Bedankt voor de uitgebreide update, zo te lezen heb je het grondig aangepakt. Ik kan me voorstellen als je echt naar efficiency en snelheid op zoek bent de TF wat teveel verliest op de vering. Persoonlijk hele tijd met een lockout bezig zijn lijkt mij niet fijn, was net blij van de voor derailleur af te zijn.. misschien jammer dat ze niet een drie positie lockout op het stuur hebben gezet maar aan de andere kant past dat ook niet bij de fiets.The Mountainman schreef: ↑ma 12 oktober 2020, 23:01 Ik heb inmiddels inderdaad op de Top Fuel kunnen rijden. Vrijdag eventjes, maar toen was het al schemerig en nat, dus toen kon ik alleen maar met beleid op een paar singletracks en de rest verhard rijden. Vandaag een langere rit gemaakt met veel singletracks die ik goed ken. Het was wel droog, maar nu was de hele track overal redelijk glad en soms zuigend en regelmatig wat dikkere plassen. Bij de rit op de Supercaliber was het droog en sowieso zijn de tracks de afgelopen maanden bijna altijd droog en snel geweest. Daarbij zaten hier Bontrager banden om, waar ik normaal nooit mee rijd. Helemaal appels met appels vergelijken is het dus niet.
Het betrof dus een Top Fuel 9.9 model 2020. Fox 34 factory met 120mm voor en achter. Wat gelijk opvalt, is dat de fiets veel strakker is bij het staand klimmen en aanzetten na de bocht, vooral met de lock-out aan. Ook met de vering open voelt de fiets zelf echt wel strak. Het carbon frame en de 30mm brede carbon velgen maken hier duidelijk een groot verschil. Verder voelt de fiets net zo comfortabel als mijn Nerve met 120mm Fox 34 factory voor en 110mm achter. De Nerve heeft geen lock-out op het stuur, maar het bekende blauwe hendeltje met 3 standen: climb, trail en descend. Ik heb deze eigenlijk altijd op trail staan als ik onverhard rijdt. Volledig open / descend stand gebruik ik zelden tot nooit in noord Nederland. Met de Top Fuel heb je 2 standen, open en dicht. De open stand zorgt er naar mijn idee voor dat ik wat meer last van deinen en pompen heb, zeker als ik uit zadel kom. Dit voelt vrij langzaam, echt een flink verschil ten opzichte van de Supercaliber, maar ook iets meer dan op mijn Nerve. De tijden gaven dit eigenlijk ook wel een beetje aan. Dit is met de modderige ondergrond echter wel lastig inschatten, eigenlijk had ik de fietsen back-to-back moeten rijden, maar daar had ik helaas niet genoeg tijd voor. Op verharde wegen, was het verschil ook vrij duidelijk aanwezig. Dat is natuurlijk wel snel op te lossen met de lock-out. Even draaien aan de twist-lock en hij rijdt gelijk super strak. Dikke klappen vangt hij alsnog op, dat is wel prettig als back-up mocht je vergeten te unlocken.
Als test heb ik vrijdag een gravel klimmetje van ongeveer 30 seconden en ca. 5% stijging 4x vol omhoog gesprint. Lock-out om en om aan/uit/aan/uit. Met de lock-out aan kon ik veel langer staand blijven sprinten met minder verzuring en was ik beide keren ook een paar seconden sneller. Vandaag een singletrack van ongeveer 2,5 minuut met een aantal felle klimmetjes en veel bochten, deels met en deels zonder flow, 2 keer gereden. Die track ligt wat hoger en is daardoor ook vandaag relatief droog. De eerste keer met de vering open, zoals ik daar altijd rij. De tweede keer met de vering gelockt. Dit was aan het einde van de rit, de vermoeidheid begon inmiddels wat toe te slaan. Toch was ik met de vering gelockt 10 seconden sneller, bij een iets lagere hartslag. Vermogensmeter heb ik niet. Het voelde ook duidelijk sneller. Om met mijn gebruik en rijstijl echt lekker te rijden op deze fiets, zou ik dus echt veel met de lock-out moeten spelen.
Qua stuurgedrag zit de Top Fuel tussen de Supercaliber en mijn Trek Slash enduro bike in. Wel duidelijk iets meer naar de XC kant, maar qua gevoel iets meer richting de enduro dan de Nerve. Top Fuel en Nerve hebben dezelfde vork en stuurpenlengte, dus dit zal aan de vlakkere balhoofdhoek liggen. Ik ben onderweg niks tegengekomen waar de extra stabiliteit mij meer vertrouwen gaf. Dit is inherent aan het landschap hier... Kon wel duidelijk merken dat in singletracks met krappe bochten die niet of niet echt een lekkere kom hebben waar je de wielen in kan drukken, ik de fiets echt wat meer door de bocht moest wringen ten opzichte van de Supercaliber. Die stuurt duidelijk directer. Dat wringen herken ik wel van de Nerve. Die heeft nog lange achtervorken, hoog bracket en een flinke wielbasis. Qua balhoofdhoek is de Nerve 1,5 graad steiler: 69,5 ipv. 68 van de Top Fuel. De Top Fuel rijdt zeker niet minder door krappe bochten dan de Nerve. Daarmee is, denk ik, merkbaar dat de Top Fuel een moderne geometrie heeft, waardoor hij op dit gebied niet onder doet voor een (oudere) fiets met een stijle balhoofdhoek, die dus in theorie wendbaarder zou moeten zijn. Toch is hij hier in het nadeel ten opzichte van de Supercaliber, die een stuk directer stuurt. Dit is merkbaar in krappe bochten. In parcoursen met meer hoogteverschil, kombochten en flow merk je hier denk ik weinig van. Sterker nog, dikke kans dat je met de Top Fuel in het voordeel bent. Dat zijn helaas niet de tracks die hier liggen. Ook in de gemiddelde XC funklasse wedstrijd stikt het van de niet echt lekker lopende bochten.
Kortom, het lijkt er op dat ik op zoek ben naar een fiets die tussen de Top Fuel en de Supercaliber in zit. 100/100mm, direct stuurgedrag, goede small bump compliance en meer demping bij dikkere klappen dan de Supercaliber, maar meer anti-squat dan de Top Fuel. Als er een Supercaliber was met 90 of 100mm veerweg achter, bestelde ik die gelijk, mede omdat ik dit gewoon de mooiste (bijna) fully vind die er nu op de markt is.
De shortlist blijft hiermee staan op de Lux en de Oiz non-TR. Ik vermoed dat ik niet een enorm verschil ga merken tussen deze twee. Het enige wat wel eens in de reviews naar voren komt, is dat de Lux weinig vergevingsgezind is als je er rustig mee rijdt en dat hij pas de klappen op gaat vangen als je tempo maakt. Ook over de stugheid van de lock-out wordt wel geklaagd. Bij de Oiz zijn sommige reviewers dan weer lyrisch over de squidlock.
Komt daarnaast ook een beetje neer op de keuze tussen de volgende persoonlijke voorkeuren voor Lux (CF SLX 9) vs. Oiz M Pro:
- XX1 vs. XT
- RockShox SID SL vs. Fox factory SC 32
- 6cm dropper vs. 12 of 15cm dropper (vorige week m'n Nerve dropper op 6cm afgeplakt en een 45-50cm drop geprobeerd, dat ging wel prima)
- Internet vs. LBS
- 1,5 maand vs. 9 maanden levertijd
- 30 dagen retour policy vs. geen proefrit kunnen maken (althans, niet bij MIJN LBS, kan nog eens rond bellen)
- 2 kleuren te kiezen vs. MyO custom kleuren
Naast je genoemde alternatieve nog een heel ander idee, de BMC Fourstroke ...
Wel prijzig, zeker voor de af montage, maar een moderne geo plus dropper. Weet niet over er twee bidons in kunnen..