als je je (toekomstige) fiets ziet, anders ga je ook nooit fietsen :wink:
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Wat betreft de Remote lockout, je schrijft dat je vooral in Nederland zal rijden.. dan denk ik inderdaad dat het niet zo'n probleem zal zijn.

Als ik hier op een rondje zit, dan blijf ik meestal van de lockout af. In het Buitenland is dat wel anders. Iets wat ik zelf erg leuk vind om te doen is langere stukken klimmen. Voorbeeldje: vorig jaar in het Zwarte Woud klom ik 8 km aansluitend met een aanzienlijke gemiddelde stijging, dat wil je (ik) echt doen met de een voorvork op lock. de afdaling was echter minstens net zo steil en even snel stoppen of afstappen zat er daar niet in. en hoewel ik in Nederland altijd eventjes snel al rijdende de lockout er af kon halen was dat daar onmogelijk. Dat was echt een moment dat ik dacht.. juist.. daar moet ik wat aan gaan doen. en het omgekeerde heb ik in Italië ook gehad, volledig in beslag genomen door de mooie omgeving begonnen aan een klim (toen nog op een fully) vergeten te locken bij het opgaan. dat was zou steil dat afstappen vanaf dat moment lopen zou betekenen... Al pompend kwam ik toen nog een heel eind, want je verliest echt veel energie in de vering dan, ik had dat graag al rijdende even willen corrigeren.

Maar als je zogezegd vooral in Nederland fietst op de standaard routes kom je niet zo snel in een dergelijke situatie en geeft het niks als je vergeet te locken of te unlocken.

ook ik zou kiezen voor de bike die mij het meeste aanspreekt.. en dan kan bovenstaande zo de prullenbak in :wink:
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mijn advies is de Canyon.
Omdat dit de enige is met een vork die 34mm vork poten heeft.
De andere 4 hebben allen een Judy, die heeft maar 30mm poten.
Met jouw gewicht kun je beter iets stevigers nemen.
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

Tnx allen, de Canyon gaat het worden. Ik heb de calculator erover gegooid en krijg de L aangemeten. ik twijfel een beetje of het niet XL moet zijn. Volgens de website https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1 (geheel onderaan), is de L 183 - 192 cm, daar val ik met mijn 189 mooi in. Maar wat kan het kwaad toch maat groter te nemen?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik lees hier & daar weleens dat Canyon frames eerder kort dan lang zijn...bij jouw lengte zou ik eerder een XL nemen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Toch grappig dat het in 3 van de 4 Posts gaat over de lock out terwijl dat idd maar een marginaal ding is op je bike.

Laat trouwens @Lars TB je stukje over deinen en energieverlies niet lezen :winkie:

Daarbij heb ik momenteel een fiets met handmatige lockout op de vork en rijdt deze vnl volledig open. Op m’n fully heb ik sinds vandaag de twinloc en dat is wel echt een super ding. Zo makkelijk even een standje wisselen (open/trail) en op het asfalt helemaal gelocked.

Maar even met je hand naar de vork voordat je gaat afdalen moet toch niet zo moeilijk zijn? Even op de top van het uitzicht genieten, fotootje maken, vork openzetten en vol gas naar beneden :bier:

Veel plezier met je aankoop :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lockout alert!!!!

Poldertoerist schreef: vr 11 september 2020, 08:54 ... Al pompend kwam ik toen nog een heel eind, want je verliest echt veel energie in de vering dan, ik had dat graag al rijdende even willen corrigeren.
...
Nee, je verliest geen energie als je geen lockout hebt. Achter niet en voor al helemaal niet!! Het voelt alleen heel anders aan. En zodra je ook maar op een gravelpad rijdt, win je al energie met werkende vering.

Hooguit met een 160 mm enduro monster zak je misschien wat ver in je vering op een steil stuk omhoog. En dat kun je vermijden met bijvoorbeeld een klimstand op de demper. Dan profiteer je nog altijd een beetje van enigszins werkende vering.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik wist het :winkie: :tong

Maar ben het eens met Lars dat je op een gravelpad al snel wat kan hebben aan een open of iig trail stand van je vering.

Waarom zouden anders al die gravelbikes steeds vaker worden uitgerust met iets van een veermechanisme? Bij het klimmen is stijfheid echt niet het enige en belangrijkste. Je wilt vooral grip en tractie. En dat behoud je het beste met de vering in gebruik. Ik gebruik de trailstand. De lock is toch echt voor het asfalt (klimmen). Zelfs op een asfaltweg zet ik bij een afdaling de vering in open stand. Die ene put of steen wordt dan maar mooi gedempt ipv dat je gelanceerd wordt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

hanjovdberg schreef: za 12 september 2020, 21:24 Ik wist het :winkie: :tong



Waarom zouden anders al die gravelbikes steeds vaker worden uitgerust met iets van een veermechanisme?

Omdat de gravelbikes ook langzamerhand door beginnen te krijgen dat ze volkomen overbodig zijn en beter een mountainbike kunnen worden :)
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

gijsje schreef: za 12 september 2020, 20:18 Ik lees hier & daar weleens dat Canyon frames eerder kort dan lang zijn...bij jouw lengte zou ik eerder een XL nemen.
Ik twijfel er echt enorm over. Als ik het nu bestel heb ik de fiets eind november, is het niet goed kan die terug en waarschijnlijk weer een aantal maanden verder als ik toch de XL nodig heb. Canyon kan je jammer genoeg niet proef rijden dus heb gister bij Mantel op een Trek Marlin 7 xl gezeten. Ik weet dat maatvoering op hoog niveau niet te vergelijken valt, dus ben naar de details gaan kijken. De fiets XL van Trek zat goed, had het idee dat ik goed 'in het midden zat' Met de L zat ik 'meer' boven het stuur.

Trek Marlin afmetingen: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... elight_red

Canyon Grand canyon afmetingen: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... rdions=0_1

Wat is slim.......
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Hmm...op papier is de Canyon xl dus langer dan de Trek 😳.
Sta ik van te kijken, de Canyon waar ik een kleine 2 jaar geleden eens mee mocht rijden vond ik best aan de korte kant voor een XL.
Wellicht heeft men sindsdien de frames wat aangepast aan de wensen van deze tijd.
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

gijsje schreef: zo 13 september 2020, 20:39 Hmm...op papier is de Canyon xl dus langer dan de Trek 😳.
Sta ik van te kijken, de Canyon waar ik een kleine 2 jaar geleden eens mee mocht rijden vond ik best aan de korte kant voor een XL.
Wellicht heeft men sindsdien de frames wat aangepast aan de wensen van deze tijd.
Ik heb 20 minuten met een verkoopmedewerker van Canyon op de chat gezeten. Ik heb naast mijn lengte, BBL ook mijn romp- en armlengte doorgegeven. De Canyon-man (Nederlands sprekend) is het geheel gaan bekijken en heeft ook zijlings gekeken naar mijn proef gereden fiets (de Marlin). Bij de Reach en Stack specs kwam de L van de Grand Canyon vergeleken de Marlin (XL) op de Stack iest hoger uit (1 cm) en de reach 1 cm lager. De L Canyon is verder inderdaad langer dan de Marlin. Daarnaast gaf de verkoper aan dat de XL Canyon waarschijnlijk een logge fiets zou worden.

Ik heb dus de Grand Canyon 8 besteld, nu nog ff (2,5 maand) wachten. Hopenlijk schuift de levertijd iets naar voren, want ik zou graag de fiets mee nemen naar een georganiseerde MTB clinic.
Plaats reactie