Giant Anthem 1 vs Scott Spark RC 900 comp

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
mcvelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 september 2020, 10:51

Hi allen,

Na een tijd stil gezeten te hebben wil ik de mooie sport MTB weer oppakken. Enkele jaren geleden op een Cube HT gefietst, maar ben nu op zoek naar een mooie fully. Ondertussen verschillende fietsen bekeken en uitgeprobeerd, en ben op de volgende twee fietsen terecht gekomen: Giant Anthem 1 & Scott Spark RC 900 comp.

Qua zitpositie/rijgedrag voelen ze voor mij vrijwel gelijk.

De Giant Anthem 1(https://www.giant-bicycles.com/nl/anthem-29-1) kan ik als overjarig model (2020) krijgen voor 2800,-.,
De Scott (https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... p-red-bike), na wat touwtrekken, voor 3000,-.

Het verschil zit hem in afmontage, maar ook een alu frame (Giant) vs Carbon van Scott. Daarnaast bezit de Giant wel over carbonnen wielen. Ook heeft de Giant een 27mm post, wat schijnbaar lastig is ivm eventuele dropper post. Maar ze zouden er wel moeten zijn.

Wat is jullie advies? Een alu fiets met betere afmontage (schakel, velgen, vork) of carbon met mindere afmontage, maar eventueel later upgraden?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

mcvelo schreef: vr 11 september 2020, 11:03 Hi allen,

Na een tijd stil gezeten te hebben wil ik de mooie sport MTB weer oppakken. Enkele jaren geleden op een Cube HT gefietst, maar ben nu op zoek naar een mooie fully. Ondertussen verschillende fietsen bekeken en uitgeprobeerd, en ben op de volgende twee fietsen terecht gekomen: Giant Anthem 1 & Scott Spark RC 900 comp.

Qua zitpositie/rijgedrag voelen ze voor mij vrijwel gelijk.

De Giant Anthem 1(https://www.giant-bicycles.com/nl/anthem-29-1) kan ik als overjarig model (2020) krijgen voor 2800,-.,
De Scott (https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... p-red-bike), na wat touwtrekken, voor 3000,-.

Het verschil zit hem in afmontage, maar ook een alu frame (Giant) vs Carbon van Scott. Daarnaast bezit de Giant wel over carbonnen wielen. Ook heeft de Giant een 27mm post, wat schijnbaar lastig is ivm eventuele dropper post. Maar ze zouden er wel moeten zijn.

Wat is jullie advies? Een alu fiets met betere afmontage (schakel, velgen, vork) of carbon met mindere afmontage, maar eventueel later upgraden?
Ook de afmontage van de scott is functioneel dus als je die graag wil kan je dat gewoon doen. Maar dan wil je in de toekomst mogelijk wel upgraden, dat is bij de giant eigenlijk niet nodig. En als je hem bij een giant dealer koopt zou ik er gewoon direct een giant connect dropper bij nemen, dan doet het er niet toe dat droppers voor 27.2 wat lastiger te vinden zijn.
mcvelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 september 2020, 10:51

I_do schreef: vr 11 september 2020, 11:39 Ook de afmontage van de scott is functioneel dus als je die graag wil kan je dat gewoon doen. Maar dan wil je in de toekomst mogelijk wel upgraden, dat is bij de giant eigenlijk niet nodig. En als je hem bij een giant dealer koopt zou ik er gewoon direct een giant connect dropper bij nemen, dan doet het er niet toe dat droppers voor 27.2 wat lastiger te vinden zijn.
Ja vind het een lastige keuze. De Giant lijkt op long-term voordeliger, gezien er minder aan geupgrade "moet" worden. Daarnaast komt het met carbonnen wielen, waarmee ik geen ervaring heb, maar enorm goede verhalen heb gehoord. Maar Scott frame is dan wel weer carbon.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat rij- en veringseigenschappen betreft de Giant!


Maar je gaat er mee racen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mcvelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 september 2020, 10:51

Lars TB schreef: vr 11 september 2020, 11:51 Wat rij- en veringseigenschappen betreft de Giant!


Maar je gaat er mee racen?
Initieel niet, mogelijk in de toekomst als conditie weer op pijl is. Ben wel competitief aangelegd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mcvelo schreef: vr 11 september 2020, 11:54
Lars TB schreef: vr 11 september 2020, 11:51 Wat rij- en veringseigenschappen betreft de Giant!


Maar je gaat er mee racen?
Initieel niet, mogelijk in de toekomst als conditie weer op pijl is. Ben wel competitief aangelegd.
Dan zit je met beide modellen goed.

Inderdaad is de dunne zadelpen van de Giant wel een puntje...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mcvelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 september 2020, 10:51

Lars TB schreef: vr 11 september 2020, 12:07 Dan zit je met beide modellen goed.

Inderdaad is de dunne zadelpen van de Giant wel een puntje...
Wat is jouw blik op het verschil in frame & voorvorken?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

SID versus 32 is maar een klein verschil. In het geval van de Rhythm zou ik de SID iets hoger aanslaan. Maar in dit geval werkt het beide toch niet (100 mm, matig gedempt, maar in dit segment ga je niet veel vinden dat wel werkt :winkie: ).

Het veersysteem van de Giant biedt meer controle, comfort en voelt strakker aan.

De carbon wielen zijn grappig, maar carbon is niet altijd carbon... (het is nu niet speciaal lichtgewicht of zo, naven waarschijnlijk ook niet heel hoogwaardig).

Voor de prijs zou ik toch nog de Giant pakken. Maar het is niet zo dat je van de Scott niet blij gaat worden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mcvelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 september 2020, 10:51

Bedankt voor de reactie! Ben voor de Giant gegaan. I.v.m constructie via het werk (lease-a-bike) wilden de Scott dealers niet langer de korting geven. Ze staan blijkbaar een X percentage af aan de tussenpartij.

De dealer van de Giant had nog marge en ging akkoord (beiden iets ingeleverd). Prijsverschil werd dus nog groter.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

mcvelo schreef: vr 11 september 2020, 18:19 Bedankt voor de reactie! Ben voor de Giant gegaan. I.v.m constructie via het werk (lease-a-bike) wilden de Scott dealers niet langer de korting geven. Ze staan blijkbaar een X percentage af aan de tussenpartij.

De dealer van de Giant had nog marge en ging akkoord (beiden iets ingeleverd). Prijsverschil werd dus nog groter.
Ga je veel plezier van hebben!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Veel plezier met de Anthem.

Ik heb een 2013 model gehad. Daarna overgestapt op een YT Jeffsy. Er leuke en fijne fiets.
En nu in het begin van dit jaar een 2019 model (De Anthem 29er1) met flinke korting erbij gekocht.
Voordeel is dat ie rijklaar is, zonder upgrades al een prima ding.
(Heb, omdat ik het rechte stuur niet mooi vond, een RaceFace carbon riser erop gezet)

Zelfs de Recon Race bandjes verbazen mij.
Tubeless gemaakt (Met Stans, niet het spul wat Giant erbij geleverd had)
Ze hebben een bak met grip en rollen toch niet al te zwaar.
mcvelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 september 2020, 10:51

Scottie2000 schreef: za 12 september 2020, 09:29 Veel plezier met de Anthem.

Ik heb een 2013 model gehad. Daarna overgestapt op een YT Jeffsy. Er leuke en fijne fiets.
En nu in het begin van dit jaar een 2019 model (De Anthem 29er1) met flinke korting erbij gekocht.
Voordeel is dat ie rijklaar is, zonder upgrades al een prima ding.
(Heb, omdat ik het rechte stuur niet mooi vond, een RaceFace carbon riser erop gezet)

Zelfs de Recon Race bandjes verbazen mij.
Tubeless gemaakt (Met Stans, niet het spul wat Giant erbij geleverd had)
Ze hebben een bak met grip en rollen toch niet al te zwaar.
Top, goed om te horen! Kijk er naar uit, kleine twee weken wachten.

Waarom heb je gekozen voor ander spul voor de tubeless banden? Zit er ook aan te denken om gelijk tubeless te rijden. Geen ervaring mee, maar hoor/lees goede verhalen.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Omdat ik al geruime tijd goede ervaring heb met Stan's race sealant.
En dat spul op voorraad heb staan. En in de Jeffsy banden stop.
Dat is de voornaamste reden.

Giant had er geen binnenbanden bij geleverd.

Ze waren prima dicht te krijgen. En ik hoef niet iedere week lucht erbij te pompen.
Dus prima.
Plaats reactie