XC (race) fully: Supercaliber 9.8 of Lux. Of ...???

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

Thx voor dit uitgebreid verslag!!Ik veronderstel dat je de Lux dan ook zal houden.Zit je qua maat goed?Ik zit volgens canyon op een M (net onder de L).De reach van canyon en orbea zijn zo goed als gelijk..andere merken zoals specialized zijn iets langer wat reach betreft
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Leuke review en goed te lezen dat de lux fijn past bij wat je rijdr, maar dat wist ik eigenlijk al, want is niet veel anders als wat ik rij.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Suge7 schreef: zo 25 oktober 2020, 15:52 Thx voor dit uitgebreid verslag!!Ik veronderstel dat je de Lux dan ook zal houden.Zit je qua maat goed?Ik zit volgens canyon op een M (net onder de L).De reach van canyon en orbea zijn zo goed als gelijk..andere merken zoals specialized zijn iets langer wat reach betreft
Haha ja zeker, ik hou hem! :-q

Afgelopen zondag nog even naar Appelscha geweest, dikke 3 uur in het zadel met veel singletracks en wortels. Dit heeft m'n eerste indruk niet veranderd. In de rode route Appelscha-Bosberg zitten wel een paar flinke stuiterafdalingen die meer en meer uitgesleten raken. Daar herkende ik wel wat van de reviews die de Lux "harsh" noemen om eerlijk te zijn. Met de voorvork kan ik daar nog wat winst halen denk ik, de achterkant is gewoon wat minder plush dan de Nerve. Voor mijn geen probleem. In de hele rit van 3 uur heb ik in totaal misschien 2 á 3 minuten waar dit zo voelt. Aan de tijden te zien van segment Appelscha rood, gaat het er zeker niet langzamer door.

Ja de maat zit mij perfect. Ik heb het zadel wel redelijk hoog staan in verhouding tot m'n lengte, die staat op 82,9cm. Dat is 2,5cm hoger dan de minimale zadelhoogte die Canyon aangeeft bij de XL dus dat is prima. M'n BBL weet ik zo niet. Ik heb de maten goed vergeleken met m'n huidige Nerve en de fietsen die ik heb proef gereden en op basis daarvan gekozen. Ik zit net een tikje meer rechtop dan op de Supercaliber XL waar ik wel echt diep op zat. Die heeft een kortere balhoofdbuis, maar deze had ook 4cm spacers. De Lux heeft 2cm en een paar mm extra voor de impact protection unit. Zou ik dieper voorover willen zitten, dan kan ik dus nog 2cm lager, maar dat is denk ik niet nodig.

De 80mm stuurpen en 74cm stuurbreedte van de geïntegreerde cockpit zal niet voor iedereen ideaal zijn, maar dit is exact waar ik op m'n Nerve ook mee rijd, dus voor mij perfect. Breder wil ik liever niet, zit nu al regelmatig met de stuuruiteinden tegen een boompje bij smalle singletracks. M'n enduro heeft 84cm dus ik weet hoe dat voelt. Op een XC is dat, zeker op vlak gebied, niet nodig.

Renners die een stuk langer zijn, zouden normaal gesproken misschien een stuurpen nemen die omhoog wijst ipv. naar beneden. Ik weet eigenlijk niet of je die cockpit om kan draaien. Iets om rekening mee te houden, maar eventueel kan je altijd een losse stuur + pen combi monteren. Als langer renner wil je misschien sowieso wel een langere stuurpen, ook omdat de reach inderdaad niet heel lang is naar moderne begrippen.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Joop! schreef: zo 25 oktober 2020, 10:49 Een ‘normale’ SLX 9, die jij ook hebt zou voor mij al een leuke upgrade zijn.

Mooi fietsje in ieder geval... :-q
Tnx! Ja ik heb niet heel veel te wensen over eigenlijk. De SLX 9 LTD of Team worden me echt te prijzig. Als je heel graag Fox en Shimano rijdt ipv. Rockshox en SRAM, kan je de Team nog overwegen, maar de € 1.200 extra is nog al een flinke stap. Heb je wel gelijk een lichtere wielset.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Net "even" het hele topic door gelezen :-)

Mooi verhaal, juiste keuze na goede overwegingen! Rijd zelf een Lux en ben er erg content mee. Veel wijzigingen aangebracht, gebruikte de dropper alleen om bij de grond te kunnen als ik stil stond, Level TLM remmen kon ik maar niet aan wennen... etcetera...

Veel succes met deze (voor jou althans :-D ) topfiets!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Ik begin te twijfelen voor ik op de order button druk.
Is de Cf Slx 9 veel beter dan de Cf 8? Ok, bijna een kilo lichter maar is dat noticeable?
Is het Slx frame ook stijver?
Canyon Lux CF 8 2021
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Staat gewoon op website

Afbeelding
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Oeps sorry, bedankt!


Is het de meerprijs waard voor een liefhebber die sportief fietst, maar die geen wedstrijden rijdt?
Canyon Lux CF 8 2021
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lichter en stijver wil ik wel geloven, of je zoveel sneller wordt? Voor MvdP en andere wedstrijdrijders telt elke seconde, voor elke sportieve amateur is dat maar zeer relatief natuurlijk.
Wat weeg je zelf?
Ik denk dat de Lux sowieso al erg licht is (en snel), dus hoe licht wil je gaan, hoe diep zijn je zakken, wat is je budget?
Als je zelf licht bent zou ik zelf eerder letten bv op het gewicht van de wielset in beide versies, licht gewicht daar zul je eerder merken dan gewichtsverschil frame. Geloof dat verschil framegewicht ongeveer 2 ons was.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Ik weeg zelf 73 kg voor 1m81. Zijn de wielen van Reynolds van vergelijkbare kwaliteit als de dtswiss?

Budget heb ik voor elk van de twee, maar ik wil die 1000€ extra alleen uitgeven als daar een goede reden voor is.
Canyon Lux CF 8 2021
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Cavok schreef: do 29 oktober 2020, 09:14 Ik weeg zelf 73 kg voor 1m81. Zijn de wielen van Reynolds van vergelijkbare kwaliteit als de dtswiss?

Budget heb ik voor elk van de twee, maar ik wil die 1000€ extra alleen uitgeven als daar een goede reden voor is.
De enige goede reden imho is dat je gewoon de lichtste, vetste, snelste uitvoering wil. Hoeveel sneller ben jij met een halfvolle ipv een volle bidon?
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Cavok schreef: do 29 oktober 2020, 08:51
Is het de meerprijs waard voor een liefhebber die sportief fietst, maar die geen wedstrijden rijdt?
Dat is een goeie vraag. Wat jij "moet" doen cq. wat de beste keuze voor jou is, kan ik niet voor je zeggen. Mijn overwegingen om voor de CF SLX 9 te gaan waren:

- De lichtere wielset. De set van Reynolds is vrij zwaar. Verder ben ik niet bekend met Reynolds. De DT XRC 1501 is ook niet super licht, wel hele goede en betrouwbare DT240 naven. Koop je de 8 met een wielset upgrade, dan ben je alweer meer geld kwijt dan met de SLX 9.

- Het totale gewicht. Dit scheelt bijna 1kg (11,64kg tov. 10,71kg).

- De kleur. De witte CF 8 vind ik niet heel mooi en de zwart-witte vond ik net wat saaier dan de zwart-rode SLX 9.

Er wordt hier redelijk veel betoogd dat de gewone (non-SL) SID met 35mm vorkpoten en 110mm veerweg ipv. 100 de betere keuze is. In de paar ritten die ik tot nu toe gedaan heb, merk ik dit niet tov. de Fox 34 op mijn oude fiets. Dit heeft ook met het terrein waar je rijdt te maken. Verder heb je SRAM XX1 op de SLX 9 ipv. X01. Daar ga je niet heel veel van merken, beide zijn top.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Cavok schreef: do 29 oktober 2020, 07:30 Ik begin te twijfelen voor ik op de order button druk.
Is de Cf Slx 9 veel beter dan de Cf 8? Ok, bijna een kilo lichter maar is dat noticeable?
Is het Slx frame ook stijver?
Eerst twijfel over de lux 7 of 8, nu tussen 8 en 9.
Ze voldoen echt alle 3. Je zult ietsiepietse sneller zijn op de 9 tov de 8 en 7.
De 7 voldoet echter ook echt ruimschoots.

Als je het geld ervoor over hebt bestel dan de 9. Zoniet dan de 7.

Ter vergelijking ik ben met mijn Cube Ams 100 met Shimano Xtr, carbon wielen (iets van 10,2kg) echt niet sneller tov mijn Cube Stereo 120 met xt en alu wielen. (Iets van 11,5kg)

Qua ervaring lijkt het alsof mijn Ams sneller is, de getallen liegen echter niet.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Het is de CF8 geworden. Hij wordt volgende week geleverd.

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes
Canyon Lux CF 8 2021
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

At1 schreef: do 29 oktober 2020, 21:43
Cavok schreef: do 29 oktober 2020, 07:30 Ik begin te twijfelen voor ik op de order button druk.
Is de Cf Slx 9 veel beter dan de Cf 8? Ok, bijna een kilo lichter maar is dat noticeable?
Is het Slx frame ook stijver?
Eerst twijfel over de lux 7 of 8, nu tussen 8 en 9.
Ze voldoen echt alle 3. Je zult ietsiepietse sneller zijn op de 9 tov de 8 en 7.
De 7 voldoet echter ook echt ruimschoots.

Als je het geld ervoor over hebt bestel dan de 9. Zoniet dan de 7.

Ter vergelijking ik ben met mijn Cube Ams 100 met Shimano Xtr, carbon wielen (iets van 10,2kg) echt niet sneller tov mijn Cube Stereo 120 met xt en alu wielen. (Iets van 11,5kg)

Qua ervaring lijkt het alsof mijn Ams sneller is, de getallen liegen echter niet.
Je zou met de AMS toch wel wat sneller moeten zijn? En dat komt niet alleen door het aantal kg's.
Plaats reactie