XC (race) fully: Supercaliber 9.8 of Lux. Of ...???

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

The Mountainman schreef: ma 12 oktober 2020, 23:01 Ik heb inmiddels inderdaad op de Top Fuel kunnen rijden. Vrijdag eventjes, maar toen was het al schemerig en nat, dus toen kon ik alleen maar met beleid op een paar singletracks en de rest verhard rijden. Vandaag een langere rit gemaakt met veel singletracks die ik goed ken. Het was wel droog, maar nu was de hele track overal redelijk glad en soms zuigend en regelmatig wat dikkere plassen. Bij de rit op de Supercaliber was het droog en sowieso zijn de tracks de afgelopen maanden bijna altijd droog en snel geweest. Daarbij zaten hier Bontrager banden om, waar ik normaal nooit mee rijd. Helemaal appels met appels vergelijken is het dus niet.

Het betrof dus een Top Fuel 9.9 model 2020. Fox 34 factory met 120mm voor en achter. Wat gelijk opvalt, is dat de fiets veel strakker is bij het staand klimmen en aanzetten na de bocht, vooral met de lock-out aan. Ook met de vering open voelt de fiets zelf echt wel strak. Het carbon frame en de 30mm brede carbon velgen maken hier duidelijk een groot verschil. Verder voelt de fiets net zo comfortabel als mijn Nerve met 120mm Fox 34 factory voor en 110mm achter. De Nerve heeft geen lock-out op het stuur, maar het bekende blauwe hendeltje met 3 standen: climb, trail en descend. Ik heb deze eigenlijk altijd op trail staan als ik onverhard rijdt. Volledig open / descend stand gebruik ik zelden tot nooit in noord Nederland. Met de Top Fuel heb je 2 standen, open en dicht. De open stand zorgt er naar mijn idee voor dat ik wat meer last van deinen en pompen heb, zeker als ik uit zadel kom. Dit voelt vrij langzaam, echt een flink verschil ten opzichte van de Supercaliber, maar ook iets meer dan op mijn Nerve. De tijden gaven dit eigenlijk ook wel een beetje aan. Dit is met de modderige ondergrond echter wel lastig inschatten, eigenlijk had ik de fietsen back-to-back moeten rijden, maar daar had ik helaas niet genoeg tijd voor. Op verharde wegen, was het verschil ook vrij duidelijk aanwezig. Dat is natuurlijk wel snel op te lossen met de lock-out. Even draaien aan de twist-lock en hij rijdt gelijk super strak. Dikke klappen vangt hij alsnog op, dat is wel prettig als back-up mocht je vergeten te unlocken.

Als test heb ik vrijdag een gravel klimmetje van ongeveer 30 seconden en ca. 5% stijging 4x vol omhoog gesprint. Lock-out om en om aan/uit/aan/uit. Met de lock-out aan kon ik veel langer staand blijven sprinten met minder verzuring en was ik beide keren ook een paar seconden sneller. Vandaag een singletrack van ongeveer 2,5 minuut met een aantal felle klimmetjes en veel bochten, deels met en deels zonder flow, 2 keer gereden. Die track ligt wat hoger en is daardoor ook vandaag relatief droog. De eerste keer met de vering open, zoals ik daar altijd rij. De tweede keer met de vering gelockt. Dit was aan het einde van de rit, de vermoeidheid begon inmiddels wat toe te slaan. Toch was ik met de vering gelockt 10 seconden sneller, bij een iets lagere hartslag. Vermogensmeter heb ik niet. Het voelde ook duidelijk sneller. Om met mijn gebruik en rijstijl echt lekker te rijden op deze fiets, zou ik dus echt veel met de lock-out moeten spelen.

Qua stuurgedrag zit de Top Fuel tussen de Supercaliber en mijn Trek Slash enduro bike in. Wel duidelijk iets meer naar de XC kant, maar qua gevoel iets meer richting de enduro dan de Nerve. Top Fuel en Nerve hebben dezelfde vork en stuurpenlengte, dus dit zal aan de vlakkere balhoofdhoek liggen. Ik ben onderweg niks tegengekomen waar de extra stabiliteit mij meer vertrouwen gaf. Dit is inherent aan het landschap hier... Kon wel duidelijk merken dat in singletracks met krappe bochten die niet of niet echt een lekkere kom hebben waar je de wielen in kan drukken, ik de fiets echt wat meer door de bocht moest wringen ten opzichte van de Supercaliber. Die stuurt duidelijk directer. Dat wringen herken ik wel van de Nerve. Die heeft nog lange achtervorken, hoog bracket en een flinke wielbasis. Qua balhoofdhoek is de Nerve 1,5 graad steiler: 69,5 ipv. 68 van de Top Fuel. De Top Fuel rijdt zeker niet minder door krappe bochten dan de Nerve. Daarmee is, denk ik, merkbaar dat de Top Fuel een moderne geometrie heeft, waardoor hij op dit gebied niet onder doet voor een (oudere) fiets met een stijle balhoofdhoek, die dus in theorie wendbaarder zou moeten zijn. Toch is hij hier in het nadeel ten opzichte van de Supercaliber, die een stuk directer stuurt. Dit is merkbaar in krappe bochten. In parcoursen met meer hoogteverschil, kombochten en flow merk je hier denk ik weinig van. Sterker nog, dikke kans dat je met de Top Fuel in het voordeel bent. Dat zijn helaas niet de tracks die hier liggen. Ook in de gemiddelde XC funklasse wedstrijd stikt het van de niet echt lekker lopende bochten.

Kortom, het lijkt er op dat ik op zoek ben naar een fiets die tussen de Top Fuel en de Supercaliber in zit. 100/100mm, direct stuurgedrag, goede small bump compliance en meer demping bij dikkere klappen dan de Supercaliber, maar meer anti-squat dan de Top Fuel. Als er een Supercaliber was met 90 of 100mm veerweg achter, bestelde ik die gelijk, mede omdat ik dit gewoon de mooiste (bijna) fully vind die er nu op de markt is.

De shortlist blijft hiermee staan op de Lux en de Oiz non-TR. Ik vermoed dat ik niet een enorm verschil ga merken tussen deze twee. Het enige wat wel eens in de reviews naar voren komt, is dat de Lux weinig vergevingsgezind is als je er rustig mee rijdt en dat hij pas de klappen op gaat vangen als je tempo maakt. Ook over de stugheid van de lock-out wordt wel geklaagd. Bij de Oiz zijn sommige reviewers dan weer lyrisch over de squidlock.

Komt daarnaast ook een beetje neer op de keuze tussen de volgende persoonlijke voorkeuren voor Lux (CF SLX 9) vs. Oiz M Pro:
- XX1 vs. XT
- RockShox SID SL vs. Fox factory SC 32
- 6cm dropper vs. 12 of 15cm dropper (vorige week m'n Nerve dropper op 6cm afgeplakt en een 45-50cm drop geprobeerd, dat ging wel prima)
- Internet vs. LBS
- 1,5 maand vs. 9 maanden levertijd
- 30 dagen retour policy vs. geen proefrit kunnen maken (althans, niet bij MIJN LBS, kan nog eens rond bellen)
- 2 kleuren te kiezen vs. MyO custom kleuren
Bedankt voor de uitgebreide update, zo te lezen heb je het grondig aangepakt. Ik kan me voorstellen als je echt naar efficiency en snelheid op zoek bent de TF wat teveel verliest op de vering. Persoonlijk hele tijd met een lockout bezig zijn lijkt mij niet fijn, was net blij van de voor derailleur af te zijn.. misschien jammer dat ze niet een drie positie lockout op het stuur hebben gezet maar aan de andere kant past dat ook niet bij de fiets.

Naast je genoemde alternatieve nog een heel ander idee, de BMC Fourstroke ...
Wel prijzig, zeker voor de af montage, maar een moderne geo plus dropper. Weet niet over er twee bidons in kunnen..
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mtbenno schreef: di 13 oktober 2020, 12:20
Bedankt voor de uitgebreide update, zo te lezen heb je het grondig aangepakt. Ik kan me voorstellen als je echt naar efficiency en snelheid op zoek bent de TF wat teveel verliest op de vering. Persoonlijk hele tijd met een lockout bezig zijn lijkt mij niet fijn, was net blij van de voor derailleur af te zijn.. misschien jammer dat ze niet een drie positie lockout op het stuur hebben gezet maar aan de andere kant past dat ook niet bij de fiets.

Naast je genoemde alternatieve nog een heel ander idee, de BMC Fourstroke ...
Wel prijzig, zeker voor de af montage, maar een moderne geo plus dropper. Weet niet over er twee bidons in kunnen..
Zal ik het dan maar zeggen? Het is natuurkundig onmogelijk dat je met een goed afgesteld achtervering in open stand meerdere seconden langzamer bent op een 30 seconden klim, en al helemaal niet op een stuk trail van 2,5 minuut 10 seconden verlies.
Geen idee wat er dan wel speelde.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: di 13 oktober 2020, 17:20
Mtbenno schreef: di 13 oktober 2020, 12:20
Bedankt voor de uitgebreide update, zo te lezen heb je het grondig aangepakt. Ik kan me voorstellen als je echt naar efficiency en snelheid op zoek bent de TF wat teveel verliest op de vering. Persoonlijk hele tijd met een lockout bezig zijn lijkt mij niet fijn, was net blij van de voor derailleur af te zijn.. misschien jammer dat ze niet een drie positie lockout op het stuur hebben gezet maar aan de andere kant past dat ook niet bij de fiets.
Zal ik het dan maar zeggen? Het is natuurkundig onmogelijk dat je met een goed afgesteld achtervering in open stand meerdere seconden langzamer bent op een 30 seconden klim, en al helemaal niet op een stuk trail van 2,5 minuut 10 seconden verlies.
Geen idee wat er dan wel speelde.
Het probleem is 'beleving'. Maar goed, het kan zijn dat hij op zijn fiets zit als de chimpansee van de Dire Straits ("..banging on the bongo's..."): je kunt krachtverlies natuurlijk echt wel forceren. Maar 10 seconden verliezen is inderdaad veel. Het probleem is dat het nu 'bewezen' is, omdat er gemeten is. Dat wordt heel lastig, want ik heb 10-tallen keren gemeten (en geen verschil kunnen vinden) en wat gaat dan tellen? Telt hier dat je de vering niet gewend bent? Telt hier dan inderdaad het gevoel alsof je sneller bent waardoor je ook sneller gaat zijn. Een vermogensmeter zou uitslag moeten geven. Heeft de lagere hartslag met vermoeidheid of opwarming te maken?

Hier telt waarschijnlijk hetzelfde als wat dus voor wedstrijdrijders geldt (die beleving dus).

Maar goed, zoals die belangrijk is voor wedstrijdrijders, kan dat ook belangrijk zijn voor de gewonere mountainbiker. Wil die een lock-out gebruiken: be my guest. Het enige wat ik de wereld uit wil helpen is het verhaal dat die lockout werkelijk werkt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

I_do schreef: di 13 oktober 2020, 17:20
Zal ik het dan maar zeggen? Het is natuurkundig onmogelijk dat je met een goed afgesteld achtervering in open stand meerdere seconden langzamer bent op een 30 seconden klim, en al helemaal niet op een stuk trail van 2,5 minuut 10 seconden verlies.
Geen idee wat er dan wel speelde.
Ik heb ook geen idee. Wil niet de illusie wekken dat ik (vanaf nu) deskundig ben op dit gebied of dat mijn empirische onderzoek met N=3 representatief is.

Jullie zijn wel heel stellig in dat het natuurkundig onmogelijk is cq. een lock-out niet werkt. Gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie linkjes naar onderzoeken of testen die dit onderbouwen.

De bewering van Lars TB dat jij tientallen keren gemeten hebt en geen verschil hebt kunnen vinden, zegt net zoveel als mijn testje. Wat heb je dan gemeten? Tijd? Wattage? Hartslag? Wat voor ondergrond? Trails of verharde weg? Staand of zittend? Rustig tempo of alles uit de kast? Wat voor soort rijder(s)? Misschien wel allemaal, en dan zegt het vast en zeker dan mijn eenzijdige ervaring.

Maar ik geloof er niet in dat de industrie dit opgedrongen heeft of dat al die XC georiënteerde rijders, amateurs en pro’s, die regelmatig een lock-out gebruiken, het allemaal bij het verkeerde eind hebben.


Misschien dat ik de komende tijd nu de Corona maatregelen de wedstrijden en groepstrainingen met meer dan 4 man verbieden wat meer tijd heb voor vergelijkend onderzoek. Sowieso ga ik dit ook nog een paar keer testen op m’n eigen MTB, waar ik me natuurlijk 100% op thuis voel.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Wellicht toch een starre hardtail. Scheelt veel geld en levertijd :winkie:
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

The Mountainman schreef: di 13 oktober 2020, 20:34
I_do schreef: di 13 oktober 2020, 17:20
Zal ik het dan maar zeggen? Het is natuurkundig onmogelijk dat je met een goed afgesteld achtervering in open stand meerdere seconden langzamer bent op een 30 seconden klim, en al helemaal niet op een stuk trail van 2,5 minuut 10 seconden verlies.
Geen idee wat er dan wel speelde.
Ik heb ook geen idee. Wil niet de illusie wekken dat ik (vanaf nu) deskundig ben op dit gebied of dat mijn empirische onderzoek met N=3 representatief is.

Jullie zijn wel heel stellig in dat het natuurkundig onmogelijk is cq. een lock-out niet werkt. Gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie linkjes naar onderzoeken of testen die dit onderbouwen.

De bewering van Lars TB dat jij tientallen keren gemeten hebt en geen verschil hebt kunnen vinden, zegt net zoveel als mijn testje. Wat heb je dan gemeten? Tijd? Wattage? Hartslag? Wat voor ondergrond? Trails of verharde weg? Staand of zittend? Rustig tempo of alles uit de kast? Wat voor soort rijder(s)? Misschien wel allemaal, en dan zegt het vast en zeker dan mijn eenzijdige ervaring.

Maar ik geloof er niet in dat de industrie dit opgedrongen heeft of dat al die XC georiënteerde rijders, amateurs en pro’s, die regelmatig een lock-out gebruiken, het allemaal bij het verkeerde eind hebben.


Misschien dat ik de komende tijd nu de Corona maatregelen de wedstrijden en groepstrainingen met meer dan 4 man verbieden wat meer tijd heb voor vergelijkend onderzoek. Sowieso ga ik dit ook nog een paar keer testen op m’n eigen MTB, waar ik me natuurlijk 100% op thuis voel.
Berekeningen zijn hier wel voorbij gekomen ja, heb helaas geen links bij de hand, zal eens terug zoeken.
Ik geloof overigens zonder problemen dat het niet werkt en dat ze het allemaal fout hebben. Fietsers zijn aantoonbaar oerdom wat dat betreft.
Wielrennens hebben er decennia over gedaan om te accepteren dat hele harde banden niet sneller zijn, en nu nog is dat bij veel niet doorgedrongen. En dat is echt nog veel eenduidiger en makkelijker te meten.
De verschillen die je noemt zijn enorm, bijna 10% als je dat echt kwijt zou raken in je vering zou niemand er mee rijden.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik blijf zelf ook een enorme criticaster van al die zogenaamde onderzoeken. Iedere fietser fietst anders, dus onderzoek naar of het een sneller is als het als het andere is gerelateerd aan de persoon die erop ziet.

Je kunt pas iets bewijzen als je een reproduceerbare testopsteling kan maken. Je kunt natuurkundig en met een mechanische testopstelling natuurlijk prima bewijzen dat het een sneller als het ander, maar je hebt ook nog te maken met de biomechanica van de persoon. Een test van Piet op een fiets die zegt dat het een sneller is als het ander zegt helemaal niets of dat bij Jan ook zo is. Het kan wel wat zeggen, maar het hoeft niet.

Het valt mij ook op dat er verschillende forummembers erg stellig zijn met feiten, onderzoeken en cijfers, maar tot op heden heb ik nog niets feitelijks gezien en vooral veel meningen met heel veel overtuiging gebracht. Is trouwens een heel goede tactiek, want daar is iemand wel eens ergens president mee geworden :winkie:

Wat TS heeft gedaan is de enige manier om in de buurt van een echte test te komen nl, Zelf onder redelijk vergelijkbare omstandigheden een stopwatch gebruiken en daarbij voelen wat het lekkerste rijd.

Als ik het zo lees:
- XX1 vs. XT
- RockShox SID SL vs. Fox factory SC 32
- 6cm dropper vs. 12 of 15cm dropper (vorige week m'n Nerve dropper op 6cm afgeplakt en een 45-50cm drop geprobeerd, dat ging wel prima)
- Internet vs. LBS
- 1,5 maand vs. 9 maanden levertijd
- 30 dagen retour policy vs. geen proefrit kunnen maken (althans, niet bij MIJN LBS, kan nog eens rond bellen)
- 2 kleuren te kiezen vs. MyO custom kleuren

dan lijkt me dat je erg naar die Lux neigt.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

The Mountainman schreef: di 13 oktober 2020, 20:34
I_do schreef: di 13 oktober 2020, 17:20
Zal ik het dan maar zeggen? Het is natuurkundig onmogelijk dat je met een goed afgesteld achtervering in open stand meerdere seconden langzamer bent op een 30 seconden klim, en al helemaal niet op een stuk trail van 2,5 minuut 10 seconden verlies.
Geen idee wat er dan wel speelde.
Ik heb ook geen idee. Wil niet de illusie wekken dat ik (vanaf nu) deskundig ben op dit gebied of dat mijn empirische onderzoek met N=3 representatief is.

Jullie zijn wel heel stellig in dat het natuurkundig onmogelijk is cq. een lock-out niet werkt. Gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie linkjes naar onderzoeken of testen die dit onderbouwen.

De bewering van Lars TB dat jij tientallen keren gemeten hebt en geen verschil hebt kunnen vinden, zegt net zoveel als mijn testje. Wat heb je dan gemeten? Tijd? Wattage? Hartslag? Wat voor ondergrond? Trails of verharde weg? Staand of zittend? Rustig tempo of alles uit de kast? Wat voor soort rijder(s)? Misschien wel allemaal, en dan zegt het vast en zeker dan mijn eenzijdige ervaring.

Maar ik geloof er niet in dat de industrie dit opgedrongen heeft of dat al die XC georiënteerde rijders, amateurs en pro’s, die regelmatig een lock-out gebruiken, het allemaal bij het verkeerde eind hebben.


Misschien dat ik de komende tijd nu de Corona maatregelen de wedstrijden en groepstrainingen met meer dan 4 man verbieden wat meer tijd heb voor vergelijkend onderzoek. Sowieso ga ik dit ook nog een paar keer testen op m’n eigen MTB, waar ik me natuurlijk 100% op thuis voel.
Wel benieuwd naar een wat uitgebreider test, en wat vaker/langer op bekend fiets :-q
Ik heb in principe ook een lockout (zonder remote), zou het zelf ook kunnen doen
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

dorretje schreef: di 13 oktober 2020, 22:19 dan lijkt me dat je erg naar die Lux neigt.
Zijn deze filmpjes al voorbij gekomen: https://www.youtube.com/watch?v=iTpezzwgVFk

Hele serie filmpjes met vergelijking de nieuwste (hi spec) 2020 XC modellen. Is wel duidelijk ander terrein dan boswielrennen. Verder wordt wel consequent vergeleken, zelfde track, zelfde rijder, zelfde banden, fabriekssetup enz.

Mij valt op dan de Lux er niet heel goed vanaf komt. Qua laptijden matig, vering is harsh/stug (geen small bump compliance), geo "dated". Maar als ik TS verhalen lees valt dat rijgedrag mogelijk juist wel in de smaak (stug vs lockout en zo).

Ik zou toch die Scalpel eens gaan testrijden, die is soepel en snel in deze testen. Ook de nieuwe Epic komt er uitstekend van af.

Vreemd genoeg de Supercaliber wat minder. Maar ik heb filmpje gezien over de Supercaliber waar de tester veel tokens in de dempers heeft gestoken en pas toen werkte de vering naar zijn mening prettig. Supercaliber zou ook geen "wippen" van de achterbrug moeten vertonen (dus lockout niet nodig) en dat was op het filmpje ook te zien (tijdens klim).

Succes.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Min of meer, dit zijn de filmpjes die bij die Pinkbike reeks met Racefully/Downcountry testen horen, die eerder al ter sprake kwam.
Test is wel een beetje met een trailbike-bril op gedaan, op trails die geheel niet representatief zijn voor Nl's terrein, laat staan voor het terrein waar de TS 'm wil gaan gebruiken, en waarvoor hij 'm wil gaan gebruiken, flink doorrijden, wedstrijden meepakken.
Mooie reeks, maar zeker ook testen bekijken die juist met meer een racer's blik gedaan zijn, om je een goede indruk te kunnen vormen.
Dan kristalliseert eea vanzelf wel uit (heeft het al grotendeels gedaan, geloof ik).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

In de review van de Supercaliber hebben ze het over een moeilijke wortelklim. Opvallend is dat de fiets met de minste travel (Supercaliber) het beste presteert op deze wortelklim. Normaal lukt die klim 1 op de 3 pogingen. Met de Supercaliber 10 op 10. Zet je toch aan het denken.

Doet me ook denken aan een lastige trapsectie die ik in het verleden wel eens probeerde naar boven te rijden (langs de trap weliswaar). Van de 20 keer kwam ik dan 1 keer boven zonder weg te slippen. Ik kwam er op een gegeven achter dat het het beste ging als ik mijn voorvork lockte. Ik heb geen fully, dus hoe deze zelfde sectie met een achtervering zou gaan weet ik niet.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Crapton schreef: do 15 oktober 2020, 08:31
dorretje schreef: di 13 oktober 2020, 22:19 dan lijkt me dat je erg naar die Lux neigt.
Zijn deze filmpjes al voorbij gekomen: https://www.youtube.com/watch?v=iTpezzwgVFk

Mij valt op dan de Lux er niet heel goed vanaf komt. Qua laptijden matig, vering is harsh/stug (geen small bump compliance), geo "dated". Maar als ik TS verhalen lees valt dat rijgedrag mogelijk juist wel in de smaak (stug vs lockout en zo).
Ze noemen de Lux idd "harsh". Dit is in de meeste reviews terug te lezen. De achtervering komt vooral tot leven bij hogere snelheden. Daar tegenover staat een goede score bij de efficiency test van Pinkbike. De Oiz review van Flowmountainbike.com had ik al gezien op YouTube, maar nog eens nagelezen: https://flowmountainbike.com/tests/2021 ... am-review/

Hij is super enthousiast over de Oiz en noemt hem op alle gebieden beter dan de Lux. Vojomag noemt de Oiz echter ook vermoeiend.
Ancillary to the snappy pedalling performance, the Oiz’s handling is highly responsive. Its front-end steering is quite similar to my own bike, a Santa Cruz Blur, which has the same 69° head angle. The result of not going too slack is that the Oiz is really well balanced for fast, whippy singletrack. It’s sharp and responsive, and it flicks through turns rapidly, performing last-minute steering corrections without need for panic braking.
...
On those really wild and wooly trails, I soon adapted by descending in a higher gear and staying off the brakes, in order to let the suspension do its thing. And my-oh-my can it do its thing! With the shock setup at 25% sag, the Oiz delivers impressively active suspension performance that’s nicely progressive too. It’s effective, comfortable and smooth, and it feels like it has more than 100mm of travel. In fact it does – I measured the vertical rear wheel travel at 102mm.

It’s also what gives this bike an edge on the descents over the new Epic, even though the Oiz’s head angle is quite a bit steeper (69° vs 67.5°). That doesn’t quite translate onto the trail though, particularly when things get rough. Thanks to the more supple and active suspension performance, the Oiz delivers better traction while being less likely to get bucked around.
...
The Oiz shares a similar shape and style to its fellow Euro, the Canyon Lux, but the Oiz is a better performing bike in almost every way. It’s lighter, more streamlined, and the Squidlock is vastly more functional and refined than the cable-activated suspension on the Lux. While the Lux is the sharper of the two, geometry is more progressive on the Oiz, and it offers more sure-footed handling on the descents thanks to its active suspension performance and a contemporary parts selection that offers greater stability and versatility.
En Vojomag, https://www.vojomag.nl/test-orbea-oiz-m ... ompetitie/:
De korte achtertrein en de kleine wielbasis zorgen voor weinig stabiliteit en met een achtervering die van nature hoog blijft, wordt het achterwiel al snel te actief in snelle hobbelige stukken. De scherpe balhoofdhoek, die past bij het XC-karakter van de fiets, geeft in afdalingen ook niet veel extra vertrouwen. Dit alles maakt het heel moeilijk voor een beginner, maar ook vermoeiend voor een ervaren rijder en dat maakt deze Oiz “XC” niet echt geschikt voor ander gebruik dan XCO, XCC of een gemakkelijke marathon.

Ik denk dat ze niet heel ver uit elkaar liggen. Beide 100mm XC race fully's. Beide zullen ze ongeveer het karakter hebben waar ik naar op zoek ben: snelle en efficiënte XC bak, met net wat meer comfort dan de 60mm vering van de Supercaliber en meer op snelheid gericht dan een 120mm trail-achtige XC fiets als de Oiz TR of de Top Fuel. Ik vond zelf de small bump compliance van de Supercaliber boven verwachting, maar daar hield het ook mee op voor mij qua comfort. Eigenlijk is het bijna een hardtail met hele goede small bump compliance, en daardoor ook goede tractie op lastige klimmen.

Vanwege (mogelijk / waarschijnlijk) iets meer comfort, iets moderne geo, Fox factory vering, custom MyO kleuren, flexibele cockpit (makkelijk stuurpen vervangen voor andere lengte of omkeren voor andere hoek vs. geïntegreerde cockpit van Canyon) en verkrijgbaar bij LBS, neig ik juist naar de Oiz. Wat me tegen staat is de levertijd en het onderbuikgevoel van € 5.500 uitgeven aan een merk die z'n levertijden matig nakomt en waarvan m'n LBS niet dolenthousiast is over de garantie afhandeling (zowel het tempo als hoe moeilijk ze doen). En dat bij een fiets die wel enigszins bekend is met lager- en achterbrug problemen. Natuurlijk is ook niet iedereen te spreken over de garantieafhandeling van Canyon, maar met de 3 garantiegevallen (1x frame, 2x crank) die ik zelf heb gehad, is alles keurig en snel opgelost.

Ik ga nog eens rondbellen voor een Oiz XL proefrit, maar daar verwacht ik niet al teveel van eigenlijk. En er nog een paar nachtjes over slapen :-q
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Wow, ik hoop dat het besluitvormingsproces om tot andere investeringen/uitgaven te komen gemakkelijker gaan. Eigenlijk heb ik het idee dat al vanaf je 1e post richting een Lux gaat. Met je laatste bedenkingen over de Oiz in het bijzonder en Orbea in het algemeen denk ik dat je keuze al we vast staat. Je zult nooit langer dan een jaar op de allernieuwste fiets rijden, de updates in het volgende model zullen je nooit 10% beter of sneller maken. Wel worden de fietsen bijna ieder jaar duurder.... Ik heb zoals gezegd de Spark RC ook daarvan is het hoofdframe vervangen onder garantie, ook dat duurde maanden... Vergelijkbare verhalen gehoord bij Cannondale, Specialized etc. Volgens mij doet Canyon het (dus) goed. Bovendien kun je er al snel op fietsen. Succes :-q
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Brambo67 schreef: do 15 oktober 2020, 12:49 Wow, ik hoop dat het besluitvormingsproces om tot andere investeringen/uitgaven te komen gemakkelijker gaan.

Bovendien kun je er al snel op fietsen. Succes :-q
Tja dat is misschien zo, maar we hebben het wel over 2 tot 3x een modaal netto maandsalaris wat straks de deur uit vliegt in ruil voor een mooie fiets. Dit topic is nu ruim 3 weken oud, het seizoen zit erop en de levertijden zijn lang, waarom zou ik haast maken... Kon ik een Oiz en een Lux proefrijden, dan was de kogel al lang door de kerk. Je eigen gevoel bij een fiets is het belangrijkste, maar dit gevoel moet ik nu via internet proberen bij elkaar te simuleren.

Elke fiets is min of meer een compromis. Had ik de staatsloterij gewonnen, dan kocht ik een Supercaliber 9.9 voor de snelle ritten, een Epic EVO S-works voor langere ritten en meer comfort en voor de zekerheid ook nog een HT. Gewoon omdat het kan. Maar dat kan niet, dus ik zoek ik naar de optimale match bij mijn wensen :-q
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

Heb zelf ook getwijfeld tussen de Oiz M team en de canyon Lux slx team.Wegens de lange levertijd ga ik toch voor de Lux.Levertijd is +/- 3 weken.De Lux LTD is op voorraad maar draadloos schakelen?? 🧐
Niet te lang twijfelen zou ik zeggen 😉
Plaats reactie