Beste E-mtb voor Nederland; trail hardtail ?

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, met de Shimano moet je een minimale trapfrequentie hebben voor je bruikbare power krijgt. In de praktijk echter zelden een probleem, zeker als er geen lastige steile klims op het menu staan waar je halverwege op moet stappen. Maar een fiets met Yamaha motor zou ik ook niet laten staan. Eigenlijk alleen de vorige generatie Bosch zou ik niet willen (die met het kleine tandwieltje).

Wel een betrouwbare motor voor zover ik weet, maar groot (dus geen korte chainstays mogelijk) en veel inwendige weerstand als je zonder ondersteuning moet trappen. In feite wat verouderd en minder verfijnd als de nieuwere motoren, maar afhankelijk van je doeleinden kan het misschien nog best een goede keus zijn (mits de prijs goed is, bij vergelijkbaar prijspeil zou ik altijd een modernere motor nemen).

Ik denk dat de vraag hardtail of fully voorop moet staan, als je die afweging gemaakt hebt eens kijken naar wat er zoal in je budget past. En wat er leverbaar is binnen redelijke termijn, dat kan nog best eens tegenvallen.
Mijn vriendin mountainbiked niet, haar fiets ziet slechts verharde wegen en eenvoudige paden en dan is een hardtail de beste keus. Ze heeft er een Topeak rekje op met zo'n rail-systeem voor een afneembare tas, er kan een (grote) bidon op en met die 625 accu haal je in NL makkelijk >100km als je zuinig rijdt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

rognic schreef: vr 18 september 2020, 18:01 Dit is mijn keuze, 17kg ,graag natuurlijk rond de 15kg maar dat komt nog.

https://www.focus-bikes.com/be_en/186034-raven-9-7
Topper :-q

Ik zou er gelijk een tweede batterij bij bestellen, dan zit je safe en blijft het nog steeds erg licht.
Fazua levert trouwens ook een framebag voor evt 2e batterij, maar die past ook vaak in een bidonhouder als je zou willen.

Je kunt alle instellingen bij Fazua zelf aanpassen via laptop en usb. Leuk om mee te spelen en te finetunen.

Focus heeft sowieso wel interessante E- bikes, ook met Bosch.
Ik heb bv de Thron FS op mijn lijstje https://www.focus-bikes.com/nl_en/bikes ... ion/thron2
Of evt zelfs de Jarifa HT . https://www.focus-bikes.com/nl_en/bikes ... il/jarifa2
Beide meer tour gerichte bikes. Op de Jarifa kun je zelfs een tweede 625 wh Bosch accu kwijt op het frame voor lange tochten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ diablo Trapkracht sensor zit vlgs mij ook op Bosch (?) en zeker ook op Fazua.
@ kermit Ik kom zeker een keer langs om bij te kletsen.

Ik heb helemaal geen haast en ben er nog helemaal niet uit of ik wel op E-mtb over wil stappen. Ik weet wel zeker dat ik niet uitsluitend voor het buitenland/ vakanties een E-mtb wil aanschaffen. Het moet ook leuk en zinnig zijn voor diverse Nederlandse routes en geschikt om gewoon een toerritje te doen met partner in heuvelachtig gebied als je ff te lui bent om hard te trappen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat laatste kan denk ik prima met elke e-mtb. Afgelopen vakantie zelf ook gedaan met mijn vriendin, en de keren dat ze even op mijn Merida reed vond ze het ook een erg fijne fiets.
Dan heb je het dus over een 160mm enduro... :-D

Daarom zou ik vooral kijken naar wat je er zelf zoal mee wilt gaan rijden, als-ie een beetje comfy zit is zo'n toertje ook goed te doen.
Het grootste verschil in die situatie is dat mijn vriendin een tas en bidon kwijt kan en ik niet, en dus een rugzak om moet. Maar de meeste nieuwe bikes hebben een geïntegreerde accu en dan kan er vrijwel altijd een bidonhouder op.

Die Thron ziet er ook prima uit idd, de Raven zou mij te oldskool zijn qua geo met een balhoofdhoek van zowat 70 graden.
De hele Fazua-insteek is gewoon principieel anders, niet slechter maar ik vraag me wel af of dat niet te dichtbij je vorige fiets ligt qua rijervaring?

Denk dat je dat eerst duidelijk moet hebben, wat ga ik er ècht mee rijden. En misschien is er wel ergens een proefrit te regelen? Misschien niet precies op de fiets die je overweegt maar een gelijksoortig model? Krijg je toch een praktijkindruk.

Zo kreeg ik toen bij Merida het topmodel mee voor de mtb-route Apeldoorn. Toch dik 50km kunnen voelen wat het is.
Je kunt er zelfs douchen na de rit en een bak koffie nemen. Remmen li/re wisselen en platform pedalen monteren deden ze ook nog, ik vond het goed geregeld en na de rit was ik wel overtuigd van die fiets... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die Fazua mtb gaat het voor mij ook niet worden, maar ik vond het in de praktijk op een roadbike wel goed werken. Het is alleen te veel vlees noch vis voor mij en dan rijd ik liever met 9kg langzaam omhoog op de weg (zonder E gedoe) dan met 16 kg tikkie sneller......maar dat is erg persoonlijk. Als je er net je fietsmaatjes mee bij kunt houden is het natuurlijk ideaal.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wat ik er echt mee ga rijden zijn Nijmegen, Posbank en evt Heuvelrug. Thuisrondje Dorst niet, LDD denk ik ook niet.

Op vakantie "gravel" achtige routes in de bergen met af en toe een lastig pad, geen aangelegde mtb trails / bikeparks ed
Dat zou met fiets geschikt voor bovenstaande moeten kunnen denk ik (?) mits voldoende accu capaciteit.

Wat toeren betreft is het voor mij vooral voldoende stack en niet te veel reach om goed rechtop te kunnen zitten.
Bidonhouders zijn inderdaad intussen weer standaard, vaak zitten er ook opties voor spatborden, dragers en kickstand op modernere toer mtb's.

Meeste uren dus op de "uitdagender" Ned vaste routes......
en ik word niet jonger dus FS lijkt zo gek nog niet.
30mm intern wielsetje, 4 piston remmen staat wel beetje vast. Bosch cx met 625wh staat nog wel aan kop gezien de reviews.
Lastig blijven de juiste vork/demper specs (groep upgraden kost niet de wereld). Bv een Suntour 34 air combi kost zo maar 500€ minder als Fox 35. Ga ik dat serieus merken op Nederlandse routes??? Is een RS Recon RL "e-mtb approved" voldoende strak en stijf ???
Pak ik bv een Cube Stereo 120 of 140? Nieuwe Trek powerfly fs 4 heeft matige specs, maar lijkt wel goed doordacht? fs 7 lijkt top, maar is stukken duurder?
Ik blijf nog ff rondkijken en vragen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zou je geen Cube kunnen proefrijden/huren bij de Cube store in Leersum?
Dan kun je daar de routes op en krijg je een goed beeld precies op het terrein wat je denkt te gaan rijden. Als die mogelijkheid er is zou ik het zeker doen. Geeft je in een rit meteen info waar je anders alleen theoretisch mee bezig kunt zijn!
Misschien zelfs een hardtail, 120 en 140mm...

Als je niet volle bak maar met een beetje beleid over de remknippen dendert zal een Recon(-achtige) al heel aardig voldoen denk ik. Het is echt geen rommel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Goeie tip, ik ga die cubestore eens bellen
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

MonkeyRider schreef: do 17 september 2020, 16:06 Super info uit praktijk :-q
Nadeel van Shimano lijkt de accu van 500wh ipv Bosch 650wh. Heb jij daar iets van gemerkt?.
in de praktijk heb ik dat niet gemerkt. maar voor hetzelfde geld was de shimano accu frisser dan de bosch

wat wellicht wel nog handig is om te weten, mijn broer had vorig jaar een giant met yamaha motor mee in de eiffel. toen deze met een lege accu kwam te staan deed hij helemaal niks meer :o motor uit en trappers niet meer rond te krijgen. die konden we duwen.... omhoog.... naar het huisje :cry:
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

nog een ervaring met de yamaha motor, mijn ouders hebben dit jaar beide een giant gekocht (wegfiets) om mee te nemen op de camper.
allebei een nieuwe motor binnen 6 week, ma zelfs nog een 2e nieuwe motor en vervolgens allebei een volledig nieuwe fiets. motor maakt veel herrie, kraakt en hapert. viel mij echt tegen. dan heeft die shimano motor absoluut mijn voorkeur tot nog toe.

zodra de eerste merida's met nieuwe step motor uitgeleverd gaan worden ga ik in appelsch aeen proberen om te vergelijken met de huidige. maar de uitlevering daarvan lijkt idd even op zich te laten wachten
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Thnx :-q
Ik lees ook wat wisselende verhalen over Yamaha/Giant.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kan binnenkort een keertje proefrijden op Cube Stereo 120 hybrid via Leersum.
Ik zit toch nog wat te twijfelen over FS ? Zonder E doe ik alles star of met hardtail en dat zou met E natuurlijk ook goed moeten kunnen.
Ik zag bv deze Radon Jealous hybrid met 120mm RS35 gold https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mo ... hybrid-90/
Lijkt me dat je daar voor Nederland en veel buitenlandse routes ver mee moet kunnen komen ? ( niet "zwart" maar meer matige routes).
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

MonkeyRider schreef: do 24 september 2020, 12:12 Ik kan binnenkort een keertje proefrijden op Cube Stereo 120 hybrid via Leersum.
Ik zit toch nog wat te twijfelen over FS ? Zonder E doe ik alles star of met hardtail en dat zou met E natuurlijk ook goed moeten kunnen.
Ik zag bv deze Radon Jealous hybrid met 120mm RS35 gold https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mo ... hybrid-90/
Lijkt me dat je daar voor Nederland en veel buitenlandse routes ver mee moet kunnen komen ? ( niet "zwart" maar meer matige routes).
denk zeker dat deze fiets technisch meer kan dan ik durf. echter is mijn ervaring dat met het extra gewicht van de fiets achtervering veel verschil maakt. durf zelfs te beweren (wel voorzichtig :)) dat de achtervering enorm helpt met grip en tractie t.o een hardtail. dit is natuurlijk al zo bij niet gemotoriseerde fiets maar mijn gevoel zegt dat dit verschil alleen maar groter wordt bij ondersteuning.

beetje kromme zin misschien maar denk dat je me wel begrijpt :D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik begrijp het zeker :-q FS wordt zeker voor Emtb aangevolen....maar ik vind zelf een gewone (nonE) hardtail nog steeds fijner rijden.
Beetjegeinspireerd door dit filmpje https://youtu.be/FC03CsTTOh0 en ook in dit vergelijk komt de HT er vs FS buiten de ruigste paden er goed vanaf https://youtu.be/aQGCtU5j06k.

Het blijft natuurlijk lastig inschatten, maar voor nederlands "lastiger" routes en toerwerk op gravelpaden lijkt een HT wel te kunnen voldoen. Aan de andere kant is prijsverschil met wat betere vork / demper niet eens zo groot. Vaak zijn de HT E--mtb's vrij matig wat betreft voorvork en zit je met een vork upgrade zo aan de prijs van een FS.
Deze Cube Stereo hybrid FS 120 "race" met Fox v&a lijkt mij bv wel een mooi compromis met vlgs mij gewoon goede componenten. https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... harpgreen/
De cube Reaction hybrid HT met vergelijkbare vork is zelfs even duur.
https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... hitengrey/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat prijsverschil vind ik idd vrij klein, je krijgt een paar XT remmetjes op de hardtail en een blitsere (E13) crank maar beiden maken het verschil op de trails niet met de componenten op de fully. De naven/wielen zijn bijvoorbeeld op beide fietsen nog steeds eenvoudig (maar functioneel).
Volgens mij zijn heel veel hardtails niet op "serieus" mountainbiken gericht maar zeker geschikt voor wat jij van plan bent te rijden. Je ziet dat een beetje aan bijvoorbeeld de banden: Smart Sam's zijn niet slecht, maar voor een fiets die alleen terrein ziet is het zeker niet de eerste keus.

Maar ik zou zeker op de Stereo gaan rijden, ook al neig je nu (nog? ;-)) naar een hardtail, zo'n rit geeft je toch zinvolle informatie en het is ook gewoon leuk om eens te doen. Het geeft je hoe dan ook een gevoel van hoe het is met een e-mtb op de routes.

Uiteraard zijn de dingen die jij denkt te gaan rijden ook met een hardtail prima te doen. Dat geldt sowieso voor het overgrote deel van wat het overgrote deel van de forummers rijdt. Wat ik met mijn 160mm Merida allemaal doe kan ook met een fatsoenlijke e-hardail, ik zou niet weten waarom niet. Maar ik ben toch erg blij met het surplus aan vering voor en achter :)
Dus het zal net als bij analoge bikes een kwestie van smaak en voorkeur zijn of een fully of een hardtail het beste bij je past. Je kunt niet ook een hardtail testen bij die Cube store?

Uiteraard zal een e-bike op bepaalde aspecten heel anders aanvoelen dan een analoge bike, of je nu een fully of ht hebt. Ik vind zelf niet zozeer dat mijn Merida minder wendbaar is dan een vergelijkbare gewone bike, maar door het gewicht voelt het wel minder "snappy", lichtvoetig.
Je zult dus sowieso moeten wennen aan het gewicht, fietsje moet net wat meer nadruk hebben bij het in de bocht duwen en zo. Maar dat wende snel genoeg moet ik zeggen, ik was destijds met de allereerste "testmeters" al bezig met van muurtjes springen en dat soort scholieren-ongein :D
Het meeste gewenning vroegen technische klims, waar het doseren van de motor precies moet gebeuren. Maar als je dat eenmaal door hebt kom je zonder moeite veel verder dan op je gewone mtb...

Alvast één tip: schakel erg voorzichtig in de hogere ondersteuningsmodi ;-)
Echt de kracht van de pedalen halen, als je dat niet doet als je in turbo zit heb je daarna wellicht je kettingpons nodig... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie