Trek Top Fuel 9.7 vs Orbea Oiz m30

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Toch mooi dat je een goede test hebt kunnen houden en dat je hem niet om zijn "control freak kabelbeheer" hebt genomen.
Welke kleur is het geworden? Rood grijs?
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

massen schreef: za 19 september 2020, 13:58 Toch mooi dat je een goede test hebt kunnen houden en dat je hem niet om zijn "control freak kabelbeheer" hebt genomen.
Welke kleur is het geworden? Rood grijs?
Yes👍🏻 Ik ben voor de antraciet/grijze versie gegaan. Kleur komt wel uit m'n pakkie
De beentjes van Enrique Mas, que?'
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Torsten schreef: za 19 september 2020, 11:12 Zo, gisteren op parcours Zeist/Austerlitz de trek top fuel kunnen testen. Wat een heerlijke fiets om te knallen. Echt een aanrader. Stuurt rete strak, is snel en comfortabel. In vergelijking met de Oiz voelde hij iets minder snel en messcherp. Maar hij is daarmee ook iets vergevingsgezinder, en met meer lol/plezier te rijden. Wat ik zei, dat hij minder snel voelde, zie ik niet op Strava terug, toch een paar mooie PRs gereden. Ook voelde ik aan het eind van 1,5 uur rijden geen pijn in m'n onderrug, wat voor mij een hele dikke plus is.

Dus de keuze is een dikke 6 maanden wachten op de Oiz, of gewoon meteen kunnen beginnen met knallen en de Top Fuel kopen. Ik heb gekozen voor de Top Fuel😁😎
Fijn einde, zo te horen ben je fietsend wel een beetje verliefd geworden op de fiets waar je op het uiterlijk niet voor ging.
Iets met het juiste karakter wat belangrijker is dan het uiterlijk :bier:
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Gefeliciteerd met de keuze! Het ei is gelegd :winkie:
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

I_do schreef: za 19 september 2020, 14:17
Torsten schreef: za 19 september 2020, 11:12 Zo, gisteren op parcours Zeist/Austerlitz de trek top fuel kunnen testen. Wat een heerlijke fiets om te knallen. Echt een aanrader. Stuurt rete strak, is snel en comfortabel. In vergelijking met de Oiz voelde hij iets minder snel en messcherp. Maar hij is daarmee ook iets vergevingsgezinder, en met meer lol/plezier te rijden. Wat ik zei, dat hij minder snel voelde, zie ik niet op Strava terug, toch een paar mooie PRs gereden. Ook voelde ik aan het eind van 1,5 uur rijden geen pijn in m'n onderrug, wat voor mij een hele dikke plus is.

Dus de keuze is een dikke 6 maanden wachten op de Oiz, of gewoon meteen kunnen beginnen met knallen en de Top Fuel kopen. Ik heb gekozen voor de Top Fuel😁😎
Fijn einde, zo te horen ben je fietsend wel een beetje verliefd geworden op de fiets waar je op het uiterlijk niet voor ging.
Iets met het juiste karakter wat belangrijker is dan het uiterlijk :bier:
Ja precies! Heb echt een goed gevoel bij deze fiets gekregen.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Torsten schreef: za 19 september 2020, 11:12 Zo, gisteren op parcours Zeist/Austerlitz de trek top fuel kunnen testen. Wat een heerlijke fiets om te knallen. Echt een aanrader. Stuurt rete strak, is snel en comfortabel. In vergelijking met de Oiz voelde hij iets minder snel en minder messcherp. Maar hij is daarmee ook iets vergevingsgezinder, en met meer lol/plezier te rijden. Wat ik zei, dat hij minder snel voelde, zie ik niet op Strava terug, toch een paar mooie PRs gereden. Ook voelde ik aan het eind van 1,5 uur rijden geen pijn in m'n onderrug, wat voor mij een hele dikke plus is.

Dus de keuze is een dikke 6 maanden wachten op de Oiz, of gewoon meteen kunnen beginnen met knallen en de Top Fuel kopen. Ik heb gekozen voor de Top Fuel😁😎

Ha, mooi om te lezen!
Grappig want ik had precies dezelfde ervaring gehad, ging voor een Supercaliber maar vond de Top Fuel veel leuker fietsen. De Supercaliber is supersnel maar vraagt 100% aandacht en een stuur foutje is zo gemaakt, met de Top Fuel de bochtjes nemen was heerlijk en even iets platter leggen geen probleem. Het voelt idd niet super snel maar ik had ook een serie PR’s gereden met de TF 🙂
Mijn vermoeden was dat de TF je ook iets beter zou passen omdat deze iets langer is dan de Oiz. Maar voor de rest heb ik je niet teveel willen beïnvloeden met mijn eigen enthousiasme, haha
Wel lekker dat hij ook snel geleverd kan worden, is het de 2020 of 2021 variant?
De 9.7 heeft overigens standaard ALU velgen, met mijn test rit hadden ze er de carbon wielen onder gezet. Lichter en breder, misschien nog iets om rekening mee te houden.
Leuk dat je hier weer een update hebt gegeven en straks zien we graag wat foto’s 😁
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Qua rij eigenschappen is de TF een fijne fiets.

De kwaliteit is echter bagger.

Denk dat ik hem nu na bijna een jaar ergernis verkoop. Orbea zijn ook erg mooie fietsjes en ook zelf samen te stellen zoals P1 bij Trek.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Hoe bedoel je dat, zo'n slechte kwaliteit levert Trek toch niet?
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Ben ook wel benieuwd. Op Amerikaanse fora lees ik wel over lagers/bouten die los komen.. heb je hier ook last van?
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Ghost-biker schreef: vr 9 oktober 2020, 18:49 Qua rij eigenschappen is de TF een fijne fiets.

De kwaliteit is echter bagger.

Denk dat ik hem nu na bijna een jaar ergernis verkoop. Orbea zijn ook erg mooie fietsjes en ook zelf samen te stellen zoals P1 bij Trek.
Altijd jammer om dit te lezen na vandaag m'n Top Fuel opgehaald te hebben. Maar ik heb hele goede reviews en ervaringen gelezen en ga er gewoon vanuit dat ik een hele fijne fiets heb gekocht. De proefrit was heerlijk en ga er vanuit dat het genot blijft.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Ik rijd nu bijna 1,5 jaar op een 2020 TF 9.8, en geen enkel probleem gehad. Op MTBR is te lezen dat sommige mensen last hebben van een lager van het hoofdscharnierpunt dat los loopt. Simpele oplossing is om deze even los te maken en met loctite (de blauwe) weer op het juiste moment vast te zetten. Maar wellicht heeft Trek dit inmiddels zelf opgelost in het assemblageproces.

Andere problemen zijn mij niet bekend.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Mtbenno schreef: vr 9 oktober 2020, 21:09 Ben ook wel benieuwd. Op Amerikaanse fora lees ik wel over lagers/bouten die los komen.. heb je hier ook last van?
Inderdaad bouten van het veersysteem die loslopen en nog een aantal andere vervelende zaken. Verwacht je niet van zo'n dure fiets.
Trek NL doet overigens goed zijn best de problemen op te lossen. Maar op een gegeven moment ben je het beu.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Nordin schreef: vr 9 oktober 2020, 22:22 Ik rijd nu bijna 1,5 jaar op een 2020 TF 9.8, en geen enkel probleem gehad. Op MTBR is te lezen dat sommige mensen last hebben van een lager van het hoofdscharnierpunt dat los loopt. Simpele oplossing is om deze even los te maken en met loctite (de blauwe) weer op het juiste moment vast te zetten. Maar wellicht heeft Trek dit inmiddels zelf opgelost in het assemblageproces.

Andere problemen zijn mij niet bekend.
Deze simpele oplossing werkte dus niet. Trek heeft heel eerlijk erkend dat het een productie fout is.
Gebruikersavatar
nwlp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 juni 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel + YT CAPRA

hei allen,

hier terecht gekomen omdat ik sinds een jaartje de trotse eigenaar ben van een Trek Top Fuel 9.7.

btw, loskomende bout aan de achterveer ophaning, yup... loctite 243 erop en probleem opgelost. Krakend balhoofd, yup... uit elkaar gehaald en waterafstotende vasiline opgesmeerd... kraken is weg...

maw Top is een Top MTB, en we hadden nooit gedacht dat het zo snel zou gaan. Het bewijs hiervan is dat na een jaartje rijden we zijn door geevalueerd naar het betere (zwaardere) Enduro werk. Ook met de hulp van mijn zoon, die toch liever harder berg afgaat en liever het technische werk opzoekt... ondertussen zoeken we de mooie enduro routes op in Vlaanderen en Wallonie. En hebben vorig jaar reeds mooie afdalingen in Oostenrijk gedaan.

en dat is dus de reden waarom ik op het forum zit te zoeken. Ik begin langzaam de grenzen van deze mooie fiets te bereiken. Zeker ivm drops, jumps en stenen afdalingen. Vooral de voorvork is regelmatig 'bottom-out' al wat minder sinds ik de lucht druk in de vork hoog gezet heb... volgens de Trek calculator zou ik op 124 psi moeten rijden...ik zit nu op 160 psi. Volgens mijn dealer is dit beter, lees minder slijtage gevoelg, dan telkens een bottom-out te doen... achterveer zit ik nu op 290 psi ipv de 235 psi volgens de calculator en mijn gewicht. De achter veer heb ik ook volledig uitgedraaid qua rebound.

Ik heb volume spacers of bottom-less tokens besteld, maar nog niet geplaatst.

Eigenlijk zou ik mijn vork willen upgraden. Relatief betaalbaar is om de Reba een veerweg van 140 te geven.

Mijn concrete vraag heeft iemand hier ervaring mee? Is dit de upgrade waard?

Verder zit ik ook op de limiet met de remmen... ik zou graag een upgrade naar 4 klauwsremmen met een grotere diameter willen doen. Hier heb ik nog geen idee van wat dat zou gaan kosten...

Probleem is, ik kan en wil nog geen nieuwe fiets halen. Dus ofwel deze upgrades, ofwel... 'op het gemakske blijven rijden' ;-)

had ik dit 1,5 jaar geleden geweten, dan hadden we de TREK FUEL EX of misschien zelfs de Slash besteld... toen heb ik me laten tegen houden omdat ik dacht een mix van technische XC routes te rijden en nu en dan een enduro routje... het is dus iets anders uitgedraaid...

ik hoor graag jullie reacties,

p-)
Plaats reactie