Trek Top Fuel 9.7 vs Orbea Oiz m30

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi! Aangezien de levertijden voor de Orbea Oiz in mijn maat (XL) pas in maart zijn ben ik met m'n bikeshop aan het kijken wat er voor mij beschikbaar is in zijn assortiment. Hierbij heeft hij mij de Trek Top Fuel 9.7 genoemd:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/nl/n ... 7/p/27919/

Oiz M30:

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... at/oiz-m30

Dus mijn bikeshop kwam met de Trek Top Fuel 9.7 uit in maat L, deze heeft hij in de winkel staan. Hier heb ik een rondje door de straten op gereden, maar geen testrit zoals op de Oiz. Nu wil ik graag jullie opinie over de fiets. Ik weet dat hij duurder is, en slechter afgemonteerd, maar je moet wat.

Ik heb een optie op de trek genomen en tot zaterdag bedenktijd of ik hem wil kopen. De trek zal ongeveer rond de 3500,- kosten de oiz met upgrades naar TR 3800,- Mijn gevoel zegt dat ik de Oiz een veel vettere fiets vind, en meer waar voor je geld (afmontage en vork). Maar de Trek lijkt mij ook een prima fiets. Ik zou mijn gevoel kunnen volgen en tot maart wachten (ik heb geen mountainbike op dit moment) of toch maar voor de Trek kunnen gaan. Qua geometrie ontloopt het elkaar volgens mij niet zoveel.

Probleem is dat ik niet zo goed kan beargumenteren aan mezelf welke bike verstandiger is.

Alvast dank voor jullie input!

ter info:

Ik ben zelf 187 cm, binnenbeenlengte 87 cm. Heb een vrij lang bovenlijf in vergelijking met mn benen. Ik ben een tijd op zoek geweest voor een XC fully met meer veerweg (120mm) dus iets meer richting Trail. Ik rijd voornamelijk Noordwijk, Zeist, Amerongen, dus eigenlijk alleen Nederland. Omdat ik rugproblemen heb (hernia gehad) is een beetje comfort voor mij ook fijn. Ik vind het leuk m'n strava pr te verbeteren (ben een racefietser).
De beentjes van Enrique Mas, que?'
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Torsten schreef: di 15 september 2020, 09:16 Hi! Aangezien de levertijden voor de Orbea Oiz in mijn maat (XL) pas in maart zijn ben ik met m'n bikeshop aan het kijken wat er voor mij beschikbaar is in zijn assortiment. Hierbij heeft hij mij de Trek Top Fuel 9.7 genoemd:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/nl/n ... 7/p/27919/

Oiz M30:

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... at/oiz-m30

Dus mijn bikeshop kwam met de Trek Top Fuel 9.7 uit in maat L, deze heeft hij in de winkel staan. Hier heb ik een rondje door de straten op gereden, maar geen testrit zoals op de Oiz. Nu wil ik graag jullie opinie over de fiets. Ik weet dat hij duurder is, en slechter afgemonteerd, maar je moet wat.

Ik heb een optie op de trek genomen en tot zaterdag bedenktijd of ik hem wil kopen. De trek zal ongeveer rond de 3500,- kosten de oiz met upgrades naar TR 3800,- Mijn gevoel zegt dat ik de Oiz een veel vettere fiets vind, en meer waar voor je geld (afmontage en vork). Maar de Trek lijkt mij ook een prima fiets. Ik zou mijn gevoel kunnen volgen en tot maart wachten (ik heb geen mountainbike op dit moment) of toch maar voor de Trek kunnen gaan. Qua geometrie ontloopt het elkaar volgens mij niet zoveel.

Probleem is dat ik niet zo goed kan beargumenteren aan mezelf welke bike verstandiger is.

Alvast dank voor jullie input!

ter info:

Ik ben zelf 187 cm, binnenbeenlengte 87 cm. Heb een vrij lang bovenlijf in vergelijking met mn benen. Ik ben een tijd op zoek geweest voor een XC fully met meer veerweg (120mm) dus iets meer richting Trail. Ik rijd voornamelijk Noordwijk, Zeist, Amerongen, dus eigenlijk alleen Nederland. Omdat ik rugproblemen heb (hernia gehad) is een beetje comfort voor mij ook fijn. Ik vind het leuk m'n strava pr te verbeteren (ben een racefietser).
Zijn allebei top, allebei gaaf, en de Trek kun je kopen, de Orbea kun je bestellen dat is wel een verschil... Afmontage 9.7 is ook prima uit mijn hoofd (linkje kan helpen bij advies, ook van mensen die meer weten dan ik ;))

Los daarvan (en dat ik de Trek dus ook heel cool vind) is fietsenkopen niet alleen een zakelijke keuze (zeker niet met jouw budget). Je kunt geen 3500 euro uitgeven aan een fiets waar je niet warm van wordt.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Ja is zeker ook een kwestie van gevoel.

De afmontage van de twee fietsen:

Volgens mij is de Oiz veel beter afgemonteerd, zeker als je naar de voorvork(+achterdemper) kijkt?

Afmontage trek 9.7:

Voorvork: RockShox Reba RL, Solo Air luchtvering, Motion Control demper, dual remote lockout, taps toelopende stuurbuis, 46 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 120 mm veerweg
Schokdemper: Fox Performance Float, 2-position DPS damper, Bontrager DropLock remote, 190x45mm
Vering - schakelaars: SRAM TwistLoc dual remote
Maximaal geschikte veerweg 130mm

Shifter: SRAM NX Eagle, 12-speed
Achterderailleur: SRAM NX Eagle
Crankstel: SRAM NX Eagle, DUB, 32T stalen kettingblad, Boost, 170 mm lengte
SRAM NX Eagle, DUB, 32T stalen kettingblad, Boost, 175 mm lengte
Bottom bracket: SRAM DUB, 92 mm, PressFit
Cassette: SRAM PG-1230 Eagle, 11-50, 12-speed
Maximale maat kettingblad 36T

Voorwiel Bontrager Kovee Comp 23, Tubeless Ready, 6-bouts, Boost110
Achterwiel Bontrager Kovee Comp 23, Tubeless Ready, 6-bouts, Shimano 8/9/10 freewheelbody, Boost148, 12 mm steekas
Voornaaf Bontrager lichtmetaal, afgedichte lagers, lichtmetalen as, 6-bout, Boost110, 15 mm steekas
Velg Bontrager Kovee, dubbelwandig, Tubeless Ready, 28-gaats, 23 mm velgbreedte, Presta-ventiel
Buitenband Bontrager XR3 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength zijwanden, aramide hieldraad, 120 tpi, 29 x 2.40"

Afmontage Oiz m30 TR:


FIETSFRAME: Orbea Oiz Carbon OMR AlloyLink Boost PF Taper UFO2 I-Line
SCHOKBREKER: TR 120mm, Fox Performance SC34 + DPS 190x45 (Fork+Shock)
CRANKSET: Shimano MT611 32t
BALHOOFDLAGER: Acros Alloy 1-1/8 - 1-1/2" Integrated
STUUR: OC1 Flat 31.8mm 740mm
STUURPEN: OC1 31.8mm interface -7º
HENDELS: Shimano Deore M6100 I-Spec EV
REMMEN: Shimano M6100 Hydraulic Disc
KETTINGWIEL: Shimano CS-M7100 10-51t 12-Speed
ACHTERDERAILLEUR: Shimano XT M8100 SGS Shadow Plus
KETTING: Shimano M6100
WIELEN: DT Swiss X-1900 Spline 25c TLR 15/110mm CL
BANDEN: Maxxis Ikon 2.20" FB 120 TPI 3C Exo TR
TRAPPERS
ZADELPEN: OC2 Dropper 31.6mm 150mm travel
ZADEL Fizik Taiga S-alloy rail
CHAINGUIDE Orbea OC chainguide
EXTERNE BLOKKERING OC Squidlock 3-position
De beentjes van Enrique Mas, que?'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je het geduld kunt opbrengen, de tijd zou hebben: de mooier afgemonteerde Oiz.
Voor dat budget vind ik persoonlijk de Trek net iets te mager afgemonteerd. Niet slecht, maar zeker niet 'af' voor de prijs.
De Oiz is dat wel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

aurelius schreef: di 15 september 2020, 14:16 Als je het geduld kunt opbrengen, de tijd zou hebben: de mooier afgemonteerde Oiz.
Voor dat budget vind ik persoonlijk de Trek net iets te mager afgemonteerd. Niet slecht, maar zeker niet 'af' voor de prijs.
De Oiz is dat wel.
Precies dat gevoel heb ik ook. Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij heb je liever toch meteen een goede voorvork erin zitten/ Dus liever de Fox 34 Float SC Performance 120 ipv dr rockshox op de Trek? Is niet te doen om die later nog voor een goede prijs te wisselen?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Even terug naar hier uit de PB's.

Jammer dat je na lang zoeken, wikken en wegen, nu de fiets van je keuze pas zo laat kunt krijgen. Voor de Orbea zou je bijna moeten overbruggen op een andere (simpeler 2e hands eventueel) fiets.

Als je niet heel warm wordt van die Trek zou ik denk ik toch verder zoeken naar iets anders wat je wel echt gaaf vind, of de Orbea bestellen en tijdelijk wat anders. Maar dat laastste kost natuurlijk ook extra tijd en is extra gedoe.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt, frame, vork en demper, goede wielset: dat zijn erg dure upgrades, die kies je als het even kan meteen goed.
Slijtageonderdelen kun je upgraden zodra iets toch toe is aan vervanging.
Ik rijd zelf trouwens ook met die Fox vork, heerlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

I_do schreef: di 15 september 2020, 14:35 Even terug naar hier uit de PB's.

Jammer dat je na lang zoeken, wikken en wegen, nu de fiets van je keuze pas zo laat kunt krijgen. Voor de Orbea zou je bijna moeten overbruggen op een andere (simpeler 2e hands eventueel) fiets.

Als je niet heel warm wordt van die Trek zou ik denk ik toch verder zoeken naar iets anders wat je wel echt gaaf vind, of de Orbea bestellen en tijdelijk wat anders. Maar dat laastste kost natuurlijk ook extra tijd en is extra gedoe.
Ja helemaal ruk dit. Ben er al zo'n tijd mee bezig geweest, wikken wegen, bikefit en dan nu deze levertijden. Maarja ik kan er weinig aan veranderen. Op zich vind ik de Trek ook wel een prima fiets, alleen voelt het als een minder alternatief. De prijs, 3500,- is op zich oke denk ik (als aanbod van de bikeshop), alleen wilde ik dit bedrag eigenlijk wel voor de Orbea betalen, maar voor deze Trek vraag ik het mij af als ik kijk naar afmontage.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Torsten schreef: di 15 september 2020, 14:44
I_do schreef: di 15 september 2020, 14:35 Even terug naar hier uit de PB's.

Jammer dat je na lang zoeken, wikken en wegen, nu de fiets van je keuze pas zo laat kunt krijgen. Voor de Orbea zou je bijna moeten overbruggen op een andere (simpeler 2e hands eventueel) fiets.

Als je niet heel warm wordt van die Trek zou ik denk ik toch verder zoeken naar iets anders wat je wel echt gaaf vind, of de Orbea bestellen en tijdelijk wat anders. Maar dat laastste kost natuurlijk ook extra tijd en is extra gedoe.
Ja helemaal ruk dit. Ben er al zo'n tijd mee bezig geweest, wikken wegen, bikefit en dan nu deze levertijden. Maarja ik kan er weinig aan veranderen. Op zich vind ik de Trek ook wel een prima fiets, alleen voelt het als een minder alternatief. De prijs, 3500,- is op zich oke denk ik (als aanbod van de bikeshop), alleen wilde ik dit bedrag eigenlijk wel voor de Orbea betalen, maar voor deze Trek vraag ik het mij af als ik kijk naar afmontage.
Ik ken het gevoel, ik was geinteresseerd in de beter afgemonteerde aluminium fuel ex van vorig jaar. Maar de fuel ex is naar meer veerweg gegaan en vervalt daarmee voor mij. dan kom je uit bij de nieuwe top fuel, maar die is er niet in een goed afgemonteerde alu variant, en dan kom je dus uit op een goed afgemonteerde carbonnen versie, en die is duur.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Geen fiets en ruim een 6 maanden wachten op je favourite bike......... pff geen pretje. Misschien toch je vizier ook op andere merken gaan richten, er is natuurlijk veel moois te koop.

Is dit niks voor je:

https://www.fahrrad-xxl.de/rocky-mounta ... 0-x0052710
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Biker67 schreef: di 15 september 2020, 17:20 Geen fiets en ruim een 6 maanden wachten op je favourite bike......... pff geen pretje. Misschien toch je vizier ook op andere merken gaan richten, er is natuurlijk veel moois te koop.

Is dit niks voor je:

https://www.fahrrad-xxl.de/rocky-mounta ... 0-x0052710
Vind ik persoonlijk nog veel gaver dan de Orbea!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Torsten schreef: di 15 september 2020, 14:44
I_do schreef: di 15 september 2020, 14:35 Even terug naar hier uit de PB's.

Jammer dat je na lang zoeken, wikken en wegen, nu de fiets van je keuze pas zo laat kunt krijgen. Voor de Orbea zou je bijna moeten overbruggen op een andere (simpeler 2e hands eventueel) fiets.

Als je niet heel warm wordt van die Trek zou ik denk ik toch verder zoeken naar iets anders wat je wel echt gaaf vind, of de Orbea bestellen en tijdelijk wat anders. Maar dat laastste kost natuurlijk ook extra tijd en is extra gedoe.
Ja helemaal ruk dit. Ben er al zo'n tijd mee bezig geweest, wikken wegen, bikefit en dan nu deze levertijden. Maarja ik kan er weinig aan veranderen. Op zich vind ik de Trek ook wel een prima fiets, alleen voelt het als een minder alternatief. De prijs, 3500,- is op zich oke denk ik (als aanbod van de bikeshop), alleen wilde ik dit bedrag eigenlijk wel voor de Orbea betalen, maar voor deze Trek vraag ik het mij af als ik kijk naar afmontage.
Moraal van het verhaal, volgende keer je gevoel wat eerder volgen en dan gelijk bestellen ;-)
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Marcel964 schreef: di 15 september 2020, 19:57
Torsten schreef: di 15 september 2020, 14:44

Ja helemaal ruk dit. Ben er al zo'n tijd mee bezig geweest, wikken wegen, bikefit en dan nu deze levertijden. Maarja ik kan er weinig aan veranderen. Op zich vind ik de Trek ook wel een prima fiets, alleen voelt het als een minder alternatief. De prijs, 3500,- is op zich oke denk ik (als aanbod van de bikeshop), alleen wilde ik dit bedrag eigenlijk wel voor de Orbea betalen, maar voor deze Trek vraag ik het mij af als ik kijk naar afmontage.
Moraal van het verhaal, volgende keer je gevoel wat eerder volgen en dan gelijk bestellen ;-) net als je post hier, je had dezelfde post ook een week geleden geplaatst :winkie:
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Tja, het is een hoop geld dat je wil uitgeven, dat doe je liefst aan iets waar je geen spijt van krijgt :-?

Zou zelf met een hoop frustratie wachten op iets dat ik echt zeker wil hebben.
Voor dat bedrag iets kopen dat je eigenlijk niet wil gaat waarschijnlijk wringen en ga je dan spijt van krijgen, duur geintje...

Desnoods een goedkope hardtail scoren van 300-400 op MP om tijd te overbruggen en na 6 maanden weer redelijk verkopen.
Dat is uiteindelijk waarschjnlijk goedkoper dan spijt krijgen van de Trek van 3500 euro en de weer moeten wegdoen.

Maar moet toch zeggen dat ik het niveau van afmontage (NX/Deore) voor beide fietsen maar karig vind in de range 3500-3800 :o
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

vasquez schreef: di 15 september 2020, 20:07 Tja, het is een hoop geld dat je wil uitgeven, dat doe je liefst aan iets waar je geen spijt van krijgt :-?

Zou zelf met een hoop frustratie wachten op iets dat ik echt zeker wil hebben.
Voor dat bedrag iets kopen dat je eigenlijk niet wil gaat waarschijnlijk wringen en ga je dan spijt van krijgen, duur geintje...

Desnoods een goedkope hardtail scoren van 300-400 op MP om tijd te overbruggen en na 6 maanden weer redelijk verkopen.
Dat is uiteindelijk waarschjnlijk goedkoper dan spijt krijgen van de Trek van 3500 euro en de weer moeten wegdoen.

Maar moet toch zeggen dat ik het niveau van afmontage (NX/Deore) voor beide fietsen maar karig vind in de range 3500-3800 :o

Ja daar neig ik nu ook naar, toch maar wachten op de droomfiets, IPV het alternatief voor bijna hetzelfde bedrag en minder goed gevoel. Misschien komt er in de tussentijd nog wel een Oiz TR XL te koop op deze pagina of MP.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Plaats reactie